עבד אברהם נשלח למצוא כלה ליצחק
פסוקים א- י
הזמנה ללימוד
הגיע זמנו של יצחק, בנו של אברהם, להתחתן.
נשאל את התלמידים: מה דעתכם, איך ייפגשו יצחק ורבקה? נספר בקצרה את הסיפור המסופר בפסוקים א-י.
נציג ציורים של עבד אברהם ושל רבקה ונבקש מהתלמידים ללהתבונן בתמונות ולתאר איך אליעזר, עבדו של אברהם, ורבקה, מצוירים. נעודד את התלמידים לשאול שאלות על התמונות. (ראו בממערך השיעור- אליעזר ורבקה/ ניקולה פוסן, אליעזר ורבקה/ גוסטב דורה)
מבט ראשון- קריאת הפסוקים
נקרא עם התלמידים את הפסוקים. (אין צורך לעצור להסברת הכתוב. הפסוקים ברורים למדי).
נאסוף את התשובות לשאלות:
- איך יצחק אמור להכיר את אשתו לעתיד?
- מי אמור להביא את האישה?
- מי שולח את העבד?
מבט שני- הסבר הטקסט ושאלות הבנה
נזמין את התלמידים לקריאה נוספת של הפסוקים ולבחינה של הסיטואציה המתוארת בסצנה המקראית.
בסיטואציה נמצאים אברהם והעבד שלו, שאמור למצוא את האישה. אברהם משביע את העבד שיעמוד במשימה. הבקשה "שִׂים נָא יָדְךָ תַּחַת יְרֵכִי", בפסוק ב, מתארת את השבועה. דמיינו את הקירבה הפיזית שמבטאת את המחויבות בין השניים. בזמן הקריאה נשים לב להנחיות שאברהם נותן לעבד שלו. לאחר הקריאה נשאל שאלות על ההנחיות של אברהם לעבדו. (אפשר על הלוח במליאה במשחק נכון/ לא נכון, או בדף עבודה הנמצא גם בממערך השיעור):
ההנחיות של אברהם לעבד:
- העבד צריך להביא ליצחק אישה מבנות כנען. נכון / לא נכון
- העבד צריך להביא ליצחק אישה ממולדתו של אברהם. נכון / לא נכון
- אם האישה לא תרצה ("תֹאבֶה") לבוא לכנען – זה בסדר שיצחק יעבור לחיות איתה בארם נהריים. נכון/ לא נכון
- אם העבד לא יצליח לשכנע את האישה לבוא לכנען – הוא יקבל עונש. נכון/ לא נכון
- אם העבד לא יצליח לשכנע את האישה לבוא לכנען – זה בסדר שהוא יחזור בלי כלה ויהיה משוחרר ("נקי") מהשבועה. נכון/ לא נכון
נשאל את התלמידים: לסיכום, מה הדבר הכי חשוב בעיני אברהם – אישה ליצחק או לחיות בארץ כנען? מדוע? (אל השאלה מדוע, נחזור שוב גם בחלק השלישי.)
מבט שלישי- התבוננות והיכרות עם מילה מנחה
הרעיון של החיים בארץ כנען חשוב לאברהם כל כך עד שהוא משביע על כך את עבדו. השבועה חזקה מאוד. נזמין את התלמידים לסמן בטקסט את המילה "שבועה" או מילים דומות ממשפחת המילים שלה (אפשר וכדאי לכתוב את המילה "שבועה" על הלוח, להדגים הטיות של משפחת המילים – נשבע, וישבע, להישבע, נשבעתי וכו'). נקרין על הלוח את הפסוקים ונדגיש את המילה המנחה "שבועה" והטיותיה. נשאל את התלמידים:
- כמה פעמים מופיעה המילה שבועה? (אפשר להתחיל להשתמש במושג "מילה מנחה") (4 פעמים)
- 3 פעמים מתוארת השבועה בין אברהם לבין העבד שלו. מה אפשר ללמוד מזה?
- ובפעם הרביעית – מה מתארת המילה שבועה? (את השבועה של אלוהים לאברהם על הארץ)
- מה אפשר ללמוד מכך על חשיבותה של השבועה של אלוהים לאברהם?
- באיזה אופן חשיבות השבועה על הארץ, עוברת לעבד?
מהו הדבר הכי חשוב לאברהם? מדוע? (כאן אפשר להתייחס לבנייתה של שושלת חדשה הקשורה למקום חדש. ומכיוון שאלוהים הבטיח לאברהם את הארץ לזרעו – זרעו חייב לחיות בארץ) מה אפשר ללמוד מן התמונה המקראית הזאת על משמעות המשימה של העבד?
מבט לחיים- מילה זו מילה
מהי משמעותה של "שבועה"? מתי אנחנו נשבעים? על מה אנחנו נשבעים ועל מה איננו נשבעים?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: אברהם שלח את עבדו למשימה – מציאת כלה ליצחק. התנאי החשוב ביותר שהוא מעמיד – שהכלה לא תהיה מבנות כנען.
מיומנות: איתור מילה מנחה, חילוץ רעיון מרכזי.
מתודה: קריאת טקסט ומענה על שאלות נכון/ לא נכון.