מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך
פסוקים כד-לג
הזמנה ללימוד
נחשיך את הכיתה עד כמה שאפשר – נסיט את הווילונות בכיתה, נכבה את האור ונשאל את התלמידים:
- מה חזק יותר האור או החושך? (השאלה אינה מדויקת, אך היא מזמינה שיח על אור וחושך)
נדליק פנס קטן ונאיר בו את הכיתה, נשאל שוב:
- האם האור הקטן מצליח לגרש את החושך? (כן)
- האם אור קטנטן יוכל להכריע חשכה גדולה? (אור זעיר לא יצליח להאיר חשכה)
נלמד כעת על המשך התפילה של אברהם להצלת סדום.
מבט ראשון - מפגש עם הפסוקים
אפשר לצפות בתקציר הפסוקים בסרטון. נקרין לכיתה את שתי הדקות הראשונות של הסרטון ולאחר מכן נקרא לתלמידים בקול את פסוקים כד-לג.
מבט שני - הסבר הפסוקים ושאלות הבנה
נמנה תלמיד אחד שיקרא את דבריו של אברהם ותלמיד אחר יקרא את דבריו של אלוהים. המורה יקרא את מילות הקריין (ראו דף העשרה לקריאה. נמצא גם בממערך השיעור).
מומלץ להקרין את הפסוקים על הלוח, ובעת קריאת התלמידים יסביר המורה את המילים הקשות.
נשאל את התלמידים:
- כמה פעמים אברהם פונה אל אלוהים בבקשה להציל את אנשי סדום? (50 אנשים, 45 אנשים, 40 אנשים, 30 אנשים, 20 אנשים ועשרה אנשים – סך הכול שש פניות)
- בזכות כמה אנשים ישרים אפשר להציל את סדום? (עשרה)
מבט שלישי - התבוננות
אברהם מתאר את עצמו בפסוק כז ואומר: "וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר" – אברהם היה איש חזק, עשיר ובעל השפעה. הוא היה נביא, ואלוהים הבטיח לו לקבל את הארץ ולהיות לגוי גדול.
- מדוע אברהם מגדיר את עצמו "עָפָר וָאֵפֶר"? (אברהם היה אדם צנוע וענו, הוא לא זקף את כל הישגיו לעצמו והאמין שכל מה שיש לו הגיע מאלוהים והוא עצמו רק עפר ואפר)
- מדוע לדעתכם הבקשה של אברהם מתוארת באריכות רבה כל כך בתורה, היה אפשר לקצר את כל הבקשות האלו לשני פסוקים? (התורה מרחיבה לנו כדי שנלמד על ההשקעה והמסירות של אברהם למען אנשי סדום)
- האם לדעתכם אנשי סדום היו נחלצים לעזרת אברהם לו הוא היה זקוק להם? (קרוב לוודאי שלא, אנשי סדום דגלו בתפיסה "שלי – שלי, ושלך – שלך").
נדגיש לתלמידים שאהבת אברהם את הבריות אינה תלויה ביחס של הבריות כלפיו, זו אהבה שאינה תלויה בדבר.
מבט לחיים - יצירה אישית
נתלה על קירות הכיתה אוסף משפטים ופסוקים על האור והחושך (ראו דף עם אוסף המשפטים גם בממערך השיעור).
נחלק לתלמידים בריסטולים בצבע שחור וגיר או צבע לבן. אפשר לחלופין לחלק לתלמידים דפים לבנים וצבעים שחורים. ונבקש מהם לבחור משפט אחד ולצייר אותו על הדף.
בסיום היצירה נשאל את התלמידים:
- מי היה האור הקטן שאברהם קיווה למצוא בסדום? (אברהם קיווה שיהיו לפחות עשרה צדיקים בסדום)
- האם ה' מצא בסדום את האור הקטן הזה? (לא היו בסדום אפילו עשרה צדיקים ולכן העיר נחרבה)
- מה אנחנו יכולים ללמוד על כוחו של האור? על כוחו של הטוב? (מעט אור יכול לדחות הרבה חושך)
- האם תוכלו לחשוב על דוגמה בחייכם שבה מעט טוב ניצח הרבה חושך?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פתחנו את השיעור בהחשכת הכיתה ובתרגיל אור בעזרת פנס קטן, שוחחנו על אור וחושך. קראנו את הפסוקים במשחק תפקידים, למדו את הפסוקים וחתמנו בפעילות יצירתית אישית שבה כל תלמיד בחר משפט המבטא אור וצייר אותו. שוחחנו על היכולת שלנו להוסיף אור ולשנות בכך את המציאות.
מיומנויות: דיון, ביטוי אומנותי אישי.
מתודות: תרגיל באור וחושך, קריאה משותפת בפסוקים, קריאת משפטים וביטוי אומנותי שלהם.