פרו לבני משפחתכם על הביטוי שהכרנו 'ארץ זבת חלב ודבש' ותנו להם להציע פירושים משלהם לביטוי. תוכלו להציע להם לקרוא עוד על כך הזה בפרק מתוך אתר 929.
הכינו ציור משפחתי של הארץ האהובה – ארץ זבת חלב ודבש.
אמר רבה, אמר רבי יוחנן:
אותו הלילה, ליל תשעה באב היה. ואמר להם הקדוש ברוך הוא: אתם בכיתם בכייה של חינם, ללא סיבה אמיתית – ואני קובע לכם ביום הזה בכייה לדורות.
ואכן במהלך השנים, בתשעה באב חרבו בית המקדש הראשון ובית המקדש השני.
(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת תענית, דף כט עמוד א. לפי ביאור שנאן לספר האגדה עמ' 104)
ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104. © כנרת, זמורה, ביתן.
- מה היה חמור כל כך בבכי של העם עקב חטא המרגלים, שהביא עליהם כעונש אסונות לאומיים?
כיוון שבאו מתור הארץ, עמדו ופיזרו עצמם בכל שבטי ישראל, כל אחד ואחד בתוך שבטו, ומתנפל לתוך כל זווית של ביתו והוא צווח ובוכה.
ובניו ובנותיו באים עליו והיו אומרים לו: "מה לך, אדוני?"
ובעוד שהוא עומד, עושה עצמו נופל לפניהם, ואומר להם: "אוי לי עליכם, בניי ובנותיי וכלותיי! הָאֱמוֹרִיִים (עַם כְּנַעֲנִי) עתידים להתעלל בכם, הם עתידים לשלוט בכם! מי יוכל לעמוד מולם?"
מיד הם כולם גועים בבכייה, בניהם ובנותיהם וכלותיהם, עד שהיו השכנות שומעות את הדבר ואף הן היו בוכות, עד שהייתה משפחה למשפחה משמעת עד שהיה כל השבט בוכה. עד שנעשו כולם חבורה אחת וגעו בבכי ונתנו קול בכייתם לַמָרוֹם.
(עיבוד. על פי: ילקוט שמעוני פרשת שלח לך , לפי פירוש שנאן לספר האגדה עמ' 103-104)
ח"נ ביאליק וי"ח רבניצקי, ספר האגדה החדש – עם פירוש אביגדור שנאן, 2015, עמ' 104-103. © כנרת, זמורה, ביתן.
- על פי המדרש, כיצד הצליחו המרגלים להפיץ את דעותיהם בכל ישראל? התייחסו לדבריהם ולמעשיהם.
נתן יונתן פותח את השיר שלו בלשונם של המרגלים "ארץ אוכלת יושביה".
מאז, מרבים להשתמש בביטוי זה לתאר את הקושי של החיים בארץ הזאת .
שיר ארץ
חוה אלברשטיין
מילים: נתן יונתן
לחן: סשה ארגוב
ארץ שיושביה היא אוכלת
וזבת חלב ודבש ותכלת
לפעמים גם היא עצמה גוזלת
את כבשת הרש.
ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.
שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים.
ארץ שמתקו לה רגביה
ומלוחים כבכי כל חופיה
שנתנו לה אוהביה
כל אשר יכלו לתת.
כל אביב שבים לה סביוניה
לכסות את כל קמטי פניה
רוח קיץ עצב אבניה
ילטף באור.
שב הסתיו עם כובד ענניה
לעטוף אפור את כל גניה
והחורף את שמורות עיניה
הבוכות יסגור.
שב החצב לבן לפרוח
שם בדרך יחידי
והיסמין ישיב ניחוח
שדות הזמן שלה האבודים
שב הסתיו עם כובד ענניה…
© כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם.
- מדוע לדעתכם נתן יונתן משתמש בדברי המרגלים בשיר- העלו השערות.
- כיצד אהבתו לארץ באה לידי ביטוי בשיר?
דברי המרגלים הפכו לביטויים שמשתמשים בהם עד היום:
אֶרֶץ אֹכֶלֶת יוֹשְׁבֶיהָ הִוא
אַנְשֵׁי מִדּוֹת
הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק
וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם
- הסבירו את דברי המרגלים בהקשרם ומצאו תמונות היכולות להתאים ולהמחיש את דבריהם.
- כיצד משתמשים בביטויים היום? (ניתן לחפש כתבות בעיתונות ובאינטרנט).
התבוננו בציור שצייר גוסטב דורה, צייר צרפתי בן המאה ה- 19.
- מה הביאו עימם המרגלים לפי המסופר בפרק ומה הביאו אתם המרגלים לפי הציור של דורה?
- תארו את תנועות הגוף של המרגלים בציור, מה לדעתכם הן מלמדות על ההרגשה של המרגלים?
וַיַּעֲלוּ בַנֶּגֶב וַיָּבֹא עַד חֶבְרוֹן וְשָׁם אֲחִימַן שֵׁשַׁי וְתַלְמַי יְלִידֵי הָעֲנָק וְחֶבְרוֹן שֶׁבַע שָׁנִים נִבְנְתָה לִפְנֵי צֹעַן מִצְרָיִם.
וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד ..." (פסוקים כא- כג)
- מצאו וסמנו במפה את המקומות בהם עברו המרגלים: מדבר צין, נגב, חברון, לבוא חמת.
- ציינו במפה את מקום מגורייכם. האם המרגלים עברו שם?
כשמדמיינים מרגלים חושבים על אקשן, מסתורין, סרטי ג'ימס בונד וגם על המרגל הישראלי אלי כהן.
בשנת 1965 נתפש מרגל ישראלי, בשם אלי כהן בסוריה. קראו את החלק שעוסק בפעילותו בסוריה באתר המרכז למורשת המודיעין.
- במה דומה משימת הריגול של אלי כהן ,לזו של המרגלים שמשה שלח ובמה היא שונה?
- באיזו מילה משתמשים בפרק במקום המילה "לרגל" ?
- הסבירו את השורש של המילה, אילו עוד מילים מהשורש הזה אתם מכירים?
- צפו באפרים סידון, מחבר הסדרה תנ"ך בחרוזים, מקריא את סיפור המרגלים.
קרדיט: תנ"ך בחרוזים, הופק ע"י ניהול פלוס בע"מ עבור הטלוויזיה החינוכית הישראלית.