משה שופט את בני עמו
פסוקים ח-טז
הזמנה ללימוד
נשאל את התלמידים:
- אילו מחלוקות יש לנו בכיתה?
- על מה אנחנו רבים ומתווכחים?
נערוך על הלוח רשימה של דברים שאיננו מסכימים עליהם ונשאל את התלמידים:
- למי אנחנו הולכים כשצריך עזרה בפתרון הוויכוח? (למחנכים או למורים שבכיתה)
- למה אנחנו לא הולכים ישירות אל המנהל בכל הוויכוחים שלנו?
נשמע תשובות ונספר שהיום נראה מצב שיש רק איש אחד שיכול לפתור את הוויכוחים בין בני העם – משה, ולמה זה יכול לגרום.
מבט ראשון
נקרין על הלוח את פסוקים ח-טז נקרא יחד את הפסוקים ונסביר אותם. נשאל את התלמידים:
- אילו שני אירועים קורים בפסוקים שקראנו?
נבקש מהתלמידים לחלק את הפסוקים לשתי ההתרחשויות, ונכתוב את החלוקה על הלוח:
- פסוקים ח-יב – משה ויתרו משוחחים באוהל על יציאת מצרים.
- פסוקים יג-טז – משה יושב לשפוט את העם, ויתרו שואל אותו למעשיו.
מבט שני
נסביר את המילה וַיִּחַדְּ – ישמח, מלשון חדווה.
נחלק את התלמידים לזוגות ונזמין אותם לכתוב במילים שלהם את שתי השיחות בין משה ליתרו – באוהל ובעמדת השיפוט של משה – בצורת דיאלוג.
נשמע את הדיאלוגים, נוכל לבקש מהזוגות שיכינו הצגה קצרה ונצפה בהצגות.
נשאל את התלמידים:
- משתי השיחות האלה, מה לדעתכם היו היחסים בין משה ליתרו?
- האם הם היו קרובים זה לזה?
- האם היה להם נעים לשבת ולדבר יחד?
- האם היה להם אכפת זה מזה?
אפשר לראות שיש להם יחסים טובים. הם משוחחים שיחה קרובה, יתרו מתעניין במשה ובמה קרה לעמו במצרים. אפשר לראות זאת גם בניסוח של דברי יתרו בפסוק י: "וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ: 'בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה, אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם'". יתרו חוזר פעמיים על ההצלה.
מבט שלישי
נמשיך ונתמקד כעת במשה היושב ושופט את העם. נדגיש שראינו מתוך הדיאלוגים שמשה יושב כל היום שעות רבות לשפוט את העם ומסביר ליתרו שהעם בא אליו "לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים", והוא משיב לעם על פי חוקי התורה.
נערוך בכיתה סיעור מוחין סביב השאלה הזאת:
- באילו תחומים יכול העם לרצות שמשה ישפוט אותם?
נכתוב על הלוח רעיונות שונים: מריבה על שטח האוהל, נישואים וגירושים, אנשים שמצאו חפץ ולא יודעים למי הוא שייך וכן הלאה.
נערוך בכיתה פעילות יצירתית: נחלק את התלמידים לזוגות ונבקש מכל זוג להמציא פנייה שבגללה הם רוצים לבוא למשה שישפוט ביניהם. נערוך "שעת קבלה" אצל משה. נזמין מתנדב מתחלף להיות משה, ובכל פעם יבואו אליו שני ילדים והוא יחליט מה לעשות ומי צודק.
אחרי ההתנסות הזאת נבקש מהתלמידים לחשוב על דמותו של משה ונשאל את מי ששיחק בפעילות את תפקידו של משה וגם את הכיתה כולה:
- משה צריך לקבל כל כך הרבה החלטות חשובות כלפי אנשים רבים כל כך, כיצד לדעתכם משה מרגיש בתפקידו זה? (התפקיד לא קל למשה, אולי הוא מרגיש עייף ועמוס)
מבט לחיים
נתמקד במשה המנהיג את העם לבדו. נשאל את התלמידים:
- מי עוד לדעתכם יכול להרגיש בודד בעמדה שבה יש אחריות רבה לאנשים אחרים? (מורים, מנהל בית ספר, הורים, קפטן של קבוצת כדורגל, אח גדול שנשאר עם האחים הקטנים וצריך לשמור עליהם וכן הלאה)
אנשים אלה חשים לפעמים שקשה להם, שהם לבד עם האחריות הגדולה, שהם צריכים להעז לקבל החלטות רבות בלי שמישהו אחר יגיד להם מה נכון.
נשמיע לתלמידים את השיר 'איך זה שכוכב' מאת נתן זך ונחלק להם את המילים.
נשאל את התלמידים:
- על מה השיר הזה מדבר?
- מי זה הכוכב לדעתכם? (כל האנשים שחשבנו עליהם קודם)
- מה השיר תוהה? (איך יש להם אומץ להעז להיות כוכבים – למעלה, גבוה, מעל כולם, זוהרים ומראים את הדרך, כשהם צריכים לעשות את זה לבד)
לסיכום נוכל להזמין את התלמידים לבחור דמות אחת שהיא כוכב בעיניהם, ולכתוב לה כמה מילים שיגרמו לה אולי להרגיש פחות לבד. נוכל לגזור ולהכין כוכבים מקרטון צבעוני ולהזמין את התלמידים לכתוב עליהם את המילים ולתת לכוכב שלהם במתנה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: למדנו על שתי שיחות בין משה ליתרו: באוהל על הצלת העם ממצרים, ובעמדת השיפוט של משה את העם. התמקדנו בעבודה הקשה של משה בשפיטה של העם לבדו מבוקר עד ערב.
מיומנויות: "תרגמנו" שיחה משפת התנ"ך למילים שלנו.
מתודות: המצאנו סיפור והכנו הצגה שמבוססת עליו, שמענו שיר.