משה – מנהיג זר
בכמה מילים
משה מתחיל את חייו כבן לאם עברייה בת לעם של עבדים, וגדל וחונך כבן למשפחת מלוכה מצרית. אחר כך ברח למדיין ועיצב את חייו כרועה צאן בבית יתרו. במהלך הוראה זה נבחן את שאלת הזהות של משה המנהיג, וכיצד זרותו וחיצוניותו משפיעים על כישורי ההנהגה שלו ותפקודו.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: שאלה
בחוקת ארצות הברית נקבעו הדרישות ההכרחיות למועמדים לתפקיד הנשיא: נולד אזרח ארצות הברית (במקור: natural born citizen), בן 35 לפחות ותושב ארצות הברית במשך 14 שנים לפחות.
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם נקבע חוק זה? מהי מטרתו?
- מה חשוב יותר לדעתכם, שהמנהיג יהיה אדם שנולד לבני עמו, או שיהיה אדם שחי אתם תקופה ארוכה?
בשיעור היום נלמד על מנהיג שנולד לבני עמו, אבל דווקא גדל רוב חייו הרחק ממשפחתו ועמו.
אפשרות שנייה: תמונה
נקרין בפני התלמידים את התמונה 'Who am I' (ראו עזר הוראה: מי אני?).
הזמנה לקריאה
נכתוב על הלוח: מה היא זהותו של משה – עברי, מצרי או מדייני?
נעקוב אחר זהותו של משה. אפשר ללמוד את החלק הזה כתחנות – מדפיסים בגדול כל אחת מן התחנות בחייו של משה והתלמידים מסתובבים ביניהן ועונים על שאלות במחברת. לחלופין אפשר להכין את התחנות ככרטיסיות לעבודה בזוגות – כל פעם שזוג מסיים כרטיסייה, הוא מקבל כרטיסייה חדשה ובה שלב נוסף בחייו של משה (ראו דף עבודה: תחנות בחייו של משה – כרטיסיות).
נחזור לשאלה: "מה היא זהותו של משה?" ונענה עליה:
אפשר לטעון שלמרות כל הפיצולים, בסופו של דבר, משה הוא איש עברי שמזדהה עם אחיו הסובלים. ואפשר לטעון שבזהותו העברית הדומיננטית של משה מהולים גם השפעות מצריות, של איש מצרי, החושב ופועל כבן חורין ולא כעבד, וייתכן שאף כבן למשפחת המלוכה – ותכונותיה של אמו המאמצת, בת פרעה, מושרשות בו.
בשלב זה נפנה לבחון את משמעות של סיפורו הייחודי של משה ואת השפעתו על כישורי ההנהגה שלו:
נקרין לכיתה את דברי ר' אברהם אבן עזרא בפירושו וקטע ממאמרו של רפאל ירחי (ראו דף עבודה: דמותו של משה).
נסכם: פרק ב מציג את משה כמי שנולד עברי, אבל גדל לסביבה ולגורל שונה מאוד מבני עמו. נראה שדווקא הרקע הייחודי הזה הוא שהכשיר אותו להיות מנהיגם של עם ישראל. החינוך המלכותי, הניתוק מגזרות פרעה ורעיית הצאן עיצבו תכונות נעלות ונפש חופשייה. בנוסף לאלה, העובדה שלא שכח את זהותו המקורית, חוש הצדק המפותח שלו והיוזמה שגילה לאורך שנות התבגרותו, מצטרפים יחד לדמות ייחודית של מנהיג גדול שעתיד להושיע את עם ישראל ולעצב את זהותו.
מבט לחיים
נדון בכיתה:
- איזה מנהיגים הייתם מעדיפים למדינת ישראל – כאלה שחיו בישראל אבל לא נולדו בה, או דווקא ישראלים שחיו בחוץ לישראל תקופה ארוכה? האם זה משנה?
- מהם היתרונות והחסרונות של כל אפשרות לדעתכם?
- מי מהם נחשב בעיניכם זר ומי נחשב מקומי?
- האם מנהיג "זר" יכול לחוש את מצוקת העם ולפעול למענו? כיצד?
- האם מנהיג מקומי יכול להוביל שינוי אמיתי במצב הקיים? כיצד?
מה היה לנו?
תוכן: בשיעור עסקנו בשאלת זהותו של משה לאורך שנות ילדותו בחרותו ובגרותו. ראינו כיצד שאלת הזהות חוזרת בכל האירועים שמשה נקלע אליהם במהלך הפרק, וכיצד היא משפיעה על תכונותיו כאדם וכמנהיג.
מיומנויות: פרשנות והשלמת פערים.
מתודות: עבודה בתחנות, דף עבודה.