משפט שלמה – ביטוי לחוכמה?
פסוקים טו-כח
בכמה מילים
מטרתו של מהלך הוראה זה היא לבחון את חוכמתו של שלמה לאור משפט שלמה. נתחיל בפתיחה שתחשוף אותנו לנקודות מבט שונות על הכרעתו של שלמה. לאחר מכן נבחן את הכרעתו של שלמה ונשאל אם דרך פעולתו של שלמה מעידה על חוכמתו באמצעות טיעונים לכאן ולכאן.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה: מדרש תמונה
נראה לתלמידים את יצירות האומנות הבאות. נבקש מהתלמידים לנתח אותן ולבחון מה חשב האומן על הכרעתו של שלמה.
אפשרות שנייה: מערכון
נקרין לכיתה את המערכון 'משפט שלמה' מתוך הסדרה 'קצרים'. בעקבות הצפייה נבקש מהתלמידים לחוות את דעתם:
- מדוע דרך ההכרעה במקרה של המערכון אינה מתאימה?
- האם דרך ההכרעה במקרה של משפט שלמה מתאימה?
הזמנה לקריאה
נקרא בכיתה את פסוק כח:
"וַיִּשְׁמְעוּ כָל יִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּשְׁפָּט אֲשֶׁר שָׁפַט הַמֶּלֶךְ וַיִּרְאוּ מִפְּנֵי הַמֶּלֶךְ כִּי רָאוּ כִּי חָכְמַת אֱלֹהִים בְּקִרְבּוֹ לַעֲשׂוֹת מִשְׁפָּט".
נדון עם התלמידים:
- האם לדעתכם הכרעת שלמה מעידה על חוכמתו?
- האם סיפור זה מדגיש את חוכמתו או דווקא ההפך? הסבירו.
נחלק את הכיתה לשתי קבוצות: האחת תצטרך למצוא טיעונים המחזקים את הטענה כי משפט שלמה הוא ביטוי לחוכמה, והאחרת תמצא טיעונים המחזקים את הטענה כי משפט שלמה דווקא מעיד על חוסר יכולתו של שלמה לשפוט בחוכמה.
על שתי הקבוצות להוכיח את טענתם מהפסוקים. נערוך דיבייט בכיתה בנושא ולבסוף נמלא טבלה על הלוח שבה יהיו הוכחות לכאן ולכאן:
הוכחות לחכמתו של שלמה במשפט הוכחות לכישלונו של שלמה במשפט | בפסוק כח כתוב במפורש שכל ישראל ראו ששלמה חכם. פסוק כח מדגיש כי חוכמתו של שלמה היא "חָכְמַת אֱלֹהִים", כלומר, בלי התערבות אלוהית שלמה לא היה מצליח במשימה. |
בפסוק כח כתוב במפורש שכל ישראל ראו ששלמה חכם.
|
פסוק כח מדגיש כי חוכמתו של שלמה היא "חָכְמַת אֱלֹהִים", כלומר, בלי התערבות אלוהית שלמה לא היה מצליח במשימה. |
הכתוב מספר לנו במפורש כי בסופו של דבר שלמה הצליח להביא לגילויה של האם האמיתית. | אין דרך באמת לדעת אם האם האמיתית היא שקיבלה את הילד בסופו של דבר. ייתכן מאוד שדווקא השקרנית קיבלה את הילד בזכות ה"תרגיל" שעשתה בסוף. |
אין דרך באמת לדעת אם האם האמיתית היא שקיבלה את הילד בסופו של דבר. ייתכן מאוד שדווקא השקרנית קיבלה את הילד בזכות ה"תרגיל" שעשתה בסוף. | משפטו של שלמה מתבסס על ההנחה שהאם האמיתית תהיה רחומה יותר כלפי ילדה ולכן תסכים לוותר עליו כדי שיחיה. ההנחה כי דווקא האם האמיתית תחוס על הילד אינה מבוססת. נשמע שכל אדם סביר היה מתנגד לפתרון אכזרי כזה ואין צורך בקרבת דם כדי להתנגד לו. |
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- האם החוכמה היא אובייקטיבית?
- האם החוכמה תלויה בתרבות שבה חיים?
- האם אפשר בכלל לשפוט את חוכמתם של הקודמים לנו בלי שאנו יודעים די את הרקע התרבותי שבו הם חיו?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בשיעור זה התלבטנו באשר לחוכמתו של שלמה כפי שהיא באה לידי ביטוי במשפט שלמה.
מיומנות: למדנו להעלות טיעונים ולבססם על הכתוב.
מתודות: מענה על שאלות במחברת, כתיבת טיעונים בעד ונגד, עיון בתמונות ובמערכון ודיון בכיתה.