"מִשְׁפַּט מָוֶת לָאִישׁ הַזֶּה"
בכמה מילים
נעסוק בשאלות העולות מתוך פרק כו: מיהו נביא אמת ומיהו נביא שקר? כיצד העם אמור להכריע בין השניים? כיצד אפשר לקבל נבואות שלא נעים לשמוע? ומה מניע את הנביא לנבא גם כשמדובר בנבואות פורענות?
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: נביא בימינו
נספר לתלמידים על שתי דמויות: הראשון הוא ג'יאמפאולו ג'וליאני – טכנאי ממכון מחקר שהקים סיסמוגרף במרתף שלו וחזה את רעידת האדמה בלאקווילה ב-2009 באיטליה. השני הוא ברנרד דה ברנרדיניס, גיאופיזיקאי שהמליץ לשתות כוס יין ולהירגע. שניהם ניבאו את העתיד והניחו הנחות בעזרת הכלים שעמדו לרשותם. בסופו של דבר, לאחר רעידת האדמה נשלח דה ברנרדיניס לכלא ל-6 שנים על גרימת מוות של 297 הרוגים. נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם הענישה הייתה במקומה?
- האם בזמן הניבוי היה אפשר לדעת אילו מהן תתגשם?
- האם לדעתכם דה ברנרדיניס ראה בעצמו נביא אמת או שקר?
הצעה שנייה: אמת או שקר
נשאל את התלמידים:
- האם האמת תמיד עדיפה על פני השקר?
- האם יש פעמים שהשקר עדיף על האמת? מתי? מדוע?
הזמנה לקריאה
נביא במקרא
נקרא את מאמרו של אבי ורשבסקי 'נבואה עממית, נבואה קלאסית' מתוך אתר הספרייה הווירטואלית של מטח בקישור זה ונבקש מהתלמידים לענות על השאלות האלה:
- הגדירו את המושג נביא קלאסי.(נשלח בעקבות התגלות ושליחות אלוהית; תפקידו להוכיח את העם ולנחם אותו; ומטיף לשינוי בעניינים שבין אדם לחברו ופולחן דתי)
- הגדירו את המושג נביא עממי.(שולח מסרים לאנשים בודדים, נותן מענה לענייני יום-יום)
- האם אתם מסכימים עם ההפרדה שוורשבסקי עורך או עם דעתו של קויפמן? נמקו.
איך אפשר לדעת אם מדובר בנביא אמת או נביא שקר?
נחלק לתלמידים דף לעבודה בזוגות הדן בשאלה כיצד אפשר להבחין בין נביא אמת לנביא שקר (ראו דף עבודה: נביאי אמת ושקר).
לסיכום דף העבודה נוכל לומר שההבחנה בין אמת לשקר איננה מוחלטת, איננה ודאית ואיננה פסקנית. בעת אמירת הנבואה לא תמיד אפשר לדעת אם מדובר בנביא אמת או בנביא שקר. זוהי הבחנה אישית המוטלת על כל יחיד ויחיד; לבדוק את האמת המסתתרת בעומק הדברים.
נחזור לירמיהו פרק כו ונקרא את פסוק ט. נשאל את התלמידים:
- מדוע לשומעים ברור שירמיהו הוא נביא שקר? (לטענתם, לא ייתכן שאלוהים עומד מאחורי מסר של חורבן עירו ומקדשו. המסר הזה הפוך מהאמונה הדתית המקובלת)
- בעקבות מה שלמדנו עד כה, האם ייתכן שהוא דווקא נביא אמת? (כן, כיוון שאומר דברים קשים שהעם אינו מעוניין לשמוע, דבר המאפיין את נביאי האמת שדורשים תיקון)
נשאל את התלמידים:
- מהו תקדים?
במערכת המשפט תקדים – מקרה משפטי שהיה בעבר ויש בו כדי לקבוע את הפסיקה במקרה דומה או שישמש דוגמה למקרים דומים העשויים לקרות בעתיד.
נשאל את התלמידים:
- אילו תקדימים מובאים בפרק כו?
1. מיכה המורשתי שניבא חורבן לירושלים ולמקדש. חזקיהו לא רק שלא הוציא אותו להורג אלא אף קיבל את דברי הנבואה, פעל לתיקון, התפלל ומנע חורבן.
2. תקדים נגד: פרשת אוריהו בן שמעיהו (פסוקים כ-כג) – על אוריהו הוציא המלך יהויקים גזר דין מוות. - מדוע לדעתכם מובאים התקדימים במשפט של ירמיה?
פסוקים ז-ט: התגובה לנבואת ירמיהו
נקרא ונסביר את הפסוקים. אנו רואים כי דברי ירמיהו מעוררים זעם גדול בקרב העם, והעם אינו מקבל את דבריו ואף דורש את מותו. חשוב להקדיש כמה דקות לדיון בעמדת העם (הקונצנזוס) ולהבין את ההתנגדות העזה שדברי ירמיהו מעוררים:
- מדוע "הַכֹּהֲנִים וְהַנְּבִיאִים וְכָל הָעָם" מגיבים בצורה קיצונית כל כך לדברי ירמיהו?(הוא יוצא נגד תפיסת העולם והאמונה הדתית המקובלת עליהם שלפיה אלוהים לא יחריב את עירו ואת מקדשו)
- באיזו נקודה רגישה נוגעת נבואת ירמיהו?
- במציאות שבה היו נביאי שקר רבים – מדוע לדעתכם יכול העם בכל זאת להניח שירמיהו מנבא אמת?
- מדוע לדעתכם למרות תגובתם הקשה שלהעם כלפי ירמיהו, הוא מתעקש להמשיך ולנבא?
מבט לחיים
- כשאנו שומעים טענה כלשהי, איך אנו יודעים אם היא אמת?
- מה ההבדל בין נביא האומר נבואת שקר לאדם שמנתח את המציאות בצורה מסוימת, ובסוף מתברר שהוא לא צדק? (נביא מדבר בשם אלוהים. מותר כמובן לכל אדם להגיד מה שהוא חושב, אם הוא לא תולה זאת באלוהים אלא בעצמו)
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: דנובשאלות העולות מתוך פרק כו: מיהו נביא אמת ומיהו נביא שקר? כיצד העם אמור להכריע בין השניים? כיצד אפשר לקבל נבואות שלא נעים לשמוע? ומה מניא את הנביא לנבא גם כשמדובר בנבואות פורענות?
מתודות: קריאת מאמר, דף עבודה ודיון.
מיומנויות: פרשנות רש"י, פרשנות מודרנית, קריאת מקורות.
רשומתה של גלי דינור 'כאן הכי בטוח' על התפיסה שבית ה' חסין מתוך אתר 929 בקישור זה:
https://www.929.org.il/page/426/post/10789