מי היא "אם הילד"?
שמות פרק ב א-י
בכמה מילים
לידתו וימיו הראשונים של הילד משה נפתחים בסימן שאלה – האם ישרוד את גזרת פרעה וכיצד? שתי נשים (גם אחות משה היא דמות בעלת תפקיד מרכזי בהצלת הילד) מובילות את מעשה ההצלה: הראשונה, אמו של משה, המגלה גמישות ויצירתיות ועושה הכול כדי להצילו. והשנייה, בת פרעה, מגלה חמלה ואומץ בהתנגדותה לגזרת אביה. מי מבין השתיים תהיה הדמות הדומיננטית בחייו של משה?
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: שאלה
נשאל את התלמידים:
- מה משפיע יותר על האדם – הגנים או החינוך?
- האנשים שהתינוק נולד להם או האופן שבו הוא גדל?
אפשרות שנייה: שיר וסרטון
נקרין לתלמידים את הסרטון של השיר 'דומם שטה' (ראו עזר הוראה: דומם שטה) ונדון בשאלות שבעזר ההוראה.
עזר הוראה: דומם שטה
הזמנה לקריאה
נקרא בשמות פרק ב פסוקים א-י.
קריאה ראשונה: הבנה
נבין את השתלשלות הסיפור ונסביר מילים קשות: "וַתִּצְפְּנֵהוּ", "וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר", "אֲמָתָהּ" (שפחה / ויש דרשו לשון יד – רש"י לפסוק ה), "מְשִׁיתִהוּ".
במהלך הקריאה נבקש מהתלמידים לשים לב לדברים חסרים או לפערי מידע בסיפור, ובתום הקריאה נכתוב על הלוח את כל השאלות שיש לתלמידים על הסיפור.
שאלות לדוגמה שעולות מתוך הקריאה:
– מדוע אין מופיעים השמות של המשפחה של משה – ההורים והאחות? (נענה על כך בהמשך)
– מה פירוש "כִּי טוֹב" – האם זו הסיבה שהאם הצפינה אותו? (האם ראתה שהתינוק בריא ושלם אף שנולד טרם זמנו)
– כיצד ידעה בת פרעה שמשה מילדי העברים? (כנראה הכירה את הצו להרוג את תינוקות העברים והניחה שזהו ניסיון להצילו)
– מדוע בת פרעה חמלה עליו? (אולי חשבה שהצו של אביה אינו מוסרי ואולי בכיו של התינוק עורר את רחמיה)
לאחר כתיבת השאלות על הלוח (נשוב אל השאלות שעל הלוח מאוחר יותר – לאחר הלימוד בזוגות) נשאל:
- מי הן הדמויות בסיפור שסובבות את הילד?
- מה תפקידן של הדמויות?
נמפה עם התלמידים את כל הדמויות.
הדמויות המרכזיות:
בת לוי – אם הילד, מצילה אותו מהגזרה ומניקה אותו;
בת פרעה – מצילה את הילד מהיאור ומגדלת אותו;
אחות משה – גורם משגיח ומתווך בין בת פרעה לאם הילד.
דמויות נוספות: איש מבית לוי – אבי הילד; נערות בת פרעה – מלוות את בת פרעה.
נכתוב על הלוח את שתי הדמויות המרכזיות – אם משה ובת פרעה ונכתוב גם את השאלה הזאת:
- מי היא הדמות הדומיננטית בהצלתו? ומי היא "אם הילד"?
נדון בכינוייהן של בת פרעה ובת לוי – שתי הגיבורות המרכזיות בסיפור מופיעות בפעם הראשונה בסיפור בייחוס לאביהן: בת לוי ובת פרעה. - האם כינוייהן משתנים במהלך הסיפור? (בת לוי מכונה גם אישה, אישה מיניקת ואם הילד; ובת פרעה נותרת בכינויה בת פרעה)
- מה לדעתכם המשמעות של יציבות הכינוי של בת פרעה לעומת שינוי הכינויים של בת לוי?
- אילו תכונות יש לכל אחת מהנשים בסיפור? (ייתכן ששינוי כינוייה של בת לוי מעיד על גמישותה – בת לוי נעשית אם לילד והיא מוכנה לעשות הכול למען הצלתו, היא מסורה, גמישה ויצירתית, ומוכנה אפילו להיות אישה מינקת אנונימית, העיקר שילדה יינצל; גם יציבות הכינוי של בת פרעה מנכיח את מעשה האצילי – בת פרעה מצילה ילד עברי ביודעין, על אף הגזרה החד-משמעית שגזר אביה. החזרה על ייחוסה לפרעה מזכירה לנו בכל פעם מחדש את ההנגדה בין הוראת אביה למעשה שעשתה, מעצימה את מעשה החמלה שלה ומוסיפה לה גם גבורה ואומץ)
נחלק לתלמידים את דף העבודה: תעודת זהות – משה ונבקש מהם למלא את הנתונים עליו כפי שהם מופיעים בפרק וכפי שהם מופיעים במקומות אחרים בתנ"ך.
מבט לחיים
אפשרות ראשונה: זהות
שאלת זהותנו והשפעת הדמויות המרכזיות בחיינו מעסיקות את כולנו. נשאל את התלמידים:
- מי הדמות המשפיעה בחייכם ובאיזה אופן היא משפיעה עליכם?
נשמע כמה תשובות.
אפשרות שנייה: חמלה
ננסה להעמיק ברגש החמלה. נבקש מהתלמידים לחשוב על מעשה שעשו הנובע מחמלה.
- מה גרם לכם לעשות את המעשה?
- האם חמלה חייבת לבוא לצד אומץ ורוח מרד?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על שתי הדמיות המרכזיות בחייו המוקדמים של משה – אמו הביולוגית ובת פרעה. העמקנו בשתי הנשים, בסכנות שהתמודדו אתן ובתכונות האופי שהתגלו אצלן, ודנו מי היא בסופו של דבר אמו של משה, ומי קראה לו בשם.
מיומנויות: פרשנות, הופעת שמות בטקסט, השלמת פערי מידע.
מתודות: שיר וסרטון,
מאמרה של מרים דרמוני שביט, 'על חמש נשים אמיצות ועמידתן האיתנה אל מול פקודה בלתי חוקית בעליל', מתוך אתר מט"ח.
מאמרו של דוד טי, 'משה… כי מן המים משיתהו', מתוך אתר הר עציון.