פרק י"ב בספר מלכים א' עומד כולו בסימן הפילוג וכינונה של ממלכת ישראל – נפרדת ועצמאית מממלכת יהודה.
לאורך הפרק נשאל כיצד המספר תופס את האירועים, כיצד הוא מסביר ושופט אותם, וכיצד עוד אפשר להתבונן באירועים המסופרים מנקודת מבט שאיננה נקודת המבט היהודאית. נראה כי מן הפסוקים ומן ההשוואה למקומות אחרים בתנ"ך אפשר לצייר תמונה שונה לחלוטין מזו הנפרסת לפנינו בפרק זה.
וילך רחבעם שכם כי שכם בא כל ישראל להמליך אותו" (מלכים א' יב, א) – תנא משום ר' יוסי: מקום מזומן לפורענות: בשכם עינו את דינה, בשכם מכרו את יוסף, בשכם נחלקה מלוכת בית דוד (סנהדרין ק"ב ע"א).
מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית
- מה משותף לאירועים המוזכרים במדרש, מלבד העובדה שכולם התרחשו בעיר שכם?
שנו רבותינו: "ירבעם" – שעשה מריבה בעם: דבר אחר: שעשה מריבה בין ישראל לאביהם שבשמים (סנהדרין ק"ב ע"ב).
מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית
- איזה חטא של ירבעם חמור יותר לדעתכם: הפירוד שיצר בעם או הפירוד שיצר בין העם לה'?
עם עלייתו של רחבעם, בנו של שלמה, פנה אליו העם בבקשה שיָקֵל את עול המיסים הכבד שהיה מוטל על העם עוד מימי אביו.
רחבעם ביקש להתייעץ עם שתי קבוצות: עם הזקנים ועם הילדים. הזקנים יעצו לו להוריד את עול המיסים, ואילו הילדים יעצו לו להעלות את עול המיסים באמצעות הביטוי "אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים". משמעותו המילולית של הביטוי היא ששלמה, אביו של רחבעם, היכה את העם באמצעות הצלפת שוט, ואילו המכה שינחית רחבעם על העם תהייה קשה וכואבת יותר, כמו הצלפה בעקרב – מקל שבקצהו מסמרים ואיתו מכים את העבדים. כלומר, עול המיסים שיטיל רחבעם על העם יהיה כבד יותר מן העול שהטיל שלמה.
כיום אפשר להשתמש בביטוי במנותק מהקשרו, ולומר באמצעותו שיתחיל עידן חדש, שבו השלטון יהיה קשה יותר מן השלטון הקודם.
- חפשו באינטרנט את הביטוי "אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים" בהקשרים שונים בעברית בת זמננו.
לאחר סירובו של רחבעם לבקשת העם להוריד את עולם המיסים, מחליט העם למרוד בו ובמלוכה מבית דוד.
סיסמת המרד הייתה "מַה לָּנוּ חֵלֶק בְּדָוִד וְלֹא נַחֲלָה בְּבֶן יִשַׁי לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל עַתָּה רְאֵה בֵיתְךָ דָּוִד", כלומר אין לנו חלק בממלכת יהודה, שמלכיה מגיעים מבית דוד בן ישי, ונחזור לשלטון שהיה נהוג בתקופה הקדומה, שבה כל שבט ניהל את עצמו.
כיום מקובל להשתמש בביטוי "לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל" כדי לתאר מצב של מרד, אנרכיה ואי־סדר שלטוני.
- כיצד אפשר להשתמש בביטוי "לְאֹהָלֶיךָ יִשְׂרָאֵל" בימינו? חברו משפט או מצאו את המשפט באינטרנט בהקשר מודרני.
אחת הפעולות שעשה ירבעם בן נבט כדי לבסס את מעמדה של ממלכת ישראל החדשה הייתה יצירת שני עגלי זהב, שימחישו את דמותו של ה' באופן פיזי.
מעשה זה מזכיר את חטא העגל מתקופת הנדודים במדבר. על פי המסופר בשמות לב, א–ו (וכן בדברים ט), משה עלה להר סיני כדי להביא לעם את לוחות הברית, אולם הוא התעכב. העם חשש שלא יחזור, ולכן הציע אהרן (אחי משה) ליצור עגל מזהב. בני ישראל אספו תכשיטים מזהב ויצרו מהם פסל של עגל, וסגדו לו.
היוצר אהוד בנאי כתב את השיר "עגל הזהב" שמספר את סיפור חטא העגל בהרחבה.
מילות השיר:
עגל הזהב
אהוד בנאי
מילים ולחן: אהוד בנאי
אֲנַחְנוּ כָּאן בְּלֵב מִדְבָּר
צְמֵאִים לְמַיִם חַיִּים
וְאַתָּה עַל רֹאשׁ הָהָר
מֵעַל הָעֲנָנִים
אֵין שׁוּם אוֹת
אֵין סִימָן
כָּל כָּךְ הַרְבֵּה יָמִים
בְּמַעְגָּל סָגוּר מִסְתּוֹבְבִים
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב.
אֵין מִי שֶׁיַּכֶּה עַל הַסֶּלַע
מִי יִתֵּן כִּוּוּן
בָּאֲפֵלָה כָּאן נִלְחָמִים עַל כָּל פֵּרוּר
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב
הוּא לֹא יוֹרֵד מֵרֹאשׁ הָהָר
הוּא לֹא יוֹרֵד אֶל הָעָם
הֵם יוֹצְאִים בִּמְחוֹל טֵרוּף
וְשׁוֹכְחִים אֶת עַצְמָם
רוֹקְדִים סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב
סְבִיב עֵגֶל הַזָּהָב
מִתְחַנְּנִים אֵלָיו, אַל נָא תַּעֲזֹב אוֹתָנוּ עַכְשָׁו
הֱיֵה לָנוּ לְאָב
עֵדֶר נֶעֱזָב, רוֹקֵד סְבִיבוֹ
קוֹרֵא אֵלָיו לַשָּׁוְא
עֵגֶל הַזָּהָב
עֵגֶל הַזָּהָב
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
- איזה תפקיד מילא עגל הזהב בימי ירבעם, ואיזה תפקיד מילא בתקופת המדבר?
קרדיט: אהוד בנאי- עגל הזהב. מתוך ערוץ 'מוזיקה ישראלית', פורסם בתאריך 16 בפבר׳ 2011.
מלכים ג הוא רומן המבוסס על הסיפור התנ"כי שכתבה הסופרת יוכי ברנדס.
הספר מספר את קורות חייו של שלומעם, הוא ירבעם, בהרחבה ומנקודת מבט אמפתית יותר. באמצעות סיפור חייו של שלומעם מוצגות דמויות שונות מן התנ"ך באור חדש ומרענן. לטענת הסופרת "סיפורים הם נשק יעיל יותר מחרבות, חרבות יכולות להרוג רק את מי שניצב מולן, ואילו הסיפורים קובעים מי יחיה ומי ימות גם בדורות הבאים". כלומר הסיפור התנ"כי נכתב מנקודת המבט של סופרים שאהדו את בית דוד, ולכן ירבעם בן נבט מוצג באור שלילי.
- בהשראת מלכים ג של יוכי ברנדס, כִּתבו עמוד מיומנו האישי של ירבעם המסביר את מחשבותיו ואת רגשותיו של ירבעם והסבירו את ההיגיון בפעולותיו.
פְּנוּאֵל היא עיר קדומה בעבר הירדן המזרחי. מיקומה של העיר נחשב לאסטרטגי ביותר מפני שהיא נמצאת בשער הכניסה לארץ ישראל.
פנואל נזכרת לראשונה בספר בראשית (פרק לב). במקום זה פגש יעקב מלאך מסתורי שביקש להיאבק בו. יעקב גבר על המלאך וביקש ממנו את ברכתו. בעקבות מפגש זה החליט יעקב לקרוא למקום פְּנִיאֵל, משום שחש כי פגש את אלוהים פנים מול פנים.
- מדוע לדעתכם בחר ירבעם דווקא בעיר פנואל כעיר בירה?
בית אל היא עיר מקראית עתיקה הממוקמת צפונית לירושלים. לדעת חלק מחוקרי המקרא בית אל היא עיר כנענית עתיקה ובה שכן מקדש לאל הכנעני "אל".
על פי המסורת המקראית בית אל היא אחד המקומות הראשונים שאליהם הגיע אברהם לאחר שעלה לכנען, והקים בה מזבח לה'. בבית אל חלם יעקב את חלומו המפורסם על סולם שראשו מגיע לשמים ומלאכי האלוהים עולים ויורדים בו. בעקבות מאורע זה מחליט יעקב לקרוא למקום בית אל: "וַיִּירָא וַיֹּאמַר מַה נּוֹרָא הַמָּקוֹם הַזֶּה אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם" (בראשית כח, יז). כלומר האלוהים שוכן בבית אל.
- מדוע לדעתכם בחר ירבעם לשים את אחד מעגלי הזהב שיצר בבית אל דווקא?
לאחר פילוג הממלכה עשה ירבעם שלל פעולות שנועדו לבסס את שלטונו החדש ואת מעמדה של ממלכת ישראל.
אחת הפעולות המוזכרות במקרא היא יצירת שני עגלי זהב, שיהיו ייצוג מוחשי של אלוהי ישראל. מעשה זה אסור לפי עשרת הדיברות, שבהם נאסרו יצירת פסל של ה' ועבודת אלילים.
בקרב עמי המזרח הקדום אנו מוצאים אֵלים שהיו מיוצגים באמצעות דמות של פר או שור, משום שהם מסמלים עוצמה וכושר פריון.
למרות התנגדות המקרא לכך, ממצאים ארכאולגיים שונים מעידים כי העגל היה חפץ פולחני שבאמצעותו נעשתה הן עבודת ה' והן עבודת אלים אחרים.
- מדוע לדעתכם בחר ירבעם בעגלי הזהב כחפץ פולחני בממלכת ישראל החדשה?
לאחר פילוג הממלכה עשה ירבעם שלל פעולות שנועדו לבסס את שלטונו החדש ואת מעמדה של ממלכת ישראל.
אחת הפעולות המוזכרות במקרא היא יצירת חג חדש בלוח השנה העברי, שנחגג בט"ו במרחשוון, חודש בדיוק לאחר חג הסוכות. אחד ההסברים המוצעים לכך הוא שבממלכת ישראל, הצפונית לממלכת יהודה, האקלים קר יותר ולתבואה דרוש זמן רב יותר כדי להבשיל.
חג הסוכות נחשב לחג הגדול והמרשים ביותר בלוח השנה, ובו נהגו רבבות אנשים לעלות לבית המקדש בירושלים. באמצעות דחיית חג הסוכות ביקש ירבעם לייצר חלופה לפולחן שהיה נהוג בממלכת יהודה.
- איזה חג אתם הייתם מוסיפים ללוח השנה?
תנועת המחאה שקמה בימי רחבעם, בנו של שלמה, דרשה צדק חברתי בשל המצב הכלכלי־חברתי הקשה שאליו נקלע העם בעקבות עול המיסים הכבד.
העם טען כי מי שמקורב לבית המלוכה ולמשפחת בית דוד זוכה לזכויות יתר על פני שאר שבטי ישראל. בשנות ה־60 של המאה הקודמת קמה בישראל תנועת המחאה של "הפנתרים השחורים", אשר ביקשה להיאבק בחוסר השוויון הכלכלי ובאפליה החברתית. בסרטון הקצר שלפנינו תקבלו הסבר קצר על רוח התקופה.
- הכינו את כרזות המחאה של שבטי ישראל שביקשו להיאבק בחוסר הצדק של בית המלוכה.
קרדיט: חדשות מהעבר – הפנתרים השחורים. ערוץ היוטיוב של חינוכית ראשונים בעולם
בסרטון שלפנינו ניתן רקע מעמיק המתאר את מצבו של העם ערב פילוג הממלכה.
- מהן הסיבות המובאות בסיפור המקראי ובסרטון לפילוג הממלכה?
קרדיט: 929 מלכים א א- יב: פילוג ממלכת שלמה השלמה. ערוץ היוטיוב של 929 תנך ביחד