וונדר וומן
פסוקים י-לא
בכמה מילים
במאה ה-16 בצפת החל מנהג לשיר בלילות שבת את פסוקי הסיום של ספר משלי המכונים 'אשת חיל'. המנהג לשיר פסוקים אלו התרחב לעדות רבות. בלימוד להלן נבחן מי היא אותה אשת חיל? מול מי היא פועלת? אילו כישרונות יש לה, ומה מאפיין את שילוב הכישרונות יחד?
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – אשת חיל – מילים ומנגינה; האזנה ושיתוף:
נשאל את התלמידים:
- מי מכם מכיר את הביטוי 'איש חיל' או 'אשת חיל'?
- מהיכן הוא מוכר לכם?
- היכן עוד מופיע ביטוי זה בתנ"ך?
מתוך דברי התלמידים, נסביר כי המונח 'אשת חיל' מופיע פעמיים במקרא: בפרק החותם את ספר משלי ובמגילת רות.
נאזין לכמה ביצועים של השיר 'אשת חיל' (ראו עזר הוראה: השיר 'אשת חיל') ונזמין את התלמידים לנסות לומר לפי הלחן מה אופי השיר: האם הוא שיר ערגה, שיר שיש בו פרגון, האם נשמעות בו גאווה והערכה? האם הוא ממזג כמה תחושות?
אפשרות שנייה – דיון על התמחות מול מגוון:
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם כדאי לשאוף להתמקצעות ייחודית, או לנסות להיות טוב בכל מיני תחומים?
- מה הרווחים מכל אפשרות ומה המחירים שלהן?
נזמין את התלמידים לכתיבה אישית:
- נסו לאתר בחייכם דילמה בין התמקדות לבין גיוון. מה היו שתי האפשרויות בדילמה? מה הכרעתם? כיצד אתם רואים את ההחלטה כיום?
אפשרות שלישית – בין בית לחוץ – מוקדי כוחות:
נזמין את התלמידים לשיתוף בזוגות או במליאה:
- האם לדעתכם יש הבדל בין הכישורים והכוחות הנדרשים לתפקוד בבית לבין הכישורים והכוחות הנדרשים לתפקוד מחוץ לבית? הסבירו את עמדתכם והדגימו אותה מתוך חייכם.
אפשרות רביעית – הצלחה וענווה:
נשאל את התלמידים:
- כשאתם פוגשים מישהו או מישהי שמוצלחים בכול, והם אינם מתגאים בהצלחותיהם, אילו תחושות מתעוררות בכם?
הזמנה לקריאה
נלמד את חטיבת הסיום של ספר משלי המתארת אישה רבת כישרונות. נקרא את 22 הפסוקים בקריאה משותפת – כל תלמיד יכול לקרוא פסוק אחד בסבב.
נחלק את הכיתה לזוגות או לקבוצות עבודה ובהם הם ינסו להבין את המזמור ולנתח אותו.
הבנת המזמור:
נחלק לכל קבוצה טבלה בעלת שתי עמודות: באחת מופיעים פסוקי המזמור, והעמודה האחרת ריקה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). בעמודה הריקה התלמידים יצטרכו להשלים בלשונם את פשט הפסוקים או לחלופין אפשר לחלק לתלמידים גזירי נייר ובהם פירושי הפסוקים, והתלמידים יצטרכו להדביקם במקומם בטבלה (ראו דף עבודה: טבלת הפסוקים).
ניתוח המזמור:
לאחר שכל קבוצה תמלא את טבלת פירושי הפסוקים נחלק לקבוצות את דף העבודה ובעבודה עליו הם ינתחו את פעולות האישה במזמור מתוך עיון במוטיבים: איברים, זמן ומקום (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נעבור יחד על תשובות התלמידים לגבי משמעות הידיים ושאלת הזמן והמקום. מתוך כך, נעבור לשאלה הכללית:
- מהם תחומי העיסוק של האישה במזמור, ולמי היא פונה בפעולותיה?
נורה לתלמידים למצוא את פעלי הנתינה במזמור:
- אילו פועלי נתינה מופיעים בפסוקים?
- למי האישה מעניקה?
- מה הקשר של האישה אל האנשים שהיא מעניקה להם?
- האם הנתינה היא לקרובים או לרחוקים?
- מצאו הדרגתיות בנתינה ובדקו אם מעניקים לה בחזרה.
במהלך המזמור מופיעות כמה פעלים המביעים נתינה: "גְּמָלַתְהוּ", "וַתִּתֵּן", "כַּפָּהּ פָּרְשָׂה" ועוד. אם נשים לב לנמען הנתינה, נראה שבתחילה מעגלי הנתינה הולכים ומתרחבים, ולאחר מכן שוב מצטמצמים. בתחילת השיר, בפסוק יב, האישה גומלת טוב לבעלה; לאחר מכן בפסוק טו היא נותנת טרף לכל בני ביתה ובפסוק כ היא פורשת ידה לעני. בחציו השני של השיר המעגל הולך ומצטמצם: מן הכנעני אל בני ביתה ולבסוף אל בעלה. סיום השיר משיב לה כגמולה – "תְּנוּ לָהּ מִפְּרִי יָדֶיהָ".
אפשר להקרין על הלוח את תרשים הנתינה.
נשרטט על הלוח מעגלי שייכות הולכים ומתרחבים: אדם / בן זוג / משפחה / סביבת עבודה / סביבה רחוקה. נאסוף את תחומי העיסוק של האישה במזמור – טיפוח עצמי / טיפול במשפחה ודאגה למשפחה / סיוע, חסד ועזרה / מסחר / יצרנות – ונמיין את תחומי העיסוק למעגלי השייכות. נשים לב למבנה הפרק – נתינה לבית אחר כך לחוץ ושוב חוזרת לבית. הנתינה שמתחילה בקרובים ביותר ומתרחבת הלאה, שוב חוזרת פנימה. מעגל שמזין את עצמו. (יש מעט פערים במבנה, למשל בפסוק כא כתוב "לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ", אך אפשר לטעון שפערים אלה מחזקים את הקשר בין הנתינה לבית לבין הנתינה בחוץ). אפשר להרחיב בפרשנותו של דוד ראזין שלפיה המזמור מתאר את שבחי האישה לאורך כל ימי חייה.
מבט לחיים
- בחרו פסוק או כמה פסוקים יפים בעיניכם מתוך המזמור והסבירו את בחירתכם.
- כיצד הייתם מתארים את אשת החיל בימינו?
- מהם תחומי עיסוקיה כיום, לדעתכם?
נתינה וקבלה; בבית ובחוץ:
המזמור מתאר נתינה רבה של האישה לבני ביתה ולזרים, ומסתיים בהשבת הלל לה.
- מהו האיזון הנכון לדעתכם בין פעילות בבית ופעילות בחוץ?
- כיצד יש לאזן לדעתכם בין התרומה לאחרים ובין הדאגה לבני הבית? הסבירו את עמדתכם.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: במהלך הוראה זה התמקדנו בהבנת תחומי העיסוק הרבים וריבוי הכישרונות של אשת החיל המתוארת במזמור.
מיומנויות: עיון בפסוקי הפרק והבנתם, התייחסות למבנה ולמידה ממאמרים.
מתודות: האזנה לכמה לחנים של המזמור, לימוד משותף, דיון.
על משמעות המושג 'אשת חיל' ועל מקום המזמור בחתימת ספר משלי ראו מאמרו של יוסף אחאי מתוך אתר דעת.