סיפורו של שאול המלך שייך לתקופה דרמטית ומהפכית בעם ישראל- תקופת המעבר בין הנהגת שופטים לבין הנהגת מלכים. מה מאפיין את הנהגת השופטים ומה אפיין את הנהגת המלכים? ואיך כל זה קשור לניצחונו המהולל של שאול את בני עמון?
- מה כוונת המדרש ב"מחל על כבודו"? על פי המדרש, מה המחיר המיידי על מעשיו של שאול?
אחרי תקופת השופטים השבטית, בני ישראל כולם מתאחדים בכוח ההנהגה של שאול.
צרתם של אנשי יבש גלעד, ובמיוחד איומו של שאול: "אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ יֹצֵא אַחֲרֵי שָׁאוּל וְאַחַר שְׁמוּאֵל כֹּה יֵעָשֶׂה לִבְקָרוֹ", מצליחים לרתום את העם ליציאה למלחמה בעמון. צבא חזק של 330,000 איש מצליח להכות בעמונים מכה מוחצת. הפעולה המהירה של שאול ואנשיו מכניעה ומפלגת את העמונים: "וַיָּפֻצוּ וְלֹא נִשְׁאֲרוּ בָם שְׁנַיִם יָחַד" (פסוק יא).
- הביאו דוגמה משלכם לביטוי "כאיש אחד". שלבו את הביטוי במשפט.
הסיפור מתחיל הרחק מכאן, ביבש גלעד בעבר הירדן המזרחי.
נחש מלך עמון מאיים עליה במלחמה, ואנשי יבש גלעד מבקשים להמיר את החורבן הצפוי בשעבוד. אבל לנחש יש תנאים: "בְּזֹאת אֶכְרֹת לָכֶם בִּנְקוֹר לָכֶם כָּל עֵין יָמִין" (פסוק ב). הנהגת יבש גלעד מבקשת פסק זמן של שבעה ימים כדי לחפש מושיע, "וְאִם אֵין מוֹשִׁיעַ אֹתָנוּ וְיָצָאנוּ אֵלֶיךָ" (פסוק ג). אנשי יבש גלעד, שהתבשרו על העזרה שבדרך, מנסים למשוך עוד זמן, ויש בפסוק גם משחק מילים קטן: "וַעֲשִׂיתֶם לָּנוּ כְּכָל הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם". הומור מקראי שכזה. מתוך אתר מיזם 929
- התבוננו במפה. היכן ממוקמת יבש גלעד ביחס לשאר שבטי ישראל?
- מה מנסים יושבי יבש גלעד להרוויח בפנייתם לבני עמון: "מָחָר נֵצֵא אֲלֵיכֶם"?
באיור הלקוח מתוך תנ"ך מורגן המאויר, אחת היצירות המרשימות של ימי הביניים, מתואר הקרב של שאול נגד נחש העמוני להצלת אנשי יבש גלעד.
בחלק העליון של האיור נראה שאול המלך דוקר בחרבו את נחש העמוני, וזה האחרון מנסה לברוח משדה הקרב. ברקע חיילי עמון ואנשי שאול נלחמים זה בזה. בצד ימין למעלה נראים אנשי יבש גלעד בשער העיר, ממתינים לתוצאות הקרב. בחלקו התחתון הימני של האיור נראית המשיחה של שאול המלך לאחר הניצחון בקרב, ובחלק התחתון השמאלי נראה שאול מקריב מנחה לאל.
שימו לב לפרטי האיור: ללבוש, לכלי המלחמה ולתיאור העיר.
- אילו פרטים שלא מופיעים בפרק מופיעים באיור?
- כיצד תקופת ימי הביניים, שבה נעשה האיור, משתקפת באיור?
העיר יבש גלעד שכנה בעבר הירדן המזרחי, מול בית שאן, והייתה ממוקמת כנראה באזור ואדי יַבַּאס של ימינו, ששמו מעיד על קשר לשם המקראי "יבש".
יבש גלעד ידועה מִפָּרָשַׁת פילגש בגבעה. לפי שופטים כא, ח-יד, לא הצטרפו בני עיר זו אל שאר שבטי ישראל למלחמתם בבני בנימין, ולכן נענשו יושביה בעונש חמור – בית ישראל היכו אותם לפי חרב, וארבע מאות בתולות מקרבם ניתנו לבני בנימין. הסיפור הזה ומקורות נוספים מעידים שתושבי יבש היו קרובים קרבת דם למשפחות בנימין. כפי שמסופר בשמואל א יא, שליחיהם של זקני יבש גלעד באו לגבעת שאול וביקשו משאול לחוש לעזרת עירם ולהצילה מידי נחש העמוני, ששם עליה מצור. שאול נענה לבקשתם. מסתבר שצרתם של אנשי יבש נגעה לליבם של שאול ובני בנימין. שאול אסף במהירות חַיִל רב, וספר את העם במקום ששמו בזק, שנמצא בקרבת מעברות הירדן. במשך הלילה עבר עם צבאו לגלעד, ובאשמורת הבוקר הפתיע את מחנה בני עמון שצרו על יבש ועד צהרי היום היכה אותם מכה ניצחת. כשנפלו שאול ובניו במלחמתם בפלשתים בהר הגלבוע, עשו עימהם אנשי יבש גלעד חסד אחרון והביאו אותם לקבורה ( שמואל א לא, יא-יג). על פי: בנימין מזר, אנציקלופדיה מקראית: אוצר הידיעות של המקרא ותקופתו – ג: חבב – יתת, 1965, עמ' 459. © כל הזכויות שמורות למוסד ביאליק, ירושלים.
- מה מוסיף קטע הטקסט על הקשר בין שאול לבין תושבי יבש גלעד?
עיר זו היתה מרכז ליישובי שבט בנימין וחרבה במלחמת שבטי ישראל בשבט בנימין, בעקבות ההתעללות של אנשי הגבעה בפילגש האורח (שופטים יט-כ).
גבעה היא גבעת שאול, העיר המרכזית בין ערי בנימין ומקום מושבו של שאול המלך, מצויה על פי הזיהוי המקובל היום בתל אל פול – גבעה נישאה בצד הדרך הראשית המובילה מירושלים לשכם, כשישה ק"מ צפונית לירושלים.
משה גרסיאל ושמואל אברמסקי (עורכים), עולם התנ"ך – שמואל א, 1996-1993, עמ' 110. © כל הזכויות שמורות לדברי הימים – הוצאה לאור.
- במקום הקרוי גבעה / גבעת שאול, התרחשו שני אירועים דרמטיים בקורות שבט בנימין. על אחד מהם קראנו בפרק, מהו האירוע השני? ובאיזו תקופה התרחש?
במקרא ברית היא התחייבות בשבועה בין שני צדדים, ולה שני ביטויים מרכזיים: ברית בין בני אדם, ובכלל זה בין שליטים ובין עמים המתחייבים לחיות בשלום זה לצד זה ולהגן זה על זה, וברית בין האל לאדם, ובמיוחד בין האל לבין עמו ישראל.
במקרא מתוארות גם בריתות בין בני אדם יחידים, שבטים או עמים, כאשר שני צדדים אינם במעמד שווה, והברית מבוססת על הַכְפָּפָתוֹ של הצד החלש, הנשלט, לצד החזק, השליט. כך, לדוגמה, ביקשו אנשי יבש גלעד לכרות ברית עם נחש מלך עמון (שמואל א יא, א).
מעובד על פי: טריה פיליפ ומתיה קם, "ברית (במקרא)", לקסיקון לתרבות ישראל. © כל הזכויות שמורות למרכז לטכנולוגיה חינוכית
- מה אפשר ללמוד על מצבם של אנשי יבש גלעד מניסיונם לכרות ברית עם מלך עמון?
- יש הטוענים כי תשובתו של נחש העמוני: "בְּזֹאת אֶכְרוֹת לָכֶם בִּנְקוֹר לָכֶם כָּל עֵין יָמִין", נגועה בסרקזם*. הסבירו טענה זו.
*סרקזם – לעג מר, צחוק ארסי ועוקצני. (הגדרה – מילון רב-מילים של חברת מלינגו). © כל הזכויות שמורות למלינגו.
נחש העמוני מוצג בסרטון באמצעות דימוי של נחש החונק את יבש גלעד.
- איזה דימוי משמש להצגת שאול?
- אילו כישורים/יכולות מפגין שאול בפרק? בססו את דבריכם מהכתוב.
קרדיט: 929 שאול המלך- שמואל א ח- טו / 929 תנ"ך ביחד
צפו החל מדקה 6:57 וענו על השאלה:
- האם הסרטון מסכם בצורה נכונה את דמותו של שאול? אם לא, מה חסר בו כדי להציג את דמותו בצורה מלאה?
קרדיט: חדשות התנ"ך: המלך הראשון / חינוכית ראשונים בעולם