לידת בנימין וקבורת יצחק
פרק לה, טז-כט
הזמנה ללימוד
נקרין לתלמידים תמונות של מערת המכפלה וקבר רחל ונשאל את התלמידים:
- האם אתם מזהים את המקומות?
אם מישהו זיהה הוא ישתף את האחרים, אם אף אחד לא זיהה נספר לתלמידים שאלו מערת הכפלה וקבר רחל ובהמשך השיעור נלמד עליהם.
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פרק לה פסוקים טז-כט, נבקש מהתלמידים לעקוב אחר הקריאה ולגלות מה קרה במקומות שראינו בתמונות.
מבט שני
בפסוקים טז-כ מסופר לנו על מות אחת מבני משפחתו של יעקב.
- מי מתה?
- היכן היא מתה?
בפסוקים שקראנו מסופר גם על לידת בנו הצעיר של יעקב. אימו מעניקה לו שם אחד ואביו שם אחר.
- מה השמות הניתנים לו?
בפסוק כב מצוין כמה ילדים יש ליעקב. חפשו את מספר הילדים וכתבו אותו במחברת.
בפסוקים כז-כט מסופר על הגעתו של יעקב ליצחק אביו ועל מותו של יצחק.
- היכן גר יצחק?
- בן כמה הוא היה במותו?
- מי קבר אותו?
מבט שלישי
על פי רש"י פירוש השם אשר רחל נותנת לבנה 'בן אוני' הוא בן צערי. יעקב מתערב ומשנה את שמו לבנימין ובכך משנה את פירוש שמו לבן ימין – בן כוח.
- מדוע לדעתכם קראה רחל לבנה כך ומדוע החליט יעקב לשנות את שמו?
בפרק כט למדנו על אהבתו הרבה של יעקב לרחל: "וַיֶּאֱהַב יַעֲקֹב אֶת רָחֵל וַיֹּאמֶר: 'אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים בְּרָחֵל בִּתְּךָ הַקְּטַנָּה'". גם כאשר לבן מרמה אותו ונותן לו את לאה, יעקב עובד שבע שנים נוספות בעבור רחל.
- איך לדעתכם הוא הרגיש?
בסוף הפרק בפסוק כט מסופר על מותו וקבורתו של יצחק.
מבט לחיים
נחלק את התלמידים לזוגות כל זוג יבחר נושא למחקר – מערת המכפלה או קבר רחל, ייגש למחשב ויחקור את הנושא. אפשר להשתמש בשאלות המנחות שלהלן:
- בחרו נושא למחקר – מערת המכפלה או קבר רחל.
- חפשו מידע על המקום באינטרנט.
- כתבו על המקום: היכן הוא ממוקם? מי קבור שם? מידע כללי חשוב שלמדתם על המקום?
- האם תרצו לבקר במקום שלמדתם עליו? כתבו מכתב שכנוע למורה מדוע כדאי או לא כדאי לבקר במקום.