חידוש הפולחן והרגשות המעורבים של שבי ציון
פרק ג, מקדש חדש ישן
הזמנה ללימוד
התגובה הרגשית המעורבת בייסוד בית המקדש השני מראה לנו שיש מגוון תגובות רגשיות אפשריות לאירוע מסוים
- למה לבכות בשעת שמחה?
- האם התגובות השונות משקפות הבדל בין הדורות?
אפשרות ראשונה – פעילות הכנה לשיעור:
נבחר אירוע מההיסטוריה המשפחתית הפרטית או מתולדות מדינת ישראל ונשוחח עליו עם נציגי שלושה דורות: סבים, הורים וחברים או בני משפחה בגילכם.
שאלות לדוגמה:
- מה זכור לך מהאירוע?
- איך הרגשת כשקרה?
- איך אתה מרגיש היום כשאתה נזכר בו?
בכיתה נדון בממצאי השיחות:
- מהן התגובות השונות לאירוע?
- אילו פערים מצאתם בחוויית האירוע בעיני כל דור?
- מה היה משותף בין הדורות?
אפשרות שנייה – שיר:
נאזין לשיר של עברי לידר 'צוכה ובוחקת' או נעיין במילות השיר.
- מה המשמעות של המילים בשם השיר? מה זה 'צוכה ובוחקת'?
- אילו מצבים עשויים לגרום לנו לתחושה כזו? חשבו על דוגמאות שקרו לכם.
שלב 1- בניית המזבח
נצפה בסרטון בקישור זה המראה שלבים בבניית בית ונבקש מהתלמידים לכתוב מהם השלבים בבניית בית לפי המתואר בסרטון.
נקרא בעזרא ג פסוקים ב-ג, ו-ז ונסמן את הפעלים בפסוקים אלה.
- מה היו הפעולות לבניית המזבח? היעזרו בפעלים שסומנו.
- האם המזבח נבנה 'מאפס'? (רמז: פסוק ג: "וַיָּכִינוּ הַמִּזְבֵּחַ עַל מְכוֹנֹתָיו")
- מדוע לדעתכם בנו את המזבח 'על מכונותיו'?
- מה ניסו להרוויח?
- האם הפסידו משהו?
- אילו רגשות ליוו את הפעולות של הבונים לדעתכם?
תרגיל כתיבה, דרמה או שיחה:
נזמין את התלמידים לדמיין את הסיטואציה המתוארת בפסוקים וליצור דו-שיח כתוב או מומחז בין הבונים, שמשקף עמדות שונות ביחס לבנייה: לשחזר או לחדש, לסיים מהר או לעבוד ביסודיות ומתוך מחשבה.
נעיין בפסוקים ג-ה ונשווה אותם לציווי בבמדבר פרק כח פסוקים ג-כז:
- באילו מועדים הקריבו עולות בפרק ג בעזרא?
- באילו מועדים יש להקריב עולות על פי במדבר פרק כח?
נקרא בעזרא פרק ג פסוק יז ונשווה למלכים א פרק ה פסוקים טו-לב:
- מה דומה בשני התיאורים?
- מדוע לדעתכם רצה המספר המקראי ליצור דמיון בין תיאור הקמת מזבח ה' ותיאור הנחת היסודות לבית המקדש השני?
מקדש 2.0:
בתיאור העבודה במזבח בפסוקים ב-ו על כל אביזריו ואורחותיו – התמיד, עולת הבוקר והערב, עולות החודשים ומועדי ה' – אפשר לזהות מרכיבים רבים שמצויים בציוויים בבמדבר פרק כח. גם תיאור הנחת היסודות לבית המקדש בפסוק ז מבוסס על מוטיבים מתוך סיפור בניית המקדש הראשון בימי שלמה המלך (מלכים א פרק ה פסוקים טו-לב).
המזבח נבנה על מכונותיו, בדיוק במקום שבו עמד בעבר, והתאריך שנבחר לטקס תואם את התאריך שבו החלה בניית המקדש הראשון. בנוסף לכך, בטקס הנחת היסודות מובלטים תפקידיהם של הלוויים והמשוררים ברוח הטקסים במקדש המתוארים בדברי הימים א פרקים כג, כד
שלב 2- בניית ההיכל
בפרק זה (כמו גם בפרק א) בולט הפער בין החזון למציאות:
עיינו בדברי רש"י על עזרא פרק ג פסוק ג:
- מדוע הזדרזו הבונים לבנות את המזבח ולהקריב עולות עוד לפני גמר הבנייה?
- איך ייתכן שלמרות 'רישיון כורש' הבונים חוששים מעמי הארצות?
נקרא את פסוקים ח-יב בפרק ונזמין את התלמידים לתאר את חגיגת ייסוד ההיכל.
- מהם המרכיבים החיוביים בחגיגה שמעוררים שמחה ושירה ומה מאידך גיסא מעורר צער ובכי?
- מיהם השמחים והשרים ומיהם הבוכים? מדוע?
מבט לחיים
נוסטלגיה – תרגיל דרמה או כתיבה:
נקרא את פסוקים יא-יג ונזמין תלמידים לכתוב או להציג בכיתה ויכוח בין שניים מן הצעירים השמחים ובין שניים מן הזקנים הבוכים.
נשאל בכיתה:
- האם היה אפשר לשחזר את המסורות של המקדש הראשון ולשמור עליהן?
- מהי נוסטלגיה? האם היא דבר טוב או לא?
נעיין בהגדרה של המושג נוסטלגיה:
- מתי נוסטלגיה עשויה להיות 'מחלה' ומתי היא תופעה חיובית?
- האם יש מקומות או תקופות שהייתם רוצים לחזור אליהם? האם זה אפשרי?
- מתי רגשות נוסטלגיים עשויים לעכב התחדשות והתקדמות בחייכם ומתי הם מעוררים שיח פורה בין העבר להווה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על ההקמה מחדש של מזבח ה' והנחת היסודות לבניית בית המקדש השני ועל הרגשות המעורבים שליוו את האירוע. זיהינו את הרצון לשחזר ולשמר את המסורות.
מיומנויות: השוואה בין המסופר בפרק ובין מקורות מקראיים אחרים העוסקים בהקמת המקדש ובעבודתו; עיון בפרשנות רש"י.
מתודות: פתחנו בהאזנה לשיר שממחיש את המורכבות של רגשות מעורבים או בריאיון משפחתי שמציג פערים בין-דוריים. נעזרנו בתרגילי כתיבה או דרמה כדי לחדד את המחלוקת וההבדלים בין קבוצות שונות בקרב שבי ציון. לסיום עסקנו במושג 'נוסטלגיה' כפי שהוא משתקף בתחושותיהם ובמעשיהם של שבי ציון ובחיינו.
ההרחבות מציעות מבט היסטורי מעמיק על התקופה, ושתי אפשרויות לאקטואליזציה שמובילה לדיון ערכי.
מבט היסטורי (משימת כיתה או בית):
נקרא את המאמר של שרה יפת 'מקדש שבי ציון' בקישור זה.
- מהי ההשתלשלות ההיסטורית של בניין המקדש על פי הניתוח במאמר של העדויות המקראיות?
אקטואליזציה:
נשתף את הכיתה בהתלבטויות ובלחצים שהופעלו על בן גוריון לא להכריז על הקמת המדינה – נחלק קטעי עיתונות בנושא ונסכם את הטענות לכל צד.
מסורת וחידוש ביהדות
שאלת החידוש מול שמירת המסורת בעזרא פרק ג מזמינה אותנו לחשוב על שאלות של חידוש בהלכה ובמנהגים של יהדות זמננו (למשל: מעמד האישה, חגים לאומיים מודרניים, מנהגי עדות מול אחידות הלכתית).
- מהם היתרונות ומהם החסרונות בשימור מסורת לעומת שינוי ועדכון?
נערוך דיבייט בכיתה בין שתי קבוצות המציגות עמדות בנוגע לשמרנות מול חידוש.