סמכויות השופטים והמלך ומעמדם
פרק יז, ח-כ
הזמנה ללימוד
נפתח בסיפור מקרה בין תלמידים: שני תלמידים התווכחו ורבו בבית הספר, המורה ניסתה לברר מה קרה ביניהם, אך שמעה שתי גרסאות ולא יכלה להכריע מדוע רבו, מי התחיל ומי אשם.
נשאל את התלמידים:
- מה לדעתכם המורה צריכה לעשות? (להזמין הורים, לפנות למנהל, לפנות למועצת תלמידים וכו')
נקרא את פסוקים ח-כ בפרק יז וננסה לראות למי פונים כאשר יש ויכוח ולא יודעים להחליט מי צודק ואיזו סמכות נוספת מוזכרת בפסוקים.
מבט ראשון
נקרא את פסוקים ח-יג ונסביר את הדרוש הבהרה בעת הקריאה.
נסביר כי עם ישראל עומד לפני הכניסה לארץ, וזו הפעם הראשונה שבה יהיה העם בשלטון עצמאי ולא תחת שלטון זר (כמו במצרים) או תחת השגחה ישירה של אלוהים (כמו במדבר) ולכן עליו להקים מערכות שלטון חדשות.
בזמן הקריאה נבקש מהתלמידים למצוא מהי מערכת השלטון שמתוארת בפסוקים. (מערכת המשפט)
מבט שני
נושא ראשון – מערכת המשפט:
אחת ממערכות השלטון שיש להקים עם הכניסה לארץ היא מערכת המשפט.
- באילו עניינים פונים לשופט? (כאשר לא מצליחים להחליט מי צודק, כמו המקרה שהצגנו בתחילת השיעור)
- מי משמשים שופטים? (הכוהנים)
- מה קורה אם השופט מחליט דבר שאינו מוצא חן בעיני בעלי הדין? (עדיין חייבים להקשיב לו – פסוק יא: "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל")
נושא שני – המלוכה:
נקרא את פסוקים יד-כ בקול ונסבירם בעת הקריאה.
נבקש מהתלמידים למצוא בעת הקריאה מהי מערכת השלטון הנוספת שמוזכרת בפסוקים. (מלוכה)
נבקש מהתלמידים לעיין שוב בפסוקים ולהכין מעין מודעת דרושים למלך המבוקש – במודעה עליהם לכלול את כל החוקים הנוגעים למלך: מאיזה עם הוא צריך להיות? מה אסור לו לעשות ולמה? מה הוא חייב לעשות? מהן התכונות שחשוב שיהיו לו?
להלן דוגמה למודעת דרושים למלך לשימוש המורה:
דרוש מלך חדש לעם ישראל
תפקיד מאתגר וייחודי, הזדמנות להשפיע על העם ולעצב את דמותו.
דרישות התפקיד:
- שייכות לעם ישראל;
- מגורים בארץ ישראל בלבד, התפקיד אינו כולל נסיעות למצרים;
- צניעות;
- הסתפקות במועט;
- ידע בחוקי התורה;
- יחסי אנוש טובים – יתרון.
אפשרות העסקה גם לדורות הבאים.
לפרטים נא לפנות לאלוהים.
תלמידים שירצו יוכלו לתלות את המודעות שלהם על לוח בכיתה ולהסביר מדוע בחרו בתכונות או בדרישות שכתבו.
נסכם את חוקי המלך:
- ממליכים מלך רק כשנכנסים לארץ ישראל.
- המלך צריך להיות מבני ישראל, אסור להמליך מלך זר.
- אסור שיהיו למלך הרבה סוסים, כסף וזהב ונשים רבות (לא יהיה בעל רכוש רב, יהיה צנוע ופשוט).
- המלך יכתוב לו ספר תורה וילמד בו כל ימיו כדי שיהיה ירא אלוהים, ושלא ירום לבבו מאחיו – שלא יתנשא על העם.
מבט שלישי
נחזור לפסוקי חוקי המלך: "טז רַק לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים… יז וְלֹא יַרְבֶּה לּוֹ נָשִׁים וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ, וְכֶסֶף וְזָהָב לֹא יַרְבֶּה לּוֹ מְאֹד… כ לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו".
נשאל את התלמידים:
- מה אסור למלך לעשות על פי חוקי התורה? (אסור שיהיו לו סוסים רבים ונשים רבות, ואסור שיהיה לו הרבה כסף וזהב)
- למה כל זה אסור לו? (כדי שלא ירום לבבו – שלא יתנשא)
נקרין את השיר 'משתגע כבר מלך להיות' מתוך הסרט מלך האריות.
נשאל את התלמידים:
- מדוע סימבה משתוקק להיות מלך? (כדי שיוכל לנצח במלחמות, שירכוש כבוד, שיהיה חופשי במעשיו ובהחלטותיו וגבוה מעל כולם.
- מה התוכי זזו חושב? (התוכי מנסה לרסן את סימבה ולתאר לו את המציאות)
- מה ההבדל בין האופן שבו סימבה רואה את המלוכה לאופן שבו התורה רואה את המלוכה? (פסוק כ כתוב שמטרת ההגבלות על המלך היא: "לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו" – תפקיד המלך הוא דווקא לא להתנשא מעל העם. לא לחטוא בגאווה, אף שתפקידו מזמן זאת)
נסכם: הדימוי של מלך בעמים האחרים שעם ישראל יראה סביבו כשיכנס לארץ הוא של איש מורם מעם. אלוהים חושש שאם יקום מלך על ישראל גם הוא ירצה להיות עשיר וחשוב משאר האנשים ולכן הוא מדגיש שרק מלך שישמור על צניעות וענווה וילמד תורה יאריך ימים בשלטון.
מבט לחיים
למדנו בשיעור על שתי רשויות שלטון – מערכת המשפט והמלוכה. בעבר בארגון השלטון היה שופט והיה מלך, במקרים מסוימים המלך יכול היה לשפוט כדי לחזק את השלטון או לחזק את המצב המוסרי בעם.
- איך השלטון בנוי היום בארץ? (גם היום יש כמה מערכות שלטון)
- אילו רשויות שלטוניות אתם מכירים? (בית המשפט, משטרה / צבא, כנסת)
נצפה בסרטון בנושא הפרדת רשויות מדקה 3:30 עד דקה 7:54.
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: ראינו שהפסוקים עוסקים בשתי מערכות שלטון שיהיו במבנה הארגוני של העם כשיגיע לארץ המובטחת. סמכות משפטית – שופטים, ומלך שאסור לו להיות עשיר מדי ומתנשא, ועליו להיות כפוף לאלוהים.
מיומנויות: אספנו פרטי מידע וצירפנו אותם לכלל תמונה מקיפה; איתרו בכתוב ביטויים המבטאים רעיונות ביחידה הנלמדת; דנו ברעיונות העולים מהקטע הנלמד והכרנו את המושג 'סתירה' וזיהינו אותה בפסוקים.
מתודות: הכנת מודעת דרושים למלך, צפייה בסרטונים – מלך האריות והפרדת רשויות.