יש שופטים בירושלים
בכמה מילים
הנחיית המחוקק בדברים פרק יז פסוקים ח-יב מעידה על ההכרה בעושר המקרים המשפטיים שמזמנת המציאות ובמוגבלותו של החוק– מקיף ככל שיהיה – לגעת בכולם. המחוקק עוסק כאן במצבים שבהם נסתר מן השופט שבעיר השדה פסק הדין. במקרה זה עליו לפנות אל השופט שיהיה "במקום אשר יבחר ה'". הכרעתו של שופט זה מחייבת, והעובר עליה הוא בן מוות.
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה: לקונה בחוק
נשאל בכיתה:
- מי יודע מה זו לקונה ומה זו לקונה בחוק?
נשמע תשובות או ניחושים אם ישנם ונעיין בלשון החוק (ראו דף עבודה: לקונה בחוק).
נשאל את התלמידים:
- מהי אם כן לקונה? (שאלה משפטית שאין לה תשובה בספר החוקים, מקרה משפטי שאין לו תקדימים במערכת המשפט הנוהג)
- כיצד השופט צריך לנהוג במקרה זה?
- האם נכון לנהוג כך לדעתכם, או שיש לכם הצעה אחרת כיצד נהוג במצב כזה?
הפרק שלפנינו דן במצב זה וקובע פתרון אחר.
הצעה שנייה: ערכאות
נשאל בכיתה:
- אילו ערכאות משפטיות אתם מכירים? (בית דין, בית משפט שלום, בית משפט מחוזי, בית משפט עליון/בג"ץ)
- מדוע יש צורך בכמה ערכאות?
- מה לדעתכם צריך לעשות שופט, אם אינו יודע מה להחליט במקרה מסוים?
הזמנה לקריאה
נקרא את פסוקים ח-יג ונשאל בכיתה:
- אל מי פונה הציווי בפסוקים אלה?
- מה בא הציווי למנוע, לדעתכם?
למורה: בשלב זה נרצה רק לעורר את התלמידים למחשבה – לא חייבים להגיע לתשובה סופית בעניין.
נקרין על הלוח את פסוקים ח-יג עם פירוש חלקי של שטיינזלץ ובהדגשות של מקומות ושל בעלי תפקידים המוזכרים בפסוקים אלה (ראו דף עבודה: דברים פרק יז פסוקים ח-יג)
נשוב ונשאל:
- מה משותף לכל המילים המסומנות בצהוב? (כולן מציינות מקומות)
- מה משותף לכל המילים המסומנות בירוק?(כולן שמות בעלי תפקידים)
ננחה את התלמידים לעיין בפרק הקודם, פרקטז פסוקיח ונשאל:
- מיהם היושבים בשערים? (השופטים)
- למה לדעתכם ישבו השופטים בשער העיר? (מקום מרכזי, מקום הכניסה לעיר והיציאה ממנה)
- אל מי,אם כן,הציווי בדברים פרק יז פסוק ח פונה? איזו מילה מרמזת לכך? (לשופטים שבעיר, בשעריך)
נמשיך ונשאל:
- מהו המקום הנוסף ומהם התפקידים המוזכרים בפסוקים שלפנינו? (המקום אשר יבחר ה', כוהן ושופט)
נבקש מהתלמידים למלא בטבלה שבדף העבודה: פנייה למשפט את שתי העמודות הראשונות.
נשוב ונעיין בפסוקים י-יג ונבחן יחד:
- כיצד מדגישים הפסוקים את החובה לכבד את החלטת השופטים והכוהנים? (חוזרים שלוש פעמים על החובה לעשות: "וְעָשִׂיתָ", "וְשָׁמַרְתָּ לַעֲשׂוֹת", "תַּעֲשֶׂה". וכן מציינים את עונשו של מי שלא יכבד את ההחלטה)
- מדוע לדעתכם, חשוב כל כך שגם השופטים המקומיים יכבדו את החלטת השופט הארצי?
לסיום נעיין בדברי רש"י על פסוק יא (ראו דף עבודה: רש"י על דברים פרק יז פסוק יא).
- מה משמעות הביטוי לא לסור ימין ושמאל, על פי רש"י? (שיש לציית להחלטת השופטים אפילו אם דבריהםנראים ממש לא נכונים)
- מה מטרת הציווי הקיצוני הזה לדעתכם? (למנוע אנרכיה או פילוג בין שופטים ולשמור על מעמדן של הערכאות העליונות)
נסכם: המחוקק עוסק כאן במצבים שבהם נסתר מן השופט שבעיר השדה פסק הדין. במקרה זה עליו לפנות אל השופט שיהיה ב"מָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר ה'". הכרעתו של שופט זה מחייבת והעובר עליה הוא בן מוות.
מבט לחיים
נדון בכיתה:
- האם נכון תמיד לציית לערכאות העליונות, גם אם דבריהם מוטעים?
- מתי כן? מתי לא?
- מה הסכנות הטמונות בציות עיוור ומהן הסכנות באי ציות?
- מה עדיף בעיניכם?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את פסוקים ח-יג בדברים יז, הכרנו את הערכאות השיפוטיות ואת החובה לציית להן ולמדנו מתי פונים לכל אחת מהן. עוררנו דיון על ציות עיוור ואי ציות לערכאות העליונות ועל הסכנות בכל אפשרות.
מתודות: דיון, טבלה מסכמת והדגשה ויזואלית.
מיומנויות: פרשנות ימי הביניים, מילה מנחה והשוואה לפרקים אחרים.
על ארגון מערכת השיפוט ראו מאמרו של אלכסנדר רופא מתוך אתר מקראנט בקישור זה.