אִם-לֹא אַעֲלֶה אֶת-יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי איך במצב כל כך טראומטי, כל כך קרוב לחורבן ולאובדן אפשר לחשוב על שמחה?
רבן יוחנן בן זכאי היה אומר:
מפני מה גלו ישראל לבבל יתר מכל הארצות כולן? – מפני שבית אברהם אביהם היה משם.
משלו משל, למה הדבר דומה? לאשה שקלקלה (בגדה) על בעלה. להיכן משלחה (מגרש אותה)? – לבית אביה.
(תוספתא, בבא קמא ז, ג)
- במדרש מופיע משל על אישה שבגדה בבעלה. ומהו הנמשל?
אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר ה' עַל אַדְמַת נֵכָר." (פסוקים ג-ד)
המדרש שלפניכם מתייחס לא רק למצבם הנפשי הקשה של גולי בבל, אלא גם להחלטה קיצונית שהם מקבלים על עצמם.
וכיון שבאו על הנהרות בבל […] אלו נפנו לאכילה ושתייה, ואלו נפנו לבכי ולמספד.
אמר להם נבוכדנצר: מה אתם יושבים ובוכים?
והוא קורא לשבטו של לוי ואמר להם: הכינו עצמכם, עד שאנו אוכלים ושותים אני מבקש שתעמדו ותקישו לפניי בכינורות שלכם כדרך שהייתם מקישים בבית המקדש שלכם לפני אלהיכם,
מסתכלים אלו באלו, ואמרו: לא דיינו שהחרבנו בית מקדשו בעונותינו אלא עכשיו אנו עומדים להקיש בכינורותינו לפני הננס הזה?!
מיד עמדו כולם ונטלו עצה (החליטו יחדיו) ותלו כינורותיהם בערבות (עצי ערבה הצומחים בצד הנהרות) שהיו שם,
ושלטו בנפשותם ונתנו אליוני (קצוות אצבעות) ידיהם לתוך פיהם ומרצצים ומקצצים אותם.
זהו שנאמר " איך נשיר את שיר ה' על אדמת נכר" (תהילים קלז, ד) – "לא נשיר" לא נאמר אלא "איך נשיר" – מראים אותם אצבעותיהם ואומרים להם: אין אתם יודעים שהיו כפותינו חזקים כברזל ונתקטעו אצבעותינו – ראו היאך נשיר?!
אמר להם הקדוש ברוך הוא: אתם שלטתם בעצמיכם וקטעתם אצבעותיכם, חייכם מה שלא השבתי לירמיה ולציון אני משיב אתכם על עזיבה ושכיחה שתבעו אותי,
שנאמר: 'אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני',
ולא עוד אלא אתם שלטתם באצבעות ידיכם של ימין אף אני 'אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני'.
(פסיקתא רבתי, פרשה לא)
- מדוע ביקש נבוכדנצר דווקא משבט לוי לנגן לפניו?
- באיזה חלק בפסוק ד – "אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר ה' עַל אַדְמַת נֵכָר" – מתמקד המדרש? האם הוא מתאר קושי פיזי או נפשי של הגולים? נמקו.
על שפת נהרות בבל, השופעים מים ופרי, מתגעגעים הגולים למולדתם היבשה – היא ציון (מלשון צִיָה, מדבר). ים של דמעות וזיכרון. המסקנה – לא משנה באיזה מקום נמצאים, אין תחליף למולדת.
- "על נהרות בבל" משמש היום ביטוי שפירושו געגועים לעבר. האם הגעגוע לעבר והעיסוק בו הוא שלב הכרחי בהתקדמות האדם אחרי משבר?
בשעת השמחה הגדולה, תחת החופה, רגע לפני שבירת הכוס, נשבע החתן לזכור את ירושלים ואת חורבנה.
השבועה נישאת לאורך הדורות בקרב עם ישראל ויוצרת קשר בין הזוג, הבונה בית חדש, לבין האומה, השואפת לחזור ולהקים את ביתה.
- גם היום נושאים במעמד החופה את השבועה: "אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי". האם היום, אחרי תקומת מדינת ישראל, עדיין יש צורך באמירה זו כחלק מטקס הנישואין?
אפרים משה ליליֶין היה אומן יהודי-ציוני שפעל בגרמניה ובארץ ישראל. נמנה על מייסדי בית הספר לאומנות "בצלאל".
הדימויים שעיצב נתקבעו בתודעה הציבורית כסמלים מרכזיים של הרעיון הציוני, ביניהם דמותו של הרצל על מרפסת המלון בבזל. שילוב של נושא תנ"כי, הֶקְשֵׁר ציוני, תפאורה מזרחית ודרך עיצוב אידאליסטית מערבית, הוא המאפיין והמייחד את יצירותיו.
- התבוננו ביצירה, בחנו את הפרטים שבה – אילו רגשות עולים בכם תוך כדי צפייה בה? האם אפשר להבין את ההקשר של היצירה ללא קריאת הפסוקים?
על נהרות בבל
מילים ולחן: נעמי שמר
נספר לכם על צביקה
שהיה בחור נפלא
המשכורת לא הספיקה
איפה צביקה בגולה
נספר לכם על חיים
שהיה בחור זהב
הוא נולד בירושלים
אבל איפה הוא עכשיו
איפה צביקה, איפה חיים
איפה כל הבחורים
על נהרות בבל יושבים הם
וביחד כך שרים
שם ישבנו גם בכינו
גם זימרנו בְּקָנוֹן
בזוכרנו, בזוכרנו את ציון
נספר לכם על אורי
שהיה בחור מתוק
הוא היה בוגר כדורי
הוא עכשיו רחוק רחוק
נספר להם על שמוליק
שהיה בחור יקר
למדינות הים הלך לו
לחפש את המחר
איפה אורי, איפה שמוליק
איפה כל הבחורים
על נהרות בבל יושבים הם
וביחד כך שרים
שם ישבנו גם בכינו
גם זימרנו בקנון
בזוכרנו, בזוכרנו את ציון
צביקה, חיים, אורי, שמוליק
הם בהמבורג או פריס
או ברומא או מנהטן
את ציון זוכרים, זוכרים
גם ציון אותם זוכרת
באותה המנגינה
היא המתינה שנות אלפיים
היא עדיין ממתינה
איפה צביקה, איפה שמוליק
איפה כל הבחורים…
על נהרות בבל יושבים הם
וביחד כך שרים
שם ישבנו גם בכינו
גם זימרנו בקנון
בזוכרנו, בזוכרנו את ציון.
(על נהרות, על נהרות,
על נהרות בבל
שמה, שם ישבנו וגם בכינו
בזוכרנו, בזוכרנו,
בזוכרנו את ציון)
© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.
- השיר "על נהרות בבל", שיצא בשנת 1979, עוסק בתופעת הירידה מן הארץ. באיזה אופן מוצגות הדמויות בשיר? האם מועברת עליהן ביקורת?
- האם השיר, על מסריו, יכול היה להיכתב בתקופתנו?
קרדיט: אריאל הורוביץ // "דיוקן אמי" – על נהרות בבל (ביצוע לשיר של נעמי שמר). פורסם בתאריך 13 במרץ 2014
נהרות בבל הגדולים – הפרת והחידקל – והאזור המשתרע ביניהם – הקרוי מֶסוֹפּוֹטַמְיָה ("הארץ שבין שני הנהרות") – נחשבים לערש הציוויליזציה האנושית.
שפע המים באזור החם והמדברי היה מצע לאדמה פורה ולצמיחתן של אימפריות רבות, ביניהן שׁוּמֵר, אַכַּד, אַשׁוּר וכמובן בָּבֶל. באזור הנהרות התפתחו הכתב הראשון, הגלגל, קוֹדֶקְסִים (ספרי חוקים של מדינות) וכן יסודות האסטרונומיה והמתמטיקה.
- מהו ההבדל הגדול בין בבל לבין ארץ ישראל, בהתייחס למקורות מים?
לממלכת אדום, שכנתה של יהודה ממזרח, היה חשבון ארוך עם יהודה במקרא ומחוצה לו.
יחסי אדום ושבט יהודה היו מלאי מתח, תחרות ומלחמות, בעיקר בשל המאבק על השלטון בדרכי המסחר ועל בעלות על מכרות הנחושת והברזל שבערבה.
עם חורבן בית המקדש הראשון, במאה ה-6 לפני הספירה, חדרו לדרום יהודה אֱדוֹמִים שנושלו מארצם על ידי שבטי נודדים. הם הקימו את אדוֹמֵיאָה, והרחיבו את כיבושיהם ביהודה.
במזמור קל"ז עולה תמונה על חלקם של האדומים בחורבן, כמי שעודדים את ההרס: "עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ", שמחים לאיד ומוֹנְעים סיוע מהפליטים. בספרות חז"ל שאחרי חורבן הבית השני, הפכה "אדום" לסמל המזוהה עם רומי ועם שאר אויבי ישראל.
- במזמור מתוארת בקשתם של הגולים מאלוהים לזכור את השמחה לאיד של האדומים עם החורבן. איזה צורך של הגולים עולה מבקשה זו? הציעו הסבר לכך שהגולים מתייחסים לאדום לפני בבל?
"הוֹדוּ לַה' בְּכִנּוֹר בְּנֵבֶל עָשׂוֹר זַמְּרוּ לוֹ" (תהלים לג, ב).
למוזיקה היה מקום חשוב ומשמעותי בבית המקדש. הכוהנים היו מנגנים בחצוצרות והלוויים היו מנגנים בנבל ובכינור. במהלך היום נשמעו בבית המקדש נגינה ושירה של מזמורי תהילים.
הכינור שייך למשפחת כלי המיתר. משיכת הקשת על המיתרים משמיעה את הצליל, ותיבת התהודה של הכלי מגבירה אותו.
אפשר לחלק את מזמור קל"ז לשלושה חלקים:
- פסוקים 4-1: המצב בעבר, בכי הגולים.
- פסוקים 6-5: המצב בהווה, שבועת הגולים
- פסוקים 9-7: התקווה לעתיד, השאיפה לנקמה באויבים.
בתקופת העתיקה (וגם כיום) נהוג לסווג את כלי הנגינה לשלוש משפחות: כלי הקשה, כלי נשיפה וכלי מיתר.
קראו את המזמור על פי החלוקה לנושאים, והתאימו בין כל חלק במזמור לבין משפחת כלי הנגינה המתאימה לו.
יום ירושלים המתואר בתהלים קל"ז הוא יום החורבן. לאחר ניצחון צה"ל במלחמת ששת הימים ואיחוד העיר המזרחית והמערבית, משמעות היום התהפכה.
"יום ירושלים", המצוין בכ"ח באייר, הפך לחג של בירת ישראל. בליל יום ירושלים ובמהלך היום עצמו מתקיימים אירועים וטקסים מיוחדים, וביניהם צעדה מיוחדת – "צעדת ירושלים".
- האם תוכלו לחשוב על מילה או ביטוי שמקורו במקרא, ובדומה ל"יום ירושלים" משמעותו היום הפוכה?
אומנים רבים, בישראל ומחוצה לה, הלחינו את מזמור קל"ז. בשנת 1970 החליטה להקה אמריקאית בשם "בוני אם" (Boney M) להוציא גרסה משלה למזמור.
Boney M. – Rivers Of Babylon
By the rivers of Babylon, there we sat down
Ye-eah we wept, when we remembered Zion.
By the rivers of Babylon, there we sat down
Ye-eah we wept, when we remembered Zion.
When the wicked
Carried us away in captivity
Required from us a song
Now how shall we sing the lord's song in a strange land
When the wicked
Carried us away in captivity
Requiering of us a song
Now how shall we sing the lord's song in a strange land
Let the words of our mouth and the meditations of our heart
Be acceptable in thy sight here tonight
Let the words of our mouth and the meditation of our hearts
Be acceptable in thy sight here tonight
By the rivers of Babylon, there we sat down
Ye-eah we wept, when we remembered Zion.
By the rivers of Babylon, there we sat down
Ye-eah we wept, when we remembered Zion.
By the rivers of Babylon (dark tears of Babylon)
There we sat down (You got to sing a song)
Ye-eah we wept, (Sing a song of love)
When we remember Zion. (Yeah yeah yeah yeah yeah)
By the rivers of Babylon (Rough bits of Babylon)
There we sat down (You hear the people cry)
Ye-eah we wept, (They need that???)
When we remember Zion. (Ooh, have the power)
Songwriters: Brent Dowe, Frank Farian, George Reyam, Trevor McNaughton. Rivers Of Babylon lyrics © Sony/ATV Music Publishing LLC, Universal Music Publishing Group
- הקשיבו לשיר וחוו דעתכם: מה אתם חושבים על המנגינה שנבחרה? האם היא מתאימה לתוכן השיר?
קרדיט: By the Rivers of Babylon ( with lyrics) / Shane007, 2012
- מה בסרטון תורם להבנת המאורעות? האם הרקע לקינת גולי בבל ברור יותר כעת?
קרדיט: הכיבוש הבבלי וחורבן הבית הראשון. ערוץ היוטיוב של Megalim Institute מכון מגלי"ם
הסרט מלווה את גולי ירושלים לבבל לאחר חורבן בית המקדש הראשון. לאחר טלטלת הגלות, ההשתלבות האיטית בבבל ועשרות שנים של חיים בממלכה הרחוקה, הצהרת כורש מתירה לגולים לחזור לירושלים ולשקם את בית המקדש.
- בסרט מתוארת קינת הגולים בהגיעם לבבל, האם אחרי הצפיה בסרט ברור יותר מדוע הם בוכים ועל מה? מה מבין הממצאים המופיעים בסרט מראה לנו שאחרי הכל, הגולים בכל אופן משתלבים בחיים בבבל?
קרדיט: גלות בבל והצהרת כורש, 2019, מגלי"ם