לפחד מהפחד
פסוקים א-לא
בכמה מילים
הפלשתים נערכים למלחמה נוספת בבני ישראל, ובני ישראל מתארגנים במגננה לעומתם. הפלשתים נוקטים לוחמה פסיכולוגית בדמותו של גלית – ענק אימתני שמאיים ומתגרה בבני ישראל מדי יום ביומו. גלית מצליח לזרוע פחד וייאוש בעם, עד שנראה שניצחונם של הפלשתים מובטח. אך דוד, נער צעיר שמגיע לשדה הקרב בשליחות אביו, נראה חסין מפני הפחד שהתפשט בעם – ומסתמן כמושיע פוטנציאלי.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה – מתכון לסיפור טוב:
נשאל את התלמידים:
- מה צריך להכיל סיפור טוב?
נבקש מכל תלמיד לחשוב על סיפור או סרט אהוב עליו ולנסות לפרק אותו למרכיבים:
- מה הופך את הסיפור שאתם אוהבים לסיפור טוב?
נאסוף את התשובות על הלוח תחת הכותרת: מתכון לסיפור טוב. נספר לתלמידים שאנחנו מתחילים היום ללמוד את אחד מהסיפורים הגדולים והמוכרים של התנ"ך – סיפור דוד וגלית. נחזור לרשימה על הלוח ונדגיש מרכיבים שקיימים בסיפור זה: פחד, סכנה, דמויות מעניינות, רשע, גיבור צעיר, קרב, מתח וכו'.
למורה: זו הזדמנות מצוינת להדגיש את הממד הסיפורי של התנ"ך שבו ממוקד מהלך הוראה זה. חשוב להראות לתלמידים שהתנ"ך מלא בסיפורים מרתקים ויפים שאפשר להתחבר אליהם גם בלי לנתח אותם לעומק.
אפשרות שנייה – לפחד מהפחד:
נבקש מהתלמידים לספר על פחדים שהיו להם כשהיו יותר קטנים ועל הדרכים שבהן הם והוריהם התמודדו עם הפחדים. חשוב ליצור אווירה פתוחה ולא שיפוטית – אנו עוסקים בתכנים שלא בהכרח פשוט לשתף.
- מה מאפיין את הדברים שעוררו פחדים?
- מה מאפיין את דרכי ההתמודדות?
- האם יש דרך פשוטה ומהירה להתמודד עם כל פחד?
נסכם: הפחד הוא חלק מחיינו ומלווה את חיינו לא רק בילדות, האתגר הוא לחיות בשלום עם הפחד ולא לתת לו לשתק אותנו ולהשפיע לרעה על הבחירות שלנו. בפרק של היום נראה כיצד הפחד משפיע על בני ישראל ברגע קריטי.
אפשרות שלישית – שאלה לדיון:
- מה גורם לאנשים מסוימים לפחד ולאחרים לא?
הזמנה לקריאה
נקרא את הפרק ונסביר את הסיפור בקצרה. נעמיק בפרטי הסיפור במהלך השיעור.
פסוקים א-יא – התגרותו של גלית:
משימה:
- קראו פסוקים א-ג שהם האקספוזיציה לפרק. רשמו במחברת את כל פרטי המידע שאפשר להוציא מפסוקים אלה: דמויות, מקומות, עמים מעורבים וכו'.
- ציירו במחברת את המצב המתואר בפסוקים, היעזרו במיוחד בפסוק ג.
נקציב לתלמידים כחמש דקות לעבוד על המשימה, נשמע את תשובותיהם ונסכם את תמונת המצב על הלוח. מומלץ לבחור ציור מצטיין ולבקש מהצייר/ת לצייר אותו בצד הלוח כך שהמצב המתואר (צבאות הפלשתים ערוכים לקרב על הר אחד, ובני ישראל ערוכים על ההר ממול) יעמוד לנגד עינינו לאורך השיעור.
נקרא את פסוקים ד-יא.
- פסוקים ד-ז מתמקדים בתיאור גלית, לבושו ונשקו – מהי התמונה המתקבלת?
- מהי ההצעה שמציע גלית לבני ישראל?
- כיצד גלית מכנה את בני ישראל? מדוע?
- מהי מטרת ההצעה?
- כיצד היא משפיעה על אנשי ישראל?
ודאי שגלית היה איום ממשי למי שיעז להילחם בו, אך ברור שלצד איום זה גלית משתמש בלוחמה פסיכולוגית שמשפיעה על כל מחנה ישראל. גלית, ענק פלשתי חמוש ומאיים, אינו מתעניין באמת בטובתם של בני ישראל. הוא מציע להם לשלוח מתנדב שיילחם בו ויחסוך את הצורך בקרב, אך מטרת הצעתו היא לזרוע בקרב בני ישראל תחושות של פחד וחוסר אונים. גלית יודע שאיש מבני ישראל לא יעז להילחם בו, אך הוא בכל זאת חוזר על הצעתו פעמיים ביום במשך ארבעים יום (ראו בהמשך פסוק טז).
שאלה למחשבה:
- מה לדעתכם בני ישראל יכולים לעשות כדי להתמודד עם מסע ההפחדה של גלית?
פסוקים יב-כב – דוד בשליחות לשדה הקרב:
נקרא במליאה את פסוקים יב-כב ונציג לתלמידים את ציר האירועים כדי לסייע להם לסדר את ההתרחשות בפרק.
- מי מבני ישי יצא לקרב?
- מה היה תפקידו של דוד? (פסוקים יג-טו)
- מה פירוש המילים "וְדָוִד הֹלֵךְ וָשָׁב מֵעַל שָׁאוּל" (פסוק טו)? (הכוונה ככל הנראה לכך שדוד משרת את שאול כמנגן ונושא כלים – כפי שמתואר בפרק טז פסוק כא – וכן רועה את צאן אביו לסירוגין)
- מהי השליחות שמטיל ישי על דוד? מדוע? (נראה שישי הזקן דואג לבניו שנעדרים כבר תקופה ממושכת. הוא שולח את דוד לדרוש בשלומם, להעביר להם משלוח מזון וגם להעניק מנחה למפקדיהם)
פסוקים כג-לא – דוד נחשף לבעיית גלית:
נקרא את פסוקים כג-לא. בפסוקים אלו דוד נחשף למסכת האיומים והגידופים של גלית, וכן לתגובת העם המבוהלת.
נעתיק על הלוח את פסוק כד שמדגיש היטב את הפחד הגדול של העם מגלית:
"וְכֹל אִישׁ יִשְׂרָאֵל בִּרְאוֹתָם אֶת הָאִישׁ וַיָּנֻסוּ מִפָּנָיו וַיִּירְאוּ מְאֹד"
- "וְכֹל אִישׁ יִשְׂרָאֵל"
- האם באמת מדובר בכל העם?
- האם הפסוק נכון גם לגבי דוד?
- "בִּרְאוֹתָם" – די במראה שלו בלבד כדי לזרוע אימה במחנה ישראל עוד לפני שהוא פוצה את פיו.
- "וַיָּנֻסוּ מִפָּנָיו וַיִּירְאוּ מְאֹד" – הכותב מדגיש את הפחד של העם באמצעות שני פעלים וגם במילה "מְאֹד".
- מהי הצעת שאול שעליה שומע דוד? (שאול מציע כסף, מעמד ואת ביתו למי שיתנדב להילחם בגלית וינצח)
- מה דעתכם על ההצעה?
- האם היא משפיעה לטובה או לרעה על סף החרדה של העם?
- מדוע דוד שואל שוב על ההצעה לאחר שכבר שמע אותה? (נראה שדוד רוצה לוודא שההצעה אמיתית)
- כיצד מגיב אחיו הבכור של דוד לשאלותיו? (בפסוק כח אנו רואים כי אליאב אינו רואה את השאלות בעין יפה, וחושב שהן מעידות על התפארות חסרת כיסוי או סקרנות זדונית)
בפסוק ל דוד שואל שוב קבוצת אנשים אחרת על הפרס המובטח למנצח כדי לוודא שהשמועה אמיתית. השאלות המרובות של דוד מעבירות לעם את התחושה שהוא מעוניין להתנדב להילחם – ובעקבותיה הוא מזומן בפני המלך שאול.
שאלה למחשבה ולדיון:
- האם דוד באמת מתכוון להציע את עצמו להילחם? אם כן, איך הוא לא מפחד?
מבט לחיים
- כיצד אנחנו מתמודדים עם פחד בחיים שלנו – כפרטים וכעם?
- מתי אנחנו "שאול" ומתי אנחנו "דוד"?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: צבאות פלשתים וישראל נערכים לקרב. מצבם של בני ישראל נראה קשה בעקבות מסע ההפחדה של גלית, עד שדוד מופיע ומביא אתו נימה חיובית יותר.
מיומנויות: ניתוח אקספוזיציה, ניתוח פסוק על הלוח.
מתודות: דיון במליאה, עבודה עצמית.
מוטיב המנהיג רועה הצאן (שהוזכר בהרחבה ביחידה הקודמת, שמואל א פרק טז) בולט גם בפרק זה: בתחילת הפרק דוד רועה את צאן אביו, הוא מספר לשאול חוויה מכוננת מעבודתו כרועה (הסיפור על האריה והדוב), והוא נכנס לקרב לבוש בגדי רועים ומצויד בנשק אופייני.