חטאי שלמה וקריעת הממלכה מעליו
פרק יא, א-כה
בכמה מילים
מהלך הוראה זה עוסק בסיום תקופת מלכותו של שלמה ובפיצול הממלכה. נתחיל בחשיבה על מעשים שבגינם יש להוריד מישהו מהשלטון ונחשוב על משמעותו של פיצול חברתי ומקורותיו. בליבו של המהלך עומד העיסוק בחטאיו של שלמה והמחיר הכבד ששילם המתבטא כבר ב'שטנים' מהצפון ובהמשך בקריעת הממלכה ליהודה וישראל. נסיים בבחינת סוגי גמול שונים.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נבקש מהתלמידים לכתוב אילו מעשים של מנהיג ייחשבו "בלתי נסלחים" ובגללם יהיה עליו לוותר על השלטון, ואילו מעשים אמנם אינם מתאימים למנהיג, אך לא חייבים לוותר על השלטון בעקבותיהם.
אפשרות שנייה:
נדון בשאלה כיצד מנהיג יכול להפוך להיות מושחת ונבקש מהתלמידים לכתוב כללים שמטרתם לסייע למנוע ממנהיג להידרדר לשחיתות.
הזמנה לקריאה
נקרא בכיתה יחד את פרק יא פסוקים א-יג, ונסביר מילים קשות בעת הקריאה.
לאחר הקריאה וההבנה נחלק את דף העבודה (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
דף העבודה מתחיל מהסוף – מהבשורה על פיצול הממלכה. לאחר מכן נלך אחורה ונבין מה היו חטאי שלמה. לבסוף, נחזור לספר דברים כדי לבדוק את משפט המלך ולראות כיצד עבר עליו שלמה ואיזה מחיר הוא משלם על כך.
לאחר שנסיים את דף העבודה הראשון נמשיך לתרגיל השלמת המילים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
בתרגיל זה ילמדו התלמיד על תחילת התמוטטות הממלכה – שלמה, שהיה בשלום עם כל עמי האזור מתחיל פתאום להיות מאוים מצפון.
אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות ולערוך תחרות ביניהן. קבוצה שמוצאת את התשובה הנכונה ראשונה מקבלת נקודה ובסוף נבחרת הקבוצה המנצחת. לשם כך אפשר להקרין בכל פעם משפט אחד להשלמה או להשתמש באחד מאתרי המשחקים כגון קאהוט ולערוך חידון וירטואלי.
קצת על גמול
שלמה מקבל עונש, תשלום, על מעשיו – גמול. קיימות כמה תפיסות בנוגע לגמול, האופן שבו יש להגיב למעשה של אדם.
- קראו בספר יחזקאל פרק יח פסוקים א-ד. מהי תפיסת הגמול הנובעת מקטע זה? מהי השיטה למתן גמול לאדם על מעשיו? (כל אחד נמדד על פי מעשיו, ולא על פי מעשי אבותיו)
- קראו בספר דברים פרק ה פסוקים ו-ח. מהי תפיסת הגמול הנובעת מקטע זה? מהי השיטה למתן גמול לאדם על מעשיו? (העוון נפקד על הבנים, הצאצאים נושאים את מעשי אבותיהם)
- לפי איזו תפיסה ניתן לשלמה עונש על מעשיו? על פי הכתוב בפרק יא פסוקים יא-יג.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על חטאי שלמה והשטנים שקמו לו .
מיומנויות: אזכור מקום בפרקים שונים בתנ"ך, הפקת מידע ממפה, עיון צמוד לטקסט ובחינת פערים בו. שימוש במדרשים מהתלמוד הבבלי לצורך העמקת הבנה.
מתודות: דפי עבודה ודיון.