האב-טיפוס של האלימות האנושית, על פי ספר בראשית, נמצא במסגרת המשפחתית דווקא. הסיפור מציג לפנינו את הטבע האנושי: רגשות תחרות וקנאה לצד יסודות של בחירה והכרעה מוסרית. לאחר הגירוש מגן עדן אנו פוגשים בקין והבל. שני הבנים עולים על הבמה בזה אחר זה ונעים בשני צירים מקבילים; נולדים ומתפרנסים. המתח ביניהם נוצר בעקבות יחסו השונה של האל אל כל אחד מהם. עקב כך מתרחש רצח. אח הורג את אחיו.
האם המעשה היה צפוי? איך אפשר היה למנוע אותו? האם העונש ראוי והולם את המעשה?
נשאל את השאלות ונבחן את המגמות המבקשות ללמד על אודות תכונותיו של המין האנושי
המדרש הבא, בשונה מהפרק, מחפש את הסיבה לרצח. לפי המדרש יש שלוש אפשרויות לשיחה שהתנהלה בין קין להבל. שיחות אלו עוסקות בסיבות שמביאות עד היום למאבקים ולמלחמות בעולם: אדמה, דת ונשים.
ויֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (בראשית ד, ח)
אמרו: 'בואו ונחלוק את העולם'.
אחד נטל הקרקעות ואחד נטל את המטלטלין.
דין אמר, אחד אמר: הארץ עליה אתה עומד שלי היא!
ואחד אמר: בגדיך שאתה לובש שלי הם!
זֶה אוֹמֵר: חֲלֹץ!
זֶה אוֹמֵר: פְּרַח!
מִתּוֹךְ כָּךְ – "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (שם)
רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר:
זה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה!
וזה אומר: בתחומי בית המקדש נבנה!
שנאמר "ויהי בהיותם בשדה", ואין שדה אלא בית המקדש.
כפי שנאמר (מיכה ג): ציון שדה תחרש.
ומתוך כך (בראשית ד): ויקם קין אל הבל אחיו וגו'.
יהודה בר אמי אמר: על חוה הראשונה היו מדיינין.
אמר רבי איבו: חוה הראשונה חזרה לעפרה.
ועל מה היו מדיינין?
אמר רבי הונא: תאומה יתירה נולדה עם הבל.
זה אומר: אני נוטלה, שאני בכור.
וזה אומר: אני נוטלה, שנולדה עמי.
ומִתּוֹךְ כָּךְ – "וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו" (שם)
עיבוד לבראשית רבה, פרשה כב, סימן ז
במדרש זה מוצגים למעשה שלושה אבות-טיפוס למריבות ולמלחמות בתולדות האנושות.
- מהן שלוש הסיבות המוצגות? הציגו דוגמה אקטואלית לכל אחת מהן.
קרדיט: קין והבל – על מה יכול אדם להרוג אדם אחר?/תרבות ישראל, 2014
שֶׁכֵּן מָצִינוּ בְקַיִן, שֶׁנֶּאֱמַר: "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה" (בראשית ד', י),
אֵינוֹ אוֹמֵר קוֹל דַּם אָחִיךָ אֶלָּא "דְּמֵי אָחִיךָ",
דָּמוֹ וְדַם זַרְעִיּוֹתָיו.
דָּבָר אַחֵר, "דְּמֵי אָחִיךָ", שֶהָיָה דָּמוֹ מֻשְלָךְ עַל הָעֵצִים וְעַל הָאֲבָנִים.
לְפִיכָךְ נִבְרָא אָדָם יְחִידִי בָּעוֹלָם,
לְלַמֶּדְךָ, שֶׁכָּל הַמְּאַבֵּד נֶפֶשׁ אַחַת,
מַעֲלִים עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ אִבֵּד עוֹלָם מָלֵא.
וְכָל הַמְּקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת, מַעֲלִים עָלָיו כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא.
(משנה, מסכת סנהדרין, פרק ד משנה ה)
- בחרו מילה או ביטוי במדרש שמעניינים אתכם במיוחד. הסבירו את בחירתכם.
"וַיֹּאמֶר ה' אֶל קַיִן אֵי הֶבֶל אָחִיךָ" (פסוק ט). שוב אלוהים שואל את קין שאלה (להזכירכם – כך גם עשה עם אדם: "אַיֶּכָּה").
האם זו שאלה או הזמנה לווידוי?
קין משיב בשקר גס: "וַיֹּאמֶר לֹא יָדַעְתִּי", ועונה בשאלה: "הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי"?!
הדי שאלתו נשמעים עד היום, ומבטאים התכחשות של האדם לאחריותו.
- הציגו מקרה אקטואלי של אי קבלת אחריות.
"וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה, וַיִּחַר לְקַיִן מְאֹד וַיִּפְּלוּ פָּנָיו" (בראשית ד, ה).
פני האדם וההבעות שלו חושפות לרוב את תחושותיו הפנימיות. בפרק ד קין לא מצליח להסתיר את כעסו ואת תחושת הדחייה שחווה. על פי הכתוב מנחתו נדחתה, אך קין חש שהוא עצמו נדחה, ופניו העידו על כך.
- למה לדעתכם אלוהים שואל את קין: "לָמָּה נָפְלוּ פָנֶיךָ"? הרי ברור מן הכתוב שקין נדחה על ידו, ואך טבעי שפניו קדרו.
השיר :כתוב בעיפרון בקרון החתום" קושר בין הפרק לבין השואה.
כָּתוּב בְּעִפָּרוֹן בַּקָּרוֹן הֶחָתוּם / דן פגיס
כָּאן בַּמִּשְׁלוֹחַ הַזֶּה
אֲנִי חַוָּה
עִם הֶבֶל בְּנִי
אִם תִּרְאוּ אֶת בְּנִי הַגָּדוֹל
קַיִן בֶּן אָדָם
תַּגִּידוּ לוֹ שֶׁאֲנִי
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
- איזו מילה בשיר רומזת לקשר בין השואה והפרק?
- מדוע דן פגיס קושר בין השניים מלכתחילה?
- הסיום – מדוע לדעתכם בחר המשורר לכתוב שיר עם סיום כל כך מפתיע?
האם הסיום הוא קטוע? או האם הוא דווקא מסמל מעגליות- פעולה נוראית שחוזרת ומתקיימת
בתצלום – סצנה מבוימת של אלימות ברחוב. אדם מניף את ידו כדי לפגוע באדם אחר, השרוע על הקרקע ומנסה להגן על פניו בידיו.
כותרת היצירה מחזירה אותנו אל מעשה האלימות הראשון, רצח הבל על ידי קין. עוד לפני מעשה הרצח, בדבריו של האל לקין, נאמר שיצר האדם רע מטבעו והצורך לחטוא הוא חלק ממנו. על האדם לשלוט ביצר זה: "לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ, וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ" (בראשית ד, ז).
רצח הבל על ידי קין הוא דוגמה ראשונה ליצר הרע של האדם, דוגמה לאלימות שאליה אנו חשופים באופן יום-יומי ברחוב, בבית הספר, במקומות הבילוי ובאמצעות כלי התקשורת.
תצלום זה הוא חלק מסדרת התצלומים "סיפורי התנ"ך" של האומן עדי נס. התצלומים קרויים על שם דמויות מקראיות, אך למעשה גיבוריהם מציגים דמויות מהחברה הישראלית בתקופתנו. היצירה עוסקת ברצח הבל על ידי קין,הרצח הראשון בהיסטוריה האנושית על פי המקרא.
קרדיט: המידע המלווה את התמונה נכתב על ידי ענת בסר, מטח
- האם נוכל לקבוע בוודאות מיהו קין ומיהו הבל בתצלום? נמקו.
המילה "אדמה" חוזרת בפרק שש פעמים.
בהתחלה קין מתואר כעובד אדמה, הוא מביא מפירות האדמה מנחה לה'. בהמשך קול דמי אחיו צועקים ממנה. האדמה חדלה להיות מקור חייו והופכת למקור סבלו: "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל ה' גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשׂוֹא".
היכן יוכל קין למצוא מנוח? לא מתחת לפני האדמה ולא על פני האדמה.
- עונשו של קין הוא: "נָע וָנָד תִּהְיֶה בָאָרֶץ". למה לדעתכם נבחר דווקא עונש זה?
לפי הפרק, קין קולל להיות נע ונד, האדמה כבר לא מספקת לו ביטחון. בכל זאת, הוא פונה לבניית יישוב קבע – העיר הראשונה.
היכן ומתי קמו יישובי הקבע הראשונים?
על פי המקובל, לפני כ-000,10 שנה, בתקופה המכונה "התקופה הנֵאוֹלִיתִית", החלה המהפכה החקלאית הראשונה, שהתרחשה בכמה מוקדים במקביל. בד בבד עם המעבר ליישובי קבע ועם התחלת ייצור המזון, החלו להתפתח אמצעי הייצור הראשונים והחלו להיווצר עודפי מזון – הן לשימוש בעונות שבהן לא היה אפשר לעבד את השדות הן לצורך סחר החליפין.
ההתיישבות החקלאית שינתה את פני האנושות. לא עוד הישרדות באמצעות צַיִד וליקוט, אלא באמצעות שימוש בתבונה האנושית.
- לפי הבנתכם, האם בניית העיר על ידי קין מלמדת על התפתחות של האנושות או על התדרדרות? (רמז: בראשית יא)
קרדיט: והארץ הייתה תוהו ובוהו-תולדות ארץ ישראל פרק 1: שחר האדם/כאן 11 – תאגיד השידור הישראלי, 2016
"החברה האנושית בימי קדם התפצלה בין עמים או שבטים מיושבים המעבדים את אדמתם, לבין עמים או שבטים נודדים, המתפרנסים מרעיית צאן. בין אלו לאלו שרר מתח מתמיד, אשר נבע מניגוד אינטרסים, אך גם מן הניגוד המנטלי בין שתי צורות החיים. כל הניגודים הללו, באורחות החיים, בתרבות החברתית ובאינטרסים הכלכליים, התמצו כבר בפיצול שבין שני האחים הראשונים קין והבל."
הרב אלחנן סמט, "פרשת בראשית – `וישע… לא שעה` מדוע?" © כל הזכויות שמורות לישיבת הר עציון 2018-1997.
- חִזרו אל פסוק ח, בשטחו של מי מהבנים התרחש הרצח?