נאום הפרידה של שמואל
פרק יב
בכמה מילים
לאחר ששאול מוכתר שוב ומתקבל כמלך אהוד בקרב ישראל, פונה שמואל לשאת את נאום הפרישה שלו. הוא משביע את העם שנהג בטוהר ובניקיון כפיים בתקופת הנהגתו, מזהיר אותם לא לסטות מן התורה ולא לזנוח את ה' בעקבות מינוי המלך, ולסיום מוריד מטר מן השמיים, ביום חם בעת קציר חיטים, כדי לחדד את המסר. נעסוק ביחס המקרא למינוי מלך, במונרכיה לעומת דמוקרטיה, וביתרונות ובחסרונות של כל צורת שלטון.
הזמנה ללימוד
אפשרות ראשונה:
נראה לתלמידים בולים המתעדים את המלכה הבריטית אליזבת השנייה ביום הכתרתה.
- האם הייתם רוצים שגם אצלנו יהיו מלך או מלכה, וטקס הכתרה מלכותי? למה?
נבקש מהתלמידים:
- כתבו דף מיומנה של המלכה אליזבת ביום ההכתרה, והתייחסו לרגשותיה, לחששותיה ולתקוותיה לפני הטקס, במהלכו ואחריו.
- תכננו אירוע הכתרה מלכותי: מה צריך להיות באירוע כזה? אילו דמויות צריכות להגיע? כיצד הטקס צריך להיראות? אילו דברים צריכים להיאמר?
אפשרות שנייה:
נדון עם התלמידים על ההבדל בין מלך לשופט. נשאל:
- מה הייתה צורת השלטון הנהוגה בעם ישראל בתקופה שעליה אנחנו לומדים?
נעמוד על כך שאנו לומדים ביחידה על המעבר משלטון תחת שופטים לשלטון תחת מלך. נשאל:
- מה ההבדל בין מלך לשופט? (מלך הוא קבוע, לכל עם ישראל, שופט מתחלף, מפציע רק כאשר יש צרות, ופועל באזור מסוים ובשבט מסוים. למלך יש סמכויות נרחבות יותר וכוח רב יותר מלשופט. המלוכה עוברת בירושה. ועוד)
- מהם היתרונות והחסרונות של המלך ושל השופט? (למשל, השופט שולט רק על אזור אחד ולא על כל הארץ – חיסרון מבחינה לאומית, אך יתרון למי שלא חפץ במנהיגותו של השופט)
- מה עדיף בעיניכם, ולמה?
הזמנה לקריאה
נקרא את הפרק בקריאה דמומה בכיתה או בזוגות. כמשימת הבנה, נחלק לתלמידים את הטבלה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). ננחה אותם למלא במהלך הקריאה את הפסוקים הרלוונטיים בכל חלק.
הבנה ומיומנות
לאחר הקריאה הראשונית ננחה את התלמידים לקרוא שוב את הפרק, וכעת למלא את בטבלה את המילים הקשות וההסברים של כל קטע. בכיתות מתקדמות אפשר להביא את הטבלה ללא טור הכותרות, ולהניח לתלמידים לתת כותרות משל עצמם.
נשאל:
- מה מלמדת אותנו ההצהרה הפותחת לגבי שמואל? (שהוא היה מנהיג ישר ונקי, שלא לקח שוחד ולא ניצל את מעמדו)
- איזה אות מביא שמואל וכיצד מגיב העם? (שמואל מביא גשם באמצע הקציר, כשהחיטה בשלה בשדות. הגשם מזיק לחיטה הבשלה, ולכן בני ישראל נבהלים ובוכים)
- איזו תוכחה הוא מוכיח אותם? (שמואל יוצא באופן חריף נגד הבקשה של בני ישראל למינוי מלך, ומזהיר אותם שלא יעזבו את דרך ה')
העמקה
- מדוע שמואל פותח בהצהרה על ניקיון כפיו, ולא אומר מיד את המסר האידיאולוגי שלו? (נראה שחשוב לשמואל להדגיש שלא קיבל שום טובות הנאה ממעמדו, ושההתנגדות שלו למינוי המלך היא רעיונית ואידיאולוגית בלבד)
- מה מטרת הסקירה ההיסטורית של שמואל? (היא מובילה לרעיון שמבחינה מהותית דבר לא משתנה: אם העם לא ילך בדרך ה', הוא יוסיף להיענש גם אם יהיה לו מלך. אם ילך אחרי ה' – ייוושע מצרותיו גם ללא מלך)
נעמיק ביחס אל המלך בתנ"ך בעזרת דף עבודה (ראו גם פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור). אפשר להגדיר את העבודה כקבוצתית, ואז מומלץ לפזר בתחנות ברחבי הכיתה את המקורות שמופיעים בדף העבודה ואת השאלות הצמודות להם: קבוצות התלמידים יעברו בין התחנות ויעיינו במקורות בעזרת השאלות לפי הסדר.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים על צורות שלטון:
- מהי צורת השלטון הנוכחית במדינת ישראל? (דמוקרטיה)
- איך קוראים לצורת השלטון שיש בה מלך? (מונרכיה)
- מנו לפחות שני יתרונות ושני חסרונות של כל צורת שלטון. (למשל, בדמוקרטיה העם יכול לבחור. מצד שני, לא תמיד הבחירה נבונה ומושכלת. מבנה השלטון רעוע. במונרכיה יש הרבה יותר כוח לשלטון, לחיוב ולשלילה. ועוד)
לסיום נערוך דיון בכיתה: מהי צורת השלטון המועדפת עליכם, ולמה?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: בעקבות נאומו של שמואל על הסכנה הכרוכה במינוי המלך, עסקנו במלוכה, ביתרונותיה ובחסרונותיה, ובהשוואתה לצורות השלטון הנהוגות כיום.
מיומנויות: איתור מידע ומיונו בטבלה, השוואה בין מקורות וניתוחם, הערכה של צורות שלטון שונות.
מתודות: דפי עבודה, עבודה קבוצתית
- שחיתות שלטונית מול ניקיון כפיים:
הרחבה והעמקה ספרותית והיסטורית בנאומו של שמואל, כולל השוואה בין משפט המלך בפרק ח לנאום הפרידה של שמואל בפרקנו, תמצאו במאמר "נאומו של שמואל בדבר 'משפט המלך'", מאת משה גרסיאל, באתר מקרא נט. - חוק המלך:
עיון מעמיק יותר בחוק המלך בדברים ומשמעות הציוויים על המלך דרך המאמר "חוק המלך" מאת רוני מגידוב. - מטר בימי קציר חיטים:
כדי ללמוד על האות שבוחר שמואל להביא לעם, אפשר לקרוא ניתוח של נאום שמואל וכן התייחסות למטר שמגיע דווקא בזמן הקציר במאמר "פרידת שמואל מהעם" מאת הרב אמנון בזק.