מסעות ופרדות
פסוקים א-יא
הזמנה ללימוד
הצעה ראשונה – ציטוטי פרדה מפורסמים:
נקרין על הלוח או נתלה ברחבי הכיתה משפטי פרדה מפורסמים:
- "כמה אני בר מזל שיש מישהו בחיי שהופך פרדה לדבר קשה." (א"א מילן, פו הדב)
- "מה שאנו מכנים התחלה הוא פעמים רבות הסוף. אך סוף הוא גם התחלה. הסוף הוא גם נקודת ההתחלה." (ט"ס אליוט)
- "בעבורנו אין להתראות. היכן שלא תהיה, תמיד תהיה בליבי." (מהטמה גנדי)
- "אם אתה אמיץ מספיק לומר להתראות, החיים יגמלו לך בשלום חדש." (פאולו קואלו)
- "הגיע הזמן לומר להתראות, אך פרדות הן עצובות, ואני מעדיף להגיד שלום. שלום להרפתקה חדשה." (ארני הרוואל)
נבקש מהתלמידים לבחור משפט שאליו התחברו ולנמק את בחירתם. נשאל את התלמידים:
- מה קשה בפרדות?
- האם ומדוע יש להן חשיבות גדולה?
- איך משפיעים על הפרדה המקום שממנו נפרדים והמקום שאליו יוצאים?
- מה התחושות שמלוות פרדה?
הצעה שנייה – מדרש תמונה:
נקרין את התמונה של פסל הנוסע מאוביידו, ספרד ונשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם חשוב לקחת לדרך ביציאה מסע?
- מה יש לאיש בפסל במזוודה? מה יכול לסייע לנו במסענו?
- מה חשוב שיהיה במזוודה?
היכרות עם הפרק והבנת המרקם המשפחתי
משימת פתיחה:
קראו שוב באופן עצמאי את בראשית פרק כז פסוקים מא-מו וענו על השאלות שלהלן:
- מה הייתה תוצאת גנבת הברכה של יעקב מאת עשו אחיו?
- מה הם רגשותיו של עשו כלפי יעקב בעקבות מעשה המרמה? הביאו הוכחה מן הכתוב.
- איזה פתרון מציעה רבקה ליעקב?
לאחר עבודה קצרה, נאסוף מהתלמידים את התשובות ונוסיף שאלות העמקה:
- מה לדעתכם מרגישים כרגע כל אחד מבני המשפחה? מדוע?
- אילו תחושות אפשר לשער שיעקב חש?
כעת נקרא יחד את פרק כח פסוקים א-ה, נוודא שהתלמידים הבינו את הפסוקים ונענה על השאלות האלה:
- מדוע יצחק מצווה על יעקב ללכת הרחק מכנען?
- מה הנימוק שהוא מביא בפני יעקב?
- כיצד בקשתו משתלבת עם המתואר בפרק כז? (הסיבה המובאת כאן היא לשאת אישה לא מבנות כנען, נראה שזו סיבה מצטרפת לרדיפת יעקב)
- בפסוק ה מודגשים כמה קשרים משפחתיים. אילו קשרים מודגשים?
- מדוע לדעתכם מדגיש הכתוב את קשרים אלו?
- מה הוא מבקש להעביר לנו, הקוראים? (הכתוב מבקש להדגיש שיעקב, בבורחו מפני אחיו, נשלח למשפחת אימו אוהבתו – אל אחיה)
- קראו בבראשית פרק כו פסוקים א-ד. מה מצווה יצחק בפסוקים אלו?
- איזו שאלה מעוררים פסוקים אלה בקריאת הפסוקים שלנו? (יצחק מצווה לא לצאת מארץ ישראל, לדבוק בה, ואילו כאן הוא שולח את בנו לחרן)
נקרא יחד את פסוקים ו-ט ונענה על השאלות:
- מה עושה עשו ומדוע? הוכיחו מן הכתוב.
- מה אנו יכולים ללמוד ממעשו של עשו על תפקודו כבן? מה חשוב בעיניו?
- האם הדבר מפתיע אתכם? מדוע? (נדגיש בפני התלמידים את מורכבות דמותו של עשו: אף שנגנבה ממנו הברכה ואף על פי שהוא מלא אכזבה ורגשות נקם, ריצוי אביו עדיין עומד בראש מעייניו)
נבקש מהתלמידים לערוך מעין סיכום ביניים על משפחת יצחק ורבקה ולהתייחס לנקודות אלה:
- מה מצבה של כל דמות במשפחתו של יעקב כרגע?
- בהסתמך על הכתוב בסוף פרק כז ועל הפסוקים שקראנו, מדוע יעקב נדרש לעזוב את ביתו ולצאת למסע? (יש שתי סיבות ליציאה למסע: בריחה ונשיאת אישה)
- מה לדעתכם התחושות שמלוות את יעקב ביציאה זו למסע?
נדון עם התלמידים:
- מי לדעתכם כרגע ממשיך את משפחת אברהם ואת דרכו של יצחק?
- האם עשו, שדבק בארץ ונשאר בה, או יעקב שבורח לחרן?
עיינו בפסוקים י-טו. - האם אלוהים תומך בהליכתו של יעקב? (כן, ואף מברך את יעקב בהליכתו)
- מה משמעות תמיכה זו?
סיפור פרדתו של יעקב ממשפחתו והליכתו לחרן מזכיר לנו סיפור פרדה אחר. עיינו בפרק יב פסוקים א-ג:
- באיזו פרדה מדובר? מי עוזב את מה ולאן?
- איזה ביטוי מופיע גם בפרדה זו וגם בפרק שלנו? ("וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה")
- מה המשמעות של ההשוואה בין אברהם ליעקב?
הכתוב מקשר בין פרדתו של אברהם ממשפחתו לפרדתו של יעקב. אף שהיינו יכולים לחשוב שיעקב אינו הממשיך משום שהוא עוזב את ארץ אברהם, הכתוב יוצר את הזיקה בין האבות, וברכתו של אלוהים מלווה את יעקב בדרכו. יעקב כאברהם יוצא לדרך חדשה. בשל הבחירה ביעקב יעקב יוצא מארץ אברהם ולאחר היציאה חוזר לארץ מחדש.
על מסעות ועל החשש ביציאה לדרך
בחלקו הראשון של השיעור ראינו כי המצב במשפחתו של יעקב מורכב מאוד – הוא נדרש לעזוב את בית הוריו בפעם הראשונה. שנאת אחיו היוקדת ומשאלתם של אביו ואימו לראותו נישא לאישה שאינה מבנות כנען דוחפות אותו לצאת למסע חשוב מאוד.
נקרא עם התלמידים את פסוקים י-יא המספרים על יציאת יעקב לדרך.
נקרין לתלמידים מפת google earth ונצביע על המרחק הרב בין באר שבע לפדן ארם (ראו קישור למפה גם בממערך השיעור).
נשאל את התלמידים:
- מה יכול לקרות במסע כה ארוך?
- מה עלול להתרחש בנפשו של יעקב?
- מה דעתכם, האם יעקב חושב שהוא ממשיכו של יצחק, או שהוא חושב שהוא נדחק מהמשך המשפחה?
משימה
נחלק לתלמידים דף עבודה ונבקש מהם לכתוב דף מיומנו של יעקב בימיו הראשונים למסע (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). בדף היומן נבקש לתאר מה יעקב מרגיש כעת? האם יש בו חרטות על מעשיו? האם יש בו פחדים? האם הוא אופטימי או דווקא חושש? נבקש מתלמידים המעוניינים לקרוא את דף היומן בפני הכיתה וכך ננסה לסכם:
- מה יכול לסייע ליעקב בדרכו? אפשר לחשוב על הצעות התלמידים לצידה לדרך מתחילת השיעור.
משימה:
נחלק לתלמידים דף עבודה ונבקש מהם לכתוב דף מיומנו של יעקב בימיו הראשונים למסע (ראו הצעה בנספח). בדף היומן נבקש לתאר מה יעקב מרגיש כעת? האם יש בו חרטות על מעשיו? האם יש בו פחדים? האם הוא אופטימי או דווקא חושש? נבקש מתלמידים המעוניינים לקרוא את דף היומן בפני הכיתה וכך ננסה לסכם:
- מה יכול לסייע ליעקב בדרכו? אפשר לחשוב על הצעות התלמידים לצידה לדרך מתחילת השיעור.
מבט לחיים
בחיינו נצא למסעות ונחווה פרדות מהמשפחה – טיולים בתנועה, המסע לפולין, הגיוס לצבא ועזיבת בית הורינו. אילו תחושות אופייניות לתחילת מסע? מה אנו בדרך כלל חשים ומדוע? מה היינו רוצים שיקרה לנו במסעותינו?
לסיכום- מה היה לנו?
תוכן: נחשפנו למורכבות משפחת יעקב – מלבד שנאת אחיו ישנה גם בקשת אביו להמשיך את דרכו ולשאת אישה שאינה מבנות כנען, וראינו כי אפשר להבחין כי למרות הכאב, גם לעשו חשוב לרצות את אביו.
מיומנויות: התמודדות עצמאית עם טקסט (סוף פרק כז), זיהוי דמויות בטקסט המקראי ואיתור פעולותיהן, קריאת מפה וכתיבה יוצרת.
מתודות: עיינו בטקסט המקראי, נדדנו בדרכים במפת המזרח הקדום ותרגלנו כתיבה יוצרת וכניסה לראשה של דמות מקראית.