חלום יעקב
פסוקים י-יח
הזמנה ללימוד
נביא לכיתה שתי תמונות (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור): בראשונה רואים ילד ישן במיטה וחולם בלילה ובשנייה ילד חולם (יש לו משאלה) לקבל מתנה, צעצוע.
נשאל את התלמידים מה הם רואים בתמונות? ומה ההבדל בין החלומות?
ננהל דיון פתוח על חלומות ומשאלות של התלמידים.
נסביר את ההבדל בין חלומות שחולמים כשישנים וחלומות שיש לנו – שאיפות ומשאלות לעתיד.
נדבר על הקשר בין הרגשות שלנו לבין החלומות, לפעמים חולמים על דברים שלא קשורים ולא הגיוניים, ולפעמים החלומות קשורים לפחדים שלנו או לגעגועים אל מישהו או למשהו שחווינו.
נשאל את התלמידים אם קרה להם פעם שחלום שחלמו התגשם.
מבט ראשון
עכשיו נקרא יחד על החלום שהיה ליעקב בדרך לחרן.
נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים י-כ, ונסביר גם בלשוננו את החלום.
מבט שני
נבקש מהתלמידים למרקר את כל הפעלים שבהם ו' ההיפוך מופיעה בפסוקים. כך נזהה את הפעולות של יעקב בקטע הנלמד. נערוך רשימה עם התלמידים של פעלים בלשון המקרא:
- ויצא
- וילך
- ויפגע
- וילן
- ויקח
- וישם
- וישכב
- ויחלם
נבקש מהתלמידים להגיד את הפעלים האלו בלשון זמננו.
כדי להבין את הפעולות של יעקב נשחק משחק שבו בוחרים פועל בלשון המקרא, והתלמידים צריכים לעשות את התנועה המתאימה לפועל.
אחר כך נשחק עם התלמידים משחק זיכרון שבו התלמידים צריכים להתאים את הפעלים (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור) בלשון המקרא לפעלים בני זמננו.
שאלות שאפשר לשאול להבנת הפסוקים הנלמדים:
- לאן יעקב נסע?
- יעקב החליט לנוח קצת. הוא נרדם. על מה הוא חלם? האם זה חלום או משאלה?
- מי מופיע בחלום שלו?
- מה ה' אמר לו בחלום?
מבט שלישי
נציע לתלמידים לחשוב על יעקב – הוא בורח, מפחד, נוסע לבד ופתאום בחלומו מופיעים מלאכי ה'.
- מה לדעתכם החלום הזה גורם ליעקב להרגיש?
- מה מסמלים המלאכים?
- למה לדעתכם המלאכים עולים ויורדים בסולם?
אולי המלאכים שומרים על יעקב ומתחלפים בתפקיד. אולי הם יורדים אליו כדי לשמוע את החששות שלו ולוקחים אותן ממנו למעלה.
יש פרשנים שאומרים שמדובר במלאכים ששמרו עליו עד עכשיו בארץ כנען, שמתחלפים עם המלאכים שישמרו עליו בחוץ לארץ, בחרן.
נחמד לדעת שמישהו תמיד שומר עליך, לא?
נחלק לכל תלמיד בריסטול שבו חצי ציור של חלום יעקב מציירים שונים מוגדל בגודל A3 (ראו בנספח המצורף). התלמידים ישלימו את הציורים לפי דמיונם. אפשר לתת להם לצייר בעפרונות, בצבעי פנדה או בטושים.
אחרי שיסיימו את הציורים אפשר להראות לתלמידים את הציורים המקוריים, ואפשר לתלות את הציורים של התלמידים בכיתה או במסדרון בית הספר.
אפשרות נוספת: להראות לתלמידים את הציורים, כל אחד יבחר ציור שמוצא חן בעיניו ביותר, וימצא שותפים לשיח על הציור. מדוע הציור מוצא חן בעיניהם? מה הפרשנות שנותן הציור לפסוקים שקראנו? וכדומה.
ולאחר השיח, כל אחד יצייר את הפרשנות שלו לחלום, או יבטא אותה בכלים אמנותיים אחרים: ריקוד, שיר, המחזה וכו'.
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם ציירים רבים כל כך בחרו לצייר את חלום יעקב?
- מה כל כך מיוחד בו?
- איזו הרגשה הוא נותן לנו, הצאצאים של יעקב?
- מה ההרגשה שכל אחד מהציורים נותן לכם?
- האם יש הבדלים משמעותיים בין הציורים השונים?
- איזה ציור הכי מוצא חן בעיניכם?
מבט לחיים
נערוך שיחה על מעבר והגעה למקום חדש:
- הייתם צריכים פעם לעבור כיתה, דירה, בית ספר, שכונה, עיר, מדינה? אם כן, מה הרגשתם?
- מישהו עזר לכם בתהליך של המעבר?
- איך עזרו לכם?
אם יהיו ילדים שלא חוו מעבר כלשהו, נבקש מהם לדמיין, לחשוב אם ההורים היו מגיעים הביתה והיו אומרים להם שעוברים דירה, איך היו מרגישים? איך ההורים יוכלו לעזור?
אחרי השיחה נשווה בין הרגשות של יעקב – מה שכתוב לנו שיעקב הרגיש – לבין הרגשות של התלמידים במצבים שסיפרו.
נבקש מהתלמידים לכתוב פתקים של עידוד וחיזוק כאילו הם היו המלאכים (ראו נספח מצורף). מה היו אומרים ליעקב? אפשר להדביק במחברת או לתלות על לוח הכיתה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הרגשות של יעקב סביב ההליכה לבדו לארץ זרה. ראינו את החלום שהוא חולם, שבו אלוהים מעביר לו מסרים המעודדים ומחזקים אותו ודיברנו על התמודדות עם מעברים גם בחיים שלנו.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, היכרות עם צורות הפועל במקרא, שיח מיטבי.
מתודות: ציור על שיחה בין התלמידים והוריהם, דיון פתוח, התבוננות בציורי חלום יעקב, כתיבת פתקי עידוד ליעקב, משחק זיכרון של הפעלים.