חטאו של דוד
פרק יא
בכמה מילים
עד כה הכרנו את דוד – המנהיג האמיץ והערכי שעלה לכס המלוכה בזכות ולא בחסד. בפרק זה דוד עושה שורה של מעשים חמורים, ואנו נחשפים לצד אחר בו. נדון במעשי דוד בפרק ובהתמודדות עם הקשיים והשאלות העולים מהתנהלותו של המלך.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – חטאים:
מהלך הוראה זה מתמקד בחטאי דוד בפרק. נקרא לפני הכיתה כמה היגדים על חטאים – התלמידים שמסכימים עם ההיגד יעמדו בצד אחד של הכיתה, והתלמידים שחולקים על ההיגד יעברו לצד אחר של הכיתה. לאחר קריאת כל היגד נזמין את התלמידים לעבור מקומות ונשמע כמה מעמדותיהם. ואלו הם ההיגדים:
- מי שחוטא פעם אחת, תמיד יחטא שוב.
- אין אדם שלא חוטא.
- עדיף לעשות כמה חטאים קטנים מחטא אחד חמור.
- לא משנה כמה אדם חטא – תמיד הוא יכול לתקן.
- אנשים חשובים חוטאים יותר מאנשים רגילים.
אפשרות שנייה – כוח משחית:
נכתוב על הלוח ציטוט מפורסם של ההיסטוריון הבריטי לורד אקטון: "כוח נוטה להשחית. וכוח מוחלט משחית באופן מוחלט".
- הסבירו את המשפט במילים שלכם.
- האם אתם מסכימים עם המשפט?
- חשבו על דוגמאות מעולמנו היום שיכולות לחזק את המשפט או לסתור אותו.
- מה פירוש "כוח מוחלט"? האם בתנ"ך יש דמויות בעלות "כוח מוחלט"? (מעניין לראות שבתנ"ך אין דמויות אנושיות בעלות כוח מוחלט. גם דוד, המלך הגדול, יקבל תוכחה על מעשיו בפרק הבא מפי נביא ויכה על חטא. בכך הגישה המקראית שונה מזו של עמים אחרים באזור, שבהם ראו לעיתים בשליט אל)
נסכם: בפרקים האחרונים ראינו את דוד מגיע לעמדה של כוח ויציבות כשליט ממלכת ישראל. בפרק זה נראה כי גם במעמדו הרם (ואולי בגללו) פעל דוד בצורה לא ראויה. מעניין לשאול בהמשך הלמידה מה הקשר בין הכוח שצבר דוד לבין התנהגותו הלא ראויה.
הזמנה לקריאה
נקרא יחד את פסוקים א-טו ובעת הקריאה נסביר את המילים הקשות. לאחר מכן נבקש מהתלמידים לקרוא שוב את פסוקים א-ה בשקט ולכתוב במחברת שתי שאלות העולות מתוך הקריאה: שאלת הבנה אחת (מילה או ביטוי שאינם ברורים, פסוק מבלבל) ושאלת עומק אחת (שאלה ערכית-מוסרית הנוגעת למניעי הדמויות, לאלוהים וכו').
לאחר כמה דקות נתחיל בסקירת שאלות ההבנה ובאמצעותן נבהיר את ההתרחשות בפסוקים. נבאר מילים לא ברורות (מומלץ להיעזר בפירוש באתר): "לִתְשׁוּבַת הַשָּׁנָה", "מִתְקַדֶּשֶׁת מִטֻּמְאָתָהּ". אפשר לשמוע גם את שאלות העומק שהעלו התלמידים, אך אין צורך לנסות לענות על כולן.
נכתוב על הלוח כותרת: מה היה חטאו של דוד?. אנו חשים מיד שהתנהלותו של דוד בפסוקים אינה יאה לדמותו ולמעמדו הרם. ננסה לנתח לעומק את התנהגותו ולהבין מהו חטאו. נבקש מהתלמידים להציע מתוך הפסוקים שקראנו פעולות של דוד שהן בעיניהם "לא בסדר". נערוך רשימה על הלוח ונחזור אליה בהמשך.
נקרא את פסוקים ו-יג קריאה מהירה כדי להבין את רצף ההתרחשות. נתעמק בפסוקים אלה במהלך ההוראה השני. במהלך הקריאה התלמידים יכולים להציע להוסיף פרטים לרשימה של חטאי דוד.
נקרא את פסוקים יד-כז, אם צריך אפשר לדלג על כמה מהפסוקים ולהתמקד בפסוקים יד-יז. נוסיף בעזרת התלמידים גם את מעשי דוד בקטע זה לרשימה.
חטאו של דוד:
נעבור עם התלמידים על הרשימה שיצרנו על הלוח – דרכה גם נחזור באופן תמציתי על מהלך הפרק. נדון:
- אילו תחושות עולות בכם אל מול מעשי דוד בפרק?
- איזה מבין מעשי דוד בפרק הוא החמור ביותר? בחרו רק אחד.
למורה – בשלב זה בוודאי יהיו תלמידים שיעלו תחושות של חוסר נוחות ואכזבה מדוד, שהם למדו להכיר כמנהיג חיובי. חשוב לתת מקום לתחושות האלה ולנהל שיח רגשי וערכי פתוח. חשוב גם להזכיר את ייחודיות תפיסת המקרא הבאה לידי ביטוי בפרק זה – שלא כבדתות אחרות, במקרא אין דמויות אנושיות מושלמות.
סיכום: בפרק ראינו שדוד, המלך הנערץ של עם ישראל, חוטא בחטא חמור ביותר. ההוכחה החזקה ביותר מופיעה בפסוק האחרון של הפרק, פסוק כז: "וַיֵּרַע הַדָּבָר אֲשֶׁר עָשָׂה דָוִד בְּעֵינֵי ה'".
הפרק מעלה שאלות מורכבות הנוגעות לדמותו של דוד המלך:
- כיצד נזכור את דוד – כמלך גדול או כחוטא?
- האם החטא שלו מאפיל על הצלחותיו הרבות?
- האם אפשר לראות בדוד בכל זאת מודל לחיקוי? כיצד?
מבט לחיים
כדור שלג של חטאים:
ראינו בפרק כי מעשי דוד הולכים ומסתבכים. הניסיון להסתיר חטא אחד מוביל אותו לחטא אחר שגורם לבסוף למותו של אדם חף מפשע. חשבו על המציאות שלנו:
- כיצד מעשה רע אחד יכול להוביל למעשה רע אחר?
- מתי אנחנו שמים לב שהמעשים הרעים שלנו הפכו ל"כדור שלג" שמתגלגל למטה והופך לגדול יותר ויותר?
- איך לדעתכם אפשר לעצור כדור שלג כזה? (להודות, לבקש סליחה, להחליט שלא ממשיכים ועוד)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו והכרנו את סיפור דוד ובת שבע. עמדנו על השאלה מה היה חטאו של דוד ועל הקשר בין ההתרחשויות.
מיומנות: שאילת שאלות, העמקה.
מתודה: הזדהות עם היגדים, דיון
"כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה"
מעניין להרחיב את הדיון בהתמודדות של המסורת היהודית עם החטא הקשה של דוד המתואר בפרק זה. התנהלותו של דוד הציבה פרשנים רבים במבוכה גדולה – והם ניסו בפירושיהם למזער את חומרת החטא של דוד ולהדגיש את חשיבות התשובה השלמה שעשה. במאמר אמנון בזק סוקר את מגוון הגישות בנוגע לפרשת דוד ובת שבע במסורת הפרשנות היהודית.
חטא השנ"צ
במאמר באתר 929 מנתחת קרני אלדד את חטאו של דוד בפרק וקובעת מהו בעיניה החטא החמור ביותר שמוביל לחטאים האחרים.