במאמר נעקוב בקפדנות אחר התיאור בפרק, פסוק אחר פסוק, נבחן את מעשיהם ודבריהם של גיבורי הסיפור ונבדוק האם הם יכולים להוביל למסקנה כי הם חטאו.
הטקסט איננו קובע במפורש שבני אותו הדור חטאו, ולא נאמר שהם עשו הרע בעיני ה'. אבל –אלוהים מתערב במעשיהם ומפסיק את פעולתם.
למאמר הדידקטי המלא
בתיאור מעשיהם של בני האדם ובתגובה של אלוהים יש מעין מצב קומי. בני האדם לא זכו להגיע לשמיים, ולא זו בלבד אלא שחששם, "פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ", התגשם.
כשאמר אחד לחברו: "הבא לי מים" – הביא לו עפר; היכהו ופצע מוחו. "הבא לי קרדום" [גרזן] – הושיט לו מגרפה; היכהו ופצע מוחו.
(בראשית רבה, לח)
מבוסס על אבי ורשבסקי, אביבה לוטן, רוני מגידוב, אילה פז,
עלילות הראשית : פרקי לימוד במקרא עם מדריך הכנה לבגרות, 2003, עמ' 132. © מטח.
- על פי המדרש, לאן מוביל חוסר התקשורת בין האנשים?
- מה המסר של המדרש?
"שבע מעלות היו לו למגדל ממזרחו ושבע ממערבו. מעלים את הלבנים מכאן ויורדים מכאן. אם נפל אדם ומת לא היו שמים לבם אליו, ואם נפלה לבנה אחת היו יושבים ובוכים ואומרים: אוי לנו, אימתי תעלה אחרת תחתיה."
(פרקי דרבי אליעזר כד)
- המדרש מצביע על הסכנות הטמונות בקדמה. על פי המדרש, ישנו חשש שככל שיתקדמו בני האדם בבנייה, בטכנולוגיה ובמדע, הם יְיַחסו יותר חשיבות לחומרי מאשר לאנושי, עד כדי כך שידאגו מנפילת לבנה יותר מאשר נפילת אדם. מה בין מסקנת המדרש לסרטון?
קרדיט: האם מישהו מת כדי לבנות את הבית שלכם? ערוץ היוטיוב של כאן כלכלי
כיום משתמשים בביטוי "לעשות שם" בהקשר של פרסום, של אדם או של רעיון כלשהו. קשה להאמין שבני האדם רדפו אחר פרסום באותה התקופה, שכן הם היו היחידים על פני הארץ.
בחפירות שנעשו באזור שבו שכנה ממלכת מסופוטמיה, נמצאו כתובות הקדשה של מלכים שונים, חלקן משוקעות בלבנים בבסיס הזיגוראתים. באחת הכתובות שנמצאו, מסופר על גודֶאַ, מלכה של העיר לֶגֶש (בתחילת האלף השני לפנה"ס), שהתקבל להיות אחד מן האלים, בשל השם שעשה לו בבניית המגדל.
אפשר שזה היה רצונם של בוני מגדל בבל, לחרוג מגבולם האנושי אל האלוהי. בניגוד למסורות הבבליות, מדגיש הסיפור המקראי שהניסיון להידמות לאל הוא חטא חמור מאוד.
- מדוע מתבסס הסיפור המקראי על מנהג מסופוטמי? מה המסר לאדם בתרבות המקראית שמודגש על ידי ההשוואה?
הביטוי "שפה אחת ודברים אחדים" מסיפור מגדל בבל מאותת לנו גם כיום מה המחיר שאנו עלולים לשלם על אובדן המגוון, המייחד והמבדיל.
ישעיהו ליבוביץ', מדען ופילוסוף מהמאה ה־20, טוען כי ביטוי זה מבטא חשש משלטון טוטליטרי, רודני. בחברה שבה מתקיים שלטון כזה, האדם היחיד נדרש ליישר קו עם עמדת הכלל. ליבוביץ' חושש מחברה כלל אנושית המבוססת על תרבות אחת, אשר בשם הקונפורמיזם ולמען ההסכמה הכללית, תדכא את הפרט ואת החשיבה העצמאית. על כן, לטענתו, אלוהים עשה חסד עם האנושות על ידי פיזורם שהביא ליצירת תרבויות שונות ובעיקר – לריבוי דעות.
(הערות לפרשיות השבוע / ישעיהו ליבוביץ ירושלים : אקדמון, תשמ"ח 1988 )
- מה דעתכם, האם הביטוי "דברים אחדים" מייצג מציאות טובה או רעה? האם אתם יכולים לחשוב על דוגמה מחייכם או מאירועי היום יום שמשקפת את עמדתכם על הביטוי?
האומנית מאיה כהן לוי עסקה בדימוי המגדלים הן באמצעות צילומים מטופלים והן באמצעות ציור. ציור שמן זה הוא אחת היצירות.
בחלקו העליון של הציור כהן לוי משכפלת באופן מסודר ומדויק למדי את החלונות היוצרים דגם (אם כי פעולת היד האנושית מורגשת וברור שאין זה שכפול תעשייתי ומכני מהסוג שיצר את החלונות בבניינים עצמם). בחלק התחתון של הציור מפרקת כהן לוי את הדימוי הסטרילי והנקי של המגדלים: נדמה כי המבנה המסודר והישר מתחיל להתפרק ולקרוס, או שמא הוא מקבל אופי אורגני ופחות תעשייתי. ואולי הצבע השחור מצביע על גורם חיצוני ש"תוקף" את המבנה.
פירוקו של המגדל מזכיר את גורלו של מגדל בבל ואת גורלה של החברה שיצרה אותו, והדבר מעורר מחשבות על ערכיה של החברה שיצרה את מגדלי עזריאלי ועל הגורל הצפוי לה.
ענת בסר מתוך מגדלים באתר 929
- יש הרואים את מגדלי עזריאלי בתל אביב ומגדלים אחרים שכמותם כמגדלי בבל עכשוויים. הסבירו מדוע.
- מדוע סיפור מגדל בבל ממשיך לסקרן ולשמש מקור להשראה?
קרדיט: The Tower of Babel with British Museum curator Irving Finkel ערוץ היוטיוב של The British Museum
לקראת סוף המאה ה־19 רופא עיניים בשם אליעזר לודוויג זמנהוף שאף לבצע פעולה הפוכה מזו של בלילת השפות.
זמנהוף ראה כיצד היעדר שפה משותפת יוצר סכסוכים בין קבוצות אנושיות שונות. הוא סבר שיש צורך בשפה שתהיה משותפת לכל התרבויות והעמים, שפה שתקל על קשרי מסחר ודיפלומטיה, ואולי אף תקרב את הלבבות.
להמשך קריאה:
אומנם השפה האנגלית נחשבת כיום לשפה בין־לאומית, אך עמים רבים אינם שולטים בה, והיא גם לא הייתה השפה הבין־לאומית מאז ומתמיד. בימים קדומים הייתה זו האכדית, ולפני כמה מאות שנים בלבד הייתה זו הצרפתית. "לינגואה פרנקה" הוא המונח המתאר שפה שמשמשת לתקשורת בין דוברי שפות שונות, ובכל תקופה היסטורית היא אחרת על פי השפה של עם או של תרבות הדומיננטיים באותה עת.
לעומת ה"לינגואה פרנקה", שפת האספרנטו נועדה להיות שפה ניטרלית, שלא תשקף יחסי כוחות, אלא להפך, תאפשר קיום בשלום של כלל התרבויות. לאחר שנים של מחקר שפות, הרכיב זמנהוף "שפת גשר", בעלת דקדוק פשוט יחסית, לעומת הדקדוק והתחביר בשפות שנוצרו באופן אבולוציוני.
כיום ישנם כשני מיליון דוברי אספרנטו ברחבי העולם, אך עדיין אין היא השפה השנייה של כל אדם.
ועל זה אנו אומרים – Mojosa !
**(מוֹיוֹסַה) – "מגניב" באספרנטו
- אם בוני מגדל בבל היו שולטים בשפת האספרנטו, האם הם היו מסיימים את הבנייה? במילים אחרות, האם המיזם הסתיים בשל חוסר בשפה משותפת או בשל קושי אנושי אחר?
בָּבֶל היתה אחת מהתרבויות הגדולות ביותר בעולם העתיק, באזור המכונה מסופוטמיה, כלומר "בין הנהרות", שֵם המשקף את מיקומה בבקעה השוכנת בין הנהרות פְּרָת וחִידֶקֶל, ומכאן שמה.
בשפה היוונית מֶסוֹס = אמצע, פַּאטְמוּס = נהר, וביחד: "ארץ בין הנהרות".
מסופוטמיה היא למעשה כינוי שמשמש חוקרים לתיאור תקופה כרונולוגית של שלטון אימפריות שמיות באזור זה, שבו צמחו התרבויות הקדומות בעולם – תרבויות שׁוּמֵר ואַכָּד, בָּבֶל ואַשוּר. על פי המחקר, באזור זה התפתחו לראשונה ערים וממלכות, דתות ומיתוסים, הכתב, ספרות וחוקים ועוד.
- מה הסיפור רוצה לומר על התרבות הזאת, על כוחה ועל חולשותיה?
המגדל נבנה בבקעה בארץ שִנער. חוקרים מניחים שהשם 'שנער' מכוון לאזור של דרום מסופוטמיה ומרכזה, כלומר לאזור הידוע מצד אחד כשוּמר ואכד, ומצד אחר כתחומה של ממלכת בבל.
השם שִנער מופיע במקרא בסיפורים המתארים את ראשית התרבות האנושית, בסיפורים על נמרוד ועל מגדל בבל, ובספרים מאוחרים, כגון דניאל וזכריה, מציינים את שנער כמקום הגלות לאחר כיבוש הארץ על ידי בבל.
להמשך קריאה:
נמרוד בן כוש בן חם בן נח היה מלך בממלכות השונות, וביניהן בבל, אשר בארץ שנער: "וַתְּהִי רֵאשִׁית מַמְלַכְתּוֹ בָּבֶל וְאֶרֶךְ וְאַכַּד וְכַלְנֵה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר." (בראשית י, י)
מדרשים שונים רואים בנמרוד דמות שלילית המייצגת עבודת אלילים, ובין השאר מיוחסת לו במדרש היוזמה של בניית מגדל בבל כמרד באלוהים.
- אילו קשרים מרומזים נמתחים בין סיפור מגדל בבל לגיבור המקראי נמרוד?
כשהחלו בני האדם לבנות את מגדל בבל הייתה להם שפה משותפת, כפי שנאמר "הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם".
אלוהים רצה למנוע את המשך המיזם האנושי הזה, ולשם כך החליט לבלול את שפתם. מרגע שאיבדו בני האדם את שפתם המשותפת, לא יכלו להמשיך במיזם יחדיו.
בין מסריו השונים, סיפור מגדל בבל נועד גם להסביר את מוצא השפות. הסיפור מציע הסבר אטיולוגי לריבוי השפות בעולם.
בסרטון המצורף תמצאו הסבר היסטורי־בלשני להתפתחות השפות.
- האם מוצא השפות כולן הוא ממקור אחד? חוו דעתכם על סמך הסיפור המקראי ועל סמך הסרטון המצורף.
הקרדיט: How languages evolve – Alex Gendler. ערוץ היוטיוב של TED-Ed
מקור השם זיגוראת הוא במילה האכדית ziqqurratum (שורש זק"ר) שפירושו "להיות גבוה, בולט" ובעברית: להזדקר.
הזיגוראת, הוא בניין גבוה המזדקר מעלה, בעל כמה קומות, שבראשו, על פי השערות החוקרים, ניצב מקדש ששימש כמעונו של האל בעת ירידתו לארץ. העלייה אל המבנה הייתה באמצעות גרמי מדרגות חיצוניים ומרשימים והמבנה כולו נבנה מלבני בוץ מיובשות בשמש.
הזיגוראתים נבנו לפני 5,000 שנה בערך.
חפירות ארכאולוגיות שנערכו בערים שונות במסופוטמיה חשפו את המבנים האדירים. כתובות של מלכי מסופוטמיה ותיאורים של היסטוריונים יוונים כמו הרודוטוס מוסיפים מידע על המבנים. התיאורים של המבנה כמגדל המחבר בין השמיים ממעל לארץ מתחת – 'בית יסוד שמיים וארץ'. לעיתים קרובות הטביעו המלכים אשר בנו את הזיגוראתים את טביעת המלך על החומר של אחת מהלבנים שבכניסה למבנה לפני שהתייבש. כדי להנציח את שמם, לרומם ולפאר את עצמם, וייתכן שלכך התכוון הכתוב במילים וְנַעֲשֶׂה־לָּנוּ שֵׁם (פסוק ד).
- מה עומד מאחורי הרצון האנושי (במקרא ומחוצה לו) לבנות מגדל שכמו מחבר בין שמיים לארץ?
אבן הרוזטה היא לוח אבן גדול הכתוב בשלושה סוגי כתב שונים: כתב חרטומים, כתב דמוטי וכתב יווני עתיק.
מאחר שחוקרים הכירו את השפה היוונית ואת הכתב הדמוטי, אבן הרוזטה למעשה סיפקה להם כלי לפענוח כתב ההירוגליפים המצרי.
אבן הרוזטה נתגלתה על ידי קצין צרפתי במצרים בשנת 1799, בתקופתו של נפוליאון, בזמן המלחמה של הצרפתים באנגלים. אף שלא ידע בדיוק מהי אותה אסטלה (מצבת זיכרון) הוא הבין כי לפניו ממצא ארכאולוגי רב־חשיבות. לבסוף חוקר צרפתי צעיר בשם שמבוליון הצליח לפענחה ולהכין קודקס (מילון) לכתב החרטומים המצרי.
- איך כותבים 'מגדל' בכתב החרטומים?
- אבן הרוזטה, על שלוש השפות החקוקות על פניה, משקפת צורך אנושי שכנראה עמד גם מאחורי בניית מגדל בבל. מהו אותו צורך?