נבקש מכל ילד לחפש עם ההורים שלו תמונה שלו מטייל בארץ ולכתוב אתם כמה מילים על הטיול: עם מי התלמיד טייל ומעט מידע על המקום בתמונה.
נאסוף בכיתה את התמונות ומכל דף נמשוך חוט למקום על מפת הארץ שתלויה בכיתה.
נבקש מכל ילד לחפש עם ההורים שלו תמונה שלו מטייל בארץ ולכתוב אתם כמה מילים על הטיול: עם מי התלמיד טייל ומעט מידע על המקום בתמונה.
נאסוף בכיתה את התמונות ומכל דף נמשוך חוט למקום על מפת הארץ שתלויה בכיתה.
הָרוֹעִים שֶׁל לוֹט לֹא קָשְׁרוּ אֶת פִּי הַצֹאן שֶׁלָהֶם. אָכְלוּ הַצֹאן שֶׁל לוֹט עֵשֶׂב בְּכָל הַשָׂדוֹת, גַם בַּשָׂדוֹת שֶׁל זָרִים. אָמְרוּ הָרוֹעִים שֶׁל אַבְרָהָם אֶל הָרוֹעִים שֶׁל לוֹט: גַזְלָנִים אַתֶם! לָמָה אַתֶם נוֹתְנִים לַצֹאן שֶׁלָכֶם לֶאֱכוֹל בַּשָׂדוֹת שֶׁאֵינָם שֶׁלָכֶם? אָמְרוּ הָרוֹעִים שֶׁל לוֹט: לֹא גַזְלָנִים אֲנַחְנוּ. כָּל הָאָרֶץ שֶׁל לוֹט תִהְיֶה. אָמְרוּ רוֹעֵי אַבְרָהָם: לֹא נָכוֹן! לֹא שֶׁל לוֹט הָאָרֶץ. שֶׁל אַבְרָהָם כָּל הָאָרֶץ! ה' נָתַן אֶת הָאָרֶץ לְאַבְרָהָם! אָמְרוּ רוֹעֵי לוֹט: אֲבָל אַבְרָהָם, אֵין לוֹ בֵּן. יָמוּת אַבְרָהָם וְתִהְיֶה כָּל הָאָרֶץ לְלוֹט. צָעֲקוּ רוֹעֵי לוֹט. צָעֲקוּ רוֹעֵי אַבְרָהָם. הִתְחִילוּ מַכִּים זֶה אֶת זֶה וּמְגָרְשִׁים זֶה אֶת זֶה. שָׁמַע אַבְרָהָם. וְאַבְרָהָם אוֹהֵב שָׁלוֹם וְשׂוֹנֵא אֶת הַמְרִיבָה. אָמַר אַבְרָהָם לְלוֹט: " אֶל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶיךָ וּבֵין רוֹעַי וּבֵין רוֹעֶיךָ, כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנַחְנוּ". בְּחַר לְךָ, לוֹט אָחִי, מִכָּל הָאָרֶץ, אֶת הַמָקוֹם אֲשֶׁר אַתָה רוֹצֶה בּוֹ. אִם תֵלֵךְ לִשְׂמֹאל, אֵלֵךְ אֲנִי לְיָמִין; אִם תֵלֵךְ יָמִינָה, אֵלֵךְ אֲנִי שְׂמֹאלָה. רַק יִהְיֶה נָא שָׁלוֹם בֵּינֵינוּ, כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנַחְנוּ. בָּחַר לוֹ לוֹט לָשֶׁבֶת בָּעִיר סְדוֹם.
תודה לספירית אלינר של ההסתדרות הציונית העולמית על האפשרות להשתמש במדרשים הנמצאים בספרים של רבקה אליצור
עַל פִּי הַמִדְרָשׁ, עַל מָה רָבוּ הָרוֹעִים?
https://www.youtube.com/watch?v=wqOdPKo-79U הַשִׁיר מְדַבֵּר עַל הָעֵרֶךְ שֶׁל טִיוּלִים בָּרֶגֶל בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. הוּא מְנַסֶה לְעוֹדֵד אוֹתָנוּ לְהַכִּיר אֶת הָאָרֶץ בְּאֶמְצָעוּת הָרַגְלַיִים. הַטִיוּל גוֹרֵם לַקֶשֶׁר וְלָאַהֲבָה לָאָרֶץ.
הַפִּזְמוֹנַאי יוֹרָם טְהַרְלֵב, מְחַבֵּר הַשִׁיר, מְסַפֵּר עַל כְּתִיבַת הַשִׁיר: הַשׁוּרָה הַפּוֹתַחַת, "קוּם וְהִתְהַלֵךְ בָּאָרֶץ", לְקוּחָה כַּמוּבָן מִסֵפֶר בְּרֵאשִׁית, אַךְ יֵשׁ בָּה שִׁינוּי קָטָן, וַאֲנָשִׁים רַבִּים אֵינָם מַבְחִינִים בַּהֶבְדֵל. יוֹם אֶחָד אֲפִילוּ רָאִיתִי שֶׁעַל מַצֵבָה בְּבֵית קְבָרוֹת חָצוּב הַפָּסוּק "קוּם וְהִתְהַלֵךְ בָּאָרֶץ לְאוֹרְכָּה וּלְרוֹחְבָּה כִּי לֶךְ אֶתְנְנָה". כָּךָ לֹא כָּתוּב בַּתָנָ"ךְ! בַּתָנָ"ךְ כָּתוּב "קוּם הִתְהַלֵךְ בָּאָרֶץ", בְּלִי וָ"ו הַחִיבּוּר, אַךְ אֲנָשִׁים רַבִּים כְּבָר הָפְכוּ אֶת הַוָ"ו הַזֹאת לְחֵלֶק מֵהַתָנָ"ךְ. (האתר של יורם טהרלב) קום והתהלך בארץ מילים: יורם טהרלב קוּם וְהִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ בְּתַרְמִיל וּבְמַקֵּל. וּוַדַּאי תִּפְגֹּשׁ בַּדֶּרֶךְ שׁוּב אֶת אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. יְחַבְּקוּ אוֹתְךָ דְּרָכֶיהָ שֶׁל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה, הִיא תִּקְרָא אוֹתְךָ אֵלֶיהָ כְּמוֹ אֶל עֶרֶשׂ אַהֲבָה. זֹאת אָכֵן אוֹתָהּ הָאָרֶץ, זוֹ אוֹתָהּ הָאֲדָמָה וְאוֹתָהּ פִּסַּת הַסֶּלַע הַנִּצְרֶבֶת בַּחַמָּה. וּמִתַּחַת לָאַסְפַלְט לְבִנְיְנֵי הָרַאֲוָה, מִסְתַּתֶּרֶת הַמּוֹלֶדֶת בַּיְשָׁנִית וַעֲנָוָה. קוּם וְהִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ… וְכַרְמֵי עֲצֵי הַזַּיִת וּמִסְתּוֹר הַמַּעֲיָן עוֹד שׁוֹמְרִים עַל חֲלוֹמָהּ וַחֲלוֹמֵנוּ הַיָּשָׁן. וְגַגּוֹת אוֹדְמִים עַל הַר וִילָדִים עַל הַשְּׁבִילִים, בַּמָּקוֹם שֶׁבּוֹ הָלַכְנוּ עִם חֲגוֹר וְתַרְמִילִים. קוּם וְהִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ… © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
מְחַבֵּר הַשִׁיר רוֹצֶה לְקַשֵׁר בֵּין הַצִיווּי שֶׁנִיתַן לְאַבְרָם לְבֵין יָמֵינוּ. מָה הוּא מְבַקֵשׁ מֵאִיתָנוּ לַעֲשׂוֹת?
לוֹט וְאַבְרָם נִפְרָדִים זֶה מִזֶה בְּעִקְבוֹת מְרִיבָה בֵּין הָרוֹעִים שֶׁלָהֶם.
אֲנַחְנוּ לֹא יוֹדְעִים עַל מָה בְּדִיוּק הָיְיתָה הַמְרִיבָה, וִיכוֹלִים רַק לְשַׁעֵר שֶׁאוּלַי זֶה קָשׁוּר לָעוּבְדָה (הַנִיתֶנֶת לָנוּ בִּתְחִילַת הַסִיפּוּר) שֶׁלוֹט נַעֲשָׂה עָשִׁיר. בְּעִקְבוֹת הַמְרִיבָה מַצִיעַ אַבְרָם לְלוֹט לְהִיפָּרֵד כְּדֵי לִמְנוֹעַ מְרִיבוֹת נוֹסָפוֹת. הוּא נוֹתֵן לְלוֹט לִבְחוֹר רִאשׁוֹן אֶת הַמָקוֹם שֶׁבּוֹ הוּא רוֹצֶה לָגוּר.
מִי אָמַר לְמִי אֶת הַבִּיטוּי "אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה"? הַסְבִּירוּ אֶת הַבִּיטוּי בַּמִילִים שֶׁלָכֶם.
מָה הַבִּיטוּי מְלַמֵד עַל מִי שֶׁאָמַר אוֹתוֹ? אֵיזוֹ תְכוּנָה מַתְאִימָה לְאוֹתוֹ אָדָם?
מִצִיוּרֵי הַתָנָ"ךְ שֶׁל גוּסְטַב דוֹרֶה, צַיָיר צָרְפָתִי בֵּן הַמֵאָה הַ-19. הַתְמוּנָה מְתָאֶרֶת אֶת הָעֵדֶר הַגָדוֹל שֶׁל אַבְרָם.
שִׂימוּ לֵב לַפְּרָט הָאוֹמָנוּתִי שֶׁחוֹזֵר בַּיְצִירָה – קַוִוים אוֹפְקִיִים. הַשָׁמַיִים, מִקְצֵה הַצִיוּר וְעַד לַקָצֶה הַשֵׁנִי, עֲשׂוּיִים קַוִוים-קַוִוים. גַם הַבַּד שֶׁעַל גַב הַגָמָל בְּדוּגְמַת פַּסִים, וְנִדְמֶה שֶׁגַם הָעֵדֶר הֶעָצוּם שֶׁל אַבְרָם מְסוּדָר בְּקַוִוים, הָחֵל בְּשׁוּרַת הַצֹאן הַקְרוֹבָה אֵלֵינוּ וְעַד לָאוֹפֶק בְּעוֹמֶק הַיְצִירָה. הַשִׁימוּשׁ בַּקַוִוים הָאוֹפְקִיִים הָרַבִּים יוֹצֵר בָּנוּ אֶת הָרוֹשֶׁם שֶׁגוֹדֶל הָעֵדֶר שֶׁל אַבְרָם הוּא כְּרוֹחַב הַשָׁמַיִים הָעֲצוּמִים.
מְסוּפָּר כִּי לְאַבְרָם הָיָה הַרְבֵּה רְכוּשׁ. לְפִי הַתְמוּנָה, אֵיזֶה רְכוּשׁ הָיָה לְאַבְרָם?
כֵּיצַד הַתְמוּנָה מַמְחִישָׁה לְמִי שֶׁמִתְבּוֹנֵן בָּה אֶת הָעוֹשֶׁר שֶׁל אַבְרָם?
פְסֵיפָס שֶׁנִמְצָא בְּרוֹמָא בַּכְּנֵסִייָה שֶׁשְׁמָה "סָנְטָה מָרִיָה מָג'וֹרֶה". הפסיפס מְתָאֵר אֶת הַפְּרֵידָה שֶׁל לוֹט וְאַבְרָם. בַּפְּסֵיפָס שְׁנֵי צְבָעִים עִיקָרִיִים – כָּחוֹל וְכָתוֹם.
מְעַנְיֵין לָדַעַת שֶׁהַצְבָעִים הָאֵלֶה הַם "צְבָעִים מַשְׁלִימִים", צְבָעִים שֶׁמַבְלִיטִים זֶה אֶת זֶה וּמוֹשְׁכִים אֶת הָעַיִן שֶׁל הַמִתְבּוֹנֵן בַּיְצִירָה. כְּנֵסִייַת סָנְטָה מָרִיָה מָג'וֹרֶה הָיְיתָה בֶּעָבָר מִקְדָשׁ לְאֵלִים רוֹמִיִים, וְרַק אַחַר כָּךָ – כְּנֵסִייָה. תִקְרַת הַכְּנֵסִייָה מְכוּסָה זָהָב, וְהַקִירוֹת מְכוּסִים בְּ-36 לוּחוֹת פְסֵיפָס הַמְתָאֲרִים תְמוּנוֹת מֵהַתָנָ"ךְ. עַל פִּי הָאֱמוּנָה הַנוֹצְרִית, בִּכְנֵסִייָה זוֹ נִמְצָאִים שְׂרִידִים מֵהָעֲרִיסָה שֶׁל יֵשׁוּ, וְהַכְּנֵסִייָה מְשַׁמֶשֶׁת כַּאֲתַר עֲלִייָה לָרֶגֶל לַמַאֲמִינִים.
הִתְבּוֹנְנוּ בַּתְמוּנָה וְתֵאֲרוּ מָה אַתֶם רוֹאִים.
נַסוּ לְזַהוֹת מִיהוּ אַבְרָם וּמִיהוּ לוֹט, וְהַסְבִּירוּ מַדוּעַ הֶחְלַטְתֶם כְּפִי שֶׁהֶחְלַטְתֶם.
בַּפֶּרֶק מְסוּפָּר שֶׁלוֹט בָּחַר לְהִתְגוֹרֵר בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן, שֶׁבּוֹ נְהַר הַיַרְדֵן נִשְׁפָּךְ לְיַם הַמֶלַח. בָּאֵזוֹר יֵשׁ מַעְיָינוֹת רַבִּים שֶׁהַם נְאוֹת מִדְבָּר, כְּמוֹ שֶׁמְתוֹאָר בַּפֶּרֶק – "כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה".
לְפִי הַפֶּרֶק, אֲנַחְנוּ יוֹדְעִים שֶׁהֶעָרִים סְדוֹם וַעֲמוֹרָה הָיוּ סְמוּכוֹת לַמָקוֹם (רְאוּ בַּמַפָּה), אֲבָל לֹא נִמְצְאוּ שְׂרִידִים אַרְכֵאוֹלוֹגִיִים שֶׁל עָרִים בַּמָקוֹם מִלְבַד שְׂרִידֵי הָעִיר יְרִיחוֹ. צִבְעֵי הַמַפָּה וּמַשְׁמָעוּתָם: יָרוֹק – מִישׁוֹר. חוּם – הַר. צָהוֹב – רָמָה. כָּחוֹל – מַיִם (יָם, נַחַל, נָהָר, אֲגַם).
*ככל שהגוון החום חזק יותר – האזור גבוה יותר מעל פני הים. *ככל שהגוון הירוק חזק יותר – האזור נמוך ביחס לפני הים.
הִתְבּוֹנְנוּ בַּמַפָּה. הַאִם אֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן הוּא נָמוּךְ אוֹ גָבוֹהַ? מָה זֶה מְלַמֵד עַל הָאֵזוֹר?
לְפִי דַעְתְכֶם, מַדוּעַ בָּחַר לוֹט לָגוּר בְּאֵזוֹר כִּיכַר הַיַרְדֵן?
לְכַדוּר הָאָרֶץ יֵשׁ אַרְבָּעָה כִּיוּוּנִים: צָפוֹן, דָרוֹם, מִזְרָח, מַעֲרָב. כְּשֶׁיוֹדְעִים אֶת הַכִּיוּוּנִים, קַל יוֹתֵר לְהִתְמַצֵא בַּמֶרְחָב וּלְהָבִין אֵיךְ לְהַגִיעַ מִמָקוֹם לְמָקוֹם. לְדוּגְמָה: אִם תִפְתְחוּ אַטְלַס וְתִסְתַכְּלוּ בַּמַפָּה שֶׁל יִשְׂרָאֵל הַיוֹם, תִרְאוּ שֶׁמְטוּלָה נִמְצֵאת בִּצְפוֹן הָאָרֶץ, אֵילַת נִמְצֵאת בַּדָרוֹם, תֵל-אָבִיב נִמְצֵאת בַּמַעֲרָב, וּבֵית שְׁאָן נִמְצֵאת בַּמִזְרָח.
בַּתוֹרָה יֵשׁ לַכִּיוּוּנִים הָאֵלֶה שֵׁמוֹת אֲחֵרִים. בַּתְקוּפָה הַקְדוּמָה הַכִּיוּוּן הֶחָשׁוּב בְּיוֹתֵר בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל הָיָה מִזְרָח, מִפְּנֵי שֶׁהַשֶׁמֶשׁ זוֹרַחַת וּמְאִירָה מִמִזְרָח. כְּשֶׁהָאָדָם פּוֹנֶה לְכִיוּוּן מִזְרָח, הוּא מַפְנֶה אֶת פָּנָיו קָדִימָה, אֶל הַשֶׁמֶשׁ. לָכֵן לַכִּיוּוּן הַזֶה קָרְאוּ "קֶדֶם" (מִילָה שֶׁדוֹמָה לַמִילָה "קָדִימָה"). אֶת הַמַעֲרָב מְכַנִים בְּמִקְרָא "יָם", כִּי שָׁם נִמְצָא הַיָם הַתִיכוֹן. לַדָרוֹם קוֹרְאִים "תֵימָן", כִּי תֵימָן נִמְצֵאת מִדָרוֹם לָאָרֶץ יִשְׂרָאֵל. לִפְעָמִים קָרְאוּ לַדָרוֹם גַם "נֶגֶב", מִפְּנֵי שֶׁהַנֶגֶב נִמְצָא בִּדְרוֹם הָאָרֶץ. לְכִיוּוּן צָפוֹן קָרְאוּ פָּשׁוּט "צָפוֹן". כְּשֶׂה' מַבְטִיחַ לְאַבְרָהָם אֶת אֶרְץ יִשְׂרָאֵל, הוּא מַזְכִּיר אֶת כָּל כִּיוּוּנִי הָרוּחוֹת כְּדֵי לְהַדְגִישׁ שֶׁכָּל הָאָרֶץ תִהְיֶה שֶׁל אַבְרָהָם וְצֶאֱצָאָיו. (בראשית עם ביאורים וציורים, 2014. © כל הזכויות שמורות למטח)
הַתְאִימוּ אֶת הַכִּיוּוּנִים הַמִקְרָאִיִים לַכִיווּנִים שֶׁאֲנַחְנוּ מַכִּירִים.
אוֹהֶל הוּא מִין בַּיִת זְמַנֵי שֶׁ"הַקִירוֹת" שֶׁלוֹ עֲשׂוּיִים מִבַּדִים אוֹ מֵעוֹרוֹת שֶׁל בַּעֲלֵי חַיִים. הַיוֹם מְקִימִים אוֹהֶל לְמִשְׂחָק אוֹ לַלִינָה מִחוּץ לַבַּיִת, אֲבָל בֶּעָבָר הָאוֹהֶל הָיָה הַבַּיִת שֶׁל אֲנָשִׁים שֶׁנָדְדוּ מִמָקוֹם לְמָקוֹם וְלֹא גָרוּ כָּל הַזְמַן בְּמָקוֹם אֶחָד.
אֲנָשִׁים אֵלּוּ נִקְרָאִים נַוָּדִים, וּבְכָל מָקוֹם שֶׁהִגִּיעוּ אֵלָיו הֵם בָּנוּ אֶת הַבַּיִת שֶׁלָּהֶם מֵחָדָשׁ. קַל יוֹתֵר לְפָרֵק וְלִבְנוֹת מֵחָדָשׁ אֹהֶל מֵאֲשֶׁר בַּיִת בָּנוּי מֵאֶבֶן, וְלָכֵן בְּכָל פַּעַם שֶׁאֲנַחְנוּ קוֹרְאִים בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית עַל מִישֶׁהוּ שֶׁעָבַר לָגוּר בְּמָקוֹם חָדָשׁ, כָּתוּב "וַיֶּאֱהַל", כְּלוֹמַר – הֵקִים אֶת הָאֹהֶל שֶׁלּוֹ בְּמָקוֹם חָדָשׁ. אַחֲרֵי שֶׁבְּנֵי יִשְׂרָאֵל הִפְסִיקוּ לִנְדֹּד וְהִתְיַשְּׁבוּ בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, הֵם בָּנוּ לְעַצְמָם בָּתִּים, וְרֹב הָעָם כְּבָר לֹא גָּר בְּאֹהָלִים. גַּם הַיּוֹם יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁגָּרִים בְּאֹהֶל. לְדֻגְמָה – חֵלֶק מֵהַבֶּדְוִים שֶׁנּוֹדְדִים לִמְקוֹמוֹת הַמִּרְעֶה שֶׁל הַצֹּאן שֶׁלָּהֶם. הֵם גָּרִים בְּאֹהָלִים וְלֹא בְּבָתִּים בְּנוּיִים מִפְּנֵי שֶׁכַּאֲשֶׁר כָּל הַצִּמְחִיָּה בְּמָקוֹם מְסֻיָּם נִגְמֶרֶת, הֵם מְפָרְקִים אֶת הָאֹהָלִים שֶׁלָּהֶם – עוֹבְרִים לְמָקוֹם אַחֵר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מִרְעֶה לְצֹאן וּמְקִימִים אֶת הָאֹהָלִים שֶׁלָּהֶם מֵחָדָשׁ. עָצוּב לָדַעַת שֶׁגַּם בָּאָרֶץ שֶׁלָּנוּ עֲדַיִן יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁגָּרִים בְּאֹהֶל, לֹא מִפְּנֵי שֶׁהֵם רוֹצִים לָגוּר בְּאֹהֶל אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁאֵין לָהֶם בַּיִת בָּנוּי לָגוּר בּוֹ. (בראשית עם ביאורים וציורים, 2014. © כל הזכויות שמורות)
מַדוּעַ אֲנָשִׁים חָיוּ בְּאוֹהָלִים בִּתְקוּפַת הַתָנָ"ךְ? מַדוּעַ יֵשׁ אֲנָשִׁים שֶׁחַיִים גַם הַיוֹם בְּאוֹהָלִים? מָה אֶפְשָׁר לִלְמוֹד מִכָּךָ עַל צוּרַת הַחַיִים שֶׁלָהֶם?
הָרְכוּשׁ שֶׁל אַבְרָם לֹא נִמְצָא עַד הַיוֹם, אוּלָם מִדֵי פַּעַם, בִּזְמַן חֲפִירוֹת אַרְכֵאוֹלוֹגִיוֹת, מוֹצְאִים מַטְמוֹן, וּמִמֶנוּ אֶפְשָׁר לִלְמוֹד אֵיךְ נִרְאָה הָעוֹשֶׁר בָּעֵת הָעַתִיקָה.
.
לְמָשָׁל: הַמַטְמוֹן שֶׁנִמְצָא בְּתֵל מְגִידוֹ בְּעֵמֶק יִזְרְעֶאל. מְשַׁעֲרִים שֶׁהַמַטְמוֹן הוּא מִתְקוּפַת הַבַּרְזֶל (לִפְנֵי 3,000 שָׁנָה בְּעֵרֶךְ), תְקוּפָה מְאוּחֶרֶת יוֹתֵר מִתְקוּפַת הָאָבוֹת, אֲבָל הוּא מְסַפֵּק לָנוּ הֲצָצָה לַתַכְשִׁיטִים וְלַחוֹמָרִים הַיְקָרִים שֶׁל הָעֵת הָעַתִיקָה. הַמַטְמוֹן כּוֹלֵל טַבַּעַת חוֹתָם (עִם חֲרִיתָה שֶׁל דָג) מִזָהָב, תִשְׁעָה עֲגִילִים גְדוֹלִים וְיוֹתֵר מֵאֶלֶף חֲרוּזִים קְטַנְטַנִים מִזָהָב, כֶּסֶף וְקַרְנִיוֹל (אֶבֶן חֲצִי-יְקָרָה בַּצֶבַע כַּתוֹם עַז). בֵּין הַתַכְשִׁיטִים בּוֹלֵט עָגִיל זָהָב.
קִרְאוּ אֶת הַפָּסוּק. נוֹסָף עַל כֶּסֶף וְזָהָב, מָה עוֹד כָּלַל הָרְכוּשׁ שֶׁל אַבְרָם?
בַּסִרְטוֹן – סִיכּוּם קוֹרוֹת אַבְרָם, מֵאָז הַצִיווּי הָאֱלוֹהִי "לֶךְ לְךָ" וְעַד בְּרִית בֵּין הַבְּתָרִים.
קרדיט: סיכום שבועי – בראשית יא- טו/ תנך ביחד 929, 2015
קרדיט: מתוך הספר בראשית עם ביאורים וציורים, 2014. © כל הזכויות שמורות למטח.