מבגידה למחילה וחוזר חלילה – דפוס תקופת השופטים
פסוקים יא-כג
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח את הביטוי "חזר לסורו". נספר לתלמידים את תקציר סיפורו של פינוקיו שחוזר ומסתבך למרות הבטחותיו לשפר את עצמו. דרך פתיחה זו נדגיש את הביטוי "חוזר לסורו".
נשוחח על עלילת הסיפור – פינוקיו עושה מעשים רעים נפגע, מצטער וזוכה לסליחה והצלה מאביו, ולאחר מכן פינוקיו חוזר לסורו. בואו נראה מי יחזור לסורו בפרק שנקרא.
אפשר להסביר ש"סורו" נגזר ככל הנראה מן המילה "שאור", שהיא חתיכת בצק חמוץ המתפיחה את הלחם, והכוונה היא לחזור ליסוד חמוץ (שלילי) כלשהו בהתנהגותו של האדם.
מבט ראשון
נקרא קריאה עוקבת בקול רם בכיתה – אין מילים קשות רבות ולכן אפשר לתת לתלמידים רבים לקרוא, כל תלמיד יקרא פסוק אחד, ואם בתוכו תהיה מילה לא מובנת נרשום אותה על הלוח ונסבירה בתום קריאת הפסוק.
מבט שני
נקרין לתלמידים את פסוקים יא-כג על הלוח ונבקש מהתלמידים להתחלק לזוגות, לקרוא שוב את הפסוקים ולערוך רשימה כרונולוגית של רצף הפעולות המתרחשות בין ישראל לאלוהים. כל זוג יצטרך לכתוב במחברת את השלבים.
*לתלמידים פחות מיומנים אפשר לבחור פסוקים מרכזיים מתוך חלק זה ולבקש מהם לסדר אותם לפי הסדר.
לאחר מכן נשמע כמה מן הזוגות – כל זוג יתאר את השלב הבא ברצף.
- העם חוטא בעבודה זרה;
- העם נענש בהתעמרות הגויים;
- העם בוכה ומתפלל, וה' מקים מושיע;
- המושיע – שופט – מציל את העם;
- בני ישראל חוזרים לחטוא.
נצייר את התרשים על הלוח במעגל ונסביר שהדפוס הזה עתיד לחזור לאורך כל ספר שופטים בווריאציות שונות.
מבט שלישי
נקרא את פסוק יט: "וְהָיָה בְּמוֹת הַשּׁוֹפֵט יָשֻׁבוּ וְהִשְׁחִיתוּ מֵאֲבוֹתָם לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים לְעָבְדָם וּלְהִשְׁתַּחֲוֺת לָהֶם לֹא הִפִּילוּ מִמַּעַלְלֵיהֶם וּמִדַּרְכָּם הַקָּשָׁה"
נשאל את התלמידים:
- מה החטא הגדול שחוטאים בו ישראל? (עבודה זרה של אלילי העמים האחרים)
נקיים פעילות למידה וחקר בקבוצות כדי ללמוד על האלילים הזרים שאותם נפגוש לא מעט בספר זה: בעל, עשתורת ואשרה. נחלק את התלמידים לשלוש קבוצות, כל קבוצה תקבל כרטיסייה ובה תמונה ומידע כתוב על האליל או האלילה. לאחר הלימוד בקבוצות הן יציגו למליאה את מה שלמדו (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
מבט לחיים
נשוב לראשית השיעור ולביטוי "חזר לסורו". נשאל את התלמידים:
- כיצד עם ישראל חוזר לסורו בפרק זה?
נבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע שבו הם עצמם או מישהו קרוב אליהם ניסה להפסיק מנהג רע ולא הצליח. ונשאל:
- מה היה ההרגל?
- מדוע נכשלתם בשינויו?
- האם אפשר היה לנהוג אחרת או לעשות משהו שונה בפעם הבאה?
אפשר לענות על השאלות במחברת בכתיבה אישית או לערוך על כך שיחה פתוחה בהתאם לאווירה בכיתה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בראשיתה של תקופת השופטים ובדפוס שאנו עתידים לפגוש לאורך כל הספר – העם חוטא, אלוהים מעניש, העם מתחרט, אלוהים ממנה שופט וחוזר חלילה.
מיומנות: ערכנו למידה בקבוצות ולימדנו את שאר הכיתה.
מתודות: ניסינו להיכנס לנעליו של עם ישראל ולהבין מדוע הוא לא מצליח להמשיך את עבודת האלוהים לאחר מות השופט ופונה לעבודה זרה. חשבנו על מקרים מהחיים שלנו שבהם אנחנו או הקרובים לנו נכשלים בשינוי הרגל וחוזרים לסורנו והצענו דרכים להתמודדות עם התופעה.