שמואל, כמשה לפניו, שימש גם כנביא וגם כמנהיג. הוא הוביל את העם למלחמות, העלה עולות, שאל בה' ושפט את העם (שמ"א ז' 17-5). פרק ח' פותח בציון זקנתו של שמואל, ועובדה זו היא שמניעה את העלילה. העם רוצה שינוי ואינו מסכים עוד לשלטון של שופט. מכאן ואילך הוא מעלה דרישה שתשנה את סוג המנהיגות – דרישה לשים עליו מלך.
(פסוק ג)
"וַיְהִי כַּאֲשֶׁר זָקֵן שְׁמוּאֵל… וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בִּדְרָכָו וַיִּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע" (שמואל א ח, א-ג). בניו לא עשו כמעשה אביהם – שמואל היה מחזר בכל מקומות ישראל ודן אותם בעריהם, כמו שנאמר: "וְהָלַךְ מִדֵּי שָׁנָה בְּשָׁנָה וְסָבַב בֵּית אֵל וְהַגִּלְגָּל וְהַמִּצְפָּה וְשָׁפַט אֶת יִשְׂרָאֵל" (שם, ז ,טז). ובניו לא עשו כן, אלא ישבו בעריהם, כדי להרבות שכר לחזניהם, ששימשו אותם להזמנת אנשים לבית דין, ולסופריהם, ששימשו אותם לכתיבת הפרוטוקולים.
(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף נו עמוד א. ביאור אביגדור שנאן – ספר האגדה)
- על פי המדרש, שמואל משמש דוגמה בצורת ההנהגה שלו. במה שונה התנהגותם של בניו?
(פסוק ה)
רבי אליעזר אומר: זקנים שבדור – כַּהֹגֶן ביקשו: "תְּנָה לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ" (שמואל א ח, ו). אבל עמי הארץ שבהם קלקלו והוסיפו: "וְהָיִינוּ גַם אֲנַחְנוּ כְּכָל הַגּוֹיִם וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ" (שמואל א ח, כ).
עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף כ עמוד ב
בפרק עולה בפעם הראשונה הדרישה למלך. וכמו שמסופר בפרק, זה לא הולך בקלות. תחילה שמואל מסרב לבקשה, ורק אחרי התעקשות של העם הוא מסכים. המדרש מבחין בהבדל בין הבקשה שבתחילת הפרק לבין הבקשה שבסופו.
- מצאו הבדלים בין שתי הבקשות למלך בפרק. מה הקלקול שמוצא המדרש בבקשה השנייה?
תמיס, אלת הצדק במיתולוגיה היוונית. עיניה מכוסות ובידה השמאלית היא נושאת את מאזני הצדק, סמל למשפט צדק.
העיניים המכוסות מסמלות שאינה מושפעת לרעה או לטובה מן העומדים לפניה, וכי לכולם יש מעמד שווה בפני החוק. הביטוי "וַיַּטּוּ מִשְׁפָּט", שמופיע בתיאור חטאי בניו של שמואל, מופיע כמה פעמים במקרא. על פי תפיסת המקרא, הַטָּיַת דין היא מעשה עוול ודיכוי חברתי מהגרועים ביותר, בשל ניצול הכוח לרעה. נביאים שונים מתייחסים לעוול זה בחומרה, ובספר דברים מופיעים חוקים שמיועדים לרסן מצב שבו השליט מנצל את כוחו ומטה את שיפוטו נגד שכבות מוחלשות בחברה, למשל היתום והאלמנה, בעבור בצע כסף. הביטוי שגור גם היום, בעברית המודרנית, כי למרבה הצער בעלי כוח עדיין מתפתים לנצל את כוחם לרעה.
אחד הנימוקים של העם לרצונו בהחלפת השלטון קשור בהתנהלות בניו של שמואל: "וּבָנֶיךָ לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ" (שמואל א פרק ח, ה). בניו של שמואל ירשו את מעמדם כשופטים, אך הם כשלו – לקחו שוחד והִטו משפט, כלומר פסקו לטובת בעלי ההון והכוח.
- מדוע לדעתכם המחבר המקראי מציין דווקא חטא זה של בני שמואל?
לפעמים אנחנו רוצים משהו רק כי אנחנו רואים אותו אצל מישהו אחר… מוכר לכם?
בני ישראל מאוכזבים מן השלטון הלא יציב שאפיין את תקופת השופטים, ועל כן הם פונים אל שמואל ומבקשים להם מלך, בתקווה להשיג צורת שלטון חדשה ויציבה יותר. העם רואה שלכל עמי הסביבה יש מנהיג בשר ודם, שמשליט סדר בחברה ומוביל את הקרבות, ורוצה גם הוא מנהיג כזה.
היום אנו חיים בעידן של גלובליזציה ויש מגע בין תרבויות שונות. אנשים טסים לארצות שפעם לא הייתה להם אפשרות להגיע אליהן. האינטרנט והטלפונים החכמים מחברים אותנו בקלות למקומות רחוקים. אנו לובשים את אותם הבגדים של רשתות האופנה הגדולות, רואים אותם הסרטים ועוד ועוד. אפשר לטעון שבמובנים מסוימים הרצון להיות ככל הגויים עדיין קיים בנו, וגם בעמים אחרים.
- להיות "כְּכָל הַגּוֹיִם" – מה היתרונות ומה החסרונות בכך? מה דעתכם, האם תרבות מאבדת כך משהו מעצמה או מרוויחה דבר חדש?
בהיסטוריה האנושית דוגמאות רבות לבתי מלוכה אשר "הכתר עלה להם לראש", ובמקום לפעול למען זכויות נתיניהם, פעלו עבור האינטרסים האישיים שלהם וצברו רכוש וכסף רב על חשבון העם.
לואי ה-16 היה מלך צרפת בשנים 1774–1792. בשנותיו האחרונות התמוטטה הממלכה, וניסיונותיו להיחלץ מהמשבר הביאו לפרוץ המהפכה הצרפתית. לואי ה-16 הוא דוגמה מובהקת למלך שחי חיי פאר מוגזמים וראוותניים בשעה שנתיניו רעבוּ ללחם.
לואי ה-16 ומארי אנטואנט עמדו בעין הסערה של מחאה עממית רחבה שהתפתחה לכדי "המהפכה הצרפתית". במהלך המהפכה הם הפכו לאויבי העם. ועכשיו – נחזור לפרק ולניגוד העז ששמואל מציג בין המלך לבין נתיניו.
- מדוע שמואל משתמש בכינויי שייכות באזהרותיו: "בניכם", "עבדיכם", "כרמיכם"? איזה מסר הוא מחדד כך?
מה הופך אדם למלך? האם אלו הבגדים, הרכוש, אולי תכונות מיוחדות?
דוגמה אחת שמבקרת את מוסד המלוכה היא הסיפור הידוע "בגדי המלך החדשים" של הנס אנדרסון כריסטיאן. בסיפור מסופר על מלך שהיה עסוק אך ורק בחיצוניות שלו, ופעם אחת החייטים שלו הלבישו אותו ב… כלום. כך הלך המלך בתהלוכה מכובדת, ורק ילד אחד העז לומר שהמלך הוא עירום. האמירה "המלך הוא עירום" מן הסתם לא מכוונת רק ללבוש של המלך, אלא מספרת לנו משהו עמוק יותר עליו ועל מוסד המלוכה. אף שדוגמאות רבות מן ההיסטוריה מוכיחות כי מוסד המלוכה לא תמיד הועיל לנתינים, מעניין לראות שעמים רבים ממשיכים לאחוז בבתי המלוכה שלהם גם כיום, אפילו אם תפקידם צומצם למעמד טקסי וסמלי בלבד. אולי לבני האדם יש צורך במנהיג שונה מהם, מורם מעם, שמצד אחד הוא אדם כמותם ולא אל, ומצד שני הוא לכאורה קצת מעבר ל"בשר ודם".
- על איזה צורך עונה מוסד המלוכה, צורך שחשוב לעם עד כדי כך שהוא גורם לו להתעלם מהאזהרות של שמואל?
קרדיט: מסלולרי – תל באר שבע/maslolari, 2012
העיר באר שבע הייתה מקום יישוב מרכזי בסיפורי האבות, בתקופת השופטים ובתקופת המלוכה.
הממצאים בְּתֵל באר שבע מעידים שהיא הייתה עיר חשובה בתקופת המלוכה. מפעל המים הגדול שנבנה שם מלמד שהשלטון המרכזי ראה בעיר נקודת התיישבות חשובה, ולכן השקיע בה מַשְׁאַבִּים. בית המושל שהתגלה, הוא עדות לנוכחות שלטונית שפיקחה על מילוי חובות האוכלוסייה כלפי השלטון. חומות העיר הַבְּצוּרוֹת מעידות על תפקידה של באר שבע כקו הגנה על הממלכה מפני שׁוֹסֵי (שׁוֹדְדֵי) המדבר.
- לפי המידע בסרטון, מדוע פעלו בני שמואל דווקא בבאר שבע?
בזמן שבני שמואל פועלים בבאר שבע באופן לא ראוי, שמואל נשאר ברמה, מקום הולדתו שאליו שב זמן מה לאחר קריאת ה' אליו.
רמה, כפי שרומז עליה שמה (המילה "רָם" פירושה גבוה, מתנשא לגובה), היא מקום מוגבה. לפי המתואר בפרק זה ובאזכורים אחרים במקרא, מדובר במקום גבוה שנמצא בהר אפרים. הצעות רבות הוצעו במחקר למקומו של יישוב זה. כיום מקובל לזהות את היישוב הזה עם הכפר אַ-רַאם, שנמצא כתשעה קילומטרים מצפ
- חשבו על המרחק בין שמואל לבניו. האם המרחק הפיזי הוא סמל למרחק נוסף ביניהם?
ב"שלטון מְלוּכָנִי" אדם אחד שולט במדינה, והסמכות הזאת עוברת בירושה מאב לבנו.
לשיטת השלטון הזאת קוראים בעברית "שלטון יחיד", ואילו בלועזית היא מכונה "מוֹנַרְכְיָה". ביוונית המילה "מונו" פירושה יחיד, המילה "ארכיה" פירושה לשלוט, ויחד: שלטון יחיד.
זקני ישראל מבקשים משמואל להמליך עליהם מלך בשר ודם, שינהיג ויוביל את העם.
התורה אינה מתנגדת לשלטון של מלך אנושי ורק מציגה כמה תנאים שנועדו להגביל את כוחו (מופיעים בספר דברים בפרק יז), אך שמואל, בהיותו נציג של אלוהים, מתנגד לבקשת זקני ישראל, ומנסה לשכנע אותם שהמלכת מלך בשר ודם תהיה לרעת העם ותפגע בו.
- מהן הסיבות שבגללן זקני העם מבקשים מלך, על פי דבריהם? ומדוע היו רעים הדברים בעיני שמואל? באיזו עמדה אתם תומכים?
הפלשתים היו יורדי ים אשר השתקעו בכנען בערי החוף עזה, אשדוד, עקרון, גת ואשקלון.
חוקרים טוענים שבעברם היו הפלשתים שכירי חרב, דבר הניכר גם בשיטת המשטר הפלשתית, הצבאית באופיה. בראש כל אחת מן הממלכות הפלשתיות עמד איש צבא בכיר, שכונה "סרן" (אף שיש מעט דוגמאות במקרא שבהן הוא מכונה "שליט" או "מלך"). לא ידוע בוודאות אם תפקיד הסרן עבר בירושה מאב לבן או שהסרנים היו שליטים נבחרים. לפי המקורות האשוריים המתייחסים לִפְלֶשֶׁת, נראה כי השלטון עבר בירושה אולם היה בכוחה של האוכלוסייה להדיח את השליט. ייתכן שדגם השלטון הצבאי בחמש ממלכות הפלשתים עמד לנגד עיניהם של זקני העם, כאשר ביקשו משמואל להמליך עליהם מלך.
- לפי פסוק כ, מדוע העם מבקש מלך? וכיצד בקשתם קשורה בפלשתים?
קרדיט: Kings Speech HD | נאום המלך/LevCinema, 2010
לפעמים מלכים דווקא טובים עבור עמם. דוגמה חיובית לשירות שעושה מוסד המלוכה עבור נתיניו, היא סיפורו של המלך ג'ורג' השישי, מלך הממלכה המאוחדת (בריטניה) בימי מלחמת העולם השנייה. לאחר שאחיו ויתר על כס המלוכה, ג'ורג' היה מיועד לתפוס את מקומו אף שלא הוכן לכך במשך כל חייו כנהוג. ולא רק זאת, הוא היה עם גמגום כבד. אולם הוא למד להתגבר על הגמגום, ומסופר כי נתיניו נדבקו למַקְלְטֵי הרדיו באותה התקופה כדי להאזין לנאומים שנשא, נאומים שחיזקו ואיחדו אותם כעם נגד האויב הנאצי, בתקופה של הפצצות כבדות על ארצם.
- מהסרט עולה כי לקולו של המלך מקום חשוב ביותר בחיזוק העם. המילה "קול" חוזרת מספר פעמים בפרק, מהו הרעיון המרכזי העולה מחזרה זו?
קרדיט: שתי נקודות מבט-המהפכה הצרפתית/מטח המרכז לטכנולוגיה חינוכית, 2014
בצרפת של המאה ה-18 החלה תסיסה בקרב העם נגד המשטר המלוכני.
בעקבות התנהלות השליטים המלוכניים, שהתנהלו באופן מושחת על חשבון העבודה הקשה של בני המעמד השלישי (מעמד האזרחים) והמיסים ששילמו. בסופו של דבר הביאה תסיסה זו למהפכה הצרפתית, שהשפעותיה היו כלל-עולמיות. צפו בסרטון שבו מוצגות שתי נקודות מבט בנוגע לשלטון המלוכני.
- בסרטון מוצגות מחלוקת בדבר חלוקת החברה למעמדות. בנאומו, שמואל מזהיר את העם ממצב דומה. הביאו דוגמה מהכתוב והסבירו אותה.