ירמיה פרק כ"ו הוא אחד הפרקים הדרמתיים בסיפורי חייו של הנביא. לאחר נבואתו הקשה בפרק ז' מופיעה תגובת העם ומנהיגיו לדברי התוכחה. ירמיהו נתפס כנביא שקר על שום דבריו הסותרים את דברי הנביאים הקודמים ואת קדושתו של בית המקדש. בשל כך, נערך לירמיהו משפט פומבי ובו ניתן למצוא את כל מה שמרכיב משפט מודרני בימינו: שופטים, קטגורים, סנגורים, נאומי הגנה והתקפה ותקדימים. משפטו של ירמיהו היה משפט מוות. כיצד ניצל?
(פסוק א)
הפרק פותח במילים: "בְּרֵאשִׁית מַמְלְכוּת" ומתייחס למלך יהודה, המלך יהויקים. החכמים היו קשובים לכך, שכן הם סברו שלכל ניסוח יש סיבה, בוודאי לשימוש במילה 'בראשית', שהיא כידוע המילה הראשונה בתורה.
ואמר רבי יוחנן משום דבריו של רבי שמעון בן יוחי: מדוע כתוב "בְּרֵאשִׁית מַמְלְכוּת יְהוֹיָקִים בֶּן יֹאשִׁיָּהוּ" (ירמיהו כו, א), וכתוב "בְּרֵאשִׁית מַמְלֶכֶת צִדְקִיָּה" (ירמיהו כח, א) – וכי עד עכשיו לא היו מלכים?
אלא ביקש הקב"ה הוא להחזיר את העולם כולו לתוהו ובוהו בשביל יהויקים, נסתכל בדורו – ונתקררה דעתו.
ביקש הקב"ה להחזיר את העולם כולו לתוהו ובוהו בשביל דורו של צדקיה, נסתכל בצדקיה – ונתקררה דעתו.
(עיבוד. על פי: תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף קג עמוד א)
המדרש נותן לביטוי החוזר פרשנות אחת – האל רצה להחזיר את העולם לתוהו ובוהו ולהתחיל את הבריאה מחדש, אבל כל פעם מסיבה אחרת. בתקופת יהויקים – בגלל מעשיו הקשים של המלך, ואילו בתקופתו של צדקיה – בגלל מעשי העם. ומדוע נמנע ההרס? כל פעם מהסיבה ההפוכה – בתקופת יהויקים העם הוא שהציל את המצב, ואילו בתקופת צדקיה המלך הוא שהציל את עמו.
- המדרש עוסק באחריות המלך ובאחריות העם בשמירה על גורל ישראל.
על פי המתואר בפרק כו – אילו דמויות בפרק אחראיות להתנהגות מוסרית של ישראל, ואילו דמויות בפרק יכולות להביא את העולם לתוהו ובוהו בשל התנהגותן הלא מוסרית?
(פסוק כ)
מי היה אוריהו בן שמעיהו מקריית יערים המוזכר בפרק?
אוריה, היו ישראל מזלזלין אחריו ואומרים לו: "גבעוני הוא". וגם איש היה מתנבא בשם ה', אוריהו בן שמעיהו מקרית יערים.
(פסיקתא דרב כהנא, יג, יב)
המדרש מסביר מדוע טורח הפסוק לציין מי היה אוריהו. על פי המדרש, מטרת הפסוק היא להפוך איש אלמוני – אוריה הכוהן המופיע בספר ישעיה, לאיש בעל שיוך – אוריהו בן שמעיהו מקרית יערים. לדעת המדרש, הכתוב יוצר ייחוסים כאלו לאלמונים, על מנת שישראל לא יזלזלו בהם. כיוון שאדם שאין לו שיוך משפחתי עלול לקבל מהסביבה יחס של חוסר אמון.
- ספרו את סיפורו של אוריה בן שמעיהו. תוכלו לבחור אם לספר אותו לפי השקפתו של יהויקים מלך יהודה או לפי השקפתו של ירמיהו הנביא.
(פסוק טו)
"דם נקי" – הכוונה לאדם חף מפשע שהומת על לא עוול בכפו.
ירמיהו מזהיר את העם ואת הכוהנים שאם ידונו אותו למיתה, שפיכת דמו תביא הרס וחורבן על העיר ועל יושביה.
- חפשו באתר דיקטה את הצירוף "דם נקי".
לפי תוצאות החיפוש, הסבירו את האפקט של אזהרת ירמיהו בנוגע לשפיכת דם נקי – האם הדוגמאות שעולות בחיפוש מסבירות את חומרתו של חטא זה?
ירמיהו נשלח להוכיח את העם, אבל כשהוא אומר שהחטאים יגרמו לחורבן המקדש, שומעיו – נביאים, כוהנים וכל העם – תופסים אותו "לֵאמֹר מוֹת תָּמוּת" (פסוק ח).
למה? כי לשומעים ברור שירמיהו הוא נביא שקר. לא ייתכן שה' עומד מאחורי מסר של חורבן לירושלים ולמקדשו.
המסר הזה הפוך מהאמונה הדתית המקובלת. ההתקהלות וכמעט משפט השדה הופכים למשפט אמיתי. השופטים הם שרי יהודה ובית המשפט הוא שער בית ה' החדש. הכוהנים והנביאים בתפקיד התובע טוענים: "מִשְׁפַּט מָוֶת לָאִישׁ הַזֶּה כִּי נִבָּא אֶל הָעִיר הַזֹּאת כַּאֲשֶׁר שְׁמַעְתֶּם בְּאָזְנֵיכֶם" (פסוק יא). ירמיהו מתגונן, והשרים משתכנעים בכנות דבריו ופוסקים שדבר ה' בפיו, שהוא זכאי.
- הסבירו במילים שלכם את הצירוף "משפט מוות".
(פסוק כד)
ירמיהו הואשם ועמד למשפט של הכוהנים והנביאים וכל העם, ורק בזכות אדם אמיץ, אחיקם בן שפן, הוא ניצל ממוות.
בשיר "שיעור במקרא" משקף המשורר את הדמויות שמוכנות לומר את אשר על ליבן בכל מחיר, וכן את היחס השלילי של ההמון כלפי הדמויות האלה, שהיו שנואות, משום שהציבור לא אוהב לשמוע דברים שלא נעימים לו. אותם לוחמי חירות שחירפו נפשם ואמרו את אשר על ליבם הפכו לגיבורים טרגיים. הם אומנם לא ניצלו, אבל בזכותם חופש הדיבור בא לידי ביטוי לפחות באמצעות הספרות, וכך אנו מספרים ומדברים עליהם באמצעות שירים וסיפורים.
שיעור במקרא / נתן יונתן
מִי יִלְחַץ אֶת יָדְךָ, אֲחִיקָם; הָאֹמֶץ לְמַלֵּט
אֶת יִרְמִיָּהוּ, הַלְוַאי עָלֵינוּ. צָרִיךְ לִהְיוֹת
מְטֹרָף לְהַמְרוֹת זַעַם הָמוֹן הִיסְטֶרִי צְמֵא-דָם.
וְלֹא קִדְּשׁוּ אֲפִילּוּ רְחוֹב אֶחָד, אֲפִילּוּ לֹא
כִּכָּר קְטַנָּה לְזִכְרְךָ. הָיִיתָ, לְמַרְבֶּה הַלַּעַג, גִּבּוֹר
בְּשֵׁם שֶׁל שָׁפָן, אַלּוּף-הַפַּחְדָנִים. כְּדַאי,
בְּהִזְדַּמְּנוּת זֹאת לְהַגִּיד גַּם מִלָּה טוֹבָה
עַל צִדְקִיָּהוּ. הַגּוֹרָל שֶׁמַּכְתִּיר מְלָכִים שָׂם
עַל רֹאשׁוֹ אֶת כֶּתֶר הַיָּגוֹן; מֶלֶךְ שֶׁנִּדּוֹן
לְכַבּוֹת אַחֲרוֹן אֶת הָאוֹר. נִזְכֹּר נָא אֶת
פְּגִישׁוֹת הַסֵּתֶר עִם הַמַּר שֶׁבִּירִיבָיו, עִם
יִרְמִיָּהוּ.
"הֲיֶשׁ דָּבָר מֵאֵת ה'?" שׁוֹאֵל
הַמֶּלֶךְ, "בְּיַד מֶלֶךְ בָּבֶל תִּנָּתֵן" מֵשִׁיב לוֹ
הַנָּבִיא, וְצִדְקִיָּהוּ מָה עוֹשֶׂה; אֶל תּוֹךְ חֲצַר
הַמַּטָּרָה, לְהַצִּילוֹ מֵהַכְּלָבִים וּלְתִתּוֹ כִּכָּר
מִלֶּחֶם-הַסְּתָרִים, יוֹמְיוֹם עַד כְּלוֹת הַלֶּחֶם
מִן הָעִיר. הַסּוֹף, כַּזָּכוּר, נִגְזַר. צִבְאוֹת
מַלְכוּת בָּבֶל הָאַדִּירִים הִדְּקוּ אֶת הַמָּצוֹר.
הָאֵל הֵסִיר אֶת חֲסִינוּתוֹ שֶׁל הַמֶּלֶךְ, אֶת
יְלָדָיו שָׁחֲטוּ לְנֶגֶד עֵינָיו וְאָז נִקְּרוּ
אוֹתָן. אַחַר-כָּךְ בָּאָה הַגָּלוּת הַמְּבִישָׁה עַל
נַהֲרוֹת בָּבֶל. מוּזָר אֵיךְ שֶׁבְּכָל הָעֲלִילוֹת
שֶׁהַהִיסְטוֹרְיָה מַמְצִיאָה לָנוּ כְּמוֹ סֶרֶט סוֹחֵט-
דְּמָעוֹת, נוֹגְעִים בָּנוּ דַּוְקָא רִגְעֵי-רִפְיוֹן
רוּחוֹ שֶׁל צִדְקִיָּהוּ וְאֹמֶץ לְבָבוֹ שֶׁל אֲחִיקָם
אֲשֶׁר, בַּהֲגִנּוֹ עַל חֹפֶשׁ הַדִּבּוּר, עַל הַחֵרוּת
הִצִּיל אוּלַי גַּם אֶת כְּבוֹדָהּ שֶׁל הַסִּפְרוּת.
© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם
- השיר נקרא "שיעור במקרא" – מה ביקש נתן יונתן ללמוד וללמד מפרק כו?
(פסוק ו)
יעקב שטיינהרדט מתאר את ירמיהו כדמות טראגית – יושב על הארץ, פניו מיוסרות, ידיו אוחזות בראשו. המגילות הפזורות לצידו מעידות על כאוס של לפני חורבן. הניגוד החריף בין הבהיר לכהה, והקווים הישרים החדים שחותכים את דמותו של ירמיהו מכל עבר, מוסיפים לתחושה הדרמטית.
- מצאו בפרק כו פסוק (מלבד פסוק ו) המתאר בצורה נאמנה את ירמיהו כפי שהוא מופיע ביצירתו של יעקב שטיינהרדט.
(פסוק כ)
קריית יערים היא העיר שממנה הגיע נביא נוסף הנזכר בפרק – אוריהו בן שמעיהו.
בניגוד למיכה המורשתי, שלא נהרג על ידי המלך למרות נבואות התוכחה שלו, גורלו של אוריהו בן שמעיהו היה מר. הוא ברח למצרים ושם הוסגר למלך יהויקים אשר ציווה להרגו.
- אוריהו בן שמעיהו אינו מוכר לנו, למעט הפרטים הנמסרים בפרק. האם אוריהו הוא הנביא הנמלט הנזכר בחרסים הקדומים שנמצאו בלכיש?
- קראו את המאמר של אבי ורשבסקי "מי הוא הנביא הנרדף מחרסי לכיש" והסבירו את נקודות הדמיון בין הנביא הנזכר בחרסי לכיש לבין הנביא הנזכר בפרק.
(פסוק כב)
ב-1935 גילתה המשלחת האנגלית לתל א-דוויר שבעה-עשר שברי חרס ועליהם כתובות בדיו שחורה. החרסים נמצאו באחד מחדרי שער העיר לכיש הקדומה, שהחלה להיחשף במקום, בשכבה שנשרפה כפי הנראה על ידי צבא נבוכדנצר בסוף ימי הבית הראשון.
נושא מרכזי העולה במכתבים הוא נביא מיהודה שנרדף על ידי השלטונות ובורח למצרים. למשל, באחד החרסים מספר הושעיהו על ידיעה שהובאה אליו: "…ולעבדך [להושעיהו] הגד לאמר: ירד שר הצבא כניהו בן אלנתן לבא מצרימה ואת הודויהו בן אחיהו ואנשיו שלח לקחת מזה".
כלומר, להושעיהו נמסר ששר הצבא כניהו נסע למצרים ולקח איתו לשם את הודויהו ואת אנשיו. פרופ' נפתלי הרץ טור-סיני, חוקר מקרא ופילולוג, שיער שהודויהו היה אחד ממפקדי הצבא וכי שר הצבא לקח אותם, כפי הנראה, כמלווים למשלחת צבאית שהתכוונה לאסור את הנביא ולהשיבו ליהודה. הושעיהו תמך בסתר בנביא, וכפי הנראה היו אנשי ממשל נוספים שתמכו בו. הושעיהו מספר במכתבו כי הנביא קיבל מכתב מעבד המלך טוביהו, שגם הוא תמך בנביא. במכתבו הזהיר עבד המלך טוביהו את הנביא מפני שר הצבא: "הישמר".
- מי הוא הנביא הנרדף ממכתבי לכיש? קראו את הפסוקים כ-כד בפרק, ואתרו קווי דמיון בין המכתב מחרסי לכיש לבין הסיפור בפרק כו.
(פסוק י)
תל דן מזוהה עם העיר הישראלית הקדומה דן. בחפירות ארכאולוגיות שנערכו במקום נמצאו ממצאים מעניינים. אחד מהם הוא כס השיפוט בשער העיר דן, המכונה "שער שלוש הקשתות". שער זה הוא השער השלם הקדום ביותר שנמצא.
- היעזרו בתמונה של שער העיר דן ובפרק כו, ודמיינו את משפטו של ירמיהו.
היכן נמצא ירמיהו? היכן ממוקמים השופטים? היכן ממוקם העם ביחס לכס המשפט?
(פסוק ח)
בפרק כו באים הכוהנים והנביאים מירושלים, מעמידים את ירמיהו למשפט ורוצים לגזור עליו מוות.
מדוע הם עושים זאת?
- על פי פסוקים א-ו בפרק ועל פי הרצאתו של הסופר עמוס עוז – האם אפשר להבין מדוע הכוהנים והנביאים רצו להמית את ירמיהו?
קרדיט: עמוס עוז בחוג התנ"ך 929 בבית הנשיא / 929 תנ"ך ביחד
(פסוק ב)
הסרטון מסכם את הפרק על פי שלביו, ומבליט מושגים ייחודיים לפרק זה.
- איזה מוטיב המופיע במקומות רבים בספר ירמיה, מבליט הסרטון?
קרדיט: שיעורטון – ירמיה כו – משפט ירמיהו / galmeorgil
ירמיהו, הנביא מענתות, מנהל מאבק עיקש נגד השחיתות בחצרו של המלך יהויקים ומתריע על החורבן שימיט נבוכדנאצר מלך בבל על ממלכת יהודה אם זו לא תתקן את מעשיה. אבל יהויקים ופקידיו אטומים לקריאות הנביא . הסרט משחזר את 'קריית השלטון' שבה חיו ופעלו פקידי המלך. בהדמיה נראים בתי היוקרה וחפצי מותרות שנחשפו בחפירות ארכאולוגיות בשטח G בעיר דוד, ובתוכם ריהוט עץ יוקרתי ואסלת שירותים מלפני 2600 שנה! התגלית החשובה ביותר היא הארכיון המלכותי (בית הבולות) שבו חשף הארכיאולוג יגאל שילה 51 טביעות חותם (בולות) בכתב עברי עתיק, ובתוכן בולות של פקידי מלוכה רמי מעלה המוזכרים בתנ"ך.
- באלו סוגי שחיתות מאשים ירמיהו את יהויקים? מה מבין הממצאים שמופיעים בסרט עוזר לנו להבין את הסיפור טוב יותר, וכיצד? זהה אלו דמויות מתוך הסיפור מופיעות בתנך וגם בממצא הארכאולוגי.
קרדיט: קרית השלטון ובית הבולות, 2015, מגלי"ם