מאחים את השברים
בכמה מילים
הפסוקים הנבחרים ללימוד בפרק זה כוללים שלושה שלבים סיפוריים:הכנת משה את הלוחות השניים, התגלות ה' לפנימשה, חידוש הברית בקבלת הלוחות. נראה שהלוחות השניים הם תוצאה של שיתוףבין משה לאלוהים. נעמוד על הקשר בין ההתגלות בנקרת הצור לקרינת הפנים של משה ונלמד על המסווה שירכיב משה מעתה על פניו בדברו עם העם כדי שלא תבוא הקרבה החדשה לאלוהים על חשבון הקשר עמם. נסיים בשאלה כיצד מפגש פנים אל פנים שיש בו קרבה ואהבה יכול לגרום לנו לזיקה אחרת אל העולם.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: הזדמנות נוספת
נשאל את התלמידים:
האם ניסיתם פעם לעשות משהו שנכשל בפעם הראשונה, אבל בפעם השנייה הצלחתם בו?
אילו תחומים בחיינו דורשים מאתנו ניסיונות נוספים?
אילו תכונות צריך מי שנכשל בפעם הראשונה כדי לנסות שוב?
נשמע דוגמאות מחיי התלמידים, ונדגיש כי פעמים רבות אלו שמצליחים יותר אינם בהכרח האנשים שהשיגו תוצאה טובה בפעם הראשונה, אלא מי שהמשיכו לנסות שוב ושוב (לדוגמה: רישיון נהיגה).
אפשרות שנייה: שבר ותיקון
נאזין יחד לשיר 'אל תפחד' של אהוד בנאי (ראו עזר הוראה: אל תפחד) ונתמקד במשפט "אז תאמין שאם קלקלת, אתה יכול גם לתקן".
נשאל את התלמידים:
- מהי ההנחה העומדת בבסיס המשפט הזה? (אנחנו יכולים להשתמש באותה עוצמת כוח הן להרס הן לבנייה, וכמו כן – יש לנו היכולת לשקם את מה שהרסנו)
- האם אתם מסכימים עם המשפט הזה?
- האם יש שברים שאי אפשר לאחות?
- האם מה שנשבר והתאחה יהיה דווקא חזק יותר משהיה קודם לכן?
אפשרות שלישית: ברית מחודשת
נשמע ביחד את שירה של רחל שפירא 'שיר של יום חולין' (ראו עזר הוראה: שיר של יום חולין).
או לחלופין נאזין ליובל דיין שרה את שירו של ז'אק ברל 'אהבה בת עשרים' בתרגומה של נעמי שמר (ראו עזר הוראה: אהבה בת עשרים).
נתמקד במשפטים המבטאים את הרגעים שבהם התערערה הברית ועמדה בפני מבחן או פירוק:
"ניסינו לעזוב, אבל אני יודעת / אנחנו נשארים שנה אחר שנה"(שיר של יום חולין)
"ברחנו זה מזו לא פעם / אבל היינו חוזרים"(אהבה בת עשרים)
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם יכול לאפשר לאנשים שיש ביניהם ברית לשמור אותה לאורך זמן?
- האם יש ברית שלא נעשות בה טעויות, ושהצדדים לעולם לא מאכזבים זה את זה?
כוחה של ברית אינה בהכרח בהימנעות מטעויות אלא ביכולת להישאר, לחזור לקשר לאחר רגעים קשים, כעסים ואכזבות. בפרק שלפנינו נלמד על הברית המחודשת בין אלוהים לעם, ועל קבלת לוחות הברית השניים לאחר חטא העגל.
הזמנה לקריאה
לוחות שניים – העלייה להר
נקרא את פסוקים א-ד.נזכיר שאת הלוחות הראשונים הכין אלוהים בעצמו, ואילו כעת ההוראה היא שמשה יפסל אותם.
- האם יש לכם רעיון מדוע?
נקרא את פירוש רש"י לפסוק א:
"אתה שברת הראשונות, אתה פסל לך אחרות".
נשאל את התלמידים:
- כיצד רש"י מסביר את הסיבה להוראת אלוהים? (משה הוא ששבר את הלוחות ולכן הוא צריך להיות מי שיפסל אותם מחדש)
נמשיך לקרוא את הנחיות אלוהים למשה ואת הפסוקים המתארים את עלייתו להר. נשאל את התלמידים:
- האם הפסוקים האלו מזכירים לכם משהו?
ניזכר בפרק כפסוקים יא-יג – הוראות דומות ניתנו בהכנה למעמד הר סיני, לפני קבלת הלוחות הראשונים.
ההתגלות – כמעט פנים בפנים
כעת נשאל:
- האם אתם זוכרים את בקשתו של משה מאלוהים בפרק הקודם? ("הַרְאֵנִי נָא אֶת כְּבֹדֶךָ")
- מה הבטיח לו אלוהים בתשובה?
נקרין על הלוח את פסוקים יט-כג בפרק לג מתוך האתר כדי להיזכר.
כעת נקרא קריאה צמודה של פסוקים ה-ט בפרק לד ונסביר: אלוהים מקיים את הבטחתו למשה, הוא עובר על פניו של משה, ומגלה את שמו ואת מידותיו. לאחר שמשה למד מהם מידותיו של האלוהים הוא חוזר ומבקש שאלוהים יסלח לישראל וילווה את עם ישראל עד הכניסה לארץ– הוא ולא מלאך.
כעת נשווה בין ההבטחה לקיום שלה. נחלק לתלמידים טבלה וננחה אותם למצוא לכל פסוק בפרק לג, פסוק מקביל שנותן מענה לבקשה זו בפרק לד (ראו דף עבודה: הבטחת אלוהים וקיומה בפועל). ההקבלה אינה חייבת להיות מדויקת, יכולים להיות בה מילה מנחה או רעיון דומה שחוזר בשני המקורות (במידת הצורך אפשר להציג בפני התלמידים את הטבלה מוכנה. לכיתות חזקות במיוחד אפשר לחלק את הטבלה כאשר גם הטור השלישי בה ריק).
מתוך הטבלה נוכל לראות שההבטחה קוימה. אלוהים העביר את "כל טובו" – שלוש עשרה מידותיו – על פני משה, בלי שמשה יראה את פניו.
נשאל את התלמידים:
- האם לדעתכם יש קשר בין הרצון של אלוהים שמשה יהיה מעורב ביצירת הלוחות השניים ובין ההתגלות החשופה יותר שמשה זכה לה באמצעות י"ג המידות?
לוחות שניים – חידוש הברית
כעת נקרא את פסוקים ט-כחונשאל שאלת הבנה:
- מה קורה בחלק זה? (משה מבקש מאלוהים לסלוח לעם, ואלוהים מבטיח לכרות עם העם ברית מחודשת, ומתנה את הברית בכך שהעם לא יכרות ברית עם עמי המקום ולא יחטא עוד בחטא עבודה זרה)
נשאל:
- כיצד נחתמת הברית? (באמצעות הלוחות השניים שעליהם משה כותב את עשרת הדיברות ואתם הוא יורד מן ההר)
- האם לדעתכם יש קשר בין ההתגלות ובין חידוש הברית השבורה בכתיבת הלוחות השניים שקורה מיד לאחר מכן? (שבירת הלוחות בידי משה ביטאה את שיאו של המשבר. משה שבר את הסמל שמייצג יותר מכול את הקשר בין אלוהים ובין העם. לאחר השבר התרחק אלוהים מן העם.התעקשותו של משה להתקרב לאלוהים בחזרה באמצעות ההתגלות היא המאפשרת את תיקון השברים, ולא פחות מכך – את היצירה המשותפת החדשה שיצרו השניים יחד, שאותה יוכל העם לקיים)
נסב את תשומת לב התלמידים להוראת אלוהים למשה בפסוק כז:"כְּתָבלְךָ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה".
נשאל:
- עם מה מתכתב הפסוק הזה? (עם ההוראה בפסוק א:"פְּסָללְךָ שְׁנֵילֻחֹת אֲבָנִים כָּרִאשֹׁנִים")
משה הוא המפסל והכותבאך התוכן הוא דברי אלוהים חיים. שני הצדדים משתתפים באופן פעיל ביצירת הלוחות.
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם לפני ההתגלות משה רק פיסל את הלוחות, ואחרי ההתגלותהוא כותב את תוכן הדיברות?(הצעה: הקרבה למשה גורמת לאלוהים לחוש שוב קרוב אל עמו, וכעת הוא מרגיש שהעם בשל לקבל על עצמו את תוכן לוחות הברית)
קרן עור פניו
נקרא את פסוקים כז-כח ונבאר: משה כותב מחדש את הלוחות, וזה לוקח לו ארבעים יום וארבעים לילה בלילאכול ולשתות.
נשאל את התלמידים:
- כיצד ייתכן שמשה היה על ההר כל כך הרבה זמן בלי לאכול ולשתות?
נשמע הצעות מן התלמידים.
נקרין על הלוח את פרשנות הרמב"ם (ראו דף עבודה: רמב"ם – כיצד משה שרד על ההר?)
משה התעלה לדרגה רוחנית כה גבוהה לאחר ההתגלות ובעת כתיבת התורה, שלא היה לו צורך במזון ובמשקה.
נקרא את פסוקים כט-לה ונשאל:
- מה היה מיוחד במראהו של משה היורד מן ההר והלוחות בידיו? ("קָרַן עוֹר פָּנָיו" – פניו האירו באור אלוהי)
נבקש למצוא כמה פעמים חוזר ביטוי זה בפסוקים (פסוק כט, פסוק ל ופסוק לה) ונשאל:
- מדוע לדעתכם יש צורך לחזור על הביטוי הזה כל כך הרבה פעמים? (להדגיש את השפעתה הגדולה של ההתגלות על משה)
נחלק לתלמידים דף עבודה קצר למחשבה ושיחה בחברותא בנושא זה (ראו דף עבודה: "וּמֹשֶׁה לֹאיָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו" פניו – חברותא).
נשוב מן החברותות ונעלה שאלת אתגר:
- האם ייתכן קשר בין הבקשה של משה לראות את פניו של אלוהים, ובין קרינת האור מפניו שלו?
משה אומנם לא זכה לראות את פניו של האלוהים, אך משהו מן האור האלוהי דבק בו במפגש ביניהם. נציע שקרינת הפנים היא ביטוי לחיבור החדש והעמוק בין אלוהים למשה, והיא מסמלת גם את החיבור החדש בין אלוהים לעם – הלוחות השניים.
מבט לחיים
נעמיק ברגע ההתגלות – רגע אינטימי וקרוב בין שניים, שיכול להתרחש בו דבר מיוחד ורב משמעות שרישומיו ניכרים גם אחרי המפגש. נוכל להאזין לשיר 'אני הלכתי אז' שכתבה לאה גולדברג ושרה יהודית רביץ (ראו עזר הוראה: אני הלכתי אז), או לשיר 'באה מאהבה' ששרה יהודית רביץ (ראו עזר הוראה: באה מאהבה).
נשאל את התלמידים:
- כיצד התחושה שאנו אהובים בעולם משפיעה על תחושת הביטחון שלנו, על ההתנהגות שלנו ועל האופן שבו אנו ניגשים אל העולם?
נוכל לשתף בזוגות מיהם האנשים בחיינו שפנינו קורנות בזכותם, ושאנחנו מרגישים ששולחים אותנו לעולם בחוץ בתחושה של אהבה וביטחון.
לחלופין אפשר לשאול את התלמידים:
- האם פגשתם פעם אדם שפניו קורנות?
- מה משמעות הדבר שפנים קורנות?
- מה מאפשר לפנים לקרון?
סיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על הלוחות השניים שדרכם אלוהים מחדש את בריתו עם העם, ועל התגלותו למשה שלאחריה קורן עור פני משה.
מיומנות: מילאנו טבלה.
מתודה: קראנו שיר עברי שקשור לנושא הפרק.