סגור תצוגת כיתה
הפרק

מאמרים דידקטיים

פרק ב

שיעור שני מתוך שניים

עיון פרשני בפרק ב' ביונה. העיון נעשה בדרך הקריאה המדוקדקת תוך שימת לב לכל פסוק ולכל מילה. במהלכו נשאלות שאלות תוכן ומובאים דברי פרשנים מסורתיים וביקורתיים. השאלה המרכזית שנדונה בפרק היא שאלת היחס בין החלק השירי (תפילת יונה במעי הדג) לבין החלק הסיפורי.

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דברים שרואים משם
"וַיְמַן ה' דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה" (שם ב, א) – רַ' טַרְפוֹן אוֹמֵר: מְמֻנֶּה...
דברים שרואים משם
"וַיְמַן ה' דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה, וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלֹשָׁה יָמִים וּשְׁלֹשָׁה לֵילוֹת." (פסוק א)

איור: אהרון טורגוד, באדיבות אתר סנונית

"וַיְמַן ה' דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה" (שם ב, א) – רַ' טַרְפוֹן אוֹמֵר: מְמֻנֶּה הָיָה אוֹתוֹ הַדָּג לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה מִשֵּׁשֶׁת יְמֵי בְּרֵאשִׁית. נִכְנַס יוֹנָה בְּפִיו כְּאָדָם שֶׁנִּכְנַס לְבַיִת גָּדוֹל, וְעָמַד. וְהָיוּ שְׁתֵּי עֵינָיו שֶׁל הַדָּג כִּשְׁנֵי חַלּוֹנוֹת מְאִירוֹת לְיוֹנָה. רַ' מֵאִיר אוֹמֵר: מַרְגָּלִית הָיְתָה תְּלוּיָה בְּמֵעָיו שֶׁל דָּג וּמְאִירָה לְיוֹנָה כְּשֶׁמֶשׁ זֶה שֶׁהוּא מֵאִיר לוֹ בַּצָּהֳרַיִם, וּמַרְאֶה לוֹ כָּל מָה שֶׁבַּיָּם וּבִתְהוֹמוֹת.

פרקי דרבי אליעזר, פרק י; מדרש יונה, בתוך: אוצר מדרשים, עמ' 219-218; ילקוט שמעוני לספר יונה.

שהייתו של יונה במי הים הסוערים מזמנת לו סיור "מתחת לפני השטח". השהות בתהומות הים הסוער מקבילה למבט על תהומות הנפש. בים יונה רואה את גדולתו של האל: את שבילי ים סוף שבהם נעשה לעמו נס גדול, את יסודות העולם ואת נקודות התשתית של המקדש, היונקות מן הים. הוא לומד שה' מפליא לעשות ובידו לשנות מנהגו של העולם שברא. גם אם נברא העולם בסדר מופתי שעל פיו יש עונש לחוטאים, הרי שמתאפשרת חריגה מדרכו של עולם בניסים, בתפילה ובתשובה. וכמובן, החריגה הגדולה מסדרו של עולם היא ביונה, המוגן בבטנו של דג גדול, שעל פי ר' טרפון "היה ממונה לבלוע את יונה מששת ימי בראשית". כבר ביסודו של עולם הונחה האפשרות לחריגה מסדרו של עולם!

מתוך: שלומי ברנד, "יונה בבטן הדג", מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • שהותו של יונה מתחת למי הים מקבילה למבט אל תוך הנפש.
    מה מתחולל בנפשו של יונה בזמן שהותו בבטן הדג? בססו את תשובתכם על הכתוב.
שלושה ימים ושלושה לילות
בעלי המדרש רואים ביציאת יונה ממעי הדג ביום השלישי הגשמה של נבואת הושע, "יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם,...
שלושה ימים ושלושה לילות
"וַיְמַן ה' דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלֹשָׁה יָמִים וּשְׁלֹשָׁה לֵילוֹת." (פסוק א)

איור: shutterstock.com

בעלי המדרש רואים ביציאת יונה ממעי הדג ביום השלישי הגשמה של נבואת הושע, "יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם, בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו" (ו, ב), כחלק מסדרה של אירועים בני שלושה ימים, שבהם מתרחשים ישועה או שינוי משמעותי ביום השלישי. שלוש הוא גם מספר של שלמות, ומשך הזמן הזה נועד לציין שמצוקתו של יונה שלמה.

מחבר/ים: יאיר זקוביץ ואביגדור שנאן, שם הספר: ספר יונה : פירוש ישראלי חדש : מסעות יונה בים הספרות היהודית לדורותיה, שם ההוצאה: קרן אבי חי ,שנת ההוצאה: 2015, עמוד: 61

אין הקב"ה מניח את הצדיקים בצער יותר משלשת ימים. כיוצא בו "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יוֹסֵף בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי" (בראשית מב, יח); במתן תורה "וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי" (שמות יט, טז); ביונה כתיב "וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלֹשָׁה יָמִים" (יונה ב, א); "בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי" לאסתר (אסתר ה, א); ולעתיד לבוא "יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם, בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו" (הושע ו, ג).

(מדרש לקח טוב, בראשית כב, ד:ג)

  • לדעתכם, מה הייתה מטרת מאסרו של יונה בבטן הדג?
  • לפי המדרש, מה המשמעות של שלושה ימים?
הגיעו מים עד נפש!
 למילה "נפש" יש כמה ביאורים. הינה 3 מהם: מילה נרדפת ל"חיים". מושג מופשט המתאר...
הגיעו מים עד נפש!
"אֲפָפוּנִי מַיִם עַד נֶפֶשׁ תְּהוֹם יְסֹבְבֵנִי סוּף חָבוּשׁ לְרֹאשִׁי." (פסוק ו)



למילה "נפש" יש כמה ביאורים. הינה 3 מהם:

  1. מילה נרדפת ל"חיים".
  2. מושג מופשט המתאר את נשמת האדם – רגשות, רצונות, מחשבות.
  3. איבר פיזי – גרון, צוואר.
  • איך אפשר להבין את דבריו של יונה לפי כל אחד מהביאורים למילה "נפש"?
  • לפי הסרטון, מה משמעות הביטוי "הגיעו מים עד נפש" היום?
  • נסו לחשוב על דוגמאות שבהן מתאים להשתמש בביטוי זה.
בלי נדר!
מהו נדר? הבטחה או שבועה חזקה של אדם מרצונו – לעצמו או לאלוהים. אדם הנודר...
בלי נדר!
"וַאֲנִי בְּקוֹל תּוֹדָה אֶזְבְּחָה לָּךְ אֲשֶׁר נָדַרְתִּי אֲשַׁלֵּמָה יְשׁוּעָתָה לַה'. " (פסוק י)
כל נדרי. קרדיט: מתוך ויקישיתוף

כל נדרי. קרדיט: מתוך ויקישיתוף

מהו נדר?
הבטחה או שבועה חזקה של אדם מרצונו – לעצמו או לאלוהים. אדם הנודר נדר, מתחייב לעשות משהו או להימנע ממשהו אם יקרה הדבר שאליו הוא מייחל.

להמשך קריאה

לדוגמה, בסיפורי המקרא, בספר שמואל א (פרק א, יא) חנה נודרת נדר שאם ייוולד לה בן, היא תקדיש אותו לאלוהים. גם היום אנשים נודרים נדרים בשעת מצוקה או כשיש להם רצון חזק להשיג משהו.
האם אפשר להתיר נדרים? שאלה טובה.
לפי התורה, אסור לאדם להפר (להתיר) את הנדר. התחייבת? תקיים! (במדבר, פרק י)
ומה אם הנדר נאמר בשעת צער וקושי, ועם הזמן מתברר שהוא מוגזם או בלתי אפשרי למימוש? שאלה טובה.
את יום הכיפורים נוהגים לפתוח בתפילת "כָּל נִדְרֵי", שהיא תפילה המשחררת ומבטלת נדרים. היו חכמים שהתנגדו לתפילה זו, וטענו שהיא תביא לקלות דעת. אולם כפי שאתם בוודאי מבינים, התפילה התקבלה והשתרשה בכל קהילות ישראל.

  • בסיפור שלנו, סיפור יונה, מהו הדבר שיונה מבקש? מהו הנדר שנודר יונה, מה יעשה אם יקבל את מבוקשו?
    (רמז – קראו את פסוק ח)
  • מדוע לדעתכם התקבלה תפילת "כל נדרי" אף שהיו חכמים שהתנגדו לה?
  • אתם בוודאי מכירים את הביטוי הרווח: "בלי נדר". באילו הקשרים משתמשים בו? מדוע?
איזה מין נביא זה?!
מיכאל סגן-כהן (1999-1944) היה אומן ישראלי חשוב, וכן פילוסוף ומורה. הוא חי בישראל ובניו יורק,...
איזה מין נביא זה?!
"וַיְמַן ה' דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלֹשָׁה יָמִים וּשְׁלֹשָׁה לֵילוֹת: וַיִּתְפַּלֵּל יוֹנָה אֶל ה' אֱלֹהָיו מִמְּעֵי הַדָּגָה." (פסוקים א-ב)
מיכאל סגן-כהן, לווייתן, אקריליק על בד, 1983. אוסף מוזיאון ישראל. © ליאורה לאור סגן-כהן

מיכאל סגן-כהן, לווייתן, אקריליק על בד, 1983. אוסף מוזיאון ישראל. © ליאורה לאור סגן-כהן

מיכאל סגן-כהן (1999-1944) היה אומן ישראלי חשוב, וכן פילוסוף ומורה. הוא חי בישראל ובניו יורק, וביצירתו עסק בניתוח ובפירוק של מושגי הזהות היהודית-ישראלית.

להמשך קריאה

הוא עסק הרבה בשפה העברית ובמקורות דרך מילים ואומנות פלסטית, בניסיון לחקור את זהותו ולדבר על תרבות, חברה ופוליטיקה ישראלית. הוא ראה את תפקיד האומן כ"נביא מודרני" ועסק בדמויות נביאים במקרא.

  • התבוננו בציור של מיכאל סגן-כהן. איזה "יונה" יושב שם? מה הוא עושה?
  • במה הדמות שבציור שונה מדמות יונה בתנ"ך?
  • אילו מסרים ורעיונות עולים בעקבות ההשוואה?
יום אסוני הוא יום שׂשׂוֹנִי, ויום שׂשׂוֹנִי הוא יום אסוני
הזמר והיוצר הישראלי ערן צור כתב את השיר הקשה והנוקב "ערב ב כִּסְלֵו". בשיר הדובר...
יום אסוני הוא יום שׂשׂוֹנִי, ויום שׂשׂוֹנִי הוא יום אסוני
" אֲפָפוּנִי מַיִם עַד נֶפֶשׁ תְּהוֹם יְסֹבְבֵנִי סוּף חָבוּשׁ לְרֹאשִׁי." (פסוק ו)

הזמר והיוצר הישראלי ערן צור כתב את השיר הקשה והנוקב "ערב ב כִּסְלֵו".
בשיר הדובר חווה סערה נפשית שיש בה קולות סותרים ומורכבים.
בשיר שזורה פרפרזה על שורה של משורר ימי הביניים אבן גבירול: "כִּי יוֹם שְׂשׂוֹנִי – אֲסוֹנִי / וּבְיוֹם אֲסוֹנִי – שְׂשׂוֹנִי".

למילות השיר

בערב ב כִּסְלֵו
טרפתי את נפשי
יצאתי את ביתי
אשר אל מול הים
הכנסתי אבן אל הכיס
קשרתי חבלים
נכנסתי אל הים
נלחמתי בגלים

נפשי בִּקְשָׁה רַחֵם
בתוך מערבולות
אבל אני חולם
אני בתוך חלום
ובחלום אגם שקט
בין העצים
ובחלום אגם
ודגי זהב שטים

יום אסוני הוא יום שׂשׂוֹנִי
ויום שׂשׂוֹנִי הוא יום אסוני
עיוור בלב ים
מי אותו יציל
נפשי בִּקְשָׁה רַחֵם
אבל אני חולם

הידרדרה נפשי
לבור שביעי
ושם תפסה את מקומה
בְּיַעַר אומללים
טורפי נפשם בְּכַפָּם
הופכים כאן לעצים
חיות רעות
שוכנות בענפים

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • ציינו כמה שיותר נקודות דמיון בין הדובר בשיר לבין הדמות של יונה.
  • "יום אסוני הוא יום ששוני ויום ששוני הוא יום אסוני" – כיצד ניתן להבין אמירה זו בהקשרו של יונה, על היום העתידי שבו אנשי נִינְוֵה יקשיבו לנבואתו?
  • האזינו לשיר עד הסוף, כיצד אתם מפרשים את סופו?

קרדיט: ערב ב' כסלו – ערן צור / ערן צור, 2011

במצולות הים - מהו המקום העמוק ביותר בעולם?
  יונה התלונן שאלוהים השליך אותו לַמְצוּלוֹת. "מצולות" – הכוונה למעמקי הים. ובכן, מהו המקום...
במצולות הים - מהו המקום העמוק ביותר בעולם?
"וַתַּשְׁלִיכֵנִי מְצוּלָה בִּלְבַב יַמִּים וְנָהָר יְסֹבְבֵנִי כָּל מִשְׁבָּרֶיךָ וְגַלֶּיךָ עָלַי עָבָרוּ." (פסוק ד)

מתוך ויקישיתוף ,wallace / Kmusser

צילום: Archival Photography by Steve Nicklas, NOS, NGS, מתוך ויקישיתוף

 

יונה התלונן שאלוהים השליך אותו לַמְצוּלוֹת. "מצולות" – הכוונה למעמקי הים. ובכן, מהו המקום העמוק ביותר בעולם? שאלה טובה.

להמשך קריאה

אי שם באוקיינוס השקט, בין יפן לאוסטרליה, בקרבת אִיֵי מריאנה, מסתתרת התהום העמוקה ביותר בעולם. שמה: "תהום צ'לנג'ר" (Challenger deep). היא נקראת כך על שם משלחת המחקר הראשונה של הצי המלכותי הבריטי, שהפליגה במאה ה-19 על ספינת המחקר צ'לנג'ר כדי לחקור את האוקיינוס.
על פי אומדנים שנערכו באמצעים הטכנולוגיים של היום, רוחבה של התהום כ-1.6 קילומטרים ועומקה 10,984 קילומטרים, רק מעט פחות מ-11 קילומטרים מתחת לגובה פני הים!
איך מבצעים אומדן? נעזרים בסריקות לוויין, במצלמות סונר תת-מימיות וגם… בצוללנים שירדו פנימה אל התהום!
בשנת 1960 ירדו פנימה הצוללנים הראשונים. הם ירדו בתוך "בָּתִיסְקָף" (בתמונה), מעין צוללת קטנה שתוכננה במיוחד כדי להתמודד עם הלחץ הצפוי במצולות ועם הפרשי הטמפרטורות. הצלילה ארכה כ-5 שעות והצוללנים, שהיו רק בתוך הצוללת, שהו שם עוד 20 דקות ואז החלו לעלות, מפני שחששו שהבתיסקף מתחיל להיסדק. הם הגיעו לעומק של 10,916 מטרים. רק לאחר 52 שנה, בשנת 2012, יצא צוללן נוסף למצולות בצוללת חדשנית בשם "דיפסי צ'לנג'ר". הוא הגיע "רק" לעומק של 10,898.4 מטרים, והחליט לעלות משום שנוזלים החלו לחדור לצוללת. הוא סיפר שנחת על משטח רך, ושלא ראה דגים או יצורים חיים גדולים, רק מִינֵי סרטנים קטנים. כך שלמעשה, הצוללנים הראשונים שירדו לעומק הרב ביותר אי פעם, היו בינתיים גם האחרונים שעשו זאת.

  • אילו מקומות נוספים בעולם אתם מכירים שהם "הכי…"?
  • יונה התפלל לה' והתחנן לצאת מהמצולות, ואילו הצוללנים שקראנו עליהם ביקשו מרצונם לרדת למצולות. מה לדעתכם יכול לגרום לאנשים לצאת לכזאת משימה מסוכנת?
הדג הכי גדול בעולם!
בפרק מסופר שיונה היה בבטנו של דג גדול. איזה דג? שאלה טובה. היום נחשב "כָּרִישׁ...
הדג הכי גדול בעולם!
"וַיְמַן ה' דָּג גָּדוֹל לִבְלֹעַ אֶת יוֹנָה וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלֹשָׁה יָמִים וּשְׁלֹשָׁה לֵילוֹת." (פסוק א)

בפרק מסופר שיונה היה בבטנו של דג גדול. איזה דג? שאלה טובה.

להמשך קריאה

היום נחשב "כָּרִישׁ לִוְיְתָנִי" לדג הגדול ביותר בעולם. עד כמה גדול? הפרט הארוך ביותר שנמדד הוא באורך 12.65 מטרים ובמשקל 21.5 טונות! ולמה קוראים לו ככה? הוא מזן כריש, אבל גודלו דומה יותר לגודל של לווייתן ושיטת האכילה שלו דומה לזו של הלוויתן: סינון המזון מהמים. בשונה מכרישים שתוקפים בני אדם, כריש לווייתני אינו מסוכן בכלל לבני אדם. הוא ניזון מחומר ימי שנקרא פלנקטון, המורכב מאצות ומיצורי ים קטנים.

קרדיט: כריש לויתן בים אילת/ רשות הטבע והגנים . 2017

תפילת יונה
5 דברים שכדאי לדעת על "תפילה": בסיפורי המקרא אין תפילות מסודרות וקבועות, לא במילים ולא...
תפילת יונה
"וַיִּתְפַּלֵּל יוֹנָה אֶל ה' אֱלֹהָיו מִמְּעֵי הַדָּגָה." (פסוק ב)

5 דברים שכדאי לדעת על "תפילה":

  1. בסיפורי המקרא אין תפילות מסודרות וקבועות, לא במילים ולא בזמנים (בניגוד לימינו).
  2. הדמויות שהתפללו בתנ"ך התפללו באופן ספונטני כדי לבקש משהו לעצמן או לקרובים להן, או שהיו אלה מנהיגים שהתפללו עבור העם.
  3. בספר דניאל שבתנ"ך, המתאר את החיים בגלות בבל, מסופר שדניאל התפלל 3 פעמים ביום. זו הפעם הראשונה שיש אזכור בתנ"ך לתפילה 3 פעמים ביום.
  4. רק לאחר חורבן בית המקדש השני וביטול העלאת הקורבנות, התפילה נהייתה טקסט עם מילים קבועות המסודר לפי שעות היממה: "שחרית", "מנחה" ו"ערבית".
  5. על אף האמור לעיל, גם בימינו מי שרוצה יכול להתפלל גם באופן ספונטני, במילים שלו או שלה.

קרדיט: עפרה חזה – תפילה / חינוכית מוזיקה, 2016

מה קרה שם בבטן הדג?
יונה סירב לבצע את השליחות האלוהית, ברח לספינה, משם הושלך ללב ים והיה שלושה ימים...
מה קרה שם בבטן הדג?
"וַיֹּאמֶר ה' לַדָּג וַיָּקֵא אֶת יוֹנָה אֶל הַיַּבָּשָׁה." (פסוק יא)

יונה סירב לבצע את השליחות האלוהית, ברח לספינה, משם הושלך ללב ים והיה שלושה ימים ושלושה לילות בבטן הדג הגדול. לאחר מכן ציווה אלוהים על הדג להקיא את יונה ליבשה. ה' הטיל על יונה שוב את השליחות והפעם – יונה הולך אל נינוה.

  • מה לדעתכם קרה שם, בבטן הדג, שגרם ליונה לשנות את עמדתו ולבצע את השליחות?

קרדיט: 929- יונה הנביא (חמישי מתוך תרי עשר)/929 תנך ביחד, 2016