ביחידה זו דנו בין השאר בייחודו של אוהל מועד, בהזדמנות שהוא מאפשר לאלוהים ולעם להתקרב מחדש ובפגישה המיוחדת של משה ואלוהים – פנים אל אחור.
נוכל להכין ביחד בבית אוהל שיהיה לנו מעין 'אוהל מועד"' ובו נערוך מפגשים אחד על אחד עם בני המשפחה: האוהל יהיה לנו מקום של מפגש אישי וקרוב בתוך הבית, שם נוכל לדבר פנים אל פנים, נוכל להגיד בו זה לזה דברים שאנחנו אוהבים זה אצל זה, וגם דברים שקשה לנו ומפריעים לנו לפעמים. בתוך האוהל נשתדל להסתכל זה אל זה בעיניים ולהבחין בהבעות הפנים וברגשות שהן משדרות.
(פסוק כג)
המדרש עוסק במפגש בין אלוהים למשה, ושואל מה ראה משה מאלוהים במפגש זה.
אלוהים הראה למשה את צידו האחורי. אמרו חכמים: הפסוק מלמד שהראה הקדוש ברוך הוא למשה קשר של תפילין (קשר המהדק את התפילין לראש ונמצא בצד האחורי של הראש מעל העורף).
(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת מנחות, דף לה עמוד ב)
- לפי המדרש – מה ראה משה?
(פסוק יא)
"דִבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה פָּנִים אֶל פָּנִים…"
אין אנו יודעין אם הַשָׁפָל (הנמוך) הגביה את עצמו, או הגבוה השפיל.
(מדרש תנחומא על ספר שמות, פרק לג, סימן כז)
- המדרש מתאר את המפגש בין אלוהים למשה, שתי ישויות במעמד לא שווה. מדוע המדרש מתעכב על אופן המפגש – "פנים אל פנים"?
- מה קרה לדעתכם: הגבוה השפיל את עצמו או שהנמוך הגביה את עצמו?
(פסוק יא)
הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים" מתאר מפגש בלתי אמצעי (ישיר, בלי הפרדה, בלי מתווכים) בין אלוהים לבין משה. גם על יעקב מסופר שפגש את אלוהים פנים אל פנים לאחר שנאבק במלאך.
היום משתמשים לעיתים בביטוי כדי לתאר עימות חזיתי.
- מצאו ברשת מופעים של הביטוי "פָּנִים אֶל פָּנִים".
(פסוק יז)
על דבר המעורר בנו רגש חיובי ואהדה, אנחנו אומרים שהוא מוצא חן בעינינו.
משה מוצא חן בעיני אלוהים, ולכן אלוהים נענה לבקשתו וסולח לעם.
- היכנסו למנוע החיפוש dicta, הזינו את המילים "מצא חן" וחפשו דמות נוספת בתנ"ך שמצאה חן בעיני האל.
(פסוק ט)
השיר "שיר נבואי קוסמי עליז" משתמש בעמוד הענן כדימוי למנהיגות.
שיר נבואי קוסמי עליז
מילים: יוני רכטר ועלי מוהר
לחן: יוני רכטר
כמו עמוד ענן, כך תלך לפני העדר
תבין הכול, תדע, לא תאמר מילה אחת
כמו עמוד עשן תיעלם בתוך החדר
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.
כמו שביל החלב שחוצה את השמיים
אתה הולך ישר, לא שם לב לכוכבים
שזוהרים כדי לסנוור את העיניים
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.
הו, לך ישר
לך לבד,
אל תפחד.
אוהו אוהו או.
אל תכעס,
לך תמים,
לך אחד.
כמו אווז הבר שחולף בשמי הערב
הוא טס בראש החץ, לא נרתע מן המרחק
והאינסטינקט מראה ובורא לו את הדרך
משהו בך יאמר לך: המשך
בדרכך.
כמו בריז´יט בארדו שתפסה כבר את העסק
השאירה מאחור את הטוב ואת הרע
ועל העניינים היא צופה מן המרפסת
משהו בך יאמר לך:
הפסק.
בלי להתכוון תן לעצמך ללכת
כל החישובים ייגמרו מאליהם
כמו העץ שקם לתחייה מן השלכת
משהו בך יאמר לך:
המשך
לך ישר…
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.
- מה מסמל עמוד הענן בשיר, ומה הוא מסמל בפרק לג?
(פסוק כב)
"נִקְרַת הַצּוּר" – המקום שבו התגלה אלוהים למשה.
צור הוא סלע, ונִקְרָה היא מְעָרָה או מַעֲבָר בתוך הסלע. אלוהים נמצא בפרק קרוב מאוד למשה, כל כך קרוב שזה עלול לסכן את משה. לכן אלוהים מבקש להגן על משה כשהוא מתגלה בפניו.
- כיצד המיקום של משה "בנקרת הצור" בעת המפגש עם אלוהים, מלמד אותנו שאלוהים רצה להגן עליו?
(פסוק ג)
הביטוי "זָבַת חָלָב וּדְבָש" מתאר את הארץ וּמְדַבֵּר בְּשִׁבְחָה, בהשוואה למצב במצרים. במצרים המדברית לא היו שדות מִרְעֶה לצאן, ולכן חלב צאן לא היה נפוץ בה. לעומת זאת, בארץ ישראל היו הרבה שטחי מִרְעֶה, והבקר והצאן בה שופעי חלב. ביטוי זה נזכר בתנ"ך פעמים רבות.
רוב הפרשנים מסכימים כי הדבש המוזכר כאן מקורו בפירות המתוקים של ארץ ישראל, בהשוואה לפירות המועטים ולתמרים היבשים שהיו במצרים. דבש הפירות נרקח מכמה סוגי פירות: דבש תמרים (סִילָאן), דבש תאנים, דבש חרובים ואפילו דבש מעסיס הענבים.
- על פי הביטוי וההסבר, במה הייתה שונה ארץ ישראל ממצרים?
- המציאו ביטוי המשבח את ארץ ישראל בהתאם לימינו.
(פסוק ו)
עֲדָיִים הם תכשיטים. בתקופות הקדומות ובעת העתיקה אנשים קישטו את עצמם בתכשיטים מחומרים שהיו זמינים להם: עצמות, שיניים של בעלי חיים, אבנים צבעוניות ומתכות יקרות. ממצאים רבים שהתגלו מלמדים שגם הנשים וגם הגברים ענדו תכשיטים. על פי המתואר בפרק, בני ישראל אינם עונדים את התכשיטים שלהם, לאות אבל על גזרת האל.
- חִזרו לפרק לב – כיצד קשורים התכשיטים לחטא העגל?
(פסוק ז)
אוהל מועד הוא המשכן – מקום הפולחן המקובל מתקופת הנדודים במדבר ועד להקמת בית המקדש הראשון בימי שלמה, נקודת המפגש בין האדם לאלוהים. אוהל מועד אמור היה לקום בתוך המחנה, אולם לאחר חטא העגל הקים אותו משה מחוץ למחנה כדי להדגיש שהשְׁכִינָה (אלוהים) לא יכולה לשכון בתוך העם החוטא. כשמשה נכנס לתוך אוהל מועד ירד עמוד הענן ששהה כל הזמן על הר סיני, ועמד בפתח האוהל – כאילו בא אלוהים בכבודו ובעצמו לכבד את משה בביקורו. אוהל מועד נדד עם העם בתקופת המדבר, ועם הכניסה לארץ נקבע מקומו בשִׁילֹה.
- מדוע בתחילה הוקם אוהל מועד מחוץ למחנה ישראל?
(פסוק ז)
חטא העגל היה משבר אמונה וגם משבר אמון גדול. מדוע קרה המשבר הזה ומה עשה משה כדי לתקן את המצב? מה ההבדל בין הלוחות הראשונים לבין הלוחות השניים? התשובות בסרטון סיכום לשמות לא-לה.
- מִצאו לאוהל מועד שם נוסף שמתאים לו.
קרדיט: סיכום שבועי – שמות לא-לה/929 תנך ביחד, 2015
(פסוק ז)
בסרטון תוכלו לראות שחזור משועָר של אוהל מועד. השחזור נמצא בפארק תמנע.
- שרטטו את אוהל מועד במבט-על (במבט מלמעלה, כמו במפה), בהתאם לשחזור שראיתם בסרטון.
קרדיט: בתוך אוהל המועד, פארק תמנע, 26/01/17