במהלך כל היחידה עסקנו ב'סולחה' בין יעקב לעשו. נציע לתלמידים לחשוב עם בני המשפחה והחברים שלהם על כעסים שהם סוחבים עקב אירועים מהעבר, ולתכנן 'סולחה' בעקבות יעקב ועשו.
כַּאֲשֶׁר יָצָא יַעֲקֹב מֵאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לָלֶכֶת לְחָרָן, לִוּוּ אוֹתוֹ מַלְאָכִים שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. וְעַד הֵיכָן לִוּוּ אוֹתוֹ? עַד גְּבוּלָהּ שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. כְּשֶׁהִגִּיעוּ אֶל הַגְּבוּל, הָלְכוּ לָהֶם מַלְאֲכֵי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וְיָרְדוּ מַלְאָכִים שֶׁל חוּץ לָאָרֶץ לְלַוּוֹת אֶת יַעֲקֹב. כַּאֲשֶׁר חָזַר יַעֲקֹב לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל, לִוּוּ אוֹתוֹ מַלְאָכִים שֶׁל חוּץ לָאָרֶץ עַד גְּבוּלָהּ שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל. עַל הַגְּבוּל, בָּאוּ מַלְאָכִים שֶׁל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל לְקַבֵּל אֶת פָּנָיו. הָיוּ שְׁנֵי מַחֲנוֹת שֶׁל מַלְאָכִים מִסָּבִיב לְיַעֲקֹב. עַל כָּךְ נִקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא: מַחֲנַיִם – כִּי שְׁנֵי מַחֲנוֹת שֶׁל מַלְאָכִים הָיוּ שָׁם.
על אבות לילדים: אגדות חז"ל בלבוש קל / רבקה אליצור ; איורים: נורית צרפתי.הסתדרות הציונית העולמית – ספריית אלינר. תודה לספרית אלינר של ההסתדרות הציונית העולמית על האפשרות להשתמש במדרשים הנמצאים בספרים של רבקה אליצור
- מַדוּעַ נִקְרֵאת מַחֲנַיִים בִּשְׁמָהּ, עַל פִּי הַמִדְרָשׁ?
- וּמָה אַתֶם חוֹשְׁבִים – עֵשָׂו רָצָה לְנַשֵׁק אֶת יַעֲקֹב אוֹ לִנְשׁוֹךְ אוֹתוֹ?
הַבִּיטוּי "אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב" אוֹמֵר שֶׁלֹא הָרִאשׁוֹן הוּא הָאָהוּב בְּיוֹתֵר, אֶלָא הַהֶפֶךְ: הַדָבָר שֶׁנִשְׁאַר בַּסוֹף דַוְוקָא הוּא הָאָהוּב בְּיוֹתֵר. דוּגְמָה לְכָךְ הִיא הַקִינוּחַ שֶׁבְּסוֹף הָאֲרוּחָה, שֶׁהוּא הַמָנָה הֲכִי טְעִימָה!
הַבִּיטוּי "אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב" מִתְבַּסֵס עַל הַפְּגִישָׁה שֶׁל יַעֲקֹב וְעֵשָׂו בְּסֵפֶר בְּרֵאשִׁית. לִקְרַאת הַפְּגִישָׁה יַעֲקֹב חִילֵק אֶת הַנָשִׁים וְהַיְלָדִים שֶׁלוֹ לְשָׁלוֹשׁ קְבוּצוֹת. הַקְבוּצָה הָרִאשׁוֹנָה הָיְיתָה שֶׁל הַשְׁפָחוֹת, זִלְפָּה וּבִלְהָה, וְהַיְלָדִים שֶׁלָהֶן. אַחַר כָּךְ, מֵאֲחוֹרֵי הַקְבוּצָה הָרִאשׁוֹנָה, הוּא הֶעֱמִיד אֶת לֵאָה וְהַיְלָדִים שֶׁלָהּ. וְאִילוּ בַּקְבוּצָה הַשְׁלִישִׁית, בַּסוֹף, יַעֲקֹב הֶעֱמִיד אֶת רָחֵל וְיוֹסֵף. הָאַחֲרוֹנִים, אֵלוּ שֶׁעָמְדוּ בַּסוֹף, הָיוּ הַחֲבִיבִים בְּיוֹתֵר עַל יַעֲקֹב, וַעֲלֵיהֶם הוּא רָצָה לְהָגֵן יוֹתֵר מִכּוֹל. עַל כָּךְ אוֹמֵר הַמִדְרָשׁ: "אַחֲרוֹן אַחֲרוֹן חָבִיב".
מתוך: בראשית עם ביאורים וציורים, 2014, עמ' 136. © כל הזכויות שמורות למטח
- מָה אַתֶם חוֹשְׁבִים עַל הַסִידוּר הַזֶה שֶׁל יַעֲקֹב?
- הַאִם לָמַד לֶקַח מֵהוֹרָיו?
- אֵילוּ עוֹד מַצָבִים אַתֶם מַכִּירִים שֶׁבָּהֶם הָאַחֲרוֹן הוּא הֶחָבִיב בְּיוֹתֵר?
הַבִּיטוּי "מָצָא חֵן" מְקוֹרוֹ בַּמִקְרָא, וְהוּא מוֹפִיעַ בּוֹ לְמַעְלָה מֵ־40 פְּעָמִים. הַמַשְׁמָעוּת הַקְדוּמָה שֶׁלוֹ לֹא בְּרוּרָה – יֵשׁ פַּרְשָׁנִים שֶׁפֵּירְשׁוּ אוֹתוֹ כְּרֶגֶשׁ חִיוּבִי כְּלָלִי, וְיֵשׁ כָּאֵלֶה שֶׁפֵּירְשׁוּ אוֹתוֹ כְּבִיטוּי לְחֶמְלָה וּלְרַחֲמִים כְּלַפֵּי מִישֶׁהוּ. הַבִּיטוּי הִתְקַבֵּעַ בַּשָׂפָה שֶׁלָנוּ כְּבִיטוּי חִיבָּה, אַהֲדָה, שְׂבִיעוּת רָצוֹן אוֹ רֶגֶשׁ חִיוּבִי כְּלַפֵּי אָדָם, חֵפֶץ, רַעֲיוֹן אוֹ תְכוּנָה.
- סִפְרוּ כַּמָה פְּעָמִים מוֹפִיעַ הַבִּיטוּי "מָצָא חֵן" בְּפֶרֶק לג.
- כִּתְבוּ מִשְׁפָּט שֶׁמְשׁוּבָּץ בּוֹ הַבִּיטוּי "לִמְצוֹא חֵן".
יוֹנָתָן רַזְאֵל שָׁר עַל הַתְחוּשָׁה שֶׁל יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר הוּא מוֹדֶה לֶאֱלוֹהִים עַל כָּל הַחֲסָדִים שֶׁעָשָׂה עִימוֹ, וּמִתְפַּלֵל שֶׁיִשְׁמוֹר עָלָיו מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיו, בַּמִילִים הַלְקוּחוֹת מֵהַפְּסוּקִים. יוֹנָתָן רַזְאֵל סִיפֵּר כִּי כַּאֲשֶׁר הוּא שָׁר אֶת הַשִׁיר הוּא מִתְחַבֵּר לַחֲסָדִים שֶׁנַעֲשׂוּ לוֹ כַּאֲשֶׁר סַבָּא שֶׁלוֹ נִיצַל בִּתְקוּפַת הַשׁוֹאָה וְכַאֲשֶׁר בִּתוֹ נִיצְלָה מִתְאוּנָה.
- הַאֲזִינוּ לַשִׁיר, וְחִשְׁבוּ עַל הַתְחוּשָׁה שֶׁל יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר הוּא מְצַפֶּה לִפְגוֹשׁ אֶת עֵשָׂו אָחִיו (הָאָח שֶׁהוּא גָנַב לוֹ אֶת הַבְּרָכָה וְאֶת הַבְּכוֹרָה).
- מָהֵם הַחֲסָדִים בַּחַיִים שֶׁלָכֶם שֶׁאַתֶם מוֹדִים עֲלֵיהֶם?
קרדיט: יונתן רזאל -קטנתי/מוזיקה ישראלית, 2012
רֶמְבְּרַנְדְט הִרְבָּה לַעֲסוֹק בְּנוֹשְׂאִים תָנָ"כִיִים, כְּמוֹ רַבִּים מֵאוֹמָנֵי הוֹלַנְד בַּמֵאָה הַ־17. הַיְצִירוֹת שֶׁלוֹ מְלֵאוֹת בְּהִתְבּוֹנְנוּת רוּחָנִית מַעֲמִיקָה. הַתְמוּנָה הַמְתָאֶרֶת אֶת יַעֲקֹב נֶאֱבַק בַּמַלְאָךְ, נֶחְשֶׁבֶת לְאַחַת הַיְצִירוֹת הַמִקְרָאִיוֹת הַטוֹבוֹת שֶׁלוֹ.
הָאוֹמָן בָּחַר לְמַקֵם אֶת הַמַלְאָךְ גָבוֹהַּ מֵעַל רֹאשׁוֹ שֶׁל יַעֲקֹב. מַרְאֵהוּ בָּהִיר, רַךְ וְנָשִׁי. פְּנֵי הַמַלְאָךְ יָפִים וַעֲדִינִים, רֹאשׁוֹ מוּקָף כֶּתֶר שֶׁל תַלְתַלִים סְבוּכִים. הַמַלְאָךְ תוֹמֵךְ בָּעוֹרֶף שֶׁל יַעֲקֹב בְּיָדוֹ הַיְמָנִית, וְלוֹפֵת אֶת מוֹתְנוֹ בְּיָדוֹ הַשְׂמָאלִית. הַמַלְאָךְ מִתְבּוֹנֵן בְּיַעֲקֹב מִבַּעַד לְעַפְעַפַּיִים מוּשְׁפָּלִים, הַזוֹהֲרִים בְּאוֹר שְׁמֵימִי רַךְ. הַמַבָּט שֶׁלוֹ מָלֵא רוֹךְ וְחֶמְלָה, וְהַבֶּגֶד הַלָבָן שֶׁלוֹ גַם הוּא מוֹסִיף רַכּוּת לַסְצֵנָה. הַכְּנָפַיִים נִרְאוֹת כִּמְגוֹנְנוֹת עַל רֹאשׁוֹ שֶׁל יַעֲקֹב. אֶת הָאֲוִוירָה הָרוּחָנִית־חֲלוֹמִית מְחַזֶקֶת דְמוּתוֹ עֲצוּמַת הָעֵינַיִים שֶׁל יַעֲקֹב. שְׁרִירֵי גַבּוֹ וּכְתֵפָיו מְתוּחִים, וְהוּא לוֹחֵץ אֶת גוּפוֹ כְּנֶגֶד גוּפוֹ שֶׁל הַמַלְאָךְ בְּמָה שֶׁנִרְאֶה כְּמוֹ חִיבּוּק אוֹ הִישָׁעֲנוּת עַל יֶרֶךְ הַמַלְאָךְ. נִרְאֶה כִּי רֶמְבְּרַנְדְט בָּחַר לְתָאֵר אֶת הָרְגָעִים שֶׁאַחֲרֵי הַמַאֲבָק: אֶת הַכְּנִיעָה שֶׁל הַמַלְאָךְ וְאֶת הַהִתְרַפְּקוּת שֶׁל יַעֲקֹב הַמוּתָשׁ עָלָיו.
קרדיט: מעובד. על פי: יעל מאלי, "יעקב והמלאך – בין מאבק לחבוק – דלקרואה ורמברנדט". פורסם במקור במוסף שבת של "מקור ראשון" ב 5.12.15
- רֶמְבְּרַנְדְט מְפָרֵשׁ אֶת מַאֲבַק יַעֲקֹב וְהַמַלְאָךְ כְּחִיבּוּק – מַדוּעַ?
- הַאִם לְדַעְתְכֶם הַצִיוּר מְשַׁקֵף אֶת הַכָּתוּב בַּפְּסוּקִים?

מפה של מסע יעקב ממקראנט. כרטוגרפיה: ד"ר אורנה צפריר-ראובן – החוג לגיאוגרפיה, אוניברסיטת תל אביב. מפה מתוך הספר: מזהות אישית לזהות לאומית : סיפורי האבות וזיקתם לארץ ישראל, 2004
נַחַל יַבּוֹק, אוֹ נַחַל זַרְקַאא' (בַּעֲרָבִית: הַנַחַל הַכָּחוֹל) הוּא נַחַל אֵיתָן שֶׁזוֹרֵם כָּל הַשָׁנָה וְאֶחָד מִיוּבַלָיו הַחֲשׁוּבִים שֶׁל נְהַר הַיַרְדֵן.
- מִצְאוּ בַּמַפָּה אֶת נַחַל יַבּוֹק. מָה הִתְרַחֵשׁ שָׁם עַל גְדוֹת הַנַחַל?
יַעֲקֹב וְהַשַׁיָירָה שֶׁלוֹ חוֹזְרִים וְעוֹבְרִים בָּעִיר מַחֲנַיִים, שֶׁשָׁכְנָה מִצָפוֹן לְנַחַל יַבּוֹק. מַחֲנַיִים הָיְיתָה עִיר מֶרְכָּזִית, בִּירַת יִשְׂרָאֵל לְאַחַר מוֹת הַמֶלֶךְ הָרִאשׁוֹן – שָׁאוּל.
הַזִיהוּי שֶׁל מַחֲנַיִים לֹא בָּרוּר וְיֵשׁ הַמְזַהִים אוֹתָהּ עִם חִירְבֶּת מַחְ'נֶא, אֲתָר הַמָצוּי לֹא רָחוֹק מִנַחַל יַבּוֹק. מִמַחֲנָיִים הִמְשִׁיךְ יַעֲקֹב אֶל נַחַל יַבּוֹק, הוּא נַחַל זַרְקָא, הַיוֹרֵד מִצְפוֹן־מִזְרָח לְעַמַאן וְנִשְׁפַּךְ אֶל הַיַרְדֵן סָמוּךְ לְגֶשֶׁר אָדָם. לְאַחַר חֲצִיַית הַנַחַל פּוֹגֵשׁ יַעֲקֹב בְּמַלְאָךְ, נֶאֱבַק בּוֹ וּמְקַבֵּל שֵׁם חָדָשׁ – יִשְׂרָאֵל. יַעֲקֹב קָרָא לִמְקוֹם פְּנִיאֵל. הַצַלְבָנִים זִיהוּ אֶת מַעֲבַר יַבּוֹק בַּמָקוֹם שֶׁבּוֹ עוֹמֵד הַיוֹם גֶשֶׁר בְּנוֹת יַעֲקֹב. לְאַחַר שֶׁעֵשָׂו וַאֲנָשָׁיו נִפְרָדִים מְשַׁיֶירֶת יַעֲקֹב, הֵם מַמְשִׁיכִים לְכִיווּן דָרוֹם, לְשָׂעִיר, וְיַעֲקֹב מַמְשִׁיךְ בַּאֲפִיק הַנַחַל שֶׁחוֹצֶה אֶת הָרֵי הַגִלְעָד, אֶל סוּכּוֹת. יַעֲקֹב חוֹצֶה אֶת הַיַרְדֵן, עוֹלֶה לְהָרֵי שׁוֹמְרוֹן וּמַמְשִׁיךְ לִשְׁכֶם וּלְבֵית־אֵל. הַדֶרֶךְ שֶׁהוּא צוֹעֵד בָּהּ מְכוּנָה "דֶרֶךְ הָאָבוֹת". בַּדֶרֶךְ מִבֵּית־אֵל אֶפְרָתָה מֵתָה רָחֵל, וְיַעֲקֹב, לֵאָה, צֶאֱצָאֵיהֶם וּשְׁאֵרִית רְכוּשָׁם, מַגִיעִים בַּסוֹף הַמַסָע הָאָרוֹךְ אֶל חֶבְרוֹן.
על פי: בילי סביר, "מסעות יעקב: ממחניים לחברון" אתר מיזם 929
- בְּקֶטַע הַטֵקְסְט נִזְכָּרִים שֵׁמוֹת שֶׁל מְקוֹמוֹת. אֵילוּ מֵהֶם אַתֶם מַכִּירִים?
גִיד הוּא הַחֵלֶק בְּגוּף הָאָדָם וּבְגוּף בַּעֲלֵי הַחַיִים שֶׁמְחַבֵּר בֵּין הַשְׁרִיר וּבֵין הָעֶצֶם. הַגִידִים עוֹזְרִים לְהָזִיז אֶת הָעֲצָמוֹת בַּגוּף. בְּגוּף הָאָדָם יֵשׁ בְּעֵרֶךְ אַרְבַּעַת אֲלָפִים גִידִים! אַחַד הַגִידִים בַּגוּף נִקְרָא גִיד הַנָשֶׁה, וְהוּא נִמְצָא בַּיָרֵךְ.
לְפִי הַדָת הַיְהוּדִית אָסוּר לֶאֱכוֹל אֶת גִיד הַנָשֶׁה שֶׁל הַחַיוֹת וְהַבְּהֵמוֹת. לָמָה? הָאִיסוּר לֶאֱכוֹל אֶת גִיד הַנָשֶׁה הוּא זֵכֶר לַמַאֲבָק שֶׁל יַעֲקֹב עִם מַלְאַךְ אֱלוֹהִים בְּמַעֲבַר יַבּוֹק: הַמַלְאָךְ – הָאִישׁ הַמִסְתוֹרִי – לֹא הִצְלִיחַ לְנַצֵחַ אֶת יַעֲקֹב, אֲבָל הוּא נָקַע אֶת הַיָרֵךְ שֶׁלוֹ, עֶצֶם הַיָרֵךְ שֶׁל יַעֲקֹב זָזָה מִמְקוֹמָהּ. בְּעִקְבוֹת הַמַאֲבָק אֱלוֹהִים שִׁינָה אֶת שְׁמוֹ שֶׁל יַעֲקֹב וְקָרָא לוֹ יִשְׂרָאֵל. לְזֵכֶר הַמַאֲבָק, אָסוּר לֶאֱכוֹל אֶת הַחֵלֶק הַזֶה בַּחַיוֹת וּבַבְּהֵמוֹת.
- מַהוּ גִיד?
- הֵיכָן נִמְצָא גִיד הַנָשֶׁה בַּגוּף שֶׁלָנוּ?
- מַדוּעַ לְפִי הַדָת הַיְהוּדִית לֹא נָהוּג לֶאֱכוֹל אוֹתוֹ?
חֵלֶק מֵהַמִנְחָה שֶׁל יַעֲקֹב, כְּשֶׁקִיבֵּל אֶת פָּנָיו שֶׁל עֵשָׂו אָחִיו, הָיָה: "גְמַלִים מֵינִיקוֹת". הַיוֹם הַנְקֵבָה שֶׁל הַגָמָל נִקְרֵאת – נָאקָה.
מִילָה זוֹ לֹא מוֹפִיעָה בַּמִקְרָא, וְהִשְׁתַמְשׁוּ בָּהּ בִּתְקוּפָה מְאוּחֶרֶת יוֹתֵר, בִּימֵי חָזָ"ל (חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה). מְעַנְיֵין לָדַעַת שֶׁהַנָאקָה יְכוֹלָה לְהֵינִיק אֶת הַגָמָל הַצָעִיר – שֶׁנִקְרָא בֶּכֶר – יָמִים רַבִּים בְּלִי שֶׁהִיא שׁוֹתָה בְּעַצְמָהּ.
- מָה הָיְיתָה מִנְחָתוֹ (מַתְנָתוֹ) שֶׁל יַעֲקֹב לְעֵשָׂו אָחִיו, מִלְבַד "גְּמַלִּים מֵינִיקוֹת"?
קרדיט: עדר נאקות בעין הבשור/ חיים שפיר, 2017
בְּאֶרֶץ אֱדוֹם חַי אָחִיו עֵשָׂו.
עֵשָׂו, זוֹכְרִים? כֵּן, עֵשָׂו, הָאָח שֶׁנִשְׁבַּע לְהָרְגוֹ, וְלָכֵן הוּא בָּרַח. וַיִשְׁלַח יַעֲקֹב שְׁלִיחִים לְאָחִיו…
- מָה מַרְגִישׁ יַעֲקֹב לִקְרַאת הַמִפְגָשׁ עִם אָחִיו? אֵיךְ הוּא זוֹכֵר אֶת עֵשָׂו? אֵיךְ הוּא זוֹכֵר אֶת הַקֶשֶׁר בֵּינֵיהֶם?
- הַצִיעוּ שְׁנֵי מִשְׁפָּטִים בַּחֲרוּזִים הַקְשׁוּרִים לַמִפְגָשׁ בֵּין יַעֲקֹב לְעֵשָׂו.
קרדיט: תנ"ך בחרוזים – יעקב והמלאך, יעקב נפגש עם עשו, יוסף ואחיו/ חינוכית ראשונים בעולם, 2014
בַּלַיְלָה, לִפְנֵי שֶׁיַעֲקֹב פּוֹגֵשׁ אֶת עֵשָׂו, מִתְרַחֵשׁ מִפְגָשׁ מִסְתוֹרִי וּמַפְתִיעַ. פֵּירוּשִׁים וּמִדְרָשִׁים רַבִּים נִכְתְבוּ עַל הַמִפְגָשׁ הַמִסְתוֹרִי שֶׁל יַעֲקֹב וְהַמַלְאָךְ.
- אֵיזוֹ פַּרְשָׁנוּת מַצִיעַ הַסִרְטוֹן לְסִיבַּת הַמַאֲבָק בֵּין יַעֲקֹב לְבֵין הַמַלְאָךְ?
קרדיט: סיכום שבועי- בראשית פרקים לא-לה/ תנך ביחד 929, 2015