"מַדּוּעַ פְּנֵיכֶם רָעִים הַיּוֹם?"
פרק מ, א-טו
בכמה מילים
בפרק מ יוסף מגלה ערנות לסביבתו ופותר את חלומותיהם של שר המשקים ושר האופים. הוא אומנם צודק בפתרונו, אך שר המשקים אינו זוכר לו חסד, ולעת עתה הוא נותר בכלא. נבקש להתמקד בהתנהגותו של יוסף במפגשו עם שר המשקים ולתהות: האם הוא עובר שינוי בעקבות הנסיבות או שמא הוא רק משכיל לרתום את כישוריו לטובתו האישית?
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – סרטון:
נצפה בסצנה מתוך מלך האריות.
נשאל את התלמידים:
- מדוע רפיקי (הקוף) טוען ששינוי הוא חיובי?
- מה סימבה עונה לו?
- מה הוא אומר בנוגע להתמודדות עם העבר?
- מה סימבה צריך לעשות כדי לשנות את חייו?
הצעה שנייה – הפעלה:
נבקש מהתלמידים לכתוב על פתק אחד שינוי כלשהו שעשו מאז שהם בבית הספר. על פתק אחר נבקש מהם לכתוב מה גרם לשינוי הזה. נדביק את הפתקים בצדדים שונים של הלוח, נסתכל על השינויים שנרשמו ונשאל:
- מה בולט לנגד עיניכם? (סביר להניח שיהיו שינוים חיצוניים – לרזות, להסתפר וכו'; לצד שינויים מהותיים)
נסתכל על הסיבות לשינויים ונשאל:
- מה בולט לנגד עיניכם? (סביר להניח שלעיתים הסיבה לשינוי היא פנימית ולעיתים היא נסיבתית – רצון לרצות את ההורים או חשש מפני גורם סמכות)
הצעה שלישית – דיון:
נזמין את התלמידים לשתף בכיתה:
- האם אירוע כלשהו גרם לכם פעם לשינוי מהותי?
- מהו?
- מה היה השינוי?
הזמנה לקריאה
ניזכר בקצרה בקורות חייו של יוסף בעזרת הגרף.
נסביר: עד פרק מ אפשר לזהות חמש נקודות ציון בחיי יוסף שבהן מצבו משתנה לטוב או לרע.
נחלק את התלמידים לחמש קבוצות, ונבקש מכל קבוצה לעיין באחד מן המקורות המתארים שינוי בחיי יוסף ולבחון את מעורבותו של יוסף בשינוי:
- יוסף מקבל יחס מועדף בבית אביו: מי או מה גורם לכך? (פרק לז פסוק ג)
- יוסף מושלך לבור ונמכר לעבדות: האם הוא מנסה למנוע זאת? (פרק לז פסוקים יח-לו)
- יוסף מקבל מעמד גבוה בבית אדוניו: מי או מה גורם לכך? (פרק לט פסוקים ב-ד)
- יוסף מואשם ומושלך לבית הסוהר: האם הוא מנסה למנוע זאת? (פרק לט פסוקים יא-כ)
- יוסף מקבל מעמד גבוה בבית הסוהר: מי או מה גורם לכך? (פרק לט פסוקים כא-כד)
(תשובות: 1. העובדה שהוא בן הזקונים של יעקב; 2. לא; 3. ה'; 4. לא; 5. ה')
נשמע את תשובות התלמידים במליאה ונשאל:
- מה אפשר ללמוד מכך על דמותו של יוסף?
עד לנקודה זו יוסף הצעיר כמעט לא פועל כדי להשפיע על חייו. הצלחותיו הן ברכה מאלוהים, ואת נפילותיו הוא מקבל בכניעה. הוא מצטייר כאדם פסיבי מאוד, שאינו נושא באחריות לגורלו. אולי הוא פסיבי בגלל שהוא בוטח באלוהים שינהל בשבילו העניינים, ואולי זה פשוט האופי שלו. בפרק מא הדברים עומדים להשתנות.
שלב ראשון – שר המשקים ושר האופים (פסוקים א-ד):
נקרא עם התלמידים את פסוקים א-ד ונכתוב על הלוח מי הדמויות המופיעות בפסוקים בטבלה זו:
אסירים | סוהר | בעלים של בית הסוהר |
שר המשקים שר האופים יוסף |
שר בית הסוהר | שר הטבחים – פוטיפר |
נשאל את התלמידים:
- האם מעמדם של שר האופים ושל שר המשקים זהה למעמדו של יוסף? (לכאורה כן, כי כולם אסירים, אך מאידך גיסא השרים הם בני המקום, שרים בכירים המכירים אישית את פרעה, ולעומתם יוסף הוא עבד זר עברי)
- האם לדעתכם כדאי ליוסף ליצור קשר עם השרים או לשמור על "פרופיל נמוך"? מדוע? (כדאי ליצור קשר – להפיג את הבדידות, ליצור קשרים, להכיר טוב יותר את התרבות המקומית; לא כדאי ליצור קשר – ניסיונו האחרון עם בעלי שררה מקומיים – פוטיפר – הביא למאסרו, אולי עדיף לו לא להתבלט)
שלב שני – פנים זועפות (פסוקים ה-ח):
נקרא את פסוקים ה-יט ברצף ואחר כך נתמקד בפסוקים ה-ח. נבדוק יחד מה בחר יוסף לעשות:
- מהי הבחירה של יוסף? האם הוא יוצר קשר עם השרים? (בוחר ליצור קשר)
- במה מבחין יוסף וכיצד הוא פועל? מדוע לדעתכם הוא פועל כך? (מבחין בפניהם הזועפות של השרים ומיד פונה אליהם ומציע את עזרתו)
שלב שלישי – חלום ופתרונו (ט-יג):
למורה: במהלך זה לא נעמיק בלימוד החלומות כיוון שאין זה עיקר הלימוד. נשוב אל החלומות במהלך ההוראה השני.
שר המשקים ממהר לספר ליוסף את החלום שחלם ויוסף פותר אותו מיד.
נעיין בתוכן חלומו של שר המשקים (פסוקים ט-יא) ובפתרון החלום מפי יוסף (פסוקים יב-יג).
נזמין את התלמידים להסביר בלשונם את החלום או לצייר אותו על הלוח.
נקפיד על הבנת הפרטים: שר המשקים רואה בחלומו גפן פורחת ובשלה בעלת שלושה שריגים (ענפים). כוס פרעה מצויה ביד שר המשקים ושר המשקים ממהר לסחוט לתוכה ענבים ולתת את הכוס המלאה לפרעה.
נשאל את התלמידים:
- האם התיאור נשמע חיובי? מדוע? (כן, הגפן פורחת ובשלה, שר המשקים עושה את מלאכתו)
- מה מסיק מכך יוסף? (שר המשקים ישוב לתפקידו בעוד שלושה ימים)
- האם תוכלו למצוא בחלום רמז לכך ששר המשקים ישוב לתפקידו? מהו? (כן, כוס פרעה בידו והוא ממלא אותה ומגיש לו)
בשלב זה נתמקד בדברי יוסף בפסוקים יד-טו:
יד כִּי אִם זְכַרְתַּנִי אִתְּךָ כַּאֲשֶׁר יִיטַב לָךְ, וְעָשִׂיתָ נָּא עִמָּדִי חָסֶד
וְהִזְכַּרְתַּנִי אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵאתַנִי מִן הַבַּיִת הַזֶּה.
טו כִּי גֻנֹּב גֻּנַּבְתִּי מֵאֶרֶץ הָעִבְרִים, וְגַם פֹּה לֹא עָשִׂיתִי מְאוּמָה
כִּי שָׂמוּ אֹתִי בַּבּוֹר.
שאלת אתגר:
- בדברים אלה יש שני חידושים בהתנהגותו של יוסף. תוכלו לזהות מהם החידושים?
בפסוק יד יוסף פועל לשינוי מצבו – יוסף חושף את מחשבותיו בנוגע לשתי עוולות שנעשו לו: מכירתו בידי אחיו וכליאתו בידי פוטיפר.
נשאל את התלמידים:
- על מה עשויים להצביע חידושים אלה בנוגע ליוסף? איזה שינוי חל בו? (הוא התחיל לשאת באחריות לגורלו ולדאוג לעצמו. לכן הוא פונה לעזרת שר המשקים ומדגיש את חפותו)
- האם לדעתכם הפנייה של יוסף לעזרת השר מעידה על רפיון בביטחון שלו באלוהים?
- האם אתם חשים מתוך הקריאה בטקסט שהמספר המקראי רואה במעשיו האקטיביים של יוסף דבר חיובי או שלילי? (מתוך הטקסט לא נראה שיש כאן ביקורת על מעשהו של יוסף)
מבט לחיים
נבקש מכל תלמיד לכתוב לעצמו:
- מתי אני בוחר לקבל את הדברים כפי שהם ומתי אני בוחר לפעול לשינוי המציאות?
- מה גורם לי לבחור כך או אחרת?
נזמין תלמידים לשתף במה שכתבו ולמקם את עצמם בסקאלה שמודדת את מידת האחריות שלהם על חייהם:
מקבלים את המציאות כפי שהיא – פועלים לשינוי
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו את פרק מ ועמדנו על השינוי שחל בהתנהגותו של יוסף.
מיומנויות: עבודה השוואתית, ניתוח פעולות הגיבור.
מתודות: צפינו בקטע מהסרט מלך האריות או התבוננו בשינויים שעברנו בחיים, עוררנו דיון וערכנו תרגיל כתיבה אישי.