מה אתה רואה?
פרק א, יא-טז
בכמה מילים
בנבואותיו הראשונות של ירמיהו הוא רואה מראות ונדרש לזהותם, במה שנראה כמבחן שבו ירמיהו מוכיח את יכולותיו כנביא (במיוחד לעצמו). במהלך שיעור זה נעמיק בהבנת המראות ופשרם, ונדגיש את יכולת הראייה שגילה ירמיהו ואת מקומה בתפקיד הנביא. לאחר מכן נעמוד על האופי האישי של נבואת ירמיהו ועל האופטימיות הנדרשת מנביא לעומת הראייה המפוכחת. מתוך כך נזמן דיון על המתח בין אופטימיות לבין ראייה מפוכחת בחיינו האישיים.
הזמנה ללימוד
נציג לתלמידים מקל שקד (מומלץ להביא מקל שקד אמיתי ללא פרחים ופירות. אם אין בנמצא- אפשר להציג תמונה. ראו תמונה בעזר הוראה: מקל שקד) ונבקש מהתלמידים לומר מה הם רואים.
נשאל בפשטות (בלי הסברים ובלי ניסיון לכוון לתשובה):
- מה זה? מה אתם רואים מול עיניכם?
נרשום את תשובות התלמידים על הלוח. (מקל / ענף / לא יודע…) ואחר כך נשאל:
- למה לדעתכם אני מראה לכם את המקל הזה?
- נסו לחשוב: מה עשויה להיות המשמעות של התמונה?
בפרק א נפגוש את הנביא ירמיהו, ונראה יחד איך הוא התחיל את תפקידו כנביא. גם הוא התבקש להתבונן ולקבוע מה הוא רואה.
- מה דעתכם, מה מייחד את הנביא? האם נביא הוא פשוט אדם שמסוגל לראות היטב את המציאות ולהבין מתוכה מה צופן העתיד?
הזמנה לקריאה
כרקע לספר ירמיהו ולסיפור ההקדשה אפשר לצפות בסרטון המסכם את חייו ופועלו של ירמיהו, מומלץ לצפות בדקה וחצי הראשונות בלבד (ראו עזר הוראה: סיכום חיי ירמיהו).
שלב ראשון – מה אתה רואה?
נקרא את פסוקים יא-יב ונסביר שזוהי נבואתו הראשונה של ירמיהו. נדון בכיתה:
- מה ירמיהו רואה?
- האם לדעתכם כל אדם היה רואה מה שראה ירמיהו? אילו תשובות אחרות יכול היה ירמיהו לענות לשאלה? (מקל, ענף, לא יודע…)
- איזו משמעות שלילית עשויה להיות למראה של מקל? איזו משמעות חיובית עשויה להיות למקל שקד? (מקל – מכה ופורענות, שקד – פריחה, התחדשות, שקדנות)
- כיצד מסביר ה' את המראה? מה משמעותו? (מקל השקד הוא סמל לכך שה' שוקד על דברו, כלומר מקיים את הבטחותיו ועושה את שהוא אומר)
- כלפי מי מופנית הנבואה, לדעתכם? ממלכת יהודה, אומות העולם, ירמיהו עצמו? (כל התשובות נכונות, אך נדגיש שכאן הנמען של הנבואה הוא ירמיהו עצמו, שצריך לשאוב ממנה ביטחון וללמוד את תפקיד הנביא)
נמשיך לקרוא את פסוקים יג-טז ונדון בכיתה:
- מה ירמיהו רואה?
- האם לדעתכם כל אדם היה רואה מה שראה ירמיהו? אילו תשובות אחרות יכול היה ירמיהו לענות לשאלה? (סיר, סיר נפוח, לא יודע…)
- כיצד מסביר ה' את המראה? מה משמעותו?
- כלפי מי מופנית הנבואה, לדעתכם? ממלכת יהודה, אומות העולם, ירמיהו עצמו?
נעמוד יחד על הדומה והשונה בין שני המראות הנבואיים:
- מהם הביטויים החוזרים בשני המראות? (מה אתה רואה?, אני רואה)
- מה פירוש הביטוי 'היטבת לראות'? (ראית נכון)
- מהו תפקיד הנביא לדעתכם: לפרש את המראות ואת המציאות לפי ראות עיניו או להעביר את דבר ה' לנמעני הנבואות (עם ישראל, עמים אחרים, אנשים מסוימים) בלי לערב את עצמו?
שלב שני – נקודת מבט של נביא:
מקובל במסורת שספרי הנביאים נכתבו על ידיהם (בבא בתרא כ"ב). נבואות רבות בספר ירמיהו (וגם נבואות של נביאים אחרים) כתובות בגוף ראשון ומתארות חוויה אישית מאוד. גם פרק א נכתב רובו בגוף ראשון ומתאר את ההקדשה של ירמיהו ואת נבואותיו הראשונות מנקודת מבטו.
נעיין בפסוקים ד-ו, המתארים את הקדשתו של ירמיהו ואת תגובתו הראשונית, ונדון בכיתה:
- מה מספר ירמיהו על הקדשתו?
- מה הייתה הרגשתו?
- כיצד ה' מעודד אותו?
- האם הנבואות שירמיהו זוכה להן בפסוקים יא-טז עשויות לדעתכם לעודד את ירמיהו לקבל את שליחותו או להרתיע אותו יותר? מדוע?
- עד כמה לדעתכם אישיותו ורגשותיו של הנביא רלוונטיים לתפקידו?
- האם הם עשויים להשפיע על תוכן נבואותיו?
- האם הם עשויים להשפיע על איך שהוא רואה את המראות הנבואיים?
- נסו לחשוב: לו היו סיפור ההקדשה של ירמיהו ונבואותיו הראשונות מסופרים בגוף שלישי, האם זה היה משפיע על תוכנם? במה?
נסכם ונאמר כי ספרי הנביאים מסופרים בדרך כלל מנקודת מבטו של הנביא, ולפעמים כוללים גם תחושות ולבטים פנימיים של הנביא.
שלב שלישי – לנביא ייקרא רואה:
נעיין בשמואל א פרק ח פסוק ט:
"לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל, כֹּה אָמַר הָאִישׁ בְּלֶכְתּוֹ לִדְרוֹשׁ אֱלֹהִים: לְכוּ וְנֵלְכָה עַד הָרֹאֶה, כִּי לַנָּבִיא הַיּוֹם יִקָּרֵא לְפָנִים הָרֹאֶה"
נסביר את ההקשר: בסיפור שבו שאול מחפש את אתונות אביו, מציע נערו בשלב מסוים להיעזר בשירותיו של הרואה (שמואל) כדי לאתר את האבדה. המספר עוצר את עלילת הסיפור ומסביר לקורא ש'רואה' הוא שם קדום למי שבימי המספר (ואולי גם בימינו) מכונה 'נביא'.
- מדוע לדעתכם, כונה הנביא 'רואה'?
- מה יכול שמואל לראות לפי ההקשר בשמואל א פרק ח? אילו יכולות מיוחדות יש לו?
נחשוב יחד על משמעויות שונות של הפועל 'ראה' ונגבש רשימה.
אפשר להזמין את התלמידים לחשוב על משמעות הפועל ראה בביטויים ובפסוקים הבאים:
- רואה חשבון (בחינה, בדיקה)
- נחיה ונראה (הבנה, גילוי)
- ראה את הנולד (חיזוי, צפי, הבנה)
- וְשַׁבְתֶּם וּרְאִיתֶם בֵּין צַדִּיק לְרָשָׁע בֵּין עֹבֵד אֱלֹהִים לַאֲשֶׁר לֹא עֲבָדוֹ (מלאכי פרק ג פסוק יח) (הבחנה, שיפוט)
- וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב (בראשית פרק א פסוק) (קביעה, הבחנה בין טוב לרע, שיפוט)
- יְבָרֶכְךָ ה' מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ (תהילים קכח פסוק ה) (נחלה, קבלת שכר)
נסכם את המשמעויות על הלוח ונבחן יחד אילו מהן עשויות להתאים לתפקיד הנביא-הרואה על פי המסופר בירמיהו פרק א (התוספות שבסוגריים: באיזה אופן המשמעות מתאימה לתפקיד הנביא).
- בוחן ובודק (את התנהגותם של האנשים)
- מבין, מגלה (את המציאות ואת הראוי לעשות)
- חוזה, צופה (את העתיד לקרות)
- שופט, מבחין (את המלכים ומעשיהם)
- קובע, מבחין בין טוב לרע (מורה דרך ראויה לעם)
- מקבל שכר (ה' שומר עליו)
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו את ירמיהו פרק א פסוקים יא-טז, עסקנו בשני המראות הנבואיים בפרק והשווינו ביניהם. עמדנו על הגדרתו של הנביא כרואה ומשמעותה של הראייה הנבואית.
מיומנויות: זיהינו מטבעות לשון חוזרים והשווינו בין שתי נבואות. עמדנו על כפל משמעות של הביטוי "היטבת לראות" ועל ריבוי המשמעויות של השורש רא"ה במקרא מתוך עיון בהיקרויות של השורש.
מתודות: פתחנו בתרגיל התנסות בזיהוי מראות (מקל שקד) ומתוכם עוררנו את שאלת המוקד. העמקנו בקריאת הפסוקים ודנו בהם, ומתוכם עברנו להבנת השורש רא"ה בעזרת עיון בפסוקים ובביטויים עבריים.
סגנון של נביא:
נוכל להרחיב את העיסוק בסגנון האישי של כל נביא ובהשפעה של אישיותו על נבואותיו מתוך עיון בחלקו האחרון של המאמר 'הנביא: אישיותו ודרכו' של צ' אדר באתר מטח (החלק הפותח בכותרת: נביא נביא ודימוייו).
- איך ייתכן שלכל נביא יש סגנון שונה אם כולם מביאים את דבר ה'?
- מהו סגנונו המיוחד של ירמיהו? כיצד הוא משפיע על תוכן ספרו ונבואותיו?
- באיזו מידה לדעתכם על מנהיגים לשאוף לאובייקטיביות ולניתוק מעולמם האישי? מתי זה הכרחי ומתי דווקא הסובייקטיביות עשויה לתרום להצלחתם כמנהיגים?
מקל שקד:
כדי להרחיב ולהעמיק את הלימוד על המראות שראה ירמיהו ופשרם נעיין במאמרו של פרופ' חננאל מאק 'מקל שקד אני רואה' באתר מטח, ודרכו נכיר פרשנויות נוספות לנבואות ירמיהו בפרק א.
- מהי נבואת הזעם בפרק ומהי נבואת הנחמה, לפי כותב המאמר?
- על מה "שוקד" ה' לטובה ולרעה? (ראו ירמיהו פרק לא פסוק כז)
- מה מיטיב ירמיהו לראות? כיצד תסייע לו יכולת זו בתפקידו כנביא?