מלכת שבא במדרשים ובאגדות עם
פרק י, א-יג
בכמה מילים
מטרתו של מהלך הוראה זה היא להעמיק מתחת לרובד פשט הפסוקים ולחשוף את התלמידים למדרשים ואגדות שנקשרו בשמה של מלכת שבא ושלמה המלך. באמצעות חשיפה זו נחשוף את התלמידים למיומנות חשובה של הבנת תפקיד המדרש והדרשן בפרשנות התנ"ך.
נפתח מחשיבה על חידות ותפקידן החברתי והפוליטי ונתנסה בחשיבה יצירתית שמטרתה להשלים את המתואר בפסוקים בנוגע לשאלה אילו שאלות שאלה מלכת שבא את שלמה ולאילו מטרות.
לב המהלך יעסוק במדרשים על החידות שחדה מלכת שבא לשלמה.
נסיים בצפייה והעמקה ביצירות אומנות מתקופות ומקומות שונים וננסה למקם את מה שאנחנו רואים במה שלמדנו. נתייחס אל היצירות כמדרשים בפני עצמם ונבחין מה מתוך היצירה מתואר במפורש בפסוקים, מה מצטט מדרשים מוכרים ומהו מדרש חדש של האומן.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נבקש מהתלמידים לחשוב מדוע לעיתים כדי להפיג את המתח ולשבור את הקרח משתמשים בסיפורי בדיחות וחידות. לאחר מכן נשתף את הכיתה בחידות ונאפשר לכלל התלמידים לנסות לענות עליהן.
אפשרות שנייה:
תפקידן של חידות בעולם העתיק. נבקש מהתלמידים לקרוא קטע מתוך מאמרה של רחל בורובסקי (ראו קטע גם בממערך השיעור) ולהסביר מה היה התפקיד של החידות בתקופה זו. לאחר מכן נביא את הסברו של רש"י כי רק התערבות אלוהית יכלה לסייע לשלמה לפתור את החידות.
אפשרות שלישית:
"וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה', וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת". נסו לשער אילו חידות חדה מלכת שבא לשלמה המלך? יש לכוון את התלמידים לחשיבה מתאימה למלכת שבא ולמה שהיא רוצה להשיג בסופו של דבר. אפשר לשאול אותם אם החידות יהיו בנושאים דתיים או כלליים, למשל.
הזמנה לקריאה
"וּמַלְכַּת שְׁבָא שֹׁמַעַת אֶת שֵׁמַע שְׁלֹמֹה לְשֵׁם ה', וַתָּבֹא לְנַסֹּתוֹ בְּחִידוֹת" (פסוק א)
פסוק זה הצית את דמיון המפרשים והקוראים לאורך כל השנים. מה היו החידות האלו? ומה הייתה מטרתן?
נלמד כעת מדרשים המתארים את אופי המפגש הזה עם שלמה.
מהו מדרש?
המילה מדרש נגזרת מן הפועל לדרוש, שמשמעותה, בין השאר – לחקור, לחפש, ללמוד.
המדרש הוא מעין פרשנות יצירתית: לימוד דברים חדשים מתוך פסוקי המקרא, איתור משמעויות חדשות והסקת מסקנות יותר ממשמעותם הפשוטה של הפסוקים כפי שאנחנו מבינים אותה.
מטרתו של המדרש היא למלא חסרים בטקסט ולתת להם משמעות רלוונטית.
אומנותו של הדרשנים היא היכולת להשתמש בפסוקי המקרא (התורה, התנ"ך) כמו שאומן משתמש במכחול וצבעים, ולהביע באמצעותם רעיונות וערכים על פי עמדתו.
חידות
נקרין את החידות המופיעות במדרש על הלוח (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). התלמידים ינסו לענות על החידות. אפשר גם לערוך תחרות בכיתה. נקודה אחת לתשובה מקורית ומעניינת ושתי נקודות לתשובה הקולעת לתשובתו של שלמה.
לאחר מכן נקרא את המדרש על החידות שחדה מלכת שבא למלך שלמה וננסה להבין:
- מה היה חסר או קשה לדרשנים?
- כיצד הם מילאו את הפער?
יש לקרוא באופן ממוקד עם התלמידים את התשובות לחידות כדי לעזור להם להיחשף לשפת המדרש ולהבינה (ראו את הדף גם בממערך השיעור). אפשר לחלק את המדרש לכמה חלקים ולחלקו לכמה קבוצות בכיתה. כך כל קבוצה תוכל להציג את פתרון החידה לכלל הכיתה. לבסוף אפשר להקרין את סרטון סיפור שלמה המלך והדבורה.
בכל המהלך יש לנסות לחבר את התלמידים למושג המדרש ולהראות להם כיצד חז"ל הרחיבו את הכתוב בתנ"ך ומדוע.
משימה: למדנו על כמה חידות שחדה מלכת שבא למלך שלמה. החוקרים והמפרשים טוענים כי חוכמתו של שלמה הייתה גם חילונית וגם דתית. חשבו על כל החידות ועל דרכי הפתרון של שלמה.
- איזו חידה ופתרון מבטאים חוכמה חילונית ואיזו חוכמה דתית?
נקרין על הלוח יצירות אומנות העוסקות בביקור מלכת שבא. חלקן מבוססות על הפסוקים, חלקן מבוססות על המדרשים וחלקן מבוססות על הדמיון של האומן.
נבקש מהתלמידים למצוא בכל יצירה את הפרטים האלה:
פרט אחד שמתואר במדויק בפסוקים. הביאו את הפסוק המתואר ביצירה.
- פרט אחד שמבוסס על מדרשים.
- פרט אחד שמבוסס על הדמיון.
שימו לב, לא בכל יצירה נמצאים כל הפרטים.
מבט לחיים
פרשנות לעיתים מרחיבה את המסופר ומאפשרת להבין דברים שבאופן אחר לא היו נאמרים.
נבקש מהתלמידים לחשוב על אירוע בחיים שלהם שיכולות להיות לו כמה פרשנויות (למשל איחור לשיעור בבוקר – איך התלמידים מסתכלים, איך חבריהם תופסים את זה ואיך המורה בכיתה מבין).
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו מדרשים ואגדות עם על הקשרים שנרקמו בין שלמה המלך למלכת שבא והתוודענו לחוכמה החילונית והדתית שבפתרון חידות אלו.
מיומנויות: הגדרנו מהו מדרש ומהן מטרותיו, יישמנו את הנלמד בזיהוי הדברים שקראנו ביצירות אומנות.
מתודות: קריאת מאמרים, קטעים היסטוריים, שימוש ביצירות אומנות וסרטונים.
בתנ"ך עצמו לא מוזכר כלל סיפור אהבתם של שלמה ומלכת שבא והוא מתואר רק במדרשים ובסיפורי עם. נבקש מהתלמידים לקרוא את דף ההעשרה ולענות על השאלות (ראו דף העשרה גם בממערך השיעור):
- עיינו שוב בפרק י ונסו למצוא רמזים שגרמו לתושבי אתיופיה והסביבה להבין כי נוצר כאן סיפור אהבה ייחודי.
- מבחינה היסטורית, מה לדעתכם תומך בהשערה זו?