חלומות ופשרם
פסוקים י-יז
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה:
נבקש מתלמידי הכיתה לכתוב במשפט או שניים חלום שחלמו. לאחר מכן כל תלמיד יתבקש לגזור את מילות החלום שלו, לערבבן ולהעניק לחברו לשולחן. החבר צריך לנסות לסדר את חלום חברו בסדר הנכון ולנסות להציע פירוש לחלום חברו. לאחר הסידור הקצר נשאל את הכיתה כמה שאלות:
- מי הצליח לסדר נכון את חלום חברו?
- האם עלו סידורי חלומות שונים ומפתיעים?
- מה אנו יכולים ללמוד מכך?
- האם אפשר להעניק פירושים שונים לאותו החלום?
- תוכלו לתת דוגמאות מהחוויה שלכם עכשיו?
- האם חלומות הם מעודדים או מפחידים? מדוע?
- האם לדעתכם יש לייחס לחלומות חשיבות? מדוע?
הצעה שנייה:
נספר לכיתה את החלום הזה: הלילה חלמתי שאני במערה כחולה. סביבי זהר אור עמום, בהתחלה נדמה היה לי שאני לבד, אך אט-אט החלו לגבור הקולות סביבי, צללים דמויי כלבי ענק החלו מתקרבים לעברי, נדרכתי והתעוררתי אחוז בהלה.
נבקש מהתלמידים לפרש את החלום ונשאל:
- האם יש פירוש שמקובל על כולם?
- האם אפשר להגיע לפירוש אחיד?
- האם חלומות תמיד מסמלים משהו או שלעיתים הם רק שטותיים?
- האם מישהו מכם שמע על חלום שהתגשם?
פרשנות עצמאית
נזכיר לתלמידים כי יעקב יצא למסע עצמאי בפעם הראשונה בחייו. מסע מלווה בחששות והליכה אל הלא ידוע.
נקרין על הלוח את פרק כח פסוקים י-יז, נקרא יחד את הפסוקים וננסה להבין עם התלמידים את פשט החלום. נשאל את התלמידים: מה רואה יעקב בחלומו? נציין בפניהם כי 'סולם' היא מילה יחידאית ונעמוד על משמעותה המשוערת.
ידוע כי אפשר להעניק לחלומות פרשנויות מגוונות. לפני שנכיר פרשנויות ננסה אנחנו לפרש את החלום של יעקב (פעמים רבות חשיפה לפרשנות סוגרת את המחשבה. לכן לפני שנחשוף את התלמידים לפרשנויות שונות נבקש מהם לחשוב על כך בעצמם.).
משימה:
חלק את התלמידים לקבוצות של שלושה ונבקש מהם לכתוב שתי הצעות לפירוש חלום יעקב ולענות על שתי השאלות שלהלן:
- מה לדעתכם המסר שביקש אלוהים להעביר ליעקב בחלום?
- האם החלום יחזק את יעקב? מדוע?
נאסוף מהתלמידים את הפרשנויות ונדון בהצעותיהם. אפשר להוסיף שאלה להעמקה: האם יש פירוש ששכנע אתכם במיוחד, או לחלופין פירוש שבשום פנים ואופן אינכם מוכנים לקבל? מדוע?
פרשנות מסורתית
חלומו של יעקב מזמין קריאות מרובות. פרשנים רבים לאורך הדורות ביקשו להתמודד עם משמעות החלום.
נתוודע לשני פירושים של פרשנים מסורתיים לחלום יעקב – של רש"י ושל חזקוני. התלמידים יקראו בזוגות את הפרשנויות ויענו על השאלות שלהלן:
- כיצד מפרש כל פרשן את חלום יעקב? כתבו את עיקרי הדברים.
שימו לב לאילו חלקים בפסוקים ניתן דגש.
- האם לפי הצעות הפרשנים החלום אמור לשפר את תחושתו של יעקב? מדוע?
- האם הפרשנויות שרש"י וחזקוני מציעים דומות או שונות מהפרשנויות שעלו בכיתה בתחילת השיעור? במה הן דומות ובמה הן שונות?
לאחר העבודה נאסוף את תשובות התלמידים ונוודא הבנה. נדגיש בפני התלמידים שני היבטים חשובים ביחס לפרשנים מסורתיים:
- הפרשנים מתבוננים על הטקסט מנקודת מבט אמונית. כלומר, מבחינתם הנחת היסוד כלפי אלוהים היא חיובית ומחייבת, אך אין זה אומר שהם אינם נאמנים לטקסט ולמשמעויות הגלויות והנסתרות שבו.
- פעמים רבות פרשנים יתמקדו במילה או במעט מילים מתוך הפסוק ויפרשו אותן. זו שיטה מעניינת ומקורית, ומעניין להשוותה לאופן שבו אנו נוטים לנתח יצירות כיום.
פרשנות אומנותית
חלום יעקב ניתן להבנה בכמה דרכים, הן בשל המסתורין שבו הן בשל חוסר הידיעה המוחלט מהו אותו סולם. על כן, מעניין להציג בפני התלמידים כמה יצירות אומנות המתארות את החלום ולשוחח על הכוח הפרשני של אומנות חזותית.
נבקש מהתלמידים לעצום עיניים ובעזרת דמיון מודרך ננסה לצייר בראש תמונה של חלום יעקב. נציע לכמה תלמידים לספר על התמונה שעלתה בראשם.
נקרין לתלמידים שלוש תמונות של חלום יעקב ונשאל:
- כיצד מצויר יעקב בכל אחת מהתמונות?
- כיצד אופן הצגתו משפיע על שיפוטנו אותו? (לדוגמה: מראה נערי מעיד על חוסר אונים, שער בהיר יכול לרמוז היכן צוירה התמונה וכדומה)
- אילו פרטים בחר האמן להדגיש בציורו?
- כיצד מוצג הסולם בציורים השונים?
- האם כך דמיינתם את החלום? מה שונה ומה דומה?
נדגיש בפני התלמידים שאומנות חזותית היא כלי פרשני רב עוצמה, הממסגר טקסט שאפשר לפרשו בכיוונים רבים ומצמצמו לידי תמונה ברורה וחד-משמעית – זה כוחה הגדול של התמונה אך גם חולשתה, שכן היא מציעה פרשנות מסוימת על תיאור הניתן לפירוש ודמיון במגוון עצום של דרכים.
פעמים רבות האומן אינו מפרש את הטקסט עצמו, אלא יוצר יצירה חדשה בהשראת הסיפור התנ"כי בהתאם למטרת האומן.
סיכום והשוואה:
נסקור בקצרה ונרשום או נקרין על הלוח את סוגי הפרשנויות השונים שבהן עסקנו בשיעור: פרשנות אישית, פרשנות מסורתית ופרשנות אומנותית. מהפרשנויות המגוונות ננסה להסיק מה סימל החלום ליעקב ומה הוא העניק לו במצב שבו היה נתון.
מבט לחיים
כולנו חולמים חלומות. לעיתים החלום יכול לעודד אותנו, לעיתים להרתיע ולהפחיד ולעיתים להיראות לנו סתום וחסר פירוש.
- האם חלמתם בחייכם חלום שייחסתם לו חשיבות רבה?
- האם היה חלום שסימל בשבילכם משהו?
- האם יצא לנו לשאוב השראה מחלום?
- האם נועצתם פעם עם היקרים לנו על פרשנויות אפשריות לחלום?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על חלום סולם יעקב, החלום הראשון במקרא ומן המרתקים שבו. ראינו כי אפשר להציע לחלום פירושים רבים ומגוונים ונחשפנו לפרשנויות אישיות, מסורתיות ואומנותיות.
מיומנויות: היכרות עם מילה יחידאית, ניתוח טקסט, עבודת צוות, מפגש עם פרשנות מסורתית, ניתוח ביקורתי של יצירות אמנות.
מתודות: קראנו את הטקסט קריאה 'יחפה' והתנסינו בניתוח עצמאי, נחשפנו לפרשנויות מסורתיות, צפינו ביצירות אומנות וחקרנו אותן, דנו בהבדלים בין סוגי הפרשנויות.