דוד מלך ישראל נחשב לאחד מהמנהיגים החשובים והגדולים בתנ"ך בפרט ובהיסטוריה של עם ישראל בכלל. פרק ט"ז מתאר את הופעתו הראשונה של דוד בתנ"ך. באופן מפתיע, אין מתואר סיפור גבורה, אלא בדיוק ההפך- הדמות הראשית נעדרת מהסיפור ואין רשימת יוחסין מקיפה. מה בכל אופן ניתן ללמוד מסיפור זה על דוד המלך?
-
המדרש מציג את האירוניה הקיימת בכינוי של הנביא שמואל – "הרואה". הסבירו את האירוניה.
כל הזכויות שמורות למילוג. תחת רישיון CC ייחוס-שיתוף זהה 3.0
- על פי המדרש, דוד נבחר למלוּכה בשל כישוריו כרועה צאן. אילו יכולות של דוד מתגלות במדרש? ואילו יכולות מוצגות בפרק יז פסוקים לד-לז?
- לדעתכם, איזה מהתיאורים של דוד מתאים יותר לאדם המיועד להנהיג את העם?
אחרי שהצהיר שמואל כי ה' לא בחר אף לא באחד מבני ישי שהוצגו לפניו, חלה הפסקה, ונוצר רגע של מבוכה: ה' הורהו במפורש למשוח את אחד מבני ישי – והנה ה' לא בחר אף לא באחד מהם!
שמואל נבוך, אך מתעשת ושואל: התמו הנערים? ואכן מתברר שהאחרון, האח הקטן, לא זומן. משהובהל, היה ברור לחלוטין שהוא בחיר ה'. ובעצם יכול היה שמואל לקבוע מִיָּדִית כי הוא הנבחר. אולם שמואל למד עתה את הלקח: למרות שהפתרון ברור עתה לחלוטין, אין הוא יכול לקבוע מדעתו שאכן האחרון הוא הוא המועמד. משה גרסיאל, ראשית המלוכה בישראל: עיונים בספר שמואל, כרך 2, 2008, עמ' 179. © האוניברסיטה הפתוחה.
-
האם השאלה שמפנה שמואל לישי "התמו הנערים" היא שאלה רטורית?
שמואל ממשיך להתאבל על הדחתו של שאול מהמלוכה, אבל אלוהים מורה לו לקדם את המהלך הבא: "…מַלֵּא קַרְנְךָ שֶׁמֶן וְלֵךְ אֶשְׁלָחֲךָ אֶל יִשַׁי בֵּית הַלַּחְמִי כִּי רָאִיתִי בְּבָנָיו לִי מֶלֶךְ" (פסוק א).
הוא יוצא לבית לחם באמתלה של זבח ומזמין לטקס את ישי ואת בניו. "וַיְהִי בְּבוֹאָם וַיַּרְא אֶת אֱלִיאָב וַיֹּאמֶר אַךְ נֶגֶד ה' מְשִׁיחוֹ" (פסוק ו), אלוהים מצנן את ההתלהבות מיד, ואומר שהמראֶה אינו הכול: "אַל תַּבֵּט אֶל מַרְאֵהוּ וְאֶל גְּבֹהַּ קוֹמָתוֹ… כִּי הָאָדָם יִרְאֶה לַעֵינַיִם וַה' יִרְאֶה לַלֵּבָב" (פסוק ז).
מתוך מיזם 929
כמו אז גם היום, הכוונה בביטוי "האדם יִרְאֶה לַעיניים וה' יראה לַלבב" היא לא לשפוט דבר לפי מראהו החיצוני, שכן מראה עיניים בלבד יכול להטעות. יש לבחון את הדבר על פי פנימיות ותוכנו, כמאמר הפתגם הידוע של חז"ל במסכת אבות: "אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו".
- לפי הפסוק, האדם הולך שׁוֹלָל אחר מראֶה עיניו. האומנם כך הדבר? הביעו עמדה והביאו דוגמאות.
כאשר מובא דוד הקטון, ניכר בו כי "הוא אדמוני עם יפה עיניים וטוב רואי" (שמ"א טז, יב). והנה, גם דוד הוא יפה, אך אין יופיו כיופיו של אליאב – דוד הוא נער צעיר, ורוד לחיים.
התיאור "אדמוני" מתייחס לצבע העור ולא לצבע השיער כפי שטועים רבים לחשוב (וראה בשיר השירים ה, י-יא : "דודי צח ואדום… קווצותיו תלתלים שחורות כעורב.") באשר יראה גלית את דוד הוא ילעג ליופי זה, שאינו כיופי הגברים החזקים, הלוחמים: "ויבט הפלישתי ויראה את דוד ויבזהו כי היה נער ואדמוני עם יפה מראה."
יאיר זקוביץ, דוד: מרועה למשיח, 1995, עמ' 44, הוצאת יד יצחק בן צבי, ירושלים.
- האומן אָבֵּל פַּן מציג את דוד כנער צעיר. התבוננו במראהו ובהבעת פניו של דוד, מה משתקף מהם? האם הוא נראה כמו המלך הבא של ישראל?
דָוִד ושאול / אהוד בנאי
שעת לילה מאוחרת
כולם מזמן הלכו לישון
רק שאול עֵר, קוֹדֵר
מֵרִים לדָוִד טלפון
אולי תקפוץ אליי, יָא דָוִד
נַפְשִׁי אגם שחור
תביא איתך את הגיטרה
כי באצבעותיך אוֹר
דָוִד בא מייד רגוע,
מתיישב וּמְכַוֵן
את המלאכה היטב יודע
עוצם עיניים, מנגן
עשר אצבעות לדָוִד
קצה כל אצבע – קרן אור
כשהוא פּוֹרֵט על המיתר
הזמן זורם לו לאחור
שאול מבפנים קרוע
קְרָבוֹת בתוך בטנו
אוהב-שונא, ומקנא
מכור לחברו
דְבַר מָה אָפֵל נופל
הַשֵׁד חוזר להשתולל
סכין נזרקת באוויר
פתאום יש בין השניים קיר
דָוִד מתחמק משָׁאול
אבל שאול לא מוותר
דָוִד שוכח וסולח
כששאול מתקשר
בוא שוב לנגן לי דָוִד
קח אותי לכוכבים
בוא שוב לנגן הלילה
שיר געגועים
כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
- בשירו מתאר אהוד בנאי את מערכת היחסים המורכבת בין שאול לדוד, שתחילתה בפרק שלנו. מהו הפרדוקס (טענה או תופעה הכוללת סתירה פנימית או סותרת את ההיגיון) העולה בשיר בדבר יחסו של שאול לדוד?
בית לחם – עיר בנחלת יהודה, מדרום לירושלים, בדרך לחברון. העיר שוכנת בהרי חברון, על גבול מדבר יהודה.
נראה שבית לחם נוסדה בתקופת ההתנחלות הישראלית. מכיוון שבית לחם נמצאת על הדרך שבין חברון לירושלים, עלתה חשיבותה בתקופת המלחמות בפלשתים. מוצאו של דוד בן ישי, מלך ישראל, הוא מבית לחם: דוד הוא דור רביעי לרות המואבייה, אשר הגיעה לבית לחם עם נעמי חמוֹתה, כמסופר במגילת רות. כיום העיר בית לחם נמצאת בשטח הרשות הפלסטינית. העיר וכנסיית המולד שנמצאת בה הן מוקד עלייה לרגל לנוצרים רבים, משום שהעיר מוזכרת בברית החדשה (מִכִּתְבֵי הקודש הנוצריים) כעיר הולדתו של ישוע הנוצרי. שם גם מוזכר כי ישוע הוא נצר לבית דוד.
- על פי המסורת הנוצרית, ציינו שתי נקודות המשותפות לדוד וישוע?
מה, המכונה גם רמתיים צופים, היא מקום מושבו של שמואל. העיר מופיעה ברשימת הערים של שבט בנימין (יהושע יח, כא-כה).
שמואל, שהיה הנביא והשופט האחרון בישראל, ישב ושפט את העם בעירו רמה, ומשם סבב בערי ישראל כדי ללמד את העם. יש הרואים באתר נבי סמואל, שהפך לימים לגן לאומי (השוכן ליד שכונת רמות אלון בצפון ירושלים), את מקום קבורתו של שמואל, ומזהים את המקום כעיר רמה.
- התבוננו במפה המציינת את מקומה של רמה. מסלולו של שמואל לבית לחם מסמל גם את מעבר המלוכה משבטו של שאול: ______ לשבטו של דוד: ______
נֶאֱמַר כי דוד ניגן בכינור לפני שאול. אומנם לא מדובר באותו כלי הנגינה שאנו מכירים היום – שניהם כלי מיתר, אבל על הכלי הקדום פָּרְטוּ ולא ניגנו באמצעות קשת – אך בדומה להיום, הנגינה וצליליה משרים על האדם שלווה ורוגע.
- איזו מוזיקה אתם אוהבים לשמוע? ואיזו מוזיקה מרגיעה אתכם? האם תשובתכם זהה?
כתובת "בית דוד" אשר התגלתה בחפירות תל דן היא כתובת ניצחון כתובה בארמית, שבה מתפאר אחד ממלכי ארם בעקבות ניצחון על ממלכת ישראל.
הכתובת מזכירה את יהורם בן אחאב מלך ישראל ואת מלך ממלכת יהודה, המכונה בכתובת "[מל]ך בית דוד".
השבר הראשון נמצא מתחת לרחבת שער העיר, ושנה אחריו התגלו עוד שני שברים, קטנים יותר. כדי למצוא את המשך הכתובת פירקו חלק גדול מרחבת השער.
השבר הגדול מכיל שלוש-עשרה שורות. לא כל הכתובת ניתנת לפִּענוח, אך המידע החשוב ביותר הוא הימצאות השם "בית דוד" לראשונה בטקסט חוץ-מקראי. זוהי עדות ראשונה מחוץ למקרא לקיומה של שושלת בית דוד.
- מציאת כתובת "בית דוד" בתל דן בשנת 1993 חוללה מהפכה בתחום חקר המקרא. מה החשיבות הגדולה של גילוי הכתובת?
הסרטון מתמקד בנפילתו של שאול מֵאִיגְרָא רָמָא לְבֵירָא עֲמִיקְתָּא.
- האם הוא גורם לכם להזדהות עם דמותו של שאול?
- האם אתם מכירים אדם שסיפורו דומה – שממצב של שיא ההצלחה נפל אל שֵׁפֶל המדרגה?
קרדיט: 929 שמואל א טז- לא: שאול ודוד – רודף ונרדף. 929 תנך ביחד
סיפורו של דוד הוא סיפור סינדרלה קלאסי. בזמן שהאחים הולכים לנשף, כלומר לזבח, הוא רועה את הצאן. דווקא מי שבכלל לא רצו להביאו אל הנסיך, כלומר אל הנביא, מתגלה כנבחר.
- מה ההשוואה בין הסיפורים מדגישה בנוגע לדמותו של דוד?
קרדיט: טריילר רשמי- סינדרלה- דיסני. ערוץ היוטיוב של Cinemaisrael. באישור דיסני ישראל