נקמת האחים
פסוקים כא-ל
הזמנה ללימוד
נזכיר לתלמידים שעצרנו את הקריאה בשיא המתח – יוסף מגיע אל אחיו והם מתכננים להרוג אותו
נציג שני רמזים לבאות מתוך הפסוקים:
- פסוק כב: "וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם רְאוּבֵן: 'אַל תִּשְׁפְּכוּ דָם'".
- פסוק כו: "וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל אֶחָיו: 'מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ?'".
נשאל את התלמידים:
- מי מוזכר ברמזים? (שניים מאחיו של יוסף, ראובן ויהודה)
- מה הם רוצים? (למנוע את רצח יוסף בידי אחיו)
נציג לתלמידים שאלה לקראת הקריאה:
- האם יצליחו יהודה וראובן להציל את יוסף? כיצד?
מבט ראשון
נקרא בקול ובהטעמה את פסוקים יח-ל. נבקש מהתלמידים לגלות אם יהודה וראובן משכנעים את אחיהם או לא ומה קורה ליוסף.
מבט שני - שאלות הבנה
- כיצד ראובן מנסה להציל את יוסף? (מציע להשליך אותו אל הבור, לחסוך לאחים את שפיכת הדם)
- מה מתכנן ראובן לעשות לאחר שישליכו האחים את יוסף לבור? (להוציא אותו מהבור ולהחזיר אותו לאביו)
- האם האחים שמעו בקול ראובן? (כן, הם הפשיטו את יוסף והשליכו אותו לבור ריק ממים)
- לאחר שהשליכו את יוסף ישבו האחים לאכול, מה ראו כשהרימו את מבטם? (שיירה של סוחרים ישמעאלים מובילים סחורה בדרכם למצרים)
- מה אומר יהודה לאחיו? (הוא מציע לא להרוג את יוסף אלא למכור אותו לישמעאלים כדי למנוע רצח)
- מי מעלה את יוסף מהבור? (המדיינים)
- למי הם מוכרים את יוסף? (לישמעאלים שהובילו אותו למצרים, יש הטוענים שהישמעאלים והמדיינים שייכים לאותה קבוצת סוחרים ויש הטוענים שהמדיינים הם שהוציאו את יוסף מהבור ומכרו אותו לישמעאלים)
- מה קורה כשראובן חוזר אל הבור? (כנראה לא היה נוכח בתהליך המכירה וכשהוא חוזר ויוסף איננו הוא מאבל ואומר: "הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ, וַאֲנִי, אָנָה אֲנִי בָא?" כלומר, "מה אעשה עכשיו?")
מבט שלישי
נערוך הצגה מונחית בכיתה: תלמיד אחד ישחק את תפקידו של יהודה, תלמיד אחר ישחק את תפקידו של ראובן, שני תלמידים ייצגו את האחים ותלמיד חמישי יהיה הקריין שיקרא את הפסוקים בקול. כל אחד מהשחקנים יקבל טקסט כתוב ויציג אותו בתורו (ראו דף עם הטקסט גם בממערך השיעור).
בעקבות ההצגה נבקש מהתלמידים לערוך השוואה בין מנהיגותו של ראובן למנהיגותו של יהודה: וכיצד היו שניהם שותפים להצלתו של יוסף (ראו גם פתרון אפשרי למורה. נמצא גם בממערך השיעור).
נסכם את הטבלה ונראה ששני האחים פעלו להצלת יוסף ממוות – יהודה מציע הצעות משכנעות יותר, לא רק שנימנע מרצח, זה חשוב דווקא מכיוון שהוא אחינו, נרוויח מכל העניין כסף ונרחיק אותו לתמיד כך שחלומותיו לא יתגשמו.
- דמיינו שאתם שם, האם הייתם מציעים הצעה אחרת?
- האם יהודה מנהיג דגול, או שמא היה עליו לעשות צעד נוסף?
- האם מוטב להציל מה שאפשר, או שמא היה עליו לעשות מאמץ עליון כדי להחזירו לביתו?
מבט לחיים - העומדים מהצד
בפרק שלנו מוזכרים ראובן ויהודה המנסים לפעול לשינוי המצב, אך מה עם יתר האחים? מקצתם פועלים לביצוע המזימה ומקצתם עומדים בצד.
- מה אתם הייתם עושים?
- לאיזו קבוצה הייתם משתייכים?
נבקש מהתלמידים להתקבץ על פי בחירתם ולנסח יחד נימוקים לדרך בחירתם.
נתמקד בעומדים מן הצד, נצפה בסרטון 'הצופה מהצד' ונחשוב איך למנוע מצבים כאלה בכיתה שלנו.
אפשרות ראשונה – אמנה:
נכתוב יחד אמנה לעומדים מהצד בכיתה שלנו:
נקבע את חוקי הכיתה שלנו כדי שאף אחד לא ירגיש שהוא נפגע בידי אחרים והוא לבד.
אפשרות שנייה – אימון:
נתאמן כיצד עומדים מול כולם, ואף על פי שכולם כועסים אנו מציעים את ההצעה הנכונה ולא מפחדים מתגובת החברים.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: קראנו ולמדנו על נקמתם של בני יעקב ביוסף אחיהם ועל מנהיגותם של ראובן ויהודה.
מיומנויות: קריאת פסוקים והבנתם, פרשנות מעמיקה של מהות הפסוקים.
מתודות: דיון כיתתי, פעילות משותפת, הצגה מונחית, צפייה בסרטונים ובניית אמנה כיתתית על העומדים מצד.