סירוב לשליחות
פרק ד, י-יז
הזמנה ללימוד
נזמין ללוח שלושה תלמידים. לכל אחד מהם נדביק על המצח שם של מנהיג שהכיתה רואה והוא לא. כל אחד משלושת התלמידים יצטרך לנחש מי הדמות לפי שאלות שהתשובות שלהן הן 'כן' ו'לא' בלבד. האחרון יהיה משה רבנו. מתוך השאלות של התלמידים נראה שמנהיג נמדד הרבה לפי הפעולות שהוא עשה, אבל אנחנו לא יודעים כל כך על הדרך שהובילה אותו לעשות את הפעולות האלה: איך הוא גדל להיות מנהיג? מאילו אירועים או רגעים חשובים בחייו אפשר ללמוד על דרכו להנהגה? וכדומה.
נכתוב את המילה 'מנהיג' על הלוח ונשאל את התלמידים:
- מי בעיניכם נחשבים למנהיגים?
- אילו תכונות צריכות להיות למנהיג?
- אילו תכונות ימנעו מאדם להיות מנהיג?
נכתוב על הלוח שמות של מנהיגים ותכונות אפשריות.
נסביר שמשה רבנו הוא סמל למנהיג גם בימינו, ובשיעור ננסה להכיר אותו ברגעים לפני שנהיה מנהיג ולראות את הדרך שהוא עבר.
מבט ראשון
נקרא בקול את פסוקים יג-יז, נכתוב על הלוח את המילים מפסוק יג: "שלח נא ביד תשלח" ונסביר: אחרי שמשה מסרב בגלל החשש שהוא יגמגם ואלוהים מבטיח לו שהוא יהיה אתו, משה מסרב שוב. הפעם הוא לא מנמק את הסירוב שלו ועונה לאלוהים תשובה לא לגמרי ברורה: "שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח" על פי פירוש שטיינזלץ ל"שְׁלַח נָא בְּיַד תִּשְׁלָח": תשלח את מי שאתה רוצה, רק לא אותי (מומלץ לקרוא עם התלמידים את הפירוש).
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם תהיה התגובה של אלוהים לסירוב נטול הסיבה של משה? (הוא כועס – "וַיִּחַר אַף ה' בְּמֹשֶׁה")
אפשר לבקש מאחד התלמידים להמחיש את הכעס או לצייר על הלוח את האימוג'י שכועס.
מבט שני
בפסוקים הקודמים מסופר שמשה מסרב לשליחות מפני שהוא לא מתאים למשימה ושהוא חושש שהעם לא יקשיב לו. לפני שנמשיך בקריאה נבקש מהתלמידים להעמיד את עצמם לרגע במקומו של אלוהים ולהציע הצעות משלהם כיצד אפשר לעזור למשה להתגבר על חששותיו. נכתוב את ההצעות על הלוח.
נפרט על הלוח, בצמוד לטקסט, את הדרכים שבהן אלוהים מנסה לעזור למשה:
- מזכיר לו שהוא שלח אותו, כלומר – מבקש שיסמוך על שיקול דעתו.
- מבטיח שיעזור לו בבחירת המילים.
- כועס עליו.
- מצרף אליו את אהרון אחיו.
- נותן לו את המטה והאותות.
מבט מבפנים
נשאל את התלמידים:
- למה לדעתכם יש כמה דרכים שבהן אלוהים עוזר למשה?
- מה לדעתכם כל אחת מדרכי העזרה נותנת למשה?
נסביר: משה לא נולד מנהיג. הוא צריך לעבור תהליך כדי להפוך למנהיג, וחלק מהתהליך כולל את הסירוב שלו ואת ההתגברות על חששותיו בעזרת המענה של אלוהים. הדרכים השונות מלמדות את משה דברים שונים ומחזקות את המנהיגות שלו.
נשאל את התלמידים:
- איזו מילה מזכירה לכם המילה 'מנהיג'? (לנהוג, הגנה, הגייה וכו')
נתמקד ב'נהיגה' – זו פעולה שלוקח הרבה זמן ללמוד אותה, בדרך עושים טעויות רבות וגם מפחדים כי הכביש מסוכן. בשביל ללמוד נהיגה נכונה צריך מורה. אם עולם הנהיגה קצת רחוק מהתלמידים, אפשר לקשר את הנהיגה לחוויה של למידת רכיבה על אופניים, שוודאי חלק מהתלמידים התנסו בה. נסביר שאלוהים הוא המורה לנהיגה או לרכיבה של משה: כדי להפוך למנהיג שיכול להוביל, אדם צריך בין השאר מישהו ללמוד ממנו ולסמוך עליו ברגעים קשים, כי במנהיגות יש התמודדויות רבות, אחריות רבה מוטלת על כתפי המנהיג הוא צריך לקבל החלטות לכל העם.
בסופו של דבר נשאל:
- האם סירוב לבקשה להנהיג מראה על גדולתו של המנהיג המסרב או שמראה שהמנהיג אינו ראוי.
מבט לחיים
גם אנחנו מוצאים את עצמנו בתפקידי הנהגה (בחברה, בבית, במשחק). נבקש מהתלמידים להיזכר בעזרה והכוונה שקיבלנו מבן משפחה קרוב או ממורה ולכתוב אותן בכמה מילים במחברת.
נזמין תלמידים לשתף בכיתה.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: פגשנו את משה בהתמודדות עם משימת המנהיגות שהוטלה עליו. משה מסרב ואלוהים מתעקש ועוזר לו בצורות שונות. חשבנו על פעמים שכמו משה שלמד מאלוהים, גם אנחנו למדנו מאנשים סביבנו שמורים לנו את הדרך.
מיומנויות: הכרנו את פירוש שטיינזלץ ואת השימוש בפירוש כשלשון הכתוב אינה מובנת. סידרנו את הסיפור.
מתודות: הגדרנו את חלקי הסיפור כדי לסדר אותו.