סגור תצוגת כיתה
הפרק

לקחת הביתה

פרקים ח (ל- לה), ט

שיעור חמישי מתוך חמישה

אפשרות ראשונה: כתובה משפחתית
יחידה זו עוסקת בבריתות ובחשיבותן: טקס חידוש הברית בהר עיבל, ברית הגבעונים שיהושע מחליט לא להפר אף שהושגה במרמה. ניכר שלברית יש מעמד ותפקיד חשובים מאוד ושיש לעשות מאמץ רב כדי לשמור עליה למרות הקשיים הכרוכים בכך.
גם משפחה היא ברית. ננסה ללכת בעקבות רעיון הכתובה המביע התחייבות הדדית בין שני בני זוג הנישאים, ולכתוב מעין 'כתובה משפחתית' שתהיה לוחות הברית הפרטיים שלנו. נוכל לכתוב אותה על קלף או על בריסטול, לקשט ולצבוע. בכתובה נכתוב את הדיברות שאנו, בני המשפחה מתחייבים זה לזה לקיים גם ברגעים קשים. את הכתובה המשפחתית נוכל לתלות בסלון כך שתהיה מול עינינו בעת הצורך.

אפשרות שנייה: משחק אמת ושקר
יחידה זו עוסקת בין השאר בשקר שנחשף. כפי ששיחקנו בכיתה, נשחק בבית 'אמת ושקר' משפחתי: כל אחד מבני המשפחה יספר שני אירועים שקרו לו – האחד אמת והשני שקר. נצטרך לנחש ביחד מה הוא הסיפור האמיתי.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
שבועה ברבים
ר' יהודה אומר: כל נדר שידעו עליו רבים — לא יחזיר, ושלא ידעו עליו רבים...
שבועה ברבים
"לֹא הִכּוּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי נִשְׁבְּעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה בה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, וַיִּלֹּנוּ כָל הָעֵדָה עַל הַנְּשִׂיאִים." (פסוק יח)

איור: shutterstock.com

ר' יהודה אומר: כל נדר שידעו עליו רבים — לא יחזיר, ושלא ידעו עליו רבים — יחזיר. אמר ר' יהושע בן לוי: מה הטעם של ר' יהודה? מניין לו שיש לחלק בין נדר שידעו בו רבים לבין כזה שלא ידעו בו? — שנאמר בפרשת הגבעונים: "לֹא הִכּוּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי נִשְׁבְּעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה" (יהושע ט, יח).
משמע ששבועה שנעשתה בפני רבים – אי אפשר לבטל אותה, וכן נדר שיודעים עליו רבים — שוב אי אפשר לבטלו.

(תלמוד, מסכת גיטין, דף מו עמוד א, על פי ביאור שטיינזלץ)

  • על פי המדרש, מדוע יש לקיים את השבועה לגבעונים?
  • על פי פסוק כ, מדוע יש לקיים את השבועה?
והנחש היה ערום...
במדרש מוקבלים מעשיהם של הגבעונים למעשה המרמה של הנחש בגן עדן. נראה שחז"ל הסתמכו במדרש...
והנחש היה ערום...
"וַיֹּאמֶר אִישׁ יִשְׂרָאֵל אֶל הַחִוִּי, אוּלַי בְּקִרְבִּי אַתָּה יוֹשֵׁב וְאֵיךְ אֶכְרָת לְךָ בְרִית." (פסוק ז)

איור: shutterstock.com

במדרש מוקבלים מעשיהם של הגבעונים למעשה המרמה של הנחש בגן עדן. נראה שחז"ל הסתמכו במדרש על הדמיון בין השם "חיוי" – עמם של הגבעונים – ובין המילה "נחש" בארמית – חיויא.

מן האמורי היו (הגבעונים), ולמה קורא אותם "חוי"?
על שעשו מעשה חוי – מעשה נחש.
הנחש אמר: יודע אני שאמר להם הקב"ה "כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" (בראשית ב, יז), אך אני הולך ומרמה אותם והם אוכלים ונענשים, ואני יורש את הארץ לעצמי.
כך עשו הגבעונים – אמרו: יודעים אנו שאמר הקב"ה לישראל "כִּי הַחֲרֵם תַּחֲרִימֵם הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי" (דברים כ, יז), "לֹא תִכְרֹת לָהֶם בְּרִית" (דברים ז, ב), אך אנו הולכים ומרמים אותם והם כורתים אתנו ברית.
יהרגו אותנו – יעברו על השבועה,
יקיימו אותנו – יעברו על הגזרה.
בין כך ובין כך נענשים, ואנו יורשים את הארץ לעצמנו.

(עיבוד. על פי: מדרש במדבר רבה [וילנא], פרשת נשא, פרשה ח סימן ד)

  • על פי המתואר בפרק ט פסוקים ג-ד, כיצד הערימו הגבעונים על ישראל? ציינו שני שלבים בתוכנית של הגבעונים.
אל תירא ואל תחת
כל מיני דברים יכולים לגרום לנו לפחד. חושך, מקומות גבוהים, זיכרון שלילי, מישהו או משהו...
אל תירא ואל תחת
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ אַל תִּירָא וְאַל תֵּחָת קַח עִמְּךָ אֵת כָּל עַם הַמִּלְחָמָה וְקוּם עֲלֵה הָעָי רְאֵה נָתַתִּי בְיָדְךָ אֶת מֶלֶךְ הָעַי וְאֶת עַמּוֹ וְאֶת עִירוֹ וְאֶת אַרְצוֹ." (ח, א)

כל מיני דברים יכולים לגרום לנו לפחד. חושך, מקומות גבוהים, זיכרון שלילי, מישהו או משהו שנראים לנו מסוכנים, כל אלה עלולים לגרום לנו תחושה פנימית של חוסר ביטחון. הפחד הוא הגיוני ומותר, אבל לפעמים כדאי לנסות להתגבר עליו.
בפרק שלנו יהושע מפחד, ואלוהים אומר לו: "אַל־תִּירָא וְאַל־תֵּחָת", ובמילים פשוטות – אל תפחד.
האזינו לשיר "אל תפחד" של הזמר והיוצר אהוד בנאי.

למילות השיר

אל תפחד.
מילים ולחן: אהוד בנאי.

אל תפחד
אתה לא לבד

הייתה זו דקירה קטנה
זעזוע פתאומי ומהיר,
נכון, איבדת שליטה לרגע
לא היית מספיק זהיר,
ועכשיו פעמוני אזהרה
מצלצלים בראשך
אתה רוצה לשכוח
להתחיל מהתחלה

אז תאמין שאם קלקלת
אתה יכול גם לתקן, כן, כן.

אל תפחד
אתה לא לבד.

אם יחזור שוב רגע הפחד
אבוא להושיט לך יד
תמיד אהיה קרוב אליך
לחבק במקרה שתרעד

עכשיו פעמוני אזהרה
מצלצלים בראשך
אתה רוצה לשכוח
להתחיל מהתחלה

אז תאמין שאם קלקלת
אתה יכול גם לתקן, כן, כן.

אל תפחד
אתה לא לבד.

6.5. © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • לפי הפסוק – מה דרכו של אלוהים לגרום ליהושע לא לפחד?
  • ולפי השיר – כיצד בני האדם יכולים לעזור זה לזה וגם לעצמם לא לפחד?

קרדיט: אהוד בנאי – אל תפחד / מוזיקה ישראלית

חטבי עצים ושאבי מים
הגבעונים רימו את יהושע כדי להציל את חייהם. הם ידעו שאם הוא יחשוב שהם מעיר...
חטבי עצים ושאבי מים
"וַיִּתְּנֵם יְהוֹשֻׁעַ בַּיּוֹם הַהוּא חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם לָעֵדָה וּלְמִזְבַּח ה' עַד־הַיּוֹם הַזֶּה אֶל־הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר." (ט, כז)

הגבעונים רימו את יהושע כדי להציל את חייהם. הם ידעו שאם הוא יחשוב שהם מעיר קרובה, הוא יהרוג אותם.

להמשך קריאה

לכן הם הציגו את עצמם כאילו הם מעיר רחוקה. יהושע נשבע להם שהוא לא יפגע בהם וכרת איתם ברית. אבל אז התגלתה התרמית!
האם השבועה בתוקף? או שמותר ליהושע לבטל את השבועה? יהושע החליט על פתרון ביניים.

  • התבוננו בסרטון המתעד פעולה של חוטבי עצים ברומניה- מה דורשת פעולת ביקוע וניסור העצים מהעושים אותה?
  • אילו עוד פעולות עושים חוטבי עצים? ואילו פעולות עושים שואבי מים?
  • למה דווקא לסוג העבודה הזה ייעד יהושע את הגבעונים?

קרדיט: אבי טיולים ברומניה – חוטבים עצים בהרי הקרפטים, חורף 2014 / אבי טיולים – טיולי צ'ורבה ברומניה

גל אבנים
"גל האבנים" שמופיע בפסוק הוא דרך לסמן את המקום שבו השליכו את מלך העי, אחרי...
גל אבנים
"וְאֶת מֶלֶךְ הָעַי תָּלָה עַל הָעֵץ עַד עֵת הָעָרֶב וּכְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ צִוָּה יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּרִידוּ אֶת נִבְלָתוֹ מִן הָעֵץ וַיַּשְׁלִיכוּ אוֹתָהּ אֶל פֶּתַח שַׁעַר הָעִיר וַיָּקִימוּ עָלָיו גַּל אֲבָנִים גָּדוֹל עַד הַיּוֹם הַזֶּה." (ח, כט)

"גל האבנים" שמופיע בפסוק הוא דרך לסמן את המקום שבו השליכו את מלך העי, אחרי שמת מוות מבזה.

להמשך קריאה

הרעיון של הצבת אבנים כדי לסמן מקום, הוא רעיון שמופיע במקומות נוספים (זוכרים את 12 האבנים בגלגל?). נוסף על כך, האבנים שבפרק משמשות גם לזיכרון מאורע.
אומנים ברחבי העולם משתמשים באבנים ליצירת פסלים בטבע. אתם מוזמנים לצפות!

קרדיט: Watch This Guy Balance Rocks on Water in the Most Mesmerizing Way | Short Film Showcase / National Geographic, 2017

  • שערו – כיצד מצליחים האומנים לגרום לכך שהאבנים לא ייפלו?
  • מדוע לדעתכם "גל אבנים" הוא דרך לזיכרון?
מי מסתתר מאחורי המסכה?
"הומלס" (אדם חֲסַר בית) משחק כדורגל ברחוב. האם הייתם ניגשים אליו? הייתם משחקים איתו? לא...
מי מסתתר מאחורי המסכה?
"וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵמָּה בְּעָרְמָה וַיֵּלְכוּ וַיִּצְטַיָּרוּ וַיִּקְחוּ שַׂקִּים בָּלִים לַחֲמוֹרֵיהֶם וְנֹאדוֹת יַיִן בָּלִים וּמְבֻקָּעִים וּמְצֹרָרִים." (ט, ד)

"הומלס" (אדם חֲסַר בית) משחק כדורגל ברחוב. האם הייתם ניגשים אליו? הייתם משחקים איתו?

להמשך קריאה

לא ייאמן! האיש שחשבנו שהוא "הומלס" הוא כריסטיאנו רונאלדו, הכדורגלן הפורטוגלי המפורסם! אחד הכדורגלנים הטובים ביותר בכל הזמנים!

  • כיצד התחפש רונאלדו לאדם חסר בית?
  • כיצד הגיבו האנשים כאשר הם לא ידעו מי הוא?
  • כיצד הגיבו האנשים כאשר הם כן ידעו מי הוא?
  • במה הסרטון דומה ובמה הוא שונה מהסיפור בפרק, על הגבעונים שהתחפשו?

קרדיט: Cristiano Ronaldo surprises a kid on a Madrid's street 2015 [FULL VIDEO] /AshStudio7,2015

הר גריזים - קהילת השומרונים
בסרטון מוצג ריאיון עם השחקנית והזמרת סופי צדקה. היום סופי היא יהודייה (היא התגיירה), אבל...
הר גריזים - קהילת השומרונים
"וְכָל יִשְׂרָאֵל וּזְקֵנָיו וְשֹׁטְרִים וְשֹׁפְטָיו עֹמְדִים מִזֶּה וּמִזֶּה לָאָרוֹן נֶגֶד הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם נֹשְׂאֵי אֲרוֹן בְּרִית ה' כַּגֵּר כָּאֶזְרָח חֶצְיוֹ אֶל מוּל הַר גְּרִזִים וְהַחֶצְיוֹ אֶל מוּל הַר עֵיבָל כַּאֲשֶׁר צִוָּה מֹשֶׁה עֶבֶד ה' לְבָרֵךְ אֶת הָעָם יִשְׂרָאֵל בָּרִאשֹׁנָה." (ח, לג)

בסרטון מוצג ריאיון עם השחקנית והזמרת סופי צדקה. היום סופי היא יהודייה (היא התגיירה), אבל במקור היא שומרונית. ולא, היא לא עלתה לארץ, השומרונים חיים בארץ ישראל. יש להם מכנה משותף עם היהודים, אבל גם נקודות שוני.

צפו בסרטון עד דקה  3:23 :

  • לפי מה שהבנתם מהסרטון – מדוע סופי החליטה לצאת מהעדה השומרונית?
  • אילו דברים חדשים למדתם בעקבות הצפייה?

קרדיט: חדשות השבת – סופי צדקה/כאן 11, 2017

גבעון? המקום ה(לא)נכון
בפרק שלפנינו יש מתח, מלחמה באזור. יהושע וצבאו חצו את הירדן, התמקמו בגלגל, וכבר כבשו...
גבעון? המקום ה(לא)נכון
"וַיְהִי כִשְׁמֹעַ כָּל הַמְּלָכִים אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בָּהָר וּבַשְּׁפֵלָה וּבְכֹל חוֹף הַיָּם הַגָּדוֹל אֶל מוּל הַלְּבָנוֹן הַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי הַכְּנַעֲנִי הַפְּרִזִּי הַחִוִּי וְהַיְבוּסִי: וַיִּתְקַבְּצוּ יַחְדָּו לְהִלָּחֵם עִם יְהוֹשֻׁעַ וְעִם יִשְׂרָאֵל פֶּה אֶחָד: וְיֹשְׁבֵי גִבְעוֹן שָׁמְעוּ אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה יְהוֹשֻׁעַ לִירִיחוֹ וְלָעָי." (ט, א-ג)
 איור מפות: איל אילת. מאושר ע"י המאייר.

איור מפות: איל אילת. מאושר ע"י המאייר.

בפרק שלפנינו יש מתח, מלחמה באזור. יהושע וצבאו חצו את הירדן, התמקמו בגלגל, וכבר כבשו את יריחו ואת העי. מלכי האזור, כפי שאנחנו מבינים מהפסוק, חשו מאוימים והתקבצו יחד ("פה אחד") כדי להילחם ביהושע. לגבעונים, לעומת זאת, הייתה תוכנית אחרת…

התבוננו במפה ומצאו את העיר גבעון.

  • חישבו, על סמך המיקום של העיר גבעון במפה, מדוע לגבעונים הייתה תוכנית אחרת משל שאר המלכים?
זהירות! מארב מאחוריכם!
בני ישראל בדרכם לנסות בפעם השנייה לכבוש את העָי, אולם הפעם יש תוכנית! בשלב הראשון...
זהירות! מארב מאחוריכם!
"...רְאוּ אַתֶּם אֹרְבִים לָעִיר מֵאַחֲרֵי הָעִיר... וַאֲנִי וְכָל הָעָם אֲשֶׁר אִתִּי נִקְרַב אֶל הָעִיר וְהָיָה כִּי יֵצְאוּ לִקְרָאתֵנוּ כַּאֲשֶׁר בָּרִאשֹׁנָה וְנַסְנוּ לִפְנֵיהֶם: וְיָצְאוּ אַחֲרֵינוּ עַד הַתִּיקֵנוּ אוֹתָם מִן הָעִיר כִּי יֹאמְרוּ נָסִים לְפָנֵינוּ כַּאֲשֶׁר בָּרִאשֹׁנָה וְנַסְנוּ לִפְנֵיהֶם: וְאַתֶּם תָּקֻמוּ מֵהָאוֹרֵב וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָעִיר וּנְתָנָהּ ה' אֱלֹהֵיכֶם בְּיֶדְכֶם." (פסוקים ד-ז)
המארב לעי. איור: בלה גולדנברג טייב

המארב לעי. איור: בלה גולדנברג טייב

בני ישראל בדרכם לנסות בפעם השנייה לכבוש את העָי, אולם הפעם יש תוכנית! בשלב הראשון – לפצל את כוח הלוחמים לשתי יחידות. יחידה אחת תהיה במארב מאחורי העיר, והשנייה תבוא בגלוי מול שער העיר.

להמשך קריאה

בשלב השני – הכוח הגלוי מגיע אל שער העיר, כל אנשי העי יוצאים לתקוף אותו ואז, במפתיע, הכוח האורב יוצא מהמחבוא שמאחורי העיר ומשתלט על העיר!

  • הסבירו – מה תפקידם של אנשי הכוח האורב? לְמָה הם צריכים לשים לב? אילו תכונות חשוב שיהיו למי שמשמש בתפקיד זה?
הנעל העתיקה בעולם
  נמצאה הנעל העתיקה ביותר בעולם! הנעל, בת 5,500 שנה, נמצאה במערה בארמניה (מדינה שנמצאת...
הנעל העתיקה בעולם
"זֶה לַחְמֵנוּ חָם הִצְטַיַּדְנוּ אֹתוֹ מִבָּתֵּינוּ בְּיוֹם צֵאתֵנוּ לָלֶכֶת אֲלֵיכֶם וְעַתָּה הִנֵּה יָבֵשׁ וְהָיָה נִקֻּדִים: וְאֵלֶּה נֹאדוֹת הַיַּיִן אֲשֶׁר מִלֵּאנוּ חֲדָשִׁים וְהִנֵּה הִתְבַּקָּעוּ וְאֵלֶּה שַׂלְמוֹתֵינוּ וּנְעָלֵינוּ בָּלוּ מֵרֹב הַדֶּרֶךְ מְאֹד." (ט, יב-יג)
<a href="http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0010984" target="_blank" rel="noopener">First Direct Evidence of Chalcolithic Footwear from the Near Eastern Highlands</a><br /> Ron Pinhasi, Boris Gasparian,Gregory Areshian,Diana Zardaryan, Alexia Smith, Guy Bar-Oz,Thomas Higham

First Direct Evidence of Chalcolithic Footwear from the Near Eastern Highlands
Ron Pinhasi, Boris Gasparian,Gregory Areshian,Diana Zardaryan, Alexia Smith, Guy Bar-Oz,Thomas Higham

 

נמצאה הנעל העתיקה ביותר בעולם! הנעל, בת 5,500 שנה, נמצאה במערה בארמניה (מדינה שנמצאת בגבול בין היבשות אירופה ואסיה).

להמשך קריאה

הנעל עשויה עור, מתאימה לרגל ימין, במידה 37, והייתה כנראה נעל של גבר. כאשר נמצאה היה בתוכה עשב, כנראה כדי לשמור על צורתה ועל הגמישות שלה. איך סגרו את הנעל? הסתכלו בתמונה, בעזרת שרוכים! אז בפעם הבאה שהגבעונים מספרים שהנעליים שלהם בלויות, הראו להם מהי נעל בלויה באמת!
רוצים ללמוד עוד דבר חשוב? כשאנשים מתחדשים בנעליים חדשות, אומרים להם תבלו, ולא תתחדשו! הכוונה היא שיזכו ללכת למקומות טובים ומעניינים ולְבַלוֹת את הנעליים, כלומר להפוך אותן למשומשות.

  • הגבעונים התחפשו לאנשים שבאו מרחוק, וכדי להוכיח שהם באמת באו מרחוק הם הצטיידו בפריטי לבוש, ציוד ומזון שנראו ישנים ובלויים. אילו פריטים? איזה פריט מכל הפריטים שהם הביאו מופיע גם בתמונה?
הגבעונים בחרוזים
הסופר הישראלי אפרים סידון כתב את סיפורי התנ"ך בחרוזים לילדים. לפעמים ברור וקל יותר להבין...
הגבעונים בחרוזים
"וַיֵּלְכוּ אֶל יְהוֹשֻׁעַ אֶל הַמַּחֲנֶה הַגִּלְגָּל וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו וְאֶל אִישׁ יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה בָּאנוּ וְעַתָּה כִּרְתוּ לָנוּ בְרִית" (ט, ו)

הסופר הישראלי אפרים סידון כתב את סיפורי התנ"ך בחרוזים לילדים. לפעמים ברור וקל יותר להבין את הסיפור, כשמספרים לנו אותו בחרוזים. את הספרים שלו מלווים האיורים של המאייר הישראלי דני קרמן. רוצים גם? בבקשה!

  • אתם מוזמנים לאייר בעצמכם את הפרק, או לכתוב את המשכו בחרוזים.

קרדיט: תנ"ך בחרוזים – הגבעונים וכיבוש יתר חלקי הארץ/ חינוכית ראשונים בעולם, 2014

חשיפת האמת!
צפו בקטע מתוך חדשות התנ"ך. בסרטון מתואר (בדרך הומוריסטית) המפגש הדרמטי בין הגבעונים לבין בני...
חשיפת האמת!
" וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵמָּה בְּעָרְמָה וַיֵּלְכוּ וַיִּצְטַיָּרוּ וַיִּקְחוּ שַׂקִּים בָּלִים לַחֲמוֹרֵיהֶם וְנֹאדוֹת יַיִן בָּלִים וּמְבֻקָּעִים וּמְצֹרָרִים." (ט, ד)

צפו בקטע מתוך חדשות התנ"ך. בסרטון מתואר (בדרך הומוריסטית) המפגש הדרמטי בין הגבעונים לבין בני ישראל. צפו בסרטון ונסו להבין מהו התעלול של הגבעונים.

  • אחרי שצפיתם בסרטון והבנתם מה קרה שם, חזרו אל פסוק ד. איזו מילה בפסוק מתאימה לתיאור מעשה הגבעונים?

קרדיט: חדשות התנ"ך: כיבוש העי / חינוכית ראשונים בעולם, 2016

עם נופל וקם
בפרק ח בספר יהושע העם נערך לכיבוש מחודש של העיר. יהושע מתכנן קרב שיש בו...
עם נופל וקם

בפרק ח בספר יהושע העם נערך לכיבוש מחודש של העיר. יהושע מתכנן קרב שיש בו ערמה ותחכום. הוא בוחר 30,000 איש ומציב אותם במארב מאחורי העיר.

התוכנית היא כזאת: יהושע והעם איתו יתקפו את העיר מהחזית. כאשר אנשי העיר יצאו לקראת העם כדי להשיב מלחמה, העם יתחיל לברוח. אנשי העיר ירדפו אחריהם ויצאו מהעיר. כעת 30,000 איש שנמצאים במחבוא, יקומו, יכנסו לעיר וישרפו אותה.

מה אתם חושבים על התוכנית?

תצליח?

התוכנית עובדת כמתוכנן.

יהושע והעם בורחים מפני העיר וברגע אחד יהושע מסתובב, נוטה בכידון שבידו לכיוון יריחו ואנשי המארב נכנסים לעיר וכובשים אותה.

"וַיִּשְׂרֹף יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָעָי וַיְשִׂימֶהָ תֵּל עוֹלָם שְׁמָמָה עַד הַיּוֹם הַזֶּה. וְאֶת מֶלֶךְ הָעַי תָּלָה עַל הָעֵץ עַד עֵת הָעָרֶב וּכְבוֹא הַשֶּׁמֶשׁ צִוָּה יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּרִידוּ אֶת נִבְלָתוֹ מִן הָעֵץ וַיַּשְׁלִיכוּ אוֹתָהּ אֶל פֶּתַח שַׁעַר הָעִיר וַיָּקִימוּ עָלָיו גַּל אֲבָנִים גָּדוֹל עַד הַיּוֹם הַזֶּה."

חשבו על הקרב הראשון – קרב יריחו, ועל קרב העי. אלו שני קרבות מאוד שונים בסגנון שלהם.

במה הם שונים?

הזכרנו כמה פעמים – ספר יהושע לא נועד רק לספר על מלחמות, הוא נועד ליצור זיכרון לדורות, הוא נועד לתת משמעות.

כעת, בסוף הפרק מופיע החלק שיוצק משמעות. יהושע בונה מזבח אבנים בהר עיבל וכותב על האבנים את דברי התורה: "וַיִּכְתָּב שָׁם עַל הָאֲבָנִים אֵת מִשְׁנֵה תּוֹרַת מֹשֶׁה אֲשֶׁר כָּתַב לִפְנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל."

נערך גם טקס על הר גריזים והר עיבל ויהושע מקריא את דברי התורה.

שוב מתחבר מעשה למשמעות.

וגם זוכה לפרק משלו בחדשות התנ"ך:

 

מהי לדעתכם המשמעות של השוני בין שני הקרבות הראשונים (שהצליחו) של כיבוש הארץ?

יש לי סיכוי להינצל
פרק ט בספר יהושע. יצא לכם פעם להעמיד פנים? לנהוג בערמומיות? לעשות "כאילו" לאבא אמא (כאילו...
יש לי סיכוי להינצל

פרק ט בספר יהושע. יצא לכם פעם להעמיד פנים? לנהוג בערמומיות? לעשות "כאילו" לאבא אמא (כאילו אתם ישנים, כאילו אתם חולים וכד')? נו, הצלחתם? האמינו לכם?

הפרק שלנו מספר על עיר אחת שאנשיה התנהגו בערמומיות, עשו "כאילו" וכך הצילו את העיר מחורבן.

לעיר הזאת קוראים גבעון.

ארץ כנען מתחילה לרעוד.

עם ישראל, בהנהגתו של יהושע בן-נון, נכנס לא מזמן לארץ דרך הירדן. ומאז הוא הספיק לכבוש את העיר יריחו ואת העי. וזה אחרי כל הכיבושים בעבר הירדן המזרחי (המתוארים בספר במדבר).

עמי הארץ מבינים שמשהו קורה… האם הם יהיו הבאים בתור?

לגבעונים יש רעיון יצירתי. הם מתחפשים לאנשים שעשו את כל הדרך מארץ רחוקה: "וַיִּקְחוּ שַׂקִּים בָּלִים לַחֲמוֹרֵיהֶם וְנֹאדוֹת יַיִן בָּלִים וּמְבֻקָּעִים וּמְצֹרָרִים. וּנְעָלוֹת בָּלוֹת וּמְטֻלָּאוֹת בְּרַגְלֵיהֶם וּשְׂלָמוֹת (=שמלות) בָּלוֹת עֲלֵיהֶם וְכֹל לֶחֶם צֵידָם יָבֵשׁ הָיָה נִקֻּדִים (=מנוקד מעובש)".

הם מגיעים כך ליהושע ומספרים לו: "אנחנו גרים בארץ רחוקה. שמענו על כל הניצחונות הגדולים של עם ישראל. באנו מרחוק מאד כנציגי העם שלנו כדי לכרות עם עם ישראל ברית."

כיצד מגיב יהושע? מה אתם חושבים?

"וַיַּעַשׂ לָהֶם יְהוֹשֻׁעַ שָׁלוֹם וַיִּכְרֹת לָהֶם בְּרִית לְחַיּוֹתָם וַיִּשָּׁבְעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה". שישו ושמחו.

שלושה ימים עוברים ומתגלה התרמית!!!

הגבעונים גרים קרוב מאד והם היו אמורים להיכלל במסע הכיבושים של עם ישראל.

וואי וואי. מה עושים?

אין ברירה. למרות שהדבר הכעיס מאד את יהושע, שבועה זו שבועה. "וְלֹא הִכּוּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כִּי נִשְׁבְּעוּ לָהֶם נְשִׂיאֵי הָעֵדָה בַּ-ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל".

אבל הם כן מקבלים קללה עסיסית מיהושע "אֲרוּרִים אַתֶּם" והם ממונים להיות "חֹטְבֵי עֵצִים וְשֹׁאֲבֵי מַיִם", מה שנחשב בזמנם למלאכות הכי פחותות.

האם, לדעתכם, אדם או עם צריך לקיים שבועה למישהו שרימה אותו?

האם עם ישראל יעמוד בשבועה שלו לקיים את הברית? (התשובה כבר בפרק הבא…)

להתחפש למישהו אחר ולרמות כדי להציל חיים… גם במפלצות בע"מ ניסו את זה. מכירים?

 

איך אתם הייתם נוהגים אם הייתם, חס וחלילה במצבם של הגבעונים?