נאומו של יהודה
פרק מד, יח-לד
הזמנה ללימוד
נכתוב על הלוח את ההבטחה של יהודה ליעקב בפרק מג פסוק ט: "אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ, מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ".
נשאל:
- לו הייתם יהודה מה הייתם עושים כעת? אתם אחראים באופן אישי להביא את בנימין חזרה לבית אביו – מה אתם מציעים לעשות?
מבט ראשון
נקרא את פרק מד פסוקים יח-לד בקול ובהטעמה. לחלופין אפשר לבקש מתלמיד הקורא באופן רהוט לקרוא לפני כל הכיתה ולהציג את הדרמה. נבקש מהתלמידים לנסות לדמיין את יהודה במהלך הקריאה ולחשוב איך הוא נראה, מהי הבעת פניו ומה הוא מרגיש בזמן הנאום.
מבט שני
נחלק לתלמידים את דף העבודה לעבודה אישית (ראו פתרון למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
מבט שלישי
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם יקרה עכשיו – האם יוסף יסכים לשחרר את בנימין? האם יוסף יכול כבר לגלות לאחיו מי הוא?
ניזכר:
- מה התנאי שצריך להתקיים כדי שיוסף יגלה לאחיו מי הוא? (שהם יעמדו שוב במצב דומה לזה שעמדו בו בעבר, אך הפעם לא יחטאו)
נחלק לתלמידים כרטיסיות בצורת פזל שבהן מופיעים פסוקים המתארים את מכירת יוסף ופסוקים מנאומו של יהודה. כל שישה תלמידים יקבלו כל אחד חלק אחד ויחד ירכיבו את הפזל ויענו על השאלות (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור). נסב את תשומת לב התלמידים לכך שבחלקי הפזל העליונים מובאים פסוקים המתארים את מכירת יוסף ואילו בחלקי הפזל התחתונים מובאים פסוקים מנאום יהודה. עוד נבהיר כי כל זוג חלקים מן העבר ומן ההווה משקפים לנו שינוי שעברו האחים (ראו דף עבודה: פזל כרטיסיות עבודה בנושא השתנות האחים).
בתום העבודה על הכרטיסיות נשלים עם התלמידים על הלוח את המשפטים האלה:
יוסף רואה שהאחים השתנו: בעבר הם היו מוכנים לגרום ליעקב עצב, ועכשיו הם___________________________, בעבר הם היו מוכנים למכור את יוסף תמורת עשרים שקל, ועכשיו הם _____________________________________________.
מבט לחיים
יוסף השתנה מאוד במהלך שנותיו במצרים, ולכן הוא האמין גם ביכולת של אחיו להשתנות. גם אנחנו יכולים להשתנות אם נחליט שאנחנו רוצים.
נבקש מכל תלמיד לכתוב על פתק דבר אחד שהוא מעוניין להשתנות בו, לקפל את הפתק ולכתוב מחוץ לפתק המקופל את שמו. את הפתקים נכניס לבקבוק, ואותו נפתח עם התלמידים בסוף שנת הלימודים. כל תלמיד יוכל לראות אם הצליח להשתנות במה שרצה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: יהודה עומד בהכנעה לפני שליט מצרים, מדגיש את הקשר המיוחד בין יעקב לבין בנימין ומציע להישאר בעצמו עבד במצרים תמורת שחרורו של בנימין. בנאומו הוא מוכיח ליוסף שהחרטה על מכירתו כנה ושהאחים השתנו מאוד בזמן שעבר מאז.
מיומנויות: איתור מילה מנחה בסיפור התנכ"י, איתור מידע והשוואה.
מתודות: פזל קבוצתי, פתקים בבקבוק.