"וַיִּתֵּן אֶת קֹלוֹ בִּבְכִי" – על עוצמתו הרגשית של מפגש יוסף ואחיו
בכמה מילים
בבראשית פרק מה יוסף מתוודע אל אחיו בפעם הראשונה מאז שנמכר מצרימה. הפרק רווי רגשות שלרוב אינם זוכים למקום מרכזי בסיפורי המקרא. נבחן עניין זה ונשאל כיצד הוא תורם לייחודיות פרקנו.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: ציטוט
נכתוב על הלוח את הציטוט הזה: "מי שאינו יודע לבכות עם כל הלב, גם אינו יודע לצחוק".(גולדה מאיר)
נשאל את התלמידים:
- האם אתם מסכימים עם ציטוט זה? מדוע?
- האם הבעת רגשות היא דבר חיובי בעיניכם?
- מה יתרונותיה ומה מחיריה?
הצעה שנייה: סרטון
נקרין את ראשית הסרטון המובא בעזר ההוראה: תינוק בוכה.
נשאל את התלמידים:
- מה מעורר בכם הבכי?
- האם הוא מגייס אתכם רגשית או מרתיע? מדוע?
- כיצד אתם מגיבים כשאדם קרוב אליכם בוכה? מדוע?
בכי הוא פעולה עוצמתית השוברת את השגרה ומפעילה אותנו רגשית, לעיתים לחיוב ולעיתים לשלילה. לרוב מדובר באירוע חריג הדורש מאתנו לנקוט עמדה כלשהי.
הזמנה לקריאה
פתיחה
נחלק לתלמידים את דף העבודה: לקראת ספרות עברית / אסף ענברי ובו נקרא עם התלמידים פסקה מתוך מאמרו של הסופר והמסאי אסף ענברי 'לקראת ספרות עברית'
לאחר הקריאה נשאל את התלמידים:
- מה ענברי מבקש לומר על הספרות המקראית? (הדגש בסיפור המקראי הוא על הפעולה, לא על תיאורי מקום, מראות חיצוניים או רגשות)
- על מה מוטל דגש בסיפור המקראי–על פעולות או על רגשות? (באופן מובהק על פעולות, ישנה תכליתיות ברורה לסיפור)
- מה כתיבה בסגנון זה מאפשרת? מה עשוילהיות היתרון שבה? (היא מותירה מקום רב מאוד לדמיון- הקורא מוזמן למלא את הפערים כאוות נפשו)
הסיפור המקראי מתאפיין לרוב באיפוק רגשי רב. הוא מרבה לתאר פעולות ומאופיין בחסכנות טקסטואלית המזמינה את הקורא להשלים פערים.
שלב ראשון- שחזור מפגשי יוסף ואחיו עד כה
נחלק את הכיתה לפי טורים- כל טור יתבקש לעיין ולהזכיר לכיתה מה התרחש במקומות שונים בסיפור יוסף ואחיו:
- בראשית פרק לז פסוק כה (האחים יושבים לאכול לחם אחרי שהשליכו את יוסף לבור);
- בראשית פרק מב פסוק ז (יוסף רואה את אחיו בפעם הראשונה ומתנכר אליהם);
- בראשית פרק מב פסוק כד, ופרק מג פסוק ל (גם כאשר יוסף מוצף ברגשותיו הוא מתרחק מאחיו כדי לבכות)
- בראשית פרק מג פסוק לא (יוסף מקפיד על איפוק מול אחיו).
שלב שני- הסרת המסכות ושחרור הרגש
נקרא את בראשית פרק מה, הפרק שבו יוסף אינו מסוגל עוד לעמוד במאמץ האיפוק והעמדת הפנים מול אחיו. למדנו עד כה כי הסיפור המקראי מתאפיין לרוב באיפוק רגשי רב. נבחן אם כך הדבר גם בפרקנו.
נחלק לתלמידים עותק מודפס של פרק מה פסוקים א-טו (ראה דף עבודה: פרק מה פסוקים א-טו לסימון). נקרא קריאה צמודה, והתלמידים יצטרכו לסמן את כל הפעלים שמבטאים רגש בפרק (יוסף בוכה שלוש פעמים; בנימין בוכה פעם אחת; האחים נבהלים; נפילה על הצוואר; נשיקות).
בכיו של יוסף היה חריג בעוצמתו ולכן נדרשו הפרשנים לעניין. נקרין בפני התלמידים את דף העבודה: רד"ק לפסוק ב, ובו מפרש הרד"ק את עוצמת בכיו של יוסף.
"וַיִּשְׁמְעוּ מִצְרַיִם וַיִּשְׁמַע בֵּית פַּרְעֹה" – המצרים שיצאו מן הבית שמעו קול הבכי והלך הדבר מאיש לאיש עד ששמעו אנשי בית פרעה כי יוסף בוכה.
נפרש עם התלמידים את דברי הרד"ק (רד"ק שם דגש על השאלה כיצד הגיע הבכי עד בית פרעה)
נשאל את התלמידים:
- מה עשוי להניע את רד"ק לפרש כך את הבכי של יוסף? (הוא מבקש להסביר את עוצמתו בנימוקים מגוונים- הדבר עשוי להעיד שגם בעבורו היה הדבר חריג ואולי מפתיע בעוצמתו)
לאחר סימון הפעלים וקריאת פרשנות הרד"ק נכתוב את ממצאי התלמידים על הלוח ונשאל:
- מדוע לדעתכם הפרק כה עשיר בתיאורי רגש?
- מדוע המספר המקראי בוחר הפעם להדגיש כל כך את הרגש בפרק זה? (ייתכן כי כך מודגשת עוצמת הרגע; ייתכן כי מכיוון שמחזור הסיפור הזה ארוך כל כך, הפעם אפשר המספר המקראי לקוראיו "להתפרק" עם הדמויות; ייתכן כי הרגע היה מסעיר מדי מלתארו באופן ענייני בלבד)
שלב שלישי – מי מכוון את התנועה?
רעיון נוסף ובולט שנחשף בפרק מה הוא הדרך שיוסף רואה בה את המציאות ואת השתלשלות העניינים מאז מכירתו ועד ירידת משפחתו למצרים.
נשוב לדברי יוסף בפסוקים ד-ח ונשאל:
- כיצד יוסף מרגיע את אחיו? (הוא מסביר שלא בגללם הוא נמכר למצרים. אלוהים הוא שגרם לכך ולמטרה טובה)
- האם לדעתכם יוסף סלח לאחיו על המכירה? נמקו.
- כיצד עשויים דברי יוסף להסביר את התנהגותו הפסיבית בסיפור מכירתו (בפרק לז), בימיו בבית פוטיפר (בפרק לט) ובבית הסוהר (בפרק מ)? (הוא סמך על אלוהים וראה בכל מה שקרה לו שלבים בדרך להגשמת חלומותיו ומימוש התוכנית של אלוהים)
סיכום
פרקמה מסעיר במיוחד. באופן חריג בפרק זה מתוארת התפרצות רגשות והתיאורים בו סוחפים – סגנון כתיבה זה אינו אופייני לרוב בסיפורי המקרא. סגנון ייחודי זה מעניק אפקט עוצמתי לפרק, מהיפים והמרגשים בפרקי התנ"ך. בתוך ההתרגשות אנו גם נחשפים בפעם הראשונה להלך המחשבה של יוסף וזוכים להבין טוב יותר מה הנחה אותו בפעולותיו לאורך המסע האישי המטלטל שעבר בחייו.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה: בכי
בכי הוא חלק מחיי כולנו וביכולתו לשנות את האופן שאנו חווים בומצבים בחיינו. נשאל את התלמידים:
- האם נכחתם בעבר במקרה שבו הבכי שלכם או של זולתכם גרם לשינוי עמדה אצלכם?
- האם לדעתכם לבכי יש מקום בתרבות שלנו בזמנים אלו?
- האם הוא נתפס כדבר שלילי או חיובי? מדוע?
אפשרות שנייה: הכול זה מלמעלה
- יוסף מביע בפרק תפיסה שרואה בכל הקורה במציאות מימוש של תוכנית אלוהית.
- האם לדעתכם זו תפיסה בריאה?
- מה היתרונות שלה?
- מהן החסרונות?
- האם המאמינים באלוהים חיים בתפיסה שכזו?
- האם לדעתכם, אמונה בכך שאלוהים מנהל את העולם ומוביל את צעדינו סותרת אקטיביות ונשיאה באחריות של האדם לחייו?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: קריאה של פסקה מתוך מאמרו של אסף ענברי, עיון בבראשית פרק מהובכמה קטעים ממחזור סיפורי יוסף
מתודות: קריאת טקסט, סימון פעלים בטקסט, דיון סביב סגנון הכתיבה המקראי.
מיומנויות: עבודה בקבוצות, איתור מידע בטקסט, זיהוי וסימון פעלים.
ראו דף עבודה – באר מים חיים על פסוק ה.