מועד ונופל
פסוקים יב-טז
הזמנה ללימוד
נביא לכיתה מראש אוהל שאפשר להרכיב בקלות, או שנפרוש על שולחן המורה יריעת בד ונכין כך אוהל ונשחק 'מי בתוך האוהל?': נבקש מתנדב שייכנס לתוך האוהל, וניתן לו פתק של דמות: משה רבנו, אלוהים, ראש הממשלה, מנהלת בית הספר וכו' (כדאי לבחור דמות מנהיגה וחשובה). נבחר נציג שיעמוד מחוץ לאוהל. התלמידים יצטרכו לשאול שאלות של כן ולא, והנציג יעביר את תשובות המתנדב מתוך האוהל לתלמידים. נדגיש שרק לנציג מותר לשמוע בעצמו את תשובות המתנדב, ועליו להעביר אותן לכולם.
נשאל את התלמידים:
- האם יש לכם רעיון למה שיחקנו משחק כזה?
ננחה את התלמידים להקשיב לפסוקים ולמצוא מה הקשר בין המשחק לבין הפסוקים.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים ז-י ונשאל את התלמידים:
- מי הבין מתוך הפסוקים מה זה 'אוהל מועד' ואיפה הוא נמצא?
נסביר: מכיוון שאלוהים הודיע כי לא ישרה במחנה, גם משה מוציא באופן זמני את אוהלו ממרכז המחנה החוצה, רחוק מכל העם, וכך הוא יכול להמשיך להיות בקשר עם אלוהים.
נסביר שמשמעות המילה 'מועד' בהקשר זה היא כמו המילה 'להתוועד', כלומר, לדבר – כמו ועד כיתה או שיחת ועידה – שיחה של כמה אנשים. אוהל מועד כלומר – אוהל של שיחה עם אלוהים.
מבט שני
נחלק לתלמידים דף ובו התחלות של משפטים ויהיה עליהם להמשיך את המשפטים במחברת בהתאם למה שקרה (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
לאחר השלמת המשפטים נסכם במליאה: עם ישראל רוצה קשר עם אלוהים וכואב לו שאלוהים מתרחק ממנו. בני ישראל עוקבים אחר משה המוציא את האוהל, וכאשר הם רואים שהענן בכל זאת יורד על האוהל הם מבינים שהקשר לא נותק לגמרי והם שמחים ומשתחווים מתוך תחושת הרוממות.
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם משה לוקח את האוהל שלו אל מחוץ למחנה?
- מה התפקיד של אוהל מועד?
אוהל מועד מייצג את האפשרות לעם החוטא לחזור ולפנות לכיוון הנכון – אל האלוהים. אוהל מועד אינו שוכן מחוץ למחנה כדי להתריס ו"לעשות ברוגז", משה החכם מבין שהעם צריך לבחור מחדש ללכת בדרך האלוהים. זה התפקיד של האוהל: להיות מקום מפגש מחודש בין העם לאלוהיו, אבל זהו מפגש שצריך לעבור דרך כדי להגיע אליו (הרעיון לקוח מתוך מאמר של הרבה תמר אלעד-אפלבאום, מאתר 929).
מבט לחיים
נתמקד באפשרות השיחה והתפילה שמציע לנו אוהל מועד. נביא לכיתה חומרי יצירה: נייר, מקלות ארטיק, צבעים וכן הלאה. נזמין את התלמידים להכין בעצמם, כיד הדמיון הטובה עליהם, את 'אוהל מועד' האישי שלהם כפי שהם מדמיינים אותו. אם הכיתה והמורה יצירתיים במיוחד, אפשר לנסות להכין אוהלי אוריגמי לפי ההנחיות.
כשהאוהלים יהיו מוכנים, נבקש מכל תלמיד להטמין בתוכם פתק קטן ובו שאלה שהיו רוצים לשאול או מחשבה אחת שהיו רוצים להעלות. נזמין את התלמידים לשמור בחדרם את האוהל הקטן ולשים בתוכו פתקים שבהם אפשר לכתוב דברים שקשה לנו להגיד.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על משה המעמיד את אוהל מועד מחוץ למחנה, ועל העם הרואה כיצד עמוד הענן יורד כדי שאלוהים ידבר אתו. העמקנו בתפקידו של אוהל מועד כמרחב שמאפשר מפגש מחודש בין העם לאלוהיו אחרי הכעס הגדול.
מיומנות: מילאנו תרשים זרימה של האירועים על פי הפסוקים.
מתודה: בנינו אוהל מחומרי יצירה והטמנו בתוכו פתקים שכתבנו.