אפשרות ראשונה:
יחידה זו עוסקת בין השאר בתכנון מוקדם ובאסטרטגיות מלחמה. נציע לתלמידים לבדוק אם במשפחתם יש מישהו שהשתתף באחת ממלחמות ישראל, ולשמוע את סיפורו.
אפשרות שנייה:
היא לבקר במרכז רבין במיצג ששת הימים המסביר על המלחמה המתוכננת בתולדות ישראל.
אפשרות ראשונה:
יחידה זו עוסקת בין השאר בתכנון מוקדם ובאסטרטגיות מלחמה. נציע לתלמידים לבדוק אם במשפחתם יש מישהו שהשתתף באחת ממלחמות ישראל, ולשמוע את סיפורו.
אפשרות שנייה:
היא לבקר במרכז רבין במיצג ששת הימים המסביר על המלחמה המתוכננת בתולדות ישראל.
במדרש מובאת הרחבה מעניינת לסיפור המקראי על עכן:
בשעה שאמר הקב"ה ליהושע "חטא ישראל",
אמר לפניו יהושע: ריבונו של עולם, מי חטא?
אמר לו הקב"ה: מדוע אלשין אני? לך הפל גורלות.
הלך והפיל גורלות, ונפל הגורל על עכן.
אמר עכן ליהושע: יהושע, בגורל אתה בא עלי? אתה ואלעזר הכוהן שני גדולי הדור אתם, אם אני מפיל עליכם גורל – על אחד מכם הוא נופל.
אמר לו יהושע: בבקשה ממך, אל תוציא לעז על הגורלות, משום שעתידה ארץ ישראל שתתחלק בגורל, שנאמר "אַךְ בְּגוֹרָל יֵחָלֵק אֶת הָאָרֶץ" (במדבר כו, נה).
(תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף מג עמוד ב)
ראשית, מעניינת תשובתו של הקב"ה ליהושע: הוא מסרב להיות "מלשן" ודורש מיהושע לגלות בעצמו את האשם בתבוסת ישראל, בעזרת ההליך המקובל: הפלת גורלות. שנית, וכאן טמונה האמירה הנועזת באמת של המדרש, בפיו של עכן מושמת טענה הגיונית כנגד שיטה זו: הלוא אם ניקח כל קבוצה של אנשים ונפיל ביניהם גורל, אחד בוודאי יצא אשם! יהושע, בתגובה, מבקש מעכן שלא יזלזל בגורלות, שכן יש להם גם שימושים חיוביים. אך שאלתו של עכן, שבעוד זמן קצר ייסקל ויישרף עם כל משפחתו ורכושו, נותרת מהדהדת.
עיבוד. מבוסס על גילה וכמן, "יצאת אשם בגורל", אתר מיזם 929
חז"ל מוסיפים על הכתוב בפרק, ומתארים כי בעקבות טקס הפלת הגורלות ולכידתו של עכן, בן שבט יהודה המיוחס, פרצה מהומה בין השבטים:
בְּאוֹתָהּ שָׁעָה אָמַר יְהוֹשֻׁעַ לְעָכָן: "בְּנִי שִׂים נָא כָבוֹד לַה'… הַגֵּד נָא לִי מֶה עָשִׂיתָ…" (יהושע ז, יט). מִיָּד נָפַל מַחֲלֹקֶת בְּיִשְׂרָאֵל, וְעָמְדוּ שֵׁבֶט יְהוּדָה בִּמְרִיבָה וְהָרְגוּ מִיִּשְׂרָאֵל כִּתּוֹת כִּתּוֹת. כֵּיוָן שֶׁרָאָה עָכָן כָּךְ, אָמַר בְּלִבּוֹ: כָּל הַמְקַיֵּם נֶפֶשׁ אַחַת מִיִּשְׂרָאֵל, כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם מָלֵא. וַאֲנִי עַל יָדִי נֶהֶרְגוּ כַּמָּה אֲנָשִׁים מִיִּשְׂרָאֵל, אֲנִי הוּא הַחוֹטֵא וּמַחְטִיא, מוּטָב שֶׁאוֹדֶה עַל פִּשְׁעִי לִפְנֵי ה' וְלִפְנֵי יְהוֹשֻׁעַ, וְאֶל תָּבֹא תַּקָּלָה עַל יָדִי.
(מדרש תנחומא, מסעי, ה')
לְמה מתכוון המסַפֵּר כשהוא אומר "עד היום הזה"? האם כוונתו למאה ה-21?
ביטוי זה חוזר פעמיים בפרשת העי, בפעם הראשונה לאחר שעכן נענש ונקבר תחת גל אבנים בעמק עכור, ובפעם השנייה לאחר תפיסת מלך העי וקבורתו תחת גל אבנים גדול.
בביטוי זה המסַפר פונה לקוראים או לשומעים שחיו בזמנו, וכוונתו לזמן שבו הוא מספר את הסיפור, לזמן שבו הוא וקהל שומעיו חיים. וכך הוא מחבר את שומעיו לאירועי העבר, כאשר הוא מתייחס לאזור שכנראה מוכר להם.
אומנם בפרק לא נאמר במפורש "אורים ותומים", אך המונחים שבהם משתמשים לתיאור תפיסת עכן מתאימים לידוע לנו על האורים והתומים.
בפרק חוזרים הפעלים קרב ולכד שמוּכּרים לנו מסיפורים אחרים המתארים את אופן פעולת האורים והתומים. כדאי לדעת שהיום השימוש במונח זה השתנה מעט. בעוד בעבר שימש המונח לתיאור האביזר של הכוהן הגדול, אשר נועד לתת תשובה נבואית, כיום נהוג להשתמש בו כדי לתאר אדם בעל מומחיות, אדם שהוא בעל סמכות וידע בתחום מסוים.
לפניכם תחריט של גוסטב דורה שהיה צייר ותחריטאי צרפתי שחי במאה ה־19. הוא התפרסם בציורי התנ"ך שלו, אך גם באיוריו לספרים שונים, ביניהם, ספרו הקלסי של סרוונטס "דון קישוט". בציוריו יש נטייה לפן הדרמטי והמוגזם. סגנונו השפיע על ציירים שבאו אחריו.
התבוננו במפה המצורפת ונסו לחשוב מה האסטרטגיה (התכנון, תוכנית הקרב) של יהושע בכיבוש הארץ.
לאחר נפילת העי בידי יהושע וצבאו נאמר לנו שמלך העי נקבר תחת גל אבנים גדול. עד היום מעלים חוקרים השערות בנוגע למיקומה האפשרי של ממלכת העי. האם היה מקום כזה?
על פי המתואר בתנ"ך, העי הייתה בקרבת יריחו ובית־אל, מקומות המוכרים לנו כיום. רמז נוסף מוצאים חוקרים מסוימים בממצא ארכֵאולוגי שהתגלה ליד בית־אל, ושמו "א-תל". תרגומו מערבית הוא "המקום החרב". האם מדובר באותו מקום? יש חוקרים שסבורים שכן, אך חוקרים אחרים טוענים שבאותו מקום היה תל חורבות ענק, עוד לפני תקופתו של יהושע. כך שהמסקנה אינה חד־משמעית, אך בעבורנו מעניין לראות כיצד המחקר ההיסטורי, המקראי והארכאולוגי של המקרא עדיין חי ופועם, וכי תגליות שנחשפות גם כיום, מסייעות לשפוך אור על המסופר בתנ"ך.
מה הבעיה בלקיחת שלל במלחמה? מדוע אוסר על כך אלוהים?
למרות שנראה לפעמים כי דרישות אלוהים בחוק החרם הן אכזריות, כדאי לדעת שחוקי התורה היו מהפכניים ביחס לחוקי המלחמה של העת העתיקה.
המסר במקרא הוא כי יש להימנע עד כמה שאפשר ממלחמה, אך אם אין ברירה יש לפעול על פי קודים מסוימים כדי למנוע ביזה ואכזריות לשמה. גם כיום ישנם חוקים בשעת מלחמה. מדינות רבות בעולם ובהן מדינת ישראל , הסכימו ביניהן על קודים מסוימים שעליהם יש לשמור בזמן מלחמה, כדי לשַמר צלם אנוש. להסכמים אלו קוראים 'אמנת ז'נבה', אשר נכתבה בארבעה שלבים.
כדאי לדעת שמלבד חתימתה על אמנת ז'נבה, למדינת ישראל, אשר עברה לא מעט מלחמות, יש קוד מוסרי לצה"ל, אשר כתב הפילוסוף הישראלי אסא כשר, ואליו מחויבים כל החיילים והחיילות שלנו.
כיום לא ידוע לנו מה בדיוק היו האורים והתומים ואף לא ידוע כיצד בדיוק הם נראים, אך הצורך האנושי לבקש עצה מכוח עליון כלשהו לא השתנה, הרצון לפנות למשהו או למישהו שלכאורה יודע כול בניסיון לפתור בעיה או לחזות עתיד, קיים גם בימינו.
לפי המסורת, היו האורים והתומים חלק מהחושן שנשא הכוהן הגדול. אדם (לרוב המנהיג) המתלבט או מבקש עצה היה יכול לפנות אל הכוהן הגדול ולשאול אותו שאלה, והכוהן הגדול היה משתמש באורים ובתומים כדי לקבל את תשובתו של ה'.
רגע, אבל אם עכן הוא האדם שחטא, אז מדוע כל העם נענש יחד עימו? ומדוע לאחר שנתפס, משפחתו כולה נענשה יחד עימו? מדוע חֶטאו של עכן מביא לידי ענישה של אחרים המקורבים אליו? זה נראה ממש לא צודק!
ייתכן שקרה לכם דבר דומה פעם, אולי אפילו בכיתה, שתלמיד אחד עשה דבר האסור על פי חוקי בית הספר – וכל הכיתה נענשה. קוראים לעונש כזה עונש קיבוצי (קולקטיבי), ומטרתו פעמים רבות היא גם חינוכית "למען יִרְאוּ וְיִירָאוּ" וגם נובעת מתוך ההשקפה שלַקבוצה יש אחריות על היחיד וליחיד יש אחריות על הקבוצה. כך, כל אדם ואדם בקבוצה יימנע מלעשות דבר מה אסור מתוך ההבנה שהוא מסכן את חבריו.
צפו בסרטון המסכם את מהלך ההתנחלות של עם ישראל בהנהגת יהושע.
קרדיט: יהושע א- יב: כיבוש הארץ/929 תנך ביחד, 2015