"טָרֹף טֹרַף יוֹסֵף" – מי האחראי העיקרי לגורל יוסף?
פסוקים א-לו
בכמה מילים
פרק לז עוסק בעלייתו ובנפילתו של יוסף. יעקב מעדיף את יוסף על פני שאר ילדיו ואינו מסתיר את העדפתו. יוסף מוסיף אש למדורה וחולק עם אחיו את חלומות הגדולה שלו, וכשנקרית בדרכם האפשרות האחים נוקמים – הם מפשיטים את יוסף מכותנתו, משליכים אותו לבור, מוכרים אותו כסחורה ומשקרים לאביו שהוא מצא את מותו. נבחן יחד מיהו האחראי המרכזי למה שקרה ליוסף וננסה להשליך מכך על תפקידיהם ואחריותם של בני משפחה שונים.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – כתבה:
נקרין על הלוח כתבה על גורמים המגבירים קנאה בין אחים (ראו קישור לכתבה גם בממערך השיעור).
נדון עם התלמידים:
- האם קיימת קנאה בין האחים במשפחתכם?
- האם הקנאה נובעת מאחת הסיבות שהוזכרו במאמר? איזו?
- איך ההורים יכולים לעזור בהתמודדות בין אחים?
- איך הם יכולים להגביר את הקנאה?
הצעה שנייה – דיון:
נשאל את התלמידים:
- האם קרה שקינאתם באחים שלכם? על מה?
- האם ההורים שלכם עזרו לכם להתמודד עם הקנאה או דווקא הגבירו אותה? כיצד?
- מי לדעתכם אחראי על פתרון בעיות בין אחים – הילדים או ההורים? מדוע?
הצעה שלישית – דיון:
נשאל בכיתה:
- מה היא קנאה?
- מה עשוי לעורר קנאה?
- למה עלולה לגרום קנאה?
- האם קנאה עשויה להיות חיובית?
- האם אתם מקנאים במישהו? במי? מדוע?
הזמנה לקריאה
שלב ראשון – היכרות עם פשט הסיפור וקריאה השוואתית:
נספר לתלמידים כי אנו עומדים לקרוא על השתלשלות האירועים במשפחת יעקב. ראשית נקרא את הפרק בשלמותו ונבקש מהתלמידים לנסות ולענות באופן אינטואיטיבי על השאלה: מי האחראי העיקרי לגורלו של יוסף שמתגלה בסוף הפרק?
נקרא בהטעמה את פסוקים א-לו, נסביר מילים לא מובנות בעת הקריאה.
לאחר הקריאה הראשונה נקרין את הפרק על הלוח ונזמין שלושה תלמידים לסמן את הפעולות של יעקב, של יוסף ושל האחים: תלמיד אחד יסמן בצהוב את הפעולות של יעקב, תלמיד שני יסמן בירוק את פעולות יוסף, ושלישי יסמן בכתום את פעולות האחים.
נתחלק לשלוש קבוצות – האחים, יוסף ויעקב ונזמין כל קבוצה להסביר למה המעשים שלה הם שהשפיעו על גורל יוסף.
לאחר העבודה בקבוצות נכתוב את עיקרי הדברים שהעלו התלמידים על הלוח ונשאל שוב מה מסתמן מהפרק – על מי מוטלת האחריות לגורלו של יוסף?
יוסף מסתובב עם הבנים של זלפה ובלהה ומוציא את דיבת אחיו רעה בפני אביו.
- מה אפשר ללמוד מכך על היחסים בין האחים? (אולי יש מחנות, הבדלים על פי האם)
- מדוע לדעתכם, יוסף מוציא את דיבת האחים רעה?
- אילו סיבות יכולות להיות לכך? (יוסף רוצה למצוא חן בעיני אביו או לפגוע באחיו)
נחלק לתלמידים שתי פרשנויות המבקשות להסביר את הפסוקים.
נקרא את הפירושים עם התלמידים ונשאל אותם:
- כיצד הפרשנים מבינים את הוצאת הדיבה של יוסף? (רבי מאיר ורבי שמעון מסבירים שיוסף דיווח ליעקב על התנהגות פסולה של בני השפחות; רבי יהודה מסביר שיוסף דיווח ליעקב על התנהגות פסולה של בני לאה כלפי בני השפחות; אפרים יצחקי מסביר שיוסף דואג לזכויותיהם של אחיו בני השפחות)
- באיזה אור מציירת כל פרשנות את יוסף? (פרשנותם של רבי מאיר ורבי שמעון מציגה אותו כמלשן; פרשנותם של רבי יהודה ושל אפרים יצחקי מציגה אותו כלוחם צדק)
נקרא עם התלמידים את פסוקים ג-ד ונשאל:
- מה יעקב עושה? (מכין לבנו כתונת פסים
- האם זו פעולה בעייתית, לדעתכם? מדוע? (כן, כי זו אפליה בין האחים; לא, כי יוסף הוא הבן הקטן היתום מאם, שזקוק ליחס מיוחד)
- כיצד האחים מגיבים? (מקנאים ביוסף)
- האם יש לצפות מהם לתגובה שונה בשל מיקומו של יוסף בתוך המשפחה? מדוע? (לכאורה אפשר לטעון שמדובר באח הקטן שלהם והם כבר די מבוגרים כדי לקבל את יחסו המיוחד של יעקב כלפיו בהבנה)
נחלק לתלמידים את טבלת ההשוואה – מעשי הדמויות בפרק לז לסיכום המתרחש בפרק ונעבור עליה יחד – אפשר לבחור במה להתמקד בטבלה ועל מה לדלג בהתאם לכיתה (ראו טבלה גם בממערך השיעור).
לאחר שנעבור על הטבלה נשאל את התלמידים:
- אילו פעולות לדעתכם השפיעו ביותר על דרדור היחסים? (הענקת כתונת הפסים ליוסף/ הוצאת הדיבה של יוסף/ חלומותיו של יוסף/ ההתנכלות של האחים/ היחס המועדף שהעניק יעקב ליוסף/ אי התערבותו של יעקב ביחסים בין האחים)
- האם אתם רואים אחריות גדולה יותר על צד מסוים? מדוע? (יעקב/ יוסף /האחים)
- למי מקדיש המחבר המקראי את מרב תשומת הלב? מדוע לדעתכם? (תשובות אפשריות: ליוסף. הסיפור מסופר מנקודת מבטו, כי המספר מצדד במעשיו./ למעשי האחים, נראה שהמספר מטיל את האחריות בעיקר עליהם)
- האם ההתבוננות בטבלה משנה את דעתכם לעומת מחשבותיכם לאחר הקריאה הראשונה בסיפור? מדוע? (תשובות אפשריות: הטבלה מסייעת לראות את הדגש שמושם על תיאור מעשי האחים. / הטבלה מסייעת לראות שלכל הצדדים היתה תרומה לדרדור המצב)
- במה שונה האחריות של ההורים מהאחריות של האחים לדעתכם?
- האם יש לצפות מאח צעיר לפחות משמצפים מאח בוגר? מדוע?
- האם יש כאן בעיקר סיפור של אחריות אישית? מדוע? (כל אחד מן הצדדים יכול היה לעשות יותר בכדי למנוע את התוצאות הטרגיות של הסיפור)
נפנה את תשומת לב התלמידים לכך שכל הדמויות המוצגות בפרק עגולות – יעקב אינו רק מעדיף את יוסף אלא גם יודע להעמידו במקום; יוסף אומנם משתף בחלומותיו את אחיו באופן המקומם אותם, אך בו בזמן גם יוצא למרעה לחפשם ומבקש את קרבתם; ואילו האחים אינם עשויים מקשה אחת ושניים מהם מצליחים אף לראות מעל לקנאה המסמאת את העיניים ולגייס חמלה כלפי אחיהם הצעיר.
שלב שני – עיון פרשני:
לאחר שדנו בכיתה על התנהלות המשפחה נבקש לראות מה אמרו פרשנים לאורך הדורות. נגלה שגם כאן הדעות מורכבות. נחלק לתלמידים את דף העבודה ונבקש מהם לעבוד עליו עצמאית או בזוגות. אם הכיתה מתקשה, נעבוד על דף העבודה יחד במליאת הכיתה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
בתום העבודה על דף העבודה נשאל את התלמידים:
- האם הפרשנים מסכימים ביניהם בנוגע למי האחראי לגורלו של יוסף? (לא- המדרש מצביע על יעקב כאחראי וספורנו על האחים)
- על מה הדבר עשוי להעיד? (כנראה שהסיפור מורכב ונתון לפרשנויות שונות. ייתכן מאוד שהסיפור מכוון לכך שכל הצדדים בסיפור נושאים באחריות על מה שאירע)
נסכם עם התלמידים כי מערכת היחסים במשפחתו של יעקב מורכבת מאוד. כפי שראינו היו כמה גורמים אפשריים שגרמו לדחיקתו של יוסף משאר אחיו. עם כל זאת מיקוד האחריות בצד מסוים משפיעה על האופן שבו אנו מנתחים את הסיפור, ולכן לעניין משמעות רבה בפירוש הסיפורים.
נטרים את הפרקים הבאים ונציין שנכונו הן ליעקב הן ליוסף הן אחיו עוד תהפוכות רבות. דרמה גדולה ומרתקת עומדת להיפרש לעינינו.
מבט לחיים
מורכבות היחסים במשפחה מעסיקה אותנו גם בחיי היום־יום. נזמין את התלמידים לחשוב על רעיונות כיצד להתמודד עם קנאה במשפחה וכיצד למנוע מהקנאה להוביל לפעולות אלימות או כל פגיעה אחרת בזולת.
נזמין את התלמידים לשתף בזוגות ולשוחח באופן אישי על קנאה במשפחה:
- ספרו על אירועים שקשורים לקנאה במשפחתכם. מי מעורב? מה עורר את הקנאה? למה היא הובילה?
- הקשיבו זה לזה בתורות ואחר כך שקפו את מה ששמעתם והבנתם על האירוע.
- חשבו יחד על פתרונות או דרכי התמודדות עם כל אחד מהאירועים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: נחשפנו למורכבות במשפחתו של יעקב – הכרנו את השחקנים הראשיים במערכה הראשונה של יריעת סיפורי יוסף ועיינו במגוון השקפות פרשניות על הפרק.
מיומנויות: התמודדות עצמאית עם טקסט בשלב העבודה הקבוצתית, השוואה בין פעולות של הגיבורים, התמודדות עם פרשנים מסורתיים והבעת עמדה אישית.
מתודות: עיינו בטקסט המקראי, קראנו וניתחנו פרשנויות מסורתיות בנוגע לשאלת האחריות על המתרחש בפרק.