"כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם" -מי שלח את יוסף למצרים?
בכמה מילים
בפרק מה יוסף מתגלה בפני אחיו בפעם הראשונה מאז מכירתו. נבחן כיצד סיבתיות כפולה באה לידי ביטוי בדבריו של יוסף.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: סיבות נסתרות
נבקש מהתלמידים לכתובבמחברת אירוע לא נעים שהתרחש בעברם אך במרחק של זמן נראה שהייתה סיבה לכך. נבהיר מראש כי אנו נבקש לשתף באירוע ולכן כל תלמיד ישתף רק במה שנוח לו. נבקש מכל תלמיד לשתף את שכנו לשולחן באירוע שכתב ולשוחח ביניהם על האירועים:
- האם באותו הזמן הרגשתם שיש סיבה לדברים שקרו?
- האם לאחר זמן מצאתם גם השלכות חיוביות לאירוע שגרם לכם לחשוב שאולי הן היו הסיבות לאותו אירוע לא נעים?
הצעה שנייה: גורל
נכתוב על הלוח את המשפט:" הגורל שולט באדם, ולא האדם בגורלו" (הרודוטוס).
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מסכימים עם המשפט?
- האם יש לכם דוגמאות לשליטה של הגורל או לשליטה שלהאדם בגורלו?
- האם בעיניכם טוב שהאדם אינו יכול בהכרח לשלוט בגורלו?
- מהו האתגר בשליטה על הגורל?
- האם יש דבר מנחם בכך שיש דברים שהם לא בשליטה שלנו?
הזמנה לקריאה
שלב ראשון: הטרמה וחזרה על הנעשה עד כה
ניזכר באירועים מרכזיים בסיפור יוסף ואחיו שלמדנו עד כה:
- פרק לז פסוקים כג-כד, כח–האחים משליכים את יוסף אלהבור ומאוחר יותר מוכרים אותו לישמעאלים;
- פרק מב פסוק ז- הפגישה הראשונה עם האחים, יוסף מתנכר אליהם;
- פרק מב פסוקים כא-כד – יוסף מאזין לאחים מאשימים את עצמם שהקשיים והמצוקה שהם חווים מתרחשים משום שהתעללו בו בעבר.
- פרק מג פסוקים כט-ל- יוסף פוגש בפעם הראשונה את בנימין מאז שירד למצרים ומתקשה לשלוט בעצמו;
- פרק מג פסוק לד- יוסף מעניק לאחיו ארוחה נדיבה וביתר שאת לבנימין;
- פרק מד פסוקים א-ב- יוסף מצווה על עבדיו להטמין את הגביע באמתחת בנימין.
נשאל את התלמידים:
- האם יש קו אחד ברור להתנהגותו של יוסף עד כה? (לא בדיוק, לעיתים הוא מתנכר לאחיו ומתקשח מאוד מולם, לעיתים הוא נוהג כלפיהם בנדיבות ולעיתים טומן להם פח)
בפרק זה תגיע הדרמה לשיאה. אנחנו ננסה לבחון את מעשיו ואמירותיו של יוסף לאורך הפרק.שאלת המפתח שלנו היא: מה הסיפור שיוסף מספר לעצמו?
משימה:
- לו הייתם יוסף שלאחר נאום יהודה, יודעים את כל מה שהוא יודע – מה חשים האחים, מה סיפרו לאביהם, מה סיפרו לעצמם, מה מצבם הרעב והאנוש- מה הייתם עושים? מדוע?
שלב שני: קריאת המפגש והתוודעות יוסף אל אחיו
נקרא יחד את פסוקים א-ג ונשאל:
- מה מתואר בפסוקים אלו? (יוסף אינו יכול עוד להעמיד פנים ונחשף בפני אחיו)
- מה קורה ליוסף? האם הוא נשאר אסוף ומוחזק כפי שהיה עד עכשיו? הוכיחו מהכתוב (יוסף, שלאכהתנהגותו המאופקת עד כה עם אחיו, אינו מצליח עוד להחזיק מעמד ופורץ בבכי בפניהם)
- על מה הדבר עשוי להעיד? (יוסף מתרגש מאוד מהמעמד ואינו מסוגל להתאפק עוד)
- מה השאלה הראשונה שיוסף שואל? (העוד אבי חי?)
- על מה הדבר מעיד? (על מה שחשוב לו)
- כיצד האחים מגיבים? הוכיחו מין הכתוב. (האחים נבהלים ואינם מצליחים לענות)
- מדוע האחים נבהלים?
- מה יכול להיות שעבר בראשם?
שלב שלישי: הפירוש שיוסף מעניק לאירועים שהתרחשו
נעצור את הקריאה ונשאל:
- מה יוסף יכול לעשות כעת?
- מה יוסף מרוויח מכל אחת מהאפשרויות שהצעתם? (אפשרויות סבירות שיעלו: נקמה, מחילה, שיחה ובקשת הבהרה על כל מה שהתרחש)
נקרין את הטבלה שבדף העבודה: תגובת יוסף ונחלק עותק לתלמידים
נקרא יחד את פסוקים ד-ח ונשאל:
- מהי הפרשנות שיוסף מציע להתרחשות כל האירועים ממכירתו ועד היום? הוכיחו מהכתוב. ("כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹהִים לִפְנֵיכֶם"- הכול היה כדי שאוכל להצילכם בבוא הזמן)
- לפי יוסף, מי אחראי לכל מה שהתרחש? (אלוהים- הכול חלק מתוכנית סדורה)
- מדוע לדעתכם יוסף אומר זאת לאחיו? (אולי כי במרחק השנים הוא סלח לאחיו; אולי כי כך האמין באמונה שלמה;ואולי רצה להרגיע אותם שהוא כבר לא כועס)
סיפור זה הוא סיפור שבו מתבטאת באופן קלסי הנסיבתיות הכפולה במקרא.עלפי האמונה המשתקפת בסיפורי המקרא בני אדם פועלים ממניעים שונים, אך בסופו של דבר פעולות האדם בעולם מובילות לכך שרצון אלוהים הוא מה שקורה. הסיבה שאנשים נותנים למעשיהם מן המניעים שלהם אינה בהכרח הסיבה שאלוהים מתכוונן אליה, גם אם התוצאה היא אותה תוצאה. כך במקרה שלנו – האחים מכרו את יוסף כי שנאו אותו, אך אלוהים רצה שיוסף יתגלגל להיות מנהיג מצרים, והדברים התגלגלו באופן טבעי, סיפור אחרי סיפור, עד שהתוכנית האלוהית יצאה לפועל.
- איזו תפיסה היסטוריוסופית עולה מפסוק ה? (שאלוהים הוא שמנהל את העניינים, הוא דאג לכך שיוסף יגיע למצרים כדי שיוכל לעלות לגדולה, וכעת הוא יכול לפרנס את ישראל ולדאוג להם במצרים)
- האם לדעתכם עצם ההבנה של יוסף כי מדובר בתוכנית אלוהית מאפשרת לו לסלוח לאחיו על המעשה שלהם?
- אם מדובר בתוכנית אלוהית, מדוע יוסף בוחר להזכיר לאחים את מעשה המכירה?
נקרא קטע מתוך מאמרו של יאיר זקוביץ'שבו הוא נוגע בסיבתיות הכפולה וקטע מתוך מאמרו של צחי לב רן (ראו דף עבודה: מאמרים – סיבתיות כפולה) ונשאל את התלמידים:
- האם לטענת זקוביץ' לאחים של יוסף הייתה בחירה כיצד לפעול? (כן, לכן הוא מדגיש את המעשה שהם עשו)
- מה הטענה של צחי לב רן? מדוע יוסף מזכיר את מעשה האחים? (הוא מחזיר להם את האחריות למעשה. אדם צריך לשאת באחריות למעשיו גם אם התוצאה היא טובה בסופו של דבר)
- האם העובדה שהאחים של יוסף היו כלי בביצוע התוכנית של אלוהים פוטר אותם מאחריות למעשם?
- האם המעשה הוא שחשוב או שמא התוצאה?
- במקרה של יוסף ואחיו בדיעבד אנחנו מבינים שלמכירה של יוסף הייתה תוצאה טובה – האם זה משנה את הראייה שלכם על המעשה שעשו מלכתחילה? במילים אחרות, האם לא צריך לשאת באחריות לכל מעשה שנעשה, כי אולי אלוהים רצה שזה יקרה? ואם זה אכן כך,מדוע האדם החוטא נענש?
מבט לחיים
יוסף טען בפני אחיו כי כל שהתרחש היה רצון האל. חשבו על אימוץ תפיסה זו לחייכם:
- האם לדעתכם תפיסה זו היא מקור לנחמה או לתסכול? מדוע?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: בחנו את דבריו של יוסף לאחיו וכיצד בא לידי ביטוי המושג סיבתיות כפולה. שאלנו אם התוצאה הסופית מסירה את האחריות מהאחים על מעשה המכירה של יוסף.
מתודות: איתור מידע בפרקים הקודמים, דף עבודה, דיון.
מיומנויות: איתור מידע, סיבתיות כפולה, פרשנות מודרנית.
מאמרו של אלחנן סמט, 'מצרימה', על סיפור ירידת ישראל למצרים המתאפיין בסיבתיות כפולה מתוך אתר תנ"ך הרצוג