סגור תצוגת כיתה
הפרק

מי היא "אם הילד"?

שמות פרק ב א-י

שיעור ראשון מתוך ארבעה
*לפניכם הצעה לשיעור, מוזמנים לקבל השראה ורעיונות ולערוך את השיעור בהתאם לכיתתכם. לימוד מהנה.

בכמה מילים

לידתו וימיו הראשונים של הילד משה נפתחים בסימן שאלה – האם ישרוד את גזרת פרעה וכיצד? שתי נשים (גם אחות משה היא דמות בעלת תפקיד מרכזי בהצלת הילד) מובילות את מעשה ההצלה: הראשונה, אמו של משה, המגלה גמישות ויצירתיות ועושה הכול כדי להצילו. והשנייה, בת פרעה, מגלה חמלה ואומץ בהתנגדותה לגזרת אביה. מי מבין השתיים תהיה הדמות הדומיננטית בחייו של משה?

הזמנה ללימוד

אפשרות ראשונה: שאלה
נשאל את התלמידים:

  • מה משפיע יותר על האדם – הגנים או החינוך?
  • האנשים שהתינוק נולד להם או האופן שבו הוא גדל?

אפשרות שנייה: שיר וסרטון
נקרין לתלמידים את הסרטון של השיר 'דומם שטה' (ראו עזר הוראה: דומם שטה) ונדון בשאלות שבעזר ההוראה.
עזר הוראה: דומם שטה

הזמנה לקריאה

נקרא בשמות פרק ב פסוקים א-י.
קריאה ראשונה: הבנה
נבין את השתלשלות הסיפור ונסביר מילים קשות: "וַתִּצְפְּנֵהוּ", "וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר", "אֲמָתָהּ" (שפחה / ויש דרשו לשון יד – רש"י לפסוק ה), "מְשִׁיתִהוּ".
במהלך הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב לדברים חסרים או לפערי מידע בסיפור, ובתום הקריאה נכתוב על הלוח את כל השאלות שיש לתלמידים על הסיפור.
שאלות לדוגמה שעולות מתוך הקריאה:
– מדוע אין מופיעים השמות של המשפחה של משה – ההורים והאחות? (נענה על כך בהמשך)
– מה פירוש "כִּי טוֹב" – האם זו הסיבה שהאם הצפינה אותו? (האם ראתה שהתינוק בריא ושלם אף שנולד טרם זמנו)
– כיצד ידעה בת פרעה שמשה מילדי העברים? (כנראה הכירה את הצו להרוג את תינוקות העברים והניחה שזהו ניסיון להצילו)
– מדוע בת פרעה חמלה עליו? (אולי חשבה שהצו של אביה אינו מוסרי ואולי בכיו של התינוק עורר את רחמיה)
לאחר כתיבת השאלות על הלוח (נשוב אל השאלות שעל הלוח מאוחר יותר – לאחר הלימוד בזוגות) נשאל:

  • מי הן הדמויות בסיפור שסובבות את הילד?
  • מה תפקידן של הדמויות?

נמפה עם התלמידים את כל הדמויות.
הדמויות המרכזיות:
בת לוי – אם הילד, מצילה אותו מהגזרה ומניקה אותו;
בת פרעה – מצילה את הילד מהיאור ומגדלת אותו;
אחות משה – גורם משגיח ומתווך בין בת פרעה לאם הילד.
דמויות נוספות: איש מבית לוי – אבי הילד; נערות בת פרעה – מלוות את בת פרעה.
נכתוב על הלוח את שתי הדמויות המרכזיות – אם משה ובת פרעה ונכתוב גם את השאלה הזאת:

  • מי היא הדמות הדומיננטית בהצלתו? ומי היא "אם הילד"?
    נדון בכינוייהן של בת פרעה ובת לוי – שתי הגיבורות המרכזיות בסיפור מופיעות בפעם הראשונה בסיפור בייחוס לאביהן: בת לוי ובת פרעה.
  • האם כינוייהן משתנים במהלך הסיפור? (בת לוי מכונה גם אישה, אישה מיניקת ואם הילד; ובת פרעה נותרת בכינויה בת פרעה)
  • מה לדעתכם המשמעות של יציבות הכינוי של בת פרעה לעומת שינוי הכינויים של בת לוי?
  • אילו תכונות יש לכל אחת מהנשים בסיפור? (ייתכן ששינוי כינוייה של בת לוי מעיד על גמישותה – בת לוי נעשית אם לילד והיא מוכנה לעשות הכול למען הצלתו, היא מסורה, גמישה ויצירתית, ומוכנה אפילו להיות אישה מינקת אנונימית, העיקר שילדה יינצל; גם יציבות הכינוי של בת פרעה מנכיח את מעשה האצילי – בת פרעה מצילה ילד עברי ביודעין, על אף הגזרה החד-משמעית שגזר אביה. החזרה על ייחוסה לפרעה מזכירה לנו בכל פעם מחדש את ההנגדה בין הוראת אביה למעשה שעשתה, מעצימה את מעשה החמלה שלה ומוסיפה לה גם גבורה ואומץ)
    נחלק לתלמידים את דף העבודה: תעודת זהות – משה ונבקש מהם למלא את הנתונים עליו כפי שהם מופיעים בפרק וכפי שהם מופיעים במקומות אחרים בתנ"ך.

מבט לחיים

אפשרות ראשונה: זהות
שאלת זהותנו והשפעת הדמויות המרכזיות בחיינו מעסיקות את כולנו. נשאל את התלמידים:

  • מי הדמות המשפיעה בחייכם ובאיזה אופן היא משפיעה עליכם?

נשמע כמה תשובות.
אפשרות שנייה: חמלה
ננסה להעמיק ברגש החמלה. נבקש מהתלמידים לחשוב על מעשה שעשו הנובע מחמלה.

  • מה גרם לכם לעשות את המעשה?
  • האם חמלה חייבת לבוא לצד אומץ ורוח מרד?

לסיכום - מה היה לנו?

תוכן: למדנו על שתי הדמיות המרכזיות בחייו המוקדמים של משה – אמו הביולוגית ובת פרעה. העמקנו בשתי הנשים, בסכנות שהתמודדו אתן ובתכונות האופי שהתגלו אצלן, ודנו מי היא בסופו של דבר אמו של משה, ומי קראה לו בשם.
מיומנויות: פרשנות, הופעת שמות בטקסט, השלמת פערי מידע.
מתודות: שיר וסרטון,

אפשר עוד...

מאמרה של מרים דרמוני שביט, 'על חמש נשים אמיצות ועמידתן האיתנה אל מול פקודה בלתי חוקית בעליל', מתוך אתר מט"ח.
מאמרו של דוד טי, 'משה… כי מן המים משיתהו', מתוך אתר הר עציון.

העשרות
ממערך השיעור
מדרשים
ניבים וביטויים
תרבות ואומנות
סיפורו של מקום
ריאליה מקראית
סרטונים
דומם שטה
השיר 'דומם שטה' שכתב קדש יהודה סילמאן: פורסם על ידי Tslil Biranמשה בתיבהמילים: קדיש יהודה...
דומם שטה

השיר 'דומם שטה' שכתב קדש יהודה סילמאן:

פורסם על ידי Tslil Biran
משה בתיבה
מילים: קדיש יהודה סילמן
דומם שטה תיבה קטנה
על היאור הזך,
ובתיבה משה הקטן,
ילד יפה ורך.

הס, הגלים השובבים,
משה הקטן פה שט.
לא יטבע, חיה יחיה
ילד זה הקט.

מילות השיר מתוך שירונט

  • מה האווירה בשיר ילדים זה?
  • מה יוצר את האווירה הזאת?
  • האם לדעתכם, אכן כך נראתה השהייה של משה בתוך התיבה?
תעודת זהות משה
משה יוצא אל אחיו
"וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם" (שמות ב, יא).מַהוּ "וַיַּרְא"?שֶׁהָיָה רוֹאֶה בְּסִבְלוֹתָם וּבוֹכֶה וְאוֹמֵר:חֲבָל לִי עֲלֵיכֶם,...
משה יוצא אל אחיו
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם, וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו."
(פסוק יא)

צילום: shutterstock.com

"וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם" (שמות ב, יא).
מַהוּ "וַיַּרְא"?
שֶׁהָיָה רוֹאֶה בְּסִבְלוֹתָם וּבוֹכֶה וְאוֹמֵר:
חֲבָל לִי עֲלֵיכֶם, מִי יִתֵּן מוּתִי עֲלֵיכֶם!
שֶׁאֵין לְךָ מְלָאכָה קָשָׁה מִמְּלֶאכֶת הַטִּיט.
וְהָיָה נוֹתֵן כְּתֵפָיו וּמְסַיֵּעַ לְכָל אֶחָד וְאֶחָד מֵהֶם.
להמשך המדרש

רַ' אֶלְעָזָר בְּנוֹ שֶׁל רַ' יוֹסֵי הַגְּלִילִי אוֹמֵר:
רָאָה מַשָּׂא גָּדוֹל עַל קָטָן וּמַשָּׂא קָטָן עַל גָּדוֹל,
וּמַשָּׂא אִישׁ עַל אִשָּׁה וּמַשָּׂא אִשָּׁה עַל אִישׁ,
וּמַשָּׂא זָקֵן עַל בָּחוּר וּמַשָּׂא בָּחוּר עַל זָקֵן,
וְהָיָה מַנִּיחַ דַּרְגּוֹן שֶׁלּוֹ [עוזב את משמר הכבוד שליווה אותו] וְהוֹלֵךְ וּמְיַשֵּׁב לָהֶם סִבְלוֹתֵיהֶם
וְעוֹשֶׂה כְּאִלּוּ מְסַיֵּעַ לְפַרְעֹה.
אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא:
כְּשֵׁם שֶׁאַתָּה הִנַּחְתָּ עֲסָקֶיךָ וְהָלַכְתָּ לִרְאוֹת בְּצַעֲרָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל וְנָהַגְתָּ בָּהֶם מִנְהַג אַחִים,
אֲנִי מַנִּיחַ אֶת הָעֶלְיוֹנִים וְאֶת הַתַּחְתּוֹנִים וַאֲדַבֵּר עִמְּךָ.

מתוך אתר ספר האגדה מבית סנונית

  • על פי המדרש, מה מייחד את משה?
של מי האמה הזאת?
"וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ".ר' יהודה ור' נחמיה: אחד אמר – 'ידה' ואחד אמר – 'שפחתה'....
של מי האמה הזאת?
"וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר, וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ."
(פסוק ה)

בת פרעה מצילה את משה, גוסטב דורה.

"וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ".
ר' יהודה ור' נחמיה: אחד אמר – 'ידה' ואחד אמר – 'שפחתה'.

(תרגום לתלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף יב עמוד ב)

  • משמעות המילים "וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ" היא דו-משמעית (חשוב לזכור כי במקור הטקסט המקראי לא היה מנוקד).
    על פי המדרש, מה הן שתי המשמעויות האפשריות?
  • כיצד כל אחת מן המשמעויות צובעת את סיפור הצלת משה?
מִי שָׂמְךָ?
כשמשה רואה את שני העברים רבים ביניהם ומנסה להפריד ביניהם, פונה אליו אחד מהם ואומר...
מִי שָׂמְךָ?
"וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ, הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי, וַיִּירָא מֹשֶׁה וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר."
(פסוק יד)

צילום: shutterstock.com

כשמשה רואה את שני העברים רבים ביניהם ומנסה להפריד ביניהם, פונה אליו אחד מהם ואומר לו: "מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ?" כלומר: למה אתה חושב שמותר לך להתערב בוויכוח בינינו? מי אתה בכלל? אין לך סמכות לשפוט בינינו.
גם היום משתמשים בביטוי "מִי שָׂמְךָ?" כדי למחות על התנהגות של אדם שמחליט ליטול סמכות ולהתערב במצב מסוים על דעת עצמו.

  • לומר "מי שמך" זה כמו לומר בעברית מודרנית: ______________________.
מרים ומשה
במרכז הרישום ניצבת דמותה של מרים האוחזת בזרועותיה את משה, ומתכוונת להניחו בתיבת הגומא. מרים...
מרים ומשה
"וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ."
(פסוק ד)

נחום גוטמן, מרים ומשה בתיבה, 1933. באדיבות מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, תל אביב ומשפחת האמן

במרכז הרישום ניצבת דמותה של מרים האוחזת בזרועותיה את משה, ומתכוונת להניחו בתיבת הגומא. מרים עומדת בתוך המים ומסביבה קני סוף. הבעת פניה מבוהלת, עיניה מוגדלות.
מעניין לדעת כי לאיור המתאר את מרים מניחה את משה בתיבה הקדיש גוטמן לפחות עשר סקיצות, מה שמעיד על המחשבה הרבה שהקדיש לתיאור הסצנה ועל הניסיון לבטא רעיון משמעותי בנוגע לדמויות אלו.

מבוסס על ראתה את הנולד, מאת יעל מאלי

  • האם הרישום תואם את הכתוב בפסוקים ג-ח?
    התייחסו לעלילה, לדמותה ולאופיה של מרים כפי שעולים מן הפסוקים ומן האיור, לרגשות המובילים, לאווירה.
הצלת חיי משה
בית הכנסת בדורה אירופוס התגלה בשנת 1928 בעת חפירות ארכאולוגיות שנערכו באתר שבסוריה. בניית בית...
הצלת חיי משה
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת, וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר."
(פסוק ג)

הצלת משה, מתוך ציורי הקיר שנמצאו בבית הכנסת בדורה אירופוס בסוריה. המאה ה-3 לספירה לערך. מתוך ויקישיתוף.

בית הכנסת בדורה אירופוס התגלה בשנת 1928 בעת חפירות ארכאולוגיות שנערכו באתר שבסוריה. בניית בית הכנסת נשלמה כנראה בשנים 244–245 לספירה, בתקופת התלמוד, והוא כוסה בעפר כמו יתר בתי העיר בשנת 256.

להמשך קריאה

בית הכנסת מפורסם בציורי הקיר המעטרים אותו, המתארים סיפורים מן התנ"ך: חיי האבות, משה מקבל את התורה על הר סיני, משה מבקש לשחרר את העבדים העבריים ממצרים, שמואל, דוד המלך, שלמה המלך ואליהו הנביא, חזון העצמות היבשות של יחזקאל ותמונות ממגילת אסתר.

חוקרים משערים כי ציורי הקיר צוירו על ידי שני אומנים – האחד צייר בסגנון הלניסטי והאחר צייר בסגנון פרסי.

  • בציור הקיר מדורה אירופוס מוצגות שלוש סצנות מסיפור הצלת משה. זהו את הסצנות וכתבו את הפסוקים המתאימים להן.
תיבת גומא / רחל חלפי
המשוררת רחל חלפי מביעה בשיר "תיבת הגומא" את הקושי להתמודד עם כוחות הרשע. חלפי מתמקדת,...
תיבת גומא / רחל חלפי
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר."
(פסוק ג)

המשוררת רחל חלפי מביעה בשיר "תיבת הגומא" את הקושי להתמודד עם כוחות הרשע. חלפי מתמקדת, בניגוד לאומנים ופרשנים אחרים, דווקא בקשיים נפשיים-פנימיים שהסיפור מעורר בה.

למילות השיר

תיבת גומא

אֵיךְ לְהָשִׁיט עַל פְּנֵי הַיְאוֹר הָאָדִישׁ הַזֶּה
אֶת תֵּבַת הַגֹּמֶא
הַקְּטַנָּה שֶׁל הַדְּאָגָה
שֶׁל הָאַהֲבָה
שֶׁל הָאֵין אוֹנִים לַעֲזֹר לוֹ?
אֵיךְ לְשַׁלֵּחַ אוֹתָהּ
מִמֶּנִּי וָהָלְאָה
אֶל הַגָּדָה הָאַחֶרֶת?
אֵיךְ לְצַפּוֹת אוֹתָהּ
בַּזֶּפֶת הַנְּכוֹנָה הַמְאַטֶּמֶת הַמְשַׁמֶּרֶת?
אֵיךְ לְהַנִּיחַ אֶת כָּל
הַמַּהֻיּוֹת
הַפְּלוּמָתִיּוֹת
נֶעֶדְרוֹת־הַכֹּבֶד הָאֵלֶּה
שָׁם בַּתֵּבָה הַזְּעִירָה
וּלְקַוּוֹת
כִּי לֹא תִּטְבַּע?

אֵיךְ לְנַסּוֹת
וּלְנַסּוֹת
וּלְנַסּוֹת שׁוּב וָשׁוּב

וְלֹא
לְהַשְׁלִיךְ עַצְמִי לַיְאוֹר הַגָּדוֹל הַזֶּה

© כל הזכויות שמורות למחברת ולאקו"ם.

  • מעבר לרובד המתאר את העלילה המוכרת של מרים מניחה את משה בתיבה, יש בשירה של חלפי רובד אחר, המשתמש בעלילה באופן סמלי, שבו הדוברת אינה מרים.
    אם נתייחס לרובד זה, מי יכולה להיות הדוברת בשיר? ומה מסמלת התיבה?
ארץ מדיין
  מִדְיָן הייתה ארצם של המדיינים. לפי המקרא המדיינים הם צאצאיו של אדם בשם מדיין,...
ארץ מדיין
"וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת מֹשֶׁה, וַיִּבְרַח מֹשֶׁה מִפְּנֵי פַרְעֹה וַיֵּשֶׁב בְּאֶרֶץ מִדְיָן וַיֵּשֶׁב עַל הַבְּאֵר."
(פסוק טו)

מפת מדיין. מפה: מתוך ויקיפדיה העברית

מפת נדודי ישראל ממצרים לכנען, 1800 לערך. אוסף המפות של אמיר כהנוביץ. הספרייה הלאומית

 

מִדְיָן הייתה ארצם של המדיינים. לפי המקרא המדיינים הם צאצאיו של אדם בשם מדיין, שהיה בנו השישי של אברהם מפילגשו קטורה.

המדיינים התיישבו בצפון-מערב חצי האי ערב, בחלק ניכר מהחלק המזרחי של ים המלח ובערבה. היום הטריטוריה העתיקה של מדיין נמצאת בחלקים מערב הסעודית, בדרום ישראל ובדרום ירדן.

  • חפשו במפה השמאלית (המפה העתיקה) את האזור שבו הייתה מדיין – לדעתכם, מדוע דווקא לשם ברח משה?
היאור
היאור הוא נהר הנילוס. מקורותיו באגם ויקטוריה (הנילוס הלבן) ובהרי אתיופיה (הנילוס הכחול), הוא ממשיך...
היאור
"וְלֹא יָכְלָה עוֹד הַצְּפִינוֹ וַתִּקַּח לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת, וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת הַיֶּלֶד וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל שְׂפַת הַיְאֹר."
(פסוק ג)

מפת לווין של הנילוס: מפה: shutterstock.com

היאור הוא נהר הנילוס. מקורותיו באגם ויקטוריה (הנילוס הלבן) ובהרי אתיופיה (הנילוס הכחול), הוא ממשיך לעבר המדבריות שבצפון אפריקה ומגיע עד למצרים – שם הוא נשפך אל הים התיכון. אורכו של הנילוס – 6,655 קילומטר.
הנילוס היה עורק החיים של מצרים העתיקה, ובזכותו היא הפכה למעצמה אזורית: הוא השקה את היבולים שצמחו על גדותיו, אפשר את קיומם של בעלי החיים והיווה נתיב תחבורה ומסחר.

  • חפשו ברשת תמונות של הנילוס והתרשמו מגודלו.
תחליף חלב אם בעולם העתיק
בעולם העתיק נהגו לקחת מֵינֶקֶת לתינוק שאימו לא הייתה יכולה להניק אותו (השימוש בבקבוק להזנה...
תחליף חלב אם בעולם העתיק
"וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ אֶל בַּת פַּרְעֹה הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת מִן הָעִבְרִיֹּת וְתֵינִק לָךְ אֶת הַיָּלֶד."
(פסוק ז)

חוקי חמורבי חקוקים על מצבה. צילום: Mbzt, מתוך ויקישיתוף, CC BY 3.0 מאוסף מוזיאון הלובר

בעולם העתיק נהגו לקחת מֵינֶקֶת לתינוק שאימו לא הייתה יכולה להניק אותו (השימוש בבקבוק להזנה כתחליף, ראשיתו בתקופה הרומית). על פי מקורות מסוימים, נזקקו תינוקות למינקת בשלושת השבועות הראשונים לחייהם, כיוון שבתקופה זו נחשב חלב האם לפסול.

להמשך קריאה

לדעת הקדמונים היה קשר בין הרחם לשד, ולכן נאסרו יחסי מין בתקופת ההנקה (ייתכן שזו אחת הסיבות לכך שנשים לא רצו להניק את צאצאיהן). מי ששמשה כמינקת הייתה שפחת המשפחה או אישה זרה שנשכרה במיוחד לצורך כך. לעיתים ערכו חוזה עם המינקת, ובו היא התחייבה לאכול כראוי כדי להבטיח חלב טוב לתינוק. תוקף החוזה היה לשנתיים עד שלוש – תקופת ההנקה המקובלת בימי קדם. על המינקת נאסר להניק כל תינוק אחר – לרבות בנה – בתקופת החוזה. בחוקי חמורבי נזכר עונש של כריתת השד למינקת שהפרה תנאי זה. למינקת היה מעמד נכבד במשפחה שאת תינוקה היניקה; במקרא ניכר הדבר בנוגע לדבורה, מינקת רבקה (בראשית לה, ח).

שמריהו טלמון ויצחק אבישור (עורכים), עולם התנ"ך – שמות, 2002, עמ' 30, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • מדוע הציעה אחותו של משה לקחת עבורו דווקא מינקת עברית?
מי את, בת פרעה?
  חוקרים רבים מזהים את המלך המצרי ששעבד את ישראל על פי הסיפור המקראי עם...
מי את, בת פרעה?
וַתֵּרֶד בַּת פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל הַיְאֹר וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל יַד הַיְאֹר וַתֵּרֶא אֶת הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף וַתִּשְׁלַח אֶת אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ (פסוק ה)

מקדש אל קרנק, מצרים, 2019. צילום: venesa williams / Shutterstock.com

מתוך "עולם התנ"ך". כל הזכויות ב"עולם התנ"ך" שייכות לד"ר יהודה עתי.

 

חוקרים רבים מזהים את המלך המצרי ששעבד את ישראל על פי הסיפור המקראי עם רעמסס השני, שחי בין השנים 1290 ל-1224 לפנה"ס. למלך זה היו 59 בנות, מהן 45 ידועות לנו בשמותיהן.

להמשך קריאה

שמה של בת פרעה שהצילה את משה לא נמסר בתורה. במסורת יהודית מאוחרת היא נקראת "תרמות" או "תרמותיס" (יוסף בן מתתיהו וספר היובלים) או "בתיה" (תלמוד בבלי, מסכת מגילה, דף יג עמוד א).

שמריהו טלמון ויצחק אבישור (עורכים), עולם התנ"ך – שמות, 2002, עמ' 31, הוצאת דברי הימים. © הזכויות בעולם התנ"ך שמורות ליהודה עתי.

  • מהתבוננות בפסלים אנו למדים על הקרבה בין פרעה לבתו.
    מה אפשר ללמוד על דמותה של בת פרעה מכך שדווקא היא הפרה את הצו של אביה להרוג את ילדי העברים?
מתחת לאף של פרעה
בסרטון תקציר אירועי פרקים א-ה בספר שמות: העבדות במצרים, תוכנית פרעה להשמדת עם בני ישראל,...
מתחת לאף של פרעה
"וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם, וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו."
(פסוק יא)

בסרטון תקציר אירועי פרקים א-ה בספר שמות: העבדות במצרים, תוכנית פרעה להשמדת עם בני ישראל, הולדת משה והצלתו, משה מתגלה כמנהיג ומקבל את השליחות להוציא את בני ישראל ממצרים.

  • אילו תכונות של משה מתגלות לנו במהלך הפרקים הראשונים של הספר, כפי שמוצג בסרטון, ואילו תכונות מתגלות בראשית חייו – בפרק ב?

קרדיט: שלח את עמי – שמות פרקים א-ה / 929 תנך ביחד