סגור תצוגת כיתה
הפרק

מאמר דידקטי מה נותר אם "אין מותר"?

שיעור שלישי מתוך שלושה

רעיון אפסות האדם בא לידי ביטוי בקהלת פרק ג' בצורה מקיפה ואבסולוטית. קהלת מתאר את אפסותו של האדם בהשוואתו את האדם לבהמה. בנוסף הוא מתאר את חוסר התוחלת בחיים המוסריים ואת אי שליטתו של האדם במחזוריות חייו. דטרמיניזם נוסח קהלת.

למאמר הדידקטי המלא

העשרות
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
מותר לשנוא לפעמים
המדרש מתמודד עם השאלה – מתי ראוי לשנוא? עֵת לֶאֱהֹב, בִּשְׁעַת שָׁלוֹם.וְעֵת לִשְׂנֹא, בִּשְׁעַת מִלְחָמָה....
מותר לשנוא לפעמים
"עֵת לֶאֱהֹב וְעֵת לִשְׂנֹא..."
(ג, ח)

shutterstock.com

המדרש מתמודד עם השאלה – מתי ראוי לשנוא?

עֵת לֶאֱהֹב, בִּשְׁעַת שָׁלוֹם.
וְעֵת לִשְׂנֹא, בִּשְׁעַת מִלְחָמָה.
עֵת מִלְחָמָה, בִּשְׁעַת מִלְחָמָה.
וְעֵת שָׁלוֹם, בְּשָׁלוֹם.

(מדרש קהלת רבה, פרשה ג, ח, א)

  • לפי המדרש, מתי ראוי לשנוא? הסבירו מדוע דווקא בזמן זה.
  • לדעתכם, האם יש זמן או מצב שבו נכון ואף ראוי לשנוא את האחר?
בין חכם לטיפש
המדרש מברר מה ההבדל בין החכם לכסיל: החכם עיניו בראשו – שרואה הדבר, יודע מה...
בין חכם לטיפש
"הֶחָכָם עֵינָיו בְּרֹאשׁוֹ וְהַכְּסִיל בַּחֹשֶׁךְ הוֹלֵךְ…"
(ב, יד)

shutterstock.com

המדרש מברר מה ההבדל בין החכם לכסיל:

החכם עיניו בראשו – שרואה הדבר, יודע מה יהיה בסופו. כמו שנאמר: "איזהו חכם? הרואה את הנולד."
והכסיל בחושך הולך – שאינו מחשב סופו של דבר אלא כל מה שיבוא לו עושה.
וידעתי גם אני שמקרה אחד יקרה את כולם – על עניין המיתה, כמות זה כן מות זה.

(מדרש לקח טוב על קהלת, פרק ב, יד, א)

  • על פי המדרש, מה מאפיין את התנהלותו של החכם ומה מאפיין את התנהלות הטיפש?
  • לדעת קהלת, מדוע בסופו של דבר אין זה משנה אם האדם מתנהל בחייו בחוכמה או בטיפשות? האם אתם מסכימים לדעתו?
לכל זמן ועת לכל חפץ
"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ" – מילות הפתיחה הידועות של קהלת ל"שיר העיתים" הפכו לביטוי...
לכל זמן ועת לכל חפץ
"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם."
(ג, א)

מיכל בן חמו

"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ" – מילות הפתיחה הידועות של קהלת ל"שיר העיתים" הפכו לביטוי שגור שמשמעותו – לכל דבר יש הזמן והרגע המתאים לו.

  • לפי קהלת יש זמן נכון לכל דבר, והדברים לכאורה נפרדים ולא מתערבבים.
    ובחיים, האם באמת ניתן להפריד את הרגשות השונים או את מועדי הופעתם?
יתרון לחוכמה
הביטוי "יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת, כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ" מציין שהחוכמה עדיפה על הטיפשות כמו...
יתרון לחוכמה
"וְרָאִיתִי אָנִי שֶׁיֵּשׁ יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת, כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ."
(ב, יג)

צילום: shutterstock.com

הביטוי "יִתְרוֹן לַחָכְמָה מִן הַסִּכְלוּת, כִּיתְרוֹן הָאוֹר מִן הַחֹשֶׁךְ" מציין שהחוכמה עדיפה על הטיפשות כמו שהאור טוב מהחושך.
היחס בין החוכמה לסכלות שווה, לפי קהלת, ליחס שבין האור לחושך.

  • באנגלית יש ביטוי נפוץ – Ignorance is bliss (בורות היא אושר), ובעברית יש ביטויים עם רעיונות דומים, כמו: אין שכל אין דאגות, מרבה חוכמה מרבה אושר.
    מה היחס בין הביטויים האלה לבין הביטוי "יתרון לחוכמה מן הסכלות"?

    מבוסס על אברהם דיין, אתר ניב שפה

Turn, Turn, Turn
השיר המוכר Turn, Turn, Turn נכתב על ידי הזמר האמריקני פיט סיגר על בסיס "שיר...
Turn, Turn, Turn
"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם."
(ג, א)

השיר המוכר Turn, Turn, Turn נכתב על ידי הזמר האמריקני פיט סיגר על בסיס "שיר העיתים" של קהלת. השיר הפך ללהיט בין-לאומי בסוף שנת 1965 כאשר ביצעה אותו להקת הפולק-רוק האמריקנית "הבירדס".

מבוסס על ויקיפדיה – האנציקלופדיה החופשית.

למילות השיר

  • מה התחושה שעולה מהשיר באמצעות הלחן וחזרת המילה "turn"?
  • לדעתכם, האם הלחן ושם השיר משקפים את האווירה הקיימת בטקסט של קהלת?
  • מה מוסיפה לשיר השורה האחרונה? התייחסו לתקופה שבה נכתב השיר.
לכל זמן
אריק איינשטיין כתב את המילים לשיר "לכל זמן", המתבססות על "שיר העיתים" של קהלת. קראו...
לכל זמן
"לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם."
(ג, א)

אריק איינשטיין. צילום: יעקב סער, לע"מ.

אריק איינשטיין כתב את המילים לשיר "לכל זמן", המתבססות על "שיר העיתים" של קהלת.
קראו את מילות השיר, ומומלץ גם להאזין.

למילות השיר

לכל זמן \ אריק איינשטיין

עת לשמור על מה שיש
ועת לרוץ קדימה
עת לנצור את כל האש
ועת לשכוח אימא

עת לרצות להיות לבד
ועת להיות ביחד
עת להיות כמו אחד
ועת לדעת פחד

עת לשיר, לשיר ברוק-נ-רול
ועת לקרוא בספר
עת לא, לא להפסיק לשאול
ועת להיות בסדר

לכל זמן
ועת לכל חפץ
ותחת השמיים
לכל זמן

עת ללכת לצבא
ועת ל-"אור שמח"
עת לחיות באהבה
ועת גם לכסח

עת לצאת, לצאת אל הרחוב
ועת לכאוב בשקט
עת ללכת, ללכת עד הסוף
ועת לעמוד מנגד

לכל זמן…

היו ימים שהתווכחתי
ניסיתי להסביר
היום אני חושב אחרת
אני כבר לא כל כך צעיר
יושב הרבה בבית
עם תה ועוגיות
אומר תודה על מה שיש
אפילו על שטויות

לכל זמן…

עת לשמור על מה שיש
ועת לרוץ קדימה
עת לנצור את כל האש
ועת לשכוח אימא

עת ללכת לצבא
ועת ל-"אור שמח"
עת לחיות באהבה
ועת גם לכסח.

© כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.

  • בדומה לדבריו של קהלת, גם שיר זה מורכב מהפכים.
    הוסיפו עוד בית לשיר המורכב, כמו השיר כולו, מהפכים שרלוונטיים לחיים שלכם.
ארמון המלך
קהלת מתאר ומונה את הרכוש הרב שצבר ואת עושרו המופלג. בין הנכסים הוא מציין את...
ארמון המלך
"הִגְדַּלְתִּי מַעֲשָׂי בָּנִיתִי לִי בָּתִּים נָטַעְתִּי לִי כְּרָמִים."
(ב, ד)

כותרות פרוטו איאולית באתר רמת רחל. צילום: אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיוויקי

פרוטו איאולית. צילום: deror_avi, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0

קהלת מתאר ומונה את הרכוש הרב שצבר ואת עושרו המופלג. בין הנכסים הוא מציין את הבתים הרבים שהיו לו (כנראה ארמונות) ואת הכרמים. 

ארמונות המלכים התייחדו בבניה משובחת ובפריטי עיטור מיוחדים, כמו כותרות וגילופים, וכן בגינות שהקיפו אותם.

להמשך קריאה

בספר מלכים ב מוזכר גן המלך תוך כדי תיאור המצור הבבלי על ירושלים: "…וְכָל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הַלַּיְלָה דֶּרֶךְ שַׁעַר בֵּין הַחֹמֹתַיִם אֲשֶׁר עַל גַּן הַמֶּלֶךְ…"
הכרמים תפסו מקום נכבד בנכסי המלך, שכן הם סיפקו את היין למשתאות המלכוּת והיו מקור לרווחים עבור המלך כתוצאה ממסחר בין סוגי היין השונים.

  • ארמון המלך בירושלים טרם נמצא, אולם לפי המידע בקטע ולפי המתואר בפסוק – מה מאפיין את ארמון המלך ובאיזה מקום בעיר הוא אמור להיות ממוקם?
בריכות מים, גינות ופרדסים
בחפירות רמת רחל נחשפה מערכת מים מורכבת, הכוללת בריכות מים ומאגרים תת-קרקעיים חצובים בסלע, שביניהם...
בריכות מים, גינות ופרדסים
"עָשִׂיתִי לִי בְּרֵכוֹת מָיִם לְהַשְׁקוֹת מֵהֶם יַעַר צוֹמֵחַ עֵצִים."
(ב, ו)

בחפירות רמת רחל נחשפה מערכת מים מורכבת, הכוללת בריכות מים ומאגרים תת-קרקעיים חצובים בסלע, שביניהם מקשרות תעלות. נראה כי מערכת המים לא נבנתה רק לצרכים פונקציונליים אלא גם כדי לספק הנאה. התעלות שנחצבו בסלע קורו בלוחות אבן גדולים, ובין המרזבים יש הפרשי גובה שיצרו מפלי מים קטנים. סביב הבריכות פוזרה אדמה שאינה אופיינית לאזור וכנראה הובאה אליו ממרחקים.

להמשך קריאה

עודד ליפשיץ, הארכאולוג שביצע את החפירות באתר רמת רחל, חושב שמערכת המים פותחה בתקופת השלטון הפרסי בממלכת יהודה. להערכתו, המערכת שימשה להנאתם של שליחי השלטון הפרסי שישבו בארמון הסמוך לבירת ממלכת יהודה.
הנוהג להקים ולטפח גנים לצד ארמונות מוכר היטב מהארמונות של המלכים האשורים, הבבלים והפרסים, ויש לשער שגם מלכי יהודה וישראל נהגו כך.
ליפשיץ מציין שהמילה "פרדס" היא מלה פרסית, וכי שליטי פרס נהגו להתפאר בפרדסים ובגנים שלהם.

  • אף שממצא מערכת המים ברמת רחל מיוחס לתקופה הפרסית ולמקום שונה מהמקום שמתאר קהלת, כיצד אפשר להיעזר בממצא זה כדי להבין את התיאורים של קהלת?
תענוגות היין
פרק ב, בהמשך לקודמו, מספר על התנסויותיו של קהלת. אין כמעט תחום שאותו לא חווה...
תענוגות היין
"תַּרְתִּי בְלִבִּי לִמְשׁוֹךְ בַּיַּיִן אֶת בְּשָׂרִי, וְלִבִּי נֹהֵג בַּחָכְמָה וְלֶאֱחֹז בְּסִכְלוּת עַד אֲשֶׁר אֶרְאֶה אֵי זֶה טוֹב לִבְנֵי הָאָדָם אֲשֶׁר יַעֲשׂוּ תַּחַת הַשָּׁמַיִם מִסְפַּר יְמֵי חַיֵּיהֶם."
(ב, ג)

נערה משקה את גבירה המצרית יין, עולם התנך. כל הזכויות שמורות ל ד"ר יהודה עתי

פרק ב, בהמשך לקודמו, מספר על התנסויותיו של קהלת. אין כמעט תחום שאותו לא חווה כדי למצוא טעם בחייו: חוכמה, הוללות ותענוגות, עשייה ובנייה.
נראה כי קהלת ניסה הכול, אפילו יין ומשתאות יין, אך תוך שהוא מקפיד להישאר פיכח ולא להתמכר לאלכוהול, כך שהוא יכול לסכם את ההתנסות בראש צלול ומסקנתו מהחוויה היא – ריקנות.
כלי אחסון ליין רבים נמצאו בחפירות ארכאולוגיות: קנקנים, כדים ופכיות. השפע מעיד על החלק החשוב שהיה ליין בתפריט בימי קדם.

החיפוש אחר משמעות
השחקן גיל קופטש מציג את משנתו הפילוסופית של קהלת, ויוצא למסע חיפוש אחר משמעות החיים.
החיפוש אחר משמעות
"וּפָנִיתִי אֲנִי לִרְאוֹת חָכְמָה וְהוֹלֵלוֹת וְסִכְלוּת…"
(ב, יב)

השחקן גיל קופטש מציג את משנתו הפילוסופית של קהלת, ויוצא למסע חיפוש אחר משמעות החיים.

  • לפי הסרטון והפרק, באילו תחומים שונים מחפש קהלת משמעות לחיים?
  • לדעתכם, היכן קהלת כן היה מוצא משמעות לחיים אילו היה מחפש שם?
קהלת, מי אתה?
ד"ר מרלה פרנקל, חוקרת מקרא, יוצאת למסע בעקבות זהותו של קהלת. צפו בדקות הראשונות של...
קהלת, מי אתה?
"הִגְדַּלְתִּי מַעֲשָׂי בָּנִיתִי לִי בָּתִּים נָטַעְתִּי לִי כְּרָמִים… כִּי מֶה הָאָדָם שֶׁיָּבוֹא אַחֲרֵי הַמֶּלֶךְ אֵת אֲשֶׁר כְּבָר עָשׂוּהוּ."
(ב, פסוקים ד, יב)

ד"ר מרלה פרנקל, חוקרת מקרא, יוצאת למסע בעקבות זהותו של קהלת.
צפו בדקות הראשונות של הסרטון (עד 4:34).

  • מה מאפיין את קהלת, לפי פרק ב?
  • פרנקל טוענת שקהלת אינו שלמה המלך, ואף לא בן של מלך! מדוע, אם כן, קהלת מציג את עצמו כך?