עונשו של קין
פסוקים יג-טז
הזמנה ללימוד
נבקש מהתלמידים לקום מהכיסאות ולהסתובב בשקט בכיתה, אין לשבת ואין לעמוד במקום. לאחר חמש דקות של הליכה רצופה בכיתה נאפשר לתלמידים לשבת חזרה במקומותיהם. נשאל את התלמידים:
- איך הרגשתם?
- האם רציתם לעצור את ההליכה?
- האם הייתם מוכנים להמשיך ללכת מצד לצד בלי הפסקה כל השיעור? כל היום?
מבט ראשון- מפגש עם הפסוקים
נפנה כעת לקרוא את הפסוקים שמתארים מה ארע לאחר הרצח הנורא שעליו למדנו בשיעור שעבר. לפני הקריאה נבקש מהתלמידים לשער מה יהיה עונשו של קין.
- האזינו לקריאה וחשבו מה הפתיע אתכם בתגובה של אלוהים לקין.
נפתח בבראשית פרק ד, נקרא את פסוקים יג-טז ונסביר תוך כדי קריאה את המילים הקשות.
לחלופין אפשר להאזין לקריאת הפסוקים מתוך האתר.
נשאל את התלמידים:
- מהו העונש שקיבל קין? (פסוקים יב-יג)
- מה תגובתו של קין לעונש שקיבל? אפשר לחזור ולהזכיר את פסוקים י-יב שקראנו ביחידה הקודמת.
- ממה קין חושש? קין איננו חושש שאדם וחוה, הוריו, יהרגו אותו, אז ממי הוא חושש?
- כיצד אלוהים מגן על קין?
מבט שני- שאלות הבנה
- בפסוק יג קין אומר: "גָּדוֹל עֲוֺנִי מִנְּשֹׂא". כיצד אפשר לתרגם את הפסוק ללשון ימינו?
- האם קין הודה בחטאו?
- האם הוא קיבל "הקלה בעונש" בעקבות ההודאה שלו בחטא?
- האם נכון להקל בעונש למי שמודה בחטאו?
מבט שלישי- התבוננות
קין קינא בהבל על שמנחתו התקבלה והוא החליט לא לנסות להשתפר וללמוד מאחיו אלא להרוג אותו. העונש שקין קיבל הוא להיות נע ונד בארץ.
לעונשו של קין שני חלקים:
- האדמה לא תצמיח לו פירות (מופיע בפסוק יב)
- הוא ינוע וינוד בארץ כל הזמן, לא יהיה לו מקום יציב ובטוח על האדמה.
נשאל את התלמידים:
- איזה עונש קשה יותר בעיניכם?
- מדוע לדעתכם אלה העונשים שקיבל קין? (זכרו – קין היה עובד אדמה, והעונש הוא שהאדמה לא תניב לו פירות, ולא תיתן לו ביטחון)
לכיתות עם תלמידים מצטיינים:
- השוו בין התגובה של אדם וחוה בשעה שאלוהים שאל את האדם "אַיֶּכָּה" (בראשית פרק ג פסוקים ט-יג), לבין התגובה של קין לחטאו?
- מדוע ההכרה של קין בחטאו גרמה לכך שהוא קיבל הקלה בעונש?
מבט לחיים
דמיינו את חייו של קין, הוא נע ונד כל חייו, כפי שטעמנו בתחילת השיעור, הוא בתנועה תמידית.
- איך הייתם מרגישים לו הייתם בתנועה כל הזמן? (עוברים דירה כל כמה ימים)
קין מכיר בחטא שלו ולכן הוא מקבל הגנה אות שיגן עליו, 'אות קין'.
- האם אנחנו יודעים להודות בטעויות שעשינו?
- האם ההודאה בטעות תעזור לנו?
נציין בפני התלמידים כי גם היום בבתי המשפט כאשר אדם מביע חרטה הוא מקבל הקלה בעונש.
- מדוע קשה לנו להודות בטעויות?
- האם קל יותר לסלוח לחבר שפגע בכם אם הוא ביקש סליחה? מדוע?
לסיכום - מה היה לנו?
תוכן: טעמנו את טעמה של חוויית הנדודים האין-סופיים, למדנו על תגובתו של קין לעונש שקיבל ועל האות שניתן לו להגנתו. השווינו בין תגובתם של חוה ואדם שלא לקחו מיד אחריות לבין תגובתו של קין שאמר: "גָּדוֹל עֲוֺנִי מִנְּשֹׂא" ושוחחנו על קבלת אחריות על מעשינו.
מיומנויות: קריאה והבנת הפסוקים, השוואה.
מתודות: תנועה בכיתה, השלכה מן הפסוקים על חיי התלמידים.