נס כל הניסים: קריעת ים סוף
פרק יד, יט-כו
הזמנה ללימוד
נחלק לכל תלמיד ריבוע קרטון כחול ונבקש מהתלמידים לקרוע את הריבוע לשניים באמצע. נראה שזה קל. כעת נביא לכיתה כלי אחד עם מים, ונזמין כמה מתנדבים ללוח לנסות "לקרוע את המים" – אפשר באמצעות סכין, מספרים וכל אמצעי יצירתי אחר.
נשאל את התלמידים:
- איך היה לקרוע את הריבוע? (היה קל)
- איך היה לקרוע את המים? (בלתי אפשרי)
נספר שזה יהיה הנושא של השיעור היום. נכתוב על הלוח את הביטוי 'קשה כקריעת ים סוף'. נספר שזה ביטוי שמבטא דבר שקשה מאוד לעשות אותו, ועוד נחזור לכך בהמשך. נשאל את התלמידים:
- אם זה כה קשה, מי לדעתכם קרע את ים סוף לשניים?
ראינו שזה דבר שאדם אינו יכול לעשות. נזמין את התלמידים להקשיב לפסוקים ולשמוע מי קורע את הים, ואיך הוא עושה זאת.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים יט-כו בקול רם ונבקש מהתלמידים לשים לב לאופן שבו משה קורע את ים סוף. נפנה את התלמידים לפסוק כא ונבקש מאחד התלמידים לקרוא את הפסוק בשנית: "וַיֵּט מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ עַל הַיָּם, וַיּוֹלֶךְ ה' אֶת הַיָּם בְּרוּחַ קָדִים עַזָּה כָּל הַלַּיְלָה וַיָּשֶׂם אֶת הַיָּם לֶחָרָבָה, וַיִּבָּקְעוּ הַמָּיִם." נשאל שוב:
- כיצד אלוהים באמצעות משה קורע את הים לבני ישראל?
כדי לענות על השאלה עלינו להבין כמה מילים:
- וַיֵּט – יניח, יפנה את ידו לכיוון הים.
- בְּרוּחַ קָדִים – קדם פירושו מזרח, כלומר – רוח מזרחית.
- לֶחָרָבָה – מקום חרב, כלומר יבש.
- וַיִּבָּקְעוּ – נחתכו, נפרצו.
לאחר ההסבר, נבקש מהתלמידים לנסח את הפסוק במילים שלהם ולשתף את הכיתה.
מבט שני
כדי להבין את ההתרחשות במבט רחב, נחלק את הכתוב לארבע סצנות ואת התלמידים לארבע קבוצות, כל קבוצה תקבל כרטיס שבו מובאים הפסוקים וננחה את הקבוצות לצייר את הסצנה המופיעה על הכרטיס (ראו דף עבודה גם בממערך השיעור).
לאחר העבודה בקבוצות נתלה את הציורים על פי סדר ההתרחשות, נעבור ציור ציור ונבקש מהתלמידים לנחש מה קורה פה.
מבט שלישי - הפנמה
נפתח בשאלת הבנה מסכמת:
- איך מסתיים סיפור קריעת ים סוף? (העם חוצה את הים וניצל).
נקרין על הלוח את מעשהו של נחשון בן עמינדב בקריעת ים סוף, המובא בגמרא במסכת סוטה ונלמד אותו עם התלמידים.
נסביר שכולם פחדו ולא רצו להיכנס. מה עשה נחשון בן עמינדב? קפץ ראשון.
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם נחשון קפץ?
- אילו תכונות צריך כדי להיות הראשון שקופץ במצב כזה?
נספר שהמעשה של נחשון נחשב לאמיץ במיוחד, כי הראשונים מסתכנים בדבר שהאחרים לומדים מהם אחר כך. מעשה של מישהו שמעז לעשות דבר לפני כולם נקרא 'מעשה נחשוני'.
נזכיר שפתחנו את השיעור עם הפתגם 'קשה כקריעת ים סוף' והסברנו שהוא מנסה לתאר קושי גדול מאוד.
נסביר שסיפור קריעת הים והצלת עם ישראל מידי המצרים נחשב לנס גדול מאוד.
נסכם את המהלך בהצגת סרטון על קריעת ים סוף.
מבט לחיים
נשאל את התלמידים:
- מה בחיים שלנו הוא אולי נס, אך מרוב שאנחנו שקועים בו ועסוקים בקשיים שיש בתוכו אנחנו לא שמים לב אליו?
- האם יש דברים שאולי בעוד כמה זמן כשנסתכל עליהם ממבט לאחור נבין שהם מעין נס?
נחשוב על דוגמאות ונשתף בכיתה.
נשאל את התלמידים:
- כיצד לדעתכם אפשר להעריך את הנס גם כשאנחנו נמצאים בתוכו ולא להבין רק בדיעבד?
נחשוב אם יש דברים שיכולים לעזור לנו לא להיות רק שקועים בתוך הקושי אלא להרים את המבט.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: עסקנו בנס קריעת ים סוף שעשה אלוהים לעם ישראל ובהצלתם מידי המצרים הרודפים אחריהם.
מיומנויות: למדנו מדרש וענינו על שאלות.
מתודה: ציירנו ציור.