סיפור האכילה מעץ הדעת בבראשית פרק ג' הוא סיפור מוכר לתלמידינו משיעורי התורה בכיתות הצעירות או מספרי הילדות המצוירים. הם מכירים את האישה המתפתה והמפתה, את האדם הנגרר והתמים, את הנחש הערמומי המתפתל מסביב לעץ ואפילו את התפוח, על אף שאינו מופיע בסיפור המקראי. ואכן, סיפור גן עדן הוא סיפור מכונן בתרבות המערבית, הן בשל האירועים הדרמטיים המתחוללים בו, אך אולי בעיקר בשל סופו המציג את גזר דינה של האנושות: הלידה הכואבת, זיעת העמל ואולי אף קביעת המוות.
במאמר הזה נשאל מה הוביל לשינוי הדרסטי והבלתי הפיך של האנושות. נבדוק האם הסיפור מצביע על אשמים, והאם מוצעת בו אפשרות של השתלשלות אחרת של מהלך העניינים. האם אפשר היה אחרת?
אמר רבי יוחנן בר חנינא: שתים עשרה שעות הוי היום. שעה ראשונה הוצבר עפרו, שניה נעשה גולם, שלישית נמתחו אבריו, רביעית נזרקה בו נשמה, חמישית עמד על רגליו, ששית קרא שמות, שביעית נזדווגה לו חוה, שמינית עלו למטה שנים וירדו ארבעה (נולדו קין והבל ואחיותיהן), תשיעית נצטווה שלא לאכול מן האילן, עשירית סרח, אחת עשרה נידון, שתים עשרה נטרד והלך לו
(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף לח, עמוד ב)
בתקופת חז"ל היום היה מחולק ל־12 שעות זמניות (ולא ל־24 כפי שמקובל כיום) לפי שעות האור. כך יוצא שבתקופת הקיץ שעה זמנית ארוכה יותר מ-60 דקות.
- על פי המדרש, כמה זמן עבר מרגע שהאדם נברא ועד שחטא?
- למה המדרש מחדד על טבע האדם, שאינו מופיע בטקסט המקראי?
אמר רב נחמן בר יצחק: לא נצרכה אלא לרבי יהודה שאמר: "חיטה מין אילן היא", דתניא: אילן שאכל ממנו אדם הראשון.
רבי מאיר אומר: גפן היה, שאין לך דבר שמביא יללה על האדם אלא יין, שנאמר: "וישת מן היין וישכר".
רבי נחמיה אומר: תאנה היתה, שבדבר שנתקלקלו בו נתקנו, שנאמר: "ויתפרו עלה תאנה".
ר' יהודה אומר: חיטה היתה שאין התינוק יודע לקרות אבא ואמא עד שיטעום טעם דגן.
(תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף מ, עמוד א)
- איזה סוג עץ הוא עץ הדעת טוב ורע על פי המדרש, ואיזה סוג פירות הוא מניב לדעתכם?
בסיפור המקראי נענש האדם על חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בעונש של מידה כנגד מידה: האדם לקח מפרי העץ בקלות ובמהירות, ואילו עונשו הוא שיצטרך לעבוד קשה כדי ליהנות מפרי עמלו.
כיום משמעות הביטוי "בזיעת אפיו" היא בעבודה קשה ומפרכת. לדוגמה: בזיעת אפיים הגעתי לאן שהגעתי, שום דבר לא קיבלתי בחינם.
- כיצד אפשר לשלב את הביטוי "בזיעת אפיו" בעברית בת זמננו?
קרדיט: מקראנט, מטח, 2014
בסיפור המקראי עלה התאנה נועד לכסות את ערוות האדם ואשתו, משום שחשו בושה לאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע.
כיום אפשר להשתמש בביטוי "עלה תאנה" כתיאור לניסיון לכסות על פגמים ועוולות. לדוגמה, האישה היחידה בקבוצה היא עלה התאנה של חברה שיש בה רוב גברי.
- אילו 'עלי תאנה' אתם מכירים? חפשו דוגמאות אקטואליות.
השיר "בראשית" נכתב במקור על ידי דון מקלין באנגלית, ותורגם על ידי רחל שפירא. השיר מתאר את היצירה האלוהית כשלֵמה ונשגבת ומולה את האלימות האנושית. לאחר האכילה מעץ הדעת טוב ורע האדם קיבל יכולות אלוהיות, אולם הוא מנצל את הכוח ואת השלטון כדי להחריב ולהרוס באמצעות מלחמות.
בראשית
גלי עטרי
מילים ולחן: דון מקלין
תרגום: רחל שפירא
בְּרֵאשִׁית הָיָה לֹא כְלוּם, רַק חֹשֶׁךְ וּדְמָמָה
מִדְּבַר הָאֱלֹהִים בָּקַע יֹפִי הָאֲדָמָה
מֵעַל הָעֲרוּצִים קֹרְצוּ כּוֹכְבֵי יַהֲלוֹמִים
בָּעֵשֶׂב הֶחָדָשׁ הוֹפִיעוּ יְצוּרִים אִלְּמִים
וְהָאָדָם הָיָה פְּרֻדָּה בְּרֶצֶף הָאֵינְסוֹף
שֶׁאֱלֹהִים בְּחָכְמָתוֹ שָׁמַר אוֹתָהּ לַסּוֹף.
הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז, הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז
וְכָבַשְׁנוּ כִּסֵּא וְגַם נֵזֶר
הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז, לִילָדֵינוּ בִּלְבַד
רַק לָהֶם לֹא הָיִינוּ לְעֵזֶר.
הֶהָרִים קִבְּלוּ צוּרָה וְכָךְ הָעֲמָקִים
וּנְהָרוֹת פִּלְּסוּ דַּרְכָּם בַּחֲרִיצַת סַכִּין
גַּלֵּי גֵּאוּת הָיוּ אֶת לֵב הָאֶרֶץ מְפַלְּחִים
קַרְנֵי הַשֶּׁמֶשׁ הִשְׁתַּבְּרוּ אֶל בֹּהַק מִשְׁטָחִים
וְשִׁיר חַיִּים פָּרַץ כְּמוֹ הִמְנוֹן וּכְמוֹ מָחוֹל
טִפָּה שֶׁל דָּם נָפְלָה אֵי שָׁם, הִכְתִּימָה אֶת הַחוֹל.
הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז…
וּנְשָׁרִים דָּאוּ מֵעַל הַגַּן הַמְּבֹרָךְ
טִפַּת הַדָּם הָפְכָה אָדָם כְּעֵץ חַיִּים צָמַח
בְּגֹדֶל בְּדִידוּתוֹ צַלְעוֹ חָרְגָה מֵעַצְמוֹתָיו
עֻצְּבָה לִהְיוֹת לוֹ לְבַת זוּג מֻשְׁלֶמֶת בְּכָל תָּו
וְעֵץ הַדַּעַת, כָּךְ הֻדְגַּשׁ, אָסוּר לְמַאֲכָל
בְּגַן הָעֵדֶן הַנָּחָשׁ לְרַגְלֵיהֶם זָחַל.
הִתְעַצַּמְנוּ מֵאָז…
עֵץ הַדַּעַת מָוֶת בּוֹ, בּוֹ חַיֵּיכֶם תְּלוּיִים
אִכְלוּ אִכְלוּ לָחַשׁ נָחָשׁ, הֱיוּ כֶּאֱלֹהִים
אִכְלוּ אִכְלוּ מִפְּרִי הָעֵץ טִרְפוּ אוֹתוֹ עַד תֹּם
עַד שֶׁתָּבִינוּ מַהוּ טַעַם כֹּחַ וְשִׁלְטוֹן
אָבַד לָנוּ אוֹתוֹ הַגַּן, אֲשֶׁר אִבְּדוּ שְׁנֵיהֶם
אָבוֹת קוֹבְעִים אֶת הַמְּחִיר שֶׁמְּשַׁלְּמִים בְּנֵיהֶם.
© כל הזכויות שמורות למתרגמת ולאקו"ם.
- אלוהים חושש שהאדם יאכל מעץ הדעת טוב ורע ויהיו לו יכולות אלוהיות. מהי היכולת שהוענקה לאדם לאחר האכילה מן העץ על פי השיר, ומדוע היא כה מסוכנת?
"וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים." (פסוק כד)
בציור שלפנינו, הלקוח מתוך תקרת הקפלה הסיסטינית, מתוארים חטא האכילה מעץ הדעת טוב ורע בצד שמאל, ועונש הגירוש מגן העדן בצד ימין.
אפשר להבחין בדמותם של הנחש, אדם וחוה ומלאך אלוהים המגרש אותם מגן העדן. הנחש מוצג כיצור כלאיים המורכב מנחש ומאישה, המפתה את האיש לאכול מפרי העץ האסור.
הקפלה הסיסטינית היא כנסייה הנמצאת בקריית הוותיקן שברומא. על תקרת הכנסייה מצוירים תשעה ציורי קיר שיצר האומן מיכאלאנג'לו המתארים סצנות מקראיות מספר בראשית. הציורים נוצרו בטכניקה ייחודית הנקראת "פרסקו" שבה מציירים על טיח רטוב.
- התבוננו היטב בציור. מהו עץ הדעת טוב ורע לדעת מיכאלאנג'לו?
- מדוע בחר מיכאלאנג'לו לצייר את הנחש כיצור כלאיים המורכב מנחש ומאישה?
גן עדן הוא גן הממוקם בעדן, מקום מפגשם של ארבעת הנהרות: הפישון, הגיחון, הפרת והחידקל (אזור הסהר הפורה החולש על שטחן של עיראק, סוריה, לבנון, ישראל ומצרים).
משמעות המילה עדן היא חיים, ומכאן אפשר ללמוד על טיבו של גן עדן – מקום החיים. על פי המתואר במקרא, בגן עדן צמחו עצים שונים, וביניהם גם עץ החיים ועץ הדעת טוב ורע. גם במיתוסים קדומים אנו מוצאים גנים קסומים שבהם צומחים עצים בעלי סגולות.
בתקופת חז"ל החלה מחלוקת בנוגעה לטיבו של גן עדן: האם הוא מקום פיזי שנמצא על פני הארץ או מקום ערטילאי שאליו מגיעים הצדיקים לאחר המוות?
גן עדן היה מקור השראה לאומנים שונים, ויש הרואים את גן עדן ב"ארץ לעולם לא" בסיפור פיטר פן של מתיו ברי. "ארץ לעולם לא" היא אי בדיוני שלא מזדקנים בו ויש בו יצורים פלאיים.
- מהן הגישות השונות לקיומו של "גן עדן"? – האם זה מקום פיזי שנמצא בעולם או מקום סמלי? הציגו נימוקים לכאן ולכאן.
הנחש הוא חיה חסרת גפיים השייכת למשפחת הזוחלים. בעולם קיימים כ־2,300 מיני נחשים המחולקים ל־15 משפחות ופרוסים על פני כל היבשות למעט אנטארטיקה (משום שהנחשים מעדיפים ארצות חמות).
הנחשים נחשבים לאחד ממיני החיות הפחות אהודים בציבור, ולרוב שלא באשמתם. ללא עזרתם, האדם היה אבוד במלחמתו במזיקים השונים, אשר משמידים את היבולים החקלאיים ומעבירים מחלות שהמיתו מיליוני בני אדם במהלך ההיסטוריה.
בניגוד לאמונות שונות, נחשים אינם רודפים אחרי בני אדם ולרוב ינסו לברוח מן האדם ברגע שייתקלו בו. כאשר נוקטים בכל אמצעי הזהירות – בראש ובראשונה שמירה על מרחק ביטחון ועל עירנות – אין כלל ממה לחשוש. עם זאת, כאשר דוחקים נחש לפינה, מנסים ללכוד אותו או פשוט דורכים עליו בטעות, הוא לא יהסס לנשוך או להכיש כדי להציל את חייו.
- כיצד העונש שקיבל הנחש מתקשר לחטא הפיתוי?
- מדוע לדעתכם מוצאים צלמיות נחשים כחפצים ששימשו לפולחן (כמו הנחש שבתמונה)?
תמונת דרקון משער אישתר שנמצא בבבל העתיקה. השער נבנה במאה השישית לפני הספירה בפקודת נבוכדנצר השני.
מהשער יצאו תהלוכות מרשימות בתקופות החגים ובאירועים מיוחדים. השער בנוי מלבנים כחולות ועליהן דמויות שונות מתוך המיתולוגיה הבבלית. בין השאר מופיעה דמות הדרקון שבתמונה – יצור המורכב מחיבור של כמה חיות: נשר, חתול ונחש. כיום השער נמצא במוזאון הפרגמון בברלין, ואפשר להתרשם ממנו.
הדרקון המופיע בתמונה הוא ייצוג איקוני של דמות הנחש הקדום, שהיו לו ארבע רגלים. הנחש היה אחד ממפלצות הים האדירות, שבהן נאבקו האלים על פי המיתוסים הקדומים. עדות להימצאותן של מפלצות ים ולמאבק של ה' בהן נמצאת גם במקרא.
- אילו תכונות יוצאות דופן של הנחש מתגלות בפרק באמצעות התמונה משער אישתר?
- אילו פרטים המופיעים בטקסט המקראי אינם מופיעים בסרטון, וצריך להוסיפם לדעתכם?
קרדיט: 929 סיכום שבועי – בראשית פרקים א-ה/929 תנך ביחד, 2014
גיל קופטש יוצא לברר איזה טעם היה לפירות עץ הדעת טוב ורע, ואיזה סוג ידיעה הם מקנים לאדם.
- מדוע על פי הנצרות פרי עץ הדעת טוב ורע הוא תפוח?
- מהי הידיעה שמעניק עץ הדעת טוב ורע?
קרדיט: האישורים ליצירות המוסיקליות התקבלו מאולפני זינקו בע"מ.